Advaita vedanta filosofie en de eeuwige (niet actieve) waarnemer

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: Advaita vedanta filosofie en de eeuwige (niet actieve) waarnemer

Bericht door axxyanus » 09 feb 2020 17:30

MaartenV schreef:
09 feb 2020 03:42
Om om te gaan met de negatieve aspecten van de geest is het 'het observerende zelf' toelaten aan defusie doen van deze gedachten (= er afstand van nemen) via bijvoorbeeld mindfulnessmethoden en de gedachten van de geest te zien als voorbijrijdende auto's die voorbij je huis komen en weer gaan. ACT gaat er immers vanuit dat we soms gefuseerd zijn met onze negatieve gedachten en onze negatieve zelfconcepten. We raken erin verstrikt en verwarren die gedachten met het verbonden zijn met de realiteit in het hier en nu. Je observerende zelf toelaten afstand te doen van het doorratelen van de geest, geeft de mogelijkheid om terug contact te maken met het hier en nu.
Ik vind het een beetje raar om deze defusie aan het observerende zelf toe te schrijven. Toch als ik naga welke methoden er zoal gebruikt worden om die defusie tot stand te brengen: Je negatieve gedachten zingen op de melodie van een kinderliedje bv.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 09 feb 2020 20:09

MaartenV schreef:
Om om te gaan met de negatieve aspecten van de geest is het 'het observerende zelf' toelaten aan defusie doen van deze gedachten (= er afstand van nemen) via bijvoorbeeld mindfulnessmethoden en de gedachten van de geest te zien als voorbijrijdende auto's die voorbij je huis komen en weer gaan. ACT gaat er immers vanuit dat we soms gefuseerd zijn met onze negatieve gedachten en onze negatieve zelfconcepten. We raken erin verstrikt en verwarren die gedachten met het verbonden zijn met de realiteit in het hier en nu. Je observerende zelf toelaten afstand te doen van het doorratelen van de geest, geeft de mogelijkheid om terug contact te maken met het hier en nu.

Het fuseren van onszelf met onze negatieve gedachten of met ons geconceptualiseerde zelf (zelfbeschrijvingen) wordt veroorzaakt door de menselijke taal, volgens ACT. (taal omvat naast woorden ook beelden, symbolen, enz.)
Door onze gedachten te leren observeren vanop afstand vanuit de filosofie dat er een waarnemer is en dat we niet onze geconceptualiseerde zelven zijn waarmee we in gedachte mee versmelten, doen we aan een vorm van therapie volgens ACT.
Ik denk dat een belangrijke vraag hier is, hoe bepalen we wat de negatieve gedachten zijn?

Laten we een wat extremistisch voorbeeld nemen. Iemand leert over hoeveel armoede er nog is in het land en voelt zich daar ongemakkelijk bij. Normaal gezien zou ik zeggen dat dat positief is, dat kan een motivatie zijn om armoede te bestrijden. Maar de persoon in kwestie kan die ook als een negatieve gedachte bestempelen en defusie technieken gebruiken zodat de ongemakkelijke gevoelens rond armoede verdwijnen. Dan kan hij het probleem van de armoede ook weer laten rusten.

En afgaande op de bijdragen van Hopper hier, is dat geen hypothetische mogelijkheid. Het boek van Roald Purser gaat ook over dat onderwerp:

Ronald Purser.
McMindfulness.
How mindfulness became the new capitalist spirituality.

Ik zal ACT en mindfulness e.d. niet direct afschrijven maar er lijkt daar toch wel een serieuze verleiding van egocentrisme en nihilisme op de loer te liggen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV » 10 feb 2020 04:59

Maria schreef:
09 feb 2020 09:17
MaartenV schreef:
Een aantal overtuigingen uit Advaita Vedanta vind je dus terug in ACT en kennen dus als werkmodel een aantal therapeutische toepassingen. Zoals mindfullness bijvoorbeeld.
Is het niet zo dat oha. alle geesteswetenschappen zich ontwikkeld hebben uit hetgeen door de tijd heen is gedestilleerd uit wat filosofen hebben bedacht en daaruit is overgeleverd en aangepast aan het denken van de betreffende tijd?
Ieder weer met zijn eigen invullingen en benoemd in eigen bewoordingen.

Vooral door dat laatste wordt dat duidelijk of juist niet.
Vooral door het invullen met persoonlijke ervaringen, die generaliserend worden uitgesproken ter lering naar anderen, ontstaat dan het idee van een nieuwe en persoonlijke visie, die dan al of niet door veel mensen gevolgd wordt.
Zeker in perioden van persoonlijke behoefte daaraan.
Verschillend benoemd zoals onderwijzer, docent, professor, leermeester, rabbi' en goeroe of zich eenzijdig publiek uitend als zeepkistsprekers.

Zo ontstaat de schijn van verschillende inzichten over dit stukje al duizenden jaren oude concept.
Ja, maar ACT is (mens)wetenschappelijk onderbouwd, zegt men. Het is een vorm van gedragstherapie. Het onderscheidt zich van oude inzichten en 'gewoon oude wijn in nieuwe zakken' door de wetenschappelijke onderbouwing. Het schijnt effectief te zijn tegen o.a. depressie, angststoornissen, paniekstoornissen, enz.
Laatst gewijzigd door MaartenV op 10 feb 2020 05:06, 1 keer totaal gewijzigd.
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Hersenen zijn volgens mij een mechanisme om wat zich binnenin de materie bevindt naar buiten te brengen.

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV » 10 feb 2020 05:04

axxyanus schreef:
09 feb 2020 20:09
Ik denk dat een belangrijke vraag hier is, hoe bepalen we wat de negatieve gedachten zijn?
Gedachten die voor het individu en/of zijn omgeving problemen veroorzaken. Gedachten die stoornissen veroorzaken zoals omschreven in de DSM.
Laten we een wat extremistisch voorbeeld nemen. Iemand leert over hoeveel armoede er nog is in het land en voelt zich daar ongemakkelijk bij. Normaal gezien zou ik zeggen dat dat positief is, dat kan een motivatie zijn om armoede te bestrijden. Maar de persoon in kwestie kan die ook als een negatieve gedachte bestempelen en defusie technieken gebruiken zodat de ongemakkelijke gevoelens rond armoede verdwijnen. Dan kan hij het probleem van de armoede ook weer laten rusten.
Voor ACT-therapeuten moet het gaan om gedachten die stoornissen veroorzaken zoals omschreven in de DSM. Zoals angststoornissen, depressie, paranoia, enz.

Hersenen zijn volgens mij een mechanisme om wat zich binnenin de materie bevindt naar buiten te brengen.

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV » 10 feb 2020 07:05

axxyanus schreef:
09 feb 2020 17:30
MaartenV schreef:
Ik vind het een beetje raar om deze defusie aan het observerende zelf toe te schrijven. Toch als ik naga welke methoden er zoal gebruikt worden om die defusie tot stand te brengen: Je negatieve gedachten zingen op de melodie van een kinderliedje bv.
Het is een werkmodel, geen wetenschappelijke waarheid. Voor zover het therapeutisch nuttig is het zo te bekijken, kan je met die bril met je gedachten omgaan.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 10 feb 2020 07:50

MaartenV schreef:
10 feb 2020 04:59
Maria schreef:
09 feb 2020 09:17
MaartenV schreef:
Een aantal overtuigingen uit Advaita Vedanta vind je dus terug in ACT en kennen dus als werkmodel een aantal therapeutische toepassingen. Zoals mindfullness bijvoorbeeld.
Is het niet zo dat oha. alle geesteswetenschappen zich ontwikkeld hebben uit hetgeen door de tijd heen is gedestilleerd uit wat filosofen hebben bedacht en daaruit is overgeleverd en aangepast aan het denken van de betreffende tijd?
Ieder weer met zijn eigen invullingen en benoemd in eigen bewoordingen.

Vooral door dat laatste wordt dat duidelijk of juist niet.
Vooral door het invullen met persoonlijke ervaringen, die generaliserend worden uitgesproken ter lering naar anderen, ontstaat dan het idee van een nieuwe en persoonlijke visie, die dan al of niet door veel mensen gevolgd wordt.
Zeker in perioden van persoonlijke behoefte daaraan.
Verschillend benoemd zoals onderwijzer, docent, professor, leermeester, rabbi' en goeroe of zich eenzijdig publiek uitend als zeepkistsprekers.

Zo ontstaat de schijn van verschillende inzichten over dit stukje al duizenden jaren oude concept.
Ja, maar ACT is (mens)wetenschappelijk onderbouwd, zegt men. Het is een vorm van gedragstherapie. Het onderscheidt zich van oude inzichten en 'gewoon oude wijn in nieuwe zakken' door de wetenschappelijke onderbouwing. Het schijnt effectief te zijn tegen o.a. depressie, angststoornissen, paniekstoornissen, enz.
Ik zie dat niet als maar......., maar als bovendien............
En je reageert niet het eerste deel uit mijn schrijven en hetgeen ik bedoel als reactie op jouw schrijven.

Je gaat nu verder op wat de ACT methode zou inhouden en dat nu in dit topic over AV gedachten.
Oké.
Wat jij nu onder de noemer van AV brengt is in feite door de belangstelling de laatste 50 jaar voor het boeddhisme in gedachten door velen al langer meegenomen en daardoor zijn er ook al langer andere benaderingswijzen en methoden ontwikkeld.

Al langere tijd is gebleken dat psychoanalyse niet voldoende is om daadwerkelijk mensen te helpen in het hier en nu bij vooral steeds zich weer herhalen gedachten en gevoelens te krijgen, die vaak niet direct overeenstemmen met de werkelijkheid van het heden.
Daar is de gedragstherapieën uit ontstaan met steeds meer verschillende methoden, gebaseerd op meer inzichten en meer mogelijkheden van therapie bij diverse mensen met verschillende achtergronden en psychische klachten.
Voor de psychotherapeute dus meer variatie en mogelijkheden om te kiezen tussen diverse methoden.

Dat er therapeuten zijn, die zich vooral op één methode richten, als zou dat nieuwste ook de beste en enige methode zijn, zorgt ervoor dat er steeds weer "mode therapieën" zijn.
Maar mi. patienten ook tekort worden gedaan.

De kritieken zijn dan ook vooral gericht op het afwijzen van oude benaderingswijzen ipv. van nieuwe te integreren.
In plaats van ze in samenhang te beoordelen op de beste punten voor de individuele patiënt, zeker zolang er geen echte diagnose duidelijk is.
Mi. omdat in vakbladen ea. meer populaire blaadjes vooral de aandacht is gericht op de nieuwe therapiemogelijkheden.

Voor hiermee verder te gaan heb ik me heel in het kort geïnformeerd.
Zoals er in de psychotherapie continu nieuw methodes worden ontwikkeld uit al eerdere inzichten is dat ook met ACT.
Dan heb je altijd enthousiaste voorstanders en ook een aantal kritische aandachtspunten.
Acceptance and commitment therapy
Acceptance and commitment therapy (ACT)[1] is een relatief nieuwe vorm van gedragstherapie die aan het eind van de 20ste eeuw is ontwikkeld door de Amerikaanse psycholoog Steven C. Hayes. In ACT wordt cliënten geleerd zich te richten op zaken die ze op directe wijze kunnen beïnvloeden, zoals hun eigen gedrag, in plaats van controle proberen te krijgen over ervaringen die niet direct te beïnvloeden zijn, zoals emoties en gedachten (dit wordt experiëntiële vermijding genoemd). Dit impliceert een acceptatiegerichte houding ten opzichte van deze emoties en gedachten. Kern van ACT is de filosofie dat het vechten tegen onvermijdelijke zaken uiteindelijk ten koste gaat van een waardevol leven.

ACT komt voort uit de gedragsanalyse, en is gefundeerd op de zogenaamde Relational Frame Theory (RFT).[4] Conceptueel (met eenzelfde theoretische en filosofische grondslag) is ACT sterk verwant met andere vormen van de zogenaamde derde generatie gedragstherapie, zoals dialectische gedragstherapie (Linehan), aandachtgerichte cognitieve gedragstherapie (mindfulness), gedragsactivatie en functioneel analytische psychotherapie (FAP).

Het belangrijkste onderscheid met cognitieve gedragstherapie (CGT) is dat CGT zich richt op symptoomverlichting door verandering van de inhoud van gedachten, terwijl ACT zich richt op het veranderen van de relatie die een cliënt heeft met zijn gedachten, dus het veranderen van de functie van deze gedachten.

ACT is beïnvloed door boeddhistische inzichten in de onvermijdelijkheid van menselijk leed, maar staat verder volledig los van het boeddhisme en steunt theoretisch volledig op de RFT.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 10 feb 2020 08:10

MaartenV schreef:
10 feb 2020 05:04
axxyanus schreef:
09 feb 2020 20:09
Gedachten die voor het individu en/of zijn omgeving problemen veroorzaken. Gedachten die stoornissen veroorzaken zoals omschreven in de DSM.
Voor ACT-therapeuten moet het gaan om gedachten die stoornissen veroorzaken zoals omschreven in de DSM. Zoals angststoornissen, depressie, paranoia, enz.
Ik denk dat je voor het verloop van de verdere discussie duidelijk dingen moet gaan scheiden.

- Datgene wat je bedoelde toen je dit topic opende
- Door jouw afwezigheid is er een fikse discussie geweest met Hopper, die hier flink wat tegenwind heeft gekregen. De reacties werden daardoor sterk gestuurd en bepaald
Wat is er daarvan, wat jij mee wil nemen binnen dit onderwerp of wat is het wat jij toch anders ziet.

Het volgende is niet echt on topic mits je duidelijk aangeeft:
- Wat is nu volgens jou binnen ACT werkelijk uitsluitend voortgekomen uit de AV gedachte en wat is dat dan wat niet via andere kanalen bekend is geworden voor de ontwikkeling in het nu?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV » 10 feb 2020 08:52

Dat wat ik bedoelde toen ik deze topic startte was een discussie te beginnen over een aantal ideeën uit de Advaïta Vedanta filosofie.
Zo is er het idee van de eeuwige waarnemer, tegenover de gedachten en ervaringen die steeds wisselend zijn die aan ons voorbijtrekken. In A.V. gelooft men bijvoorbeeld in voortdurende reïncarnatie. Ook tijdens dit leven reïncarneren we: onze lichaamscellen worden bijna volledig vervangen tussen geboorte en dood en dit meermaals. Maar wat blijft is de waarnemer, de ervaarder van het veranderde lichaam.

Reïncarnatie is enkel een gewaarworden van nieuwe lichaamsbeelden, gedachten, gevoelens enzovoort. Een ander lichaam ervaren. Maar wat steeds hetzelfde blijft, ben jij, de ervaarder.

Ik kan zelf uit eigen ervaring stellen dat A.V. minstens gedeeltelijk voor mij geldt: ik ervaar mezelf nog steeds als Maarten. Toen ik kind was voelde ik mezelf als mezelf aan, en nu ik ouder ben, ben ik nog steeds die ervaarder, diezelfde waarnemer. Alleen is mijn lichaam verandert en ben ik tijdens het leven als het ware gereïncarneerd.

Ik haalde ACT aan om aan te geven dat er wetenschappelijke steun is voor de visie van het observerende zelf vs het geconceptualiseerde zelf. Dat daar therapeutisch nut voor is en dat indien je er niet werkelijk in gelooft, dat je het als werkmodel kan hanteren om om te gaan met ongewenste gedachten.

Maar inderdaad: de titel van de topic luidt 'Advaita Vedanta filosofie en de eeuwige waarnemer', waarbij deze discussie dus vooral over A.V. zou moeten gaan en de inhoud van deze eeuwenoude filosofie.

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV » 10 feb 2020 09:20

In A.V. is de waarnemer in de waakstaat exact dezelfde waarnemer die aanwezig is tijdens de droomstaat. Alleen de objecten van de ervaring veranderen permanent. Zowel het ene (de waakervaringen) als het andere (de droomervaringen) zijn niet 'de werkelijkheid'. Het enige dat werkelijk is is de permanent aanwezige en onveranderde waarnemer. Doorheen alle veranderingen is het hetzelfde bewustzijn dat steeds (passief) kijkt.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 10 feb 2020 11:13

MaartenV schreef:Dat wat ik bedoelde toen ik deze topic startte was een discussie te beginnen over een aantal ideeën uit de Advaïta Vedanta filosofie.
Zo is er het idee van de eeuwige waarnemer, tegenover de gedachten en ervaringen die steeds wisselend zijn die aan ons voorbijtrekken. In A.V. gelooft men bijvoorbeeld in voortdurende reïncarnatie. Ook tijdens dit leven reïncarneren we: onze lichaamscellen worden bijna volledig vervangen tussen geboorte en dood en dit meermaals. Maar wat blijft is de waarnemer, de ervaarder van het veranderde lichaam.
knip
knip
MaartenV,

Ik heb veel sterker de neiging om zaken/aspecten uit elkaar te trekken, die te benoemen en dan te zien welke waarom de toets van de tijd hebben weerstaan.

Uiteen te trekken aspecten zouden kunnen zijn:

1) Hoe het heelal in elkaar steekt versus moderne cosmologie
2) Het reincarneren van een geest tegenover het continue vervangen van cellen
3) Therapeutische aspecten die toetsbaar zijn en reincarnatie-onafhankelijk. Behalve bij reincarnatietherapeuten
4) De eeuwig lijkende verleiding van een staat van verlichtheid/persoonlijke ontwikkeling, die wat riskant kan zijn bij labielere geesten, pardon mensen.
5) ?
6) Afstand tegenover hordes mentalisten, coaches, leraren, goeroes, duiveluitbanners etc. *)
7) ?

Daarna is het weer mogelijk zonodig aspecten in elkaar te steken omdat ze los niet kunnen functioneren.

Een "eeuwige waarnemer" omdopen tot "voortdurende waarnemer" verwijdert de overbodige cosmologische suggestie.
Tenzij uiteraard -en dat is mijn achterdocht- een dergerlijke helderheid wordt vermeden om meer "klandizie" te verwerven. In aandacht en/of omzet.

Mij zou je een groot plezier doen als je met een dergelijk demonteren en hermonteren mee zou kunnen doen, want juist
jouw
Ook tijdens dit leven reïncarneren we: onze lichaamscellen worden bijna volledig vervangen tussen geboorte en dood en dit meermaals. Maar wat blijft is de waarnemer, de ervaarder van het veranderde lichaam.
is een echt struikelblok aan het worden omdat je opnieuw iets suggereert, een blijvende waarnemer/ervaarder, die iets anders zou zijn dan in het functioneren van de hersenen is besloten.

Een dergelijk "leugentje om bestwil" is best toelaatbaar, maar moet dan wel een doel dienen.
Eenmaal zicht gekregen op de eigen neuroses annex kwebbeldozen, is de omweg via de onberoerbare waarnemer hoe langer hoe minder nodig.

Roeland
*)
https://www.therapeutictouch.nl/htm_nav.htm#htm_1_1.htm schreef: Therapeutic touch is een vorm van complementaire zorg die gebaseerd is op de gedachte dat de mens behalve uit lichaam, geest en ziel, ook uit energie bestaat en dat die energie bij klachten en ziekte uit balans is.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV » 10 feb 2020 13:12

Heeck, ik verwoord hier de Advaïta Vedanta filosofie over de waarnemer. Het is daarom niet volledig mijn filosofie. Ik wil hier echter wel enkele punten uit de A.V. filosofie ter discussie brengen. Hou ook in gedachten dat hoe de hersenen zich tot bewustzijn verhouden tot nogtoe niet volledig begrepen is door neurologen. Dat niet-weten laat ruimte voor alternatieve zienswijzen, totdat werkelijk bewezen is hoe de zaken in elkaar zitten.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 10 feb 2020 14:36

MaartenV schreef:
10 feb 2020 13:12
Heeck,
1)
ik verwoord hier de Advaïta Vedanta filosofie over de waarnemer. Het is daarom niet volledig mijn filosofie.
2)
Ik wil hier echter wel enkele punten uit de A.V. filosofie ter discussie brengen.
3)
Hou ook in gedachten dat hoe de hersenen zich tot bewustzijn verhouden tot nogtoe niet volledig begrepen is door neurologen.
4)
Dat niet-weten laat ruimte voor alternatieve zienswijzen, totdat werkelijk bewezen is hoe de zaken in elkaar zitten.
MaartenV,

1) en 2) passen samen prima bij mijn voorstel.
3) Wordt ietsje anders omdat ik deze zin van jou al niet snap. Is het een disclaimer of een vrijbrief voor Mellie Uyldert-achtige beeldvorming?
Zie ook jouw eigen: http://grenzenaanwetenschap.weebly.com
4) Dat niet weten makkelijk leidt tot allerlei vormen van wel, minder en niet schadelijke misleiding is me zo ontzettend duidelijk dat ik bakken met voorbeelden heb.

Je hebt in ieder geval mij als lezer,

Roeland

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 10 feb 2020 15:23

De GULZIGE MARKT voor bewustzijnsclubs

Toevallig vandaag in de NRC artikel over “The Headless Way” waar ook een vorm van universalisme wordt voorgestaan.
Herken het patroon in:
“ www.headless.org “ schreef: This website celebrates a direct way of seeing who you really are
Ook: http://www.headless.org/dutch/richard_lang.htm

In het NRC-artikel overigens nog de mooie uitspraak:
“Al zou blijken dat het bullshit is, dan heeft het me zoveel rust gebracht”

Er is ook een advaita.fm

Roeland

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV » 10 feb 2020 16:02

Het probleem is vaak dat goede alternatieve ideeën soms misbruikt worden door handige charlatans die geld zien in het misleiden van goedgelovigen door er allerlei bijkomende onware claims aan te verbinden over geluk en gezondheid. Maar dat is geen argument tegen deze theorieën.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 10 feb 2020 16:17

MaartenV schreef:
10 feb 2020 16:02
Het probleem is vaak dat goede alternatieve ideeën soms misbruikt worden door handige charlatans die geld zien in het misleiden van goedgelovigen door er allerlei bijkomende onware claims aan te verbinden over geluk en gezondheid. Maar dat is geen argument tegen deze theorieën.
Helemaal mee eens met de aantekening dat het precies daarom loont om extra op je hoede te zijn.

Gelijk maar doen:
Hoe onderscheidt een opgewekte leek “goede alternatieve ideeën” van persoonlijke of zelfs algemeen riskante?

Roeland

Plaats reactie