Synchroniciteiten en Verlichting

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Gloomy
Geregelde verschijning
Contacteer:

Re: Synchroniciteiten en Verlichting

Bericht door Gloomy » 11 jun 2020 11:17

Hey :)

Nee hoor, deze keuze had ik gemaakt toen Maria schreef dat ik maar een ander forum moest opzoeken.. ik ben daar beginnen verder op borduren.

Natuurlijk ben ik benieuwd wat jullie te zeggen hebben en natuurlijk ben ik bereid deze "domme" bubbel te doorprikken... Maar ik heb het gevoel dat jullie allemaal zo sceptisch zijn... met de voetjes op de grond ook.. Terwijl het daar niet te vinden is. Het is een samenwerking tussen spiritualiteit en wetenschap. En niet te vergeten dat ik solipsist ben, dus ik vraag me af of er überhaupt iemand is die dit leest en antwoordt. Misschien antwoord ik wel op mijn eigen vragen.. wie weet.

Ach, 't is zo ingewikkeld allemaal. Ik sta ermee op en ga ermee slapen. Iedere molecule in mijn lijf is er op gericht om de "waarheid" te weten, omdat men me in het verleden hebben voorgelogen als zot. De realiteit is nu eenmaal niet, zoals de "gevestigde Orde" weergeeft dat het is.

Allez, je hebt me overtuigd, ik ga blijven =D>

Dank voor je post, Rereformed!

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 11 jun 2020 14:23

Gloomy schreef:
11 jun 2020 11:17

Fijn! Ik zet er nog een kanttekening bij dat de opmerking van Maria vast en zeker niet bedoeld was als een hint om te zeggen dat je hier niet welkom bent of niet bij hoort, evenals mijn aantijging dat je geen tegenspraak veelt die bedoeling had. Dit is een forum waar men juist houdt van de discussie, en het prikkelen van de gesprekspartner behoort tot de debattrucendoos. Zaken een beetje op de spits drijven maakt vaak de kern waar iets om gaat duidelijk en spoort de opponent aan om met zijn beste tegenargumenten aan te komen.
Ach, 't is zo ingewikkeld allemaal. Ik sta ermee op en ga ermee slapen. Iedere molecule in mijn lijf is er op gericht om de "waarheid" te weten, omdat men me in het verleden hebben voorgelogen als zot. De realiteit is nu eenmaal niet, zoals de "gevestigde Orde" weergeeft dat het is.
De realiteit is ingewikkeld, en juist daarom moet je het nooit op de gemakkelijkste manier oplossen. Dan doe je geen recht aan de realiteit, maar ben je enkel gericht op rust te krijgen in je eigen denken. Ook is er in deze kwestie geen "gevestigde orde" die zaken voorschrijft, noch ontstaat een "gevestigde orde" via bewust gecreëerde leugens, noch zijn vrijdenkers gewend om in plaats van voor zichzelf te denken de "gevestigde orde" te volgen, noch is er reden om alternatieven op wat "de gevestigde orde" beweert zonder slag of stoot voor waar te houden, enkel omdat men rancune tegen de gevestigde orde onderhoudt. Legio zaken om eens te overdenken!

Ik weet overigens heel goed hoe het voelt om met iets op te staan en naar bed gaan. Ik heb het soms zelf ervaren, bijvoorbeeld toen ik met de filosoof Nietzsche in aanraking kwam, eind 2004. Voor de volgende drie jaar goldt voor mij dit:

"Wat Nietzsches gedachten in Zarathoestra betreft ben ik nog lang niet volleerd, ik lees zijn beroemdste boek pas voor de zevende maal. Ik zal voor de liefhebber vooral laten horen wat er zoal rondfladdert in een hoofd dat eens jarenlang volgestouwd werd met christelijk geloof, en dan opeens getrakteerd werd op een portie Nietzsche. Nietzsche is in de eerste plaats geschikte literatuur voor mensen met een affiniteit voor religieus geloof, maar die zich in een wereld waar religieuze denkbeelden het maatschappelijk klimaat bepalen voelen alsof ze in ballingschap zijn. Er staat nu nog niets op papier. Nietzsches boek heeft wel 81 hoofdstukken, en bestaat uit wel vier delen die elk een introductie verlangen. Het zal een enorme klus worden om de eindstreep te bereiken. Maar ik ga met zijn boek naar bed en sta er mee op; ik móet erover schrijven, ik loop er van over." (http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... rwoord.htm).

En dat schreef ik nadat ik drie jaar lang daarvoor was bezig geweest met het schrijven van een boek over zaken die me dag en nacht bezighielden:

"Niets heeft zoveel van mijn psyche gevergd als dit innerlijk proces om los te komen uit de onbegrijpelijke ijzeren greep van de bijbel. Deze ‘ijzeren greep’ houdt verband met de keerzijde van het christelijk geloof, iets waar ik niet meer over kan zwijgen, maar in alle kleuren in het hiernavolgende uit de doeken zal doen." (http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/1.htm)

Deze manie heeft iets moois, want heel lang, breed en diep met iets bezig zijn kan je laten uitgroeien tot iemand waarnaar geluisterd wordt, en tot iemand die iets schept. Maar gedachten moet je altijd blootstellen aan de grootst mogelijke kritiek. Je kan ze daarmee op waarde schatten. Ook kun je ze aan de hand daarvan zo nodig uitbouwen, bijstellen of aanscherpen. Oftewel je doet daar enkel je voordeel mee.
Born OK the first time

Universal soldier
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Universal soldier » 11 jun 2020 17:55

Gloomy schreef:
Hey :)

Nee hoor, deze keuze had ik gemaakt toen Maria schreef dat ik maar een ander forum moest opzoeken.. ik ben daar beginnen verder op borduren.

Natuurlijk ben ik benieuwd wat jullie te zeggen hebben en natuurlijk ben ik bereid deze "domme" bubbel te doorprikken... Maar ik heb het gevoel dat jullie allemaal zo sceptisch zijn... met de voetjes op de grond ook.. Terwijl het daar niet te vinden is. Het is een samenwerking tussen spiritualiteit en wetenschap. En niet te vergeten dat ik solipsist ben, dus ik vraag me af of er überhaupt iemand is die dit leest en antwoordt. Misschien antwoord ik wel op mijn eigen vragen.. wie weet.

Wat "waarheid' is, zal toch echt subjectief blijven per persoon. Alhoewel je raakvlakken kunt hebben met gelijkgestemden Gloomy. Even on topic: Synchroniciteit en verlichting. Het zijn beide zaken die in mijn optiek niet te concretiseren vallen. Het is een subjectieve interpretatie van wat je meemaakt. Zelfrealisatie ( Maslow ) en selectief kijkgedrag ( waar je focus ligt, zal je realiteit bepalen ) kunnen naar mijn mening jezelf bevredigende antwoorden geven. Ik herken en erken verschillende zaken door jou genoemd Gloomy. Dat je hier ( net als ik sinds kort weer ) op het forum participeert en wilt blijven, geeft weer dat je open staat voor nieuwe inzichten. Daar schaar ik mij ook toe.

Zelf heb ik inmiddels ontdekt dat aan elke beleving meerdere kanten zitten. Wat ik vooral leer hier op het Forum is, blijf kritisch. Wordt niet dogmatisch. Want ook dan ben je in wezen een conformist ( gevestigde orde ). Zo kijk ik serieus naar Gnostiek versus A-Gnostiek. Voor beide valt van mijn kant wel wat te zeggen ( zie andere postings van mijn hand alhier ). Ik kan simpelweg niet in woorden uitleggen wat ik aan ervaringen heb meegemaakt. Maar anno het nu, benoem ik het met name als autosuggestie. Want aantonen dat al die spirituele en bovennatuurlijke krachten toch echt bestaan, kan ik op geen enkele manier staven en bewijzen. Blijf kritisch Gloomy. Ga i.d.d. niet in een bubbel zitten. Blijf dynamisch en in ontwikkeling. Waar je nu voor staat, kan over een ( hele ) poos geheel anders zijn. Van newage naar christendom en van christendom naar gnostiek. En van gnostiek naar agnostiek. Dat is mijn reis. Ervaring is en blijft subjectief. Niet in woorden uit te drukken vaak. Je hebt medestanders met een zelfde ervaring. Dat is fijn. Maar het is niet 100% een feit.

Kortom. Fijn dat je hier op het forum blijft en open staat voor nuancering en nieuwe kritische inzichten aangaande jouw levensbeschouwing. Same goes for me.

Knuffeltje.

-US- aka -FS-
Universal Soldier a.k.a. Fred-E Skywalker.

Gloomy
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door Gloomy » 11 jun 2020 19:45

Hey Rereformed en Fredje, bedankt voor jullie uitleg. Je site ziet er imposant uit Rereformed, maar helaas kan ik geen hele lappen tekst meer lezen sinds mijn "attack" in 2018. Ik heb zelfs moeite met jullie posts te begrijpen, ik moet ze zeker 5x nalezen.. resultaat van bilaterale vestibulopathie en Cataplexie.. mijn hersenen en mijn oren zijn ernstig beschadigd. Dus ik kan momenteel niet een passend antwoord formuleren ook niet. Ik ga gewoon proberen doen wat jullie me zeggen of me proberen duidelijk te maken.

Dit lapje tekst heeft me 15 minuten gekost, om maar een voorbeeld te geven.

Hartstikke bedankt voor de mooie woorden, guys!

Universal soldier
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Universal soldier » 11 jun 2020 20:01

Gloomy schreef:
11 jun 2020 19:45
Hey Rereformed en Fredje, bedankt voor jullie uitleg. Je site ziet er imposant uit Rereformed, maar helaas kan ik geen hele lappen tekst meer lezen sinds mijn "attack" in 2018. Ik heb zelfs moeite met jullie posts te begrijpen, ik moet ze zeker 5x nalezen.. resultaat van bilaterale vestibulopathie en Cataplexie.. mijn hersenen en mijn oren zijn ernstig beschadigd. Dus ik kan momenteel niet een passend antwoord formuleren ook niet. Ik ga gewoon proberen doen wat jullie me zeggen of me proberen duidelijk te maken.

Dit lapje tekst heeft me 15 minuten gekost, om maar een voorbeeld te geven.

Hartstikke bedankt voor de mooie woorden, guys!
Graag gedaan Gloomy. And you take care my friend met de gevolgen van jouw "attack". Lijkt me erg onprettig.

Goeds. -US- aka -FS-
Universal Soldier a.k.a. Fred-E Skywalker.

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 11 jun 2020 20:47

Gloomy schreef:
Ik let al heel mijn leven op de synchroniciteiten die ik in mijn leven meemaak.
Er zit een patroon in. Het zijn namelijk allemaal gecodeerde signalen.
Doorgestuurd door, wellicht, je hogere Ik.
Het is een bijzonder iets.
In tegenstelling tot het aan iemand denken die dan net op dat moment belt heb ik meegemaakt dat ik bij een kanaal langskwam en dacht, "hier ligt een kind in" De dag erna werd er een dode man uit dat kanaal gevist. Ik heb meer van dit soort ervaringen gehad waarbij ik op momenten wist wat ik niet kon weten.
Deze gedachten lijken voor mij uit voelen voort te komen, waarbij de gedachte een invulling is van het gevoel is een andersoortig functioneren van ons wezen. Spiritueel uitgelegd een hoger ik. Zelf beschouw ik het meer als het oer, het intuïtieve.

Hebben voorgelogen als zot en gericht zijn om de waarheid te weten.
Nu weet ik niet hoe je voorgelogen bent of hoe je dat precies bedoeld.Wanneer ik verder kijk naar wat je schreef, zie ik "waarheid" in een ander context
Maar ik heb het gevoel dat jullie allemaal zo sceptisch zijn... met de voetjes op de grond ook.. Terwijl het daar niet te vinden is.
Het is een samenwerking tussen spiritualiteit en wetenschap.
het tegengestelde van "de waarheid" wordt gezien als leugen.
Ikzelf echter ben niet zo overtuigd van het bestaan van de leugen.
Misschien moeten we "waar" meer als locatie gaan zien. Op dat moment heb je als waarheid "hierheden" en "daarheden" die verkondigd worden
De realiteit is nu eenmaal niet, zoals de "gevestigde Orde" weergeeft dat het is.
Ik denk dat "realiteit" alleen maar het toneel van de geest is, waarbij de "gevestigde orde" de rol van regisseur claimt.
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.
In lack'ech, ik ben een andere jij, jij bent een andere ik.

Gloomy
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door Gloomy » 12 jun 2020 05:36

Goeiemorgen Mcmadtasty,

Mooi geschreven allemaal hoor. Je herkent de dingen die ik vertel, maar formuleert het anders. Nice point of view!

Maar ik denk wel dat het gaat over een hoger "Ik", dat wellicht een collectief is. Allez, da's mijn gedacht hé...

Dank je wel voor je feed, en een fijn weekend.

Jan.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 12 jun 2020 10:49

Gloomy schreef:
12 jun 2020 05:36
Maar ik denk wel dat het gaat over een hoger "Ik", dat wellicht een collectief is. Allez, da's mijn gedacht hé...
Ik heb het ook wel eens meegemaakt. Sporadisch, maar wel zo frappant dat het me altijd is bijgebleven. Ooit reed ik (in Finland) eind september om half acht 's avonds naar huis. Opeens merkte ik dat het schemerig was en dus voorzichtiger moest gaan rijden, aangezien dat de tijd is dat elanden om die tijd gaan lopen en de weg over kunnen steken. En het volgende moment zag ik een eland van links naar rechts de weg oversteken. Ik remde hard, maar kon een aanrijding niet voorkomen. Zijn kop stootte tegen mijn voorruit. Gelukkig was het een vrouwtjeseland (zonder gewei), anders had ik het niet overleefd.
Tien jaar later woonde ik in het afgelegen oost-Finland en werd mij gevraagd een docente die een lezing had gehouden in een afgelegen natuurcentrum midden in het bos naar de bushalte te brengen. De docente woonde in Helsinki, en tijdens de autorit dwars door de bossen op zandweggetjes zei ze dat ze boft dat ze deze omgeving ook nog kan zien. "Alleen een eland ontbreekt nog", antwoordde ik haar. En op hetzelfde moment liep er een eland pal voor mijn auto de weg over. Aangezien het een bosweggetje was kon ik gemakkelijk remmen en een ongeluk voorkomen. De docente was eerst met stomheid geslagen, maar daarna raakte ze er niet over uitgepraat.

Uit deze voorvallen zou je kunnen concluderen dat men om de haverklap in Finland elanden tegenkomt, maar het tegendeel is het geval. In de veertig jaar dat ik er gewoond heb heb ik ze zo zelden gezien dat ik me vrijwel elke ontmoeting herinner, en ik bij het tellen vingers overhoud.

Ik herinner me ook de Engelse les in de derde klas van het Atheneum. Ik was toen dus 15 jaar. We waren met een stuk of 35 leerlingen en kregen altijd een hele bladzijde woorden om te leren als huiswerk. De leraar wilde zijn tijd niet verspillen en had bedacht dat hij iedere les begint met enkel één leerling te overhoren door hem/haar slechts één woord voor te leggen die je in het Engels moest zeggen. Wist je het antwoord dan kreeg je een plus achter je naam, wist je het niet dan kreeg je een min.
Elke les begon dus met dat de leraar zijn boekje opendeed waar onze namen in stonden.... dat moment duurde altijd tergend lang en iedereen was doodstil. Opeens hoorde je "Jaap! Wat is "vensterbank" in het Engels"? Of Jeanette, "kladblok", wat is dat in het Engels? Jaap of Jeanette dook dan ineen van ellende, en alle andere leerlingen haalden verlicht adem. Het probleem was dat je al je woordjes heel goed moest leren, want het hielp niet als je 95% ervan in je hoofd had, maar net niet dat woordje wat gevraagd werd. Ik was dus altijd heel zenuwachtig en gespannen: ben ik deze maal de klos of niet? Op een zeldzame keer had ik mijn woordjes zo goed geleerd dat ik wilde dat het mijn beurt was. Terwijl de leraar dus in zijn boekje staarde om het volgende slachtoffer te kiezen, zat ik heel hard te denken "kies mij, kies mij, kies mij! KIES MIJ! En ja hoor, de leraar zei -"Albert, hoe zeg je "tot een conclusie komen" in het Engels?
-"Arrive at a conclusion!"
-"Mooi zo, dan kunnen we meteen verder met de les."
Vanaf die tijd dacht ik dat ik mijn gedachten over kan brengen op andere mensen via "intensief denken".

Het duurde echter niet lang voordat ik moest toegeven dat de realiteit ingewikkelder is... :lol:
Born OK the first time

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 12 jun 2020 11:25

Heel lang geleden, toen ik net naar Rotterdam verhuisd was:

Omdat ik op vakantie ging wilde ik graag een doosje daglenzen.
Ben naar de Hans Anders gegaan maar die verkocht geen daglenzen dus ik denk ik loop de binnenstad in.
Daar kwam ik langs een ander Hans Anders filiaal.
Toen kreeg ik een raar gevoel; ik MOEST daar naar binnen, ondanks dat ik wist dat ze geen daglenzen verkochten, dat heb ik ook tegen een vriend gezegd die meeging.
Maar ik voelde me behoorlijk lullig want ik wist niet wat ik moest zeggen.
Heb iets gezegd van; ik weet dat jullie ze niet verkopen en bovendien liggen mijn gegevens van de oogmeting in jullie filiaal in B.
Toen kwam er achter vanuit de winkel een meisje aan dat zei; ik hoor dat je uit B komt, ken jij misschien X, dat is mijn zus, die heb ik al 3 jaar niet gezien en ik maak me erge zorgen.
Nou kende ik X en kon haar meedelen dat het goed met haar ging waarop ze in huilen uitbarstte.

Het gevoel dat ik kreeg voordat ik de winkel inging kan ik me nog precies herinneren; dat voelde alsof 'iets' op een prettige manier, mij voorzichtig de winkel indrukte, het leek wel wat op wind mee op de fiets, en daar kon ik geen weerstand aan bieden.
Het voelde niet aan zoals iedereen wel uit de kindertijd kent; ik MOET deze tegel overslaan want anders...
Dat voelt veel meer neurotisch, OCD achtig.

Heb er nooit een afdoende verklaring voor kunnen vinden. :?
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Gloomy
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door Gloomy » 12 jun 2020 16:02

Rereformed schreef:
12 jun 2020 10:49
Het duurde echter niet lang voordat ik moest toegeven dat de realiteit ingewikkelder is... :lol:
Hé, wat een leuk verhaal Rereformed. Maar is het niet zo dat je het morfogenetisch veld genaamd "kies mij, kies mij" naar zijn brein hebt getransporteerd en dat de leraar dat onbewust heeft opgevangen? Of is de realiteit nog ingewikkelder?

Verklaar je nader aub, hier wil ik meer van weten.

Bedankt man, deed deugd om te lezen.

Jan.

Gloomy
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door Gloomy » 12 jun 2020 16:12

Fenomeen schreef:
12 jun 2020 11:25
Het gevoel dat ik kreeg voordat ik de winkel inging kan ik me nog precies herinneren; dat voelde alsof 'iets' op een prettige manier, mij voorzichtig de winkel indrukte, het leek wel wat op wind mee op de fiets, en daar kon ik geen weerstand aan bieden.
Het voelde niet aan zoals iedereen wel uit de kindertijd kent; ik MOET deze tegel overslaan want anders...
Dat voelt veel meer neurotisch, OCD achtig.

Heb er nooit een afdoende verklaring voor kunnen vinden. :?
Please tell me more! Waarom moet je dat overslaan? Ik heb namelijk ook veel "neurotische gedachten"...

Een anecdote langs mijn kant.
Mijn professor legde ons uit dat dieren géén gevoel konden hebben. Ik was daar absoluut niet mee akkoord en liet dat goed merken.
Op de mondelijke examens vroeg hij me met een grijns: Waarom hebben dieren geen gevoelens. Uiteraard zei ik wat hij wou horen, maar toen ik buiten kwam zei ik tegen mijn medestudenten: Ik hoop dat ie sterft aan de kanker, de smeerlap. En ja hoor, een maand later was ie dood, hersentumor.

Ook irritante sportvliegtuigjes boven ons hoofd.. ik zei tegen mezelf: stort neer en sterf.. en inderdaad, de vlieger stortte neer. Of de bestuurder dood is weet ik niet.

Zo heb ik al veel mensen die me pijn hebben gedaan de dood ingejaagd, gewoon door eraan te denken en dit in mijn hoofd te projecteren. Daarom, ik moet heel erg opletten wat ik denk, want die dingen komen vaak uit.

Dit gezegd zijnde: geen bang hebben, want ik wens tegenwoordig iedereen het beste toe, ook diegene die me hard raken, want dankzij hen word ik sterker.

Fijne dag peeps! :)

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 12 jun 2020 16:40

“Gloomy” schreef: Zo heb ik al veel mensen die me pijn hebben gedaan de dood ingejaagd, gewoon door eraan te denken en dit in mijn hoofd te projecteren. Daarom, ik moet heel erg opletten wat ik denk, want die dingen komen vaak uit.
Misschien krijg je bij het Openbare Ministerie wel kwantumkorting op je aanklacht vanwege “vele doodslagen met voorberade”.

Of zou je bekentenissenlijstje terzijde worden gelegd?

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Gloomy
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door Gloomy » 12 jun 2020 17:05

Kun je nou echt niet op een normale manier reageren, gast ?!

Gedachten bouwt realiteit, dat weet iedereen ondertussen!

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 12 jun 2020 19:44

Gloomy schreef:
12 jun 2020 05:36

Ik noem het alleen geen hogere ik, met als reden dat "ik" al die verschillende lagen ben van laag tot hoog en zelfs nog hoger dan hoog wanneer dat er mocht zijn, zoals ook lager dan laag. Het zijn geen meerdere, het is slechts één "ik".
Ik heb daarbij losgelaten wat ik denk te zijn, of dat wat anderen zeggen dat ik ben.
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.
In lack'ech, ik ben een andere jij, jij bent een andere ik.

Gloomy
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door Gloomy » 13 jun 2020 07:22

Mooie woorden, een nadenkertje, dank je wel ! ;-)

Plaats reactie