Synchroniciteiten en Verlichting

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

dikkemick
Ontoombaar

Re: Synchroniciteiten en Verlichting

Bericht door dikkemick » 14 jun 2020 18:56

Telekinese moet helemaal een eitje zijn.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Gloomy
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door Gloomy » 14 jun 2020 19:53

Wat als dat vliegtuigje sowieso ging neerstorten, en dat ik dat aanvoelde? Kan ook hé? Of dat de professor al kanker had, voordat ik hem dat toewenste. Nogmaals, dit is jàren geleden. Nu ben ik GloomY geworden ipv Gloomer. Dus van ne extreem negatieve Jan naar een heel positieve Jan.

Fascinerend allemaal :)

Dank voor jullie bijdragen luitjes! Fijne avond nog.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 14 jun 2020 20:08

Tsja, ik kan je helaas niet op je blauwe ogen geloven. Achteraf beweren gaat mij ook vrij aardig af.
Maar goed, ik geloof best dat jij meent wat je zegt. Om mij te overtuigen is echter meer nodig. Heel veel mensen beweren nl. heel veel dingen.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 15 jun 2020 19:34

heeck schreef:
14 jun 2020 17:58

Niet van fantasie wisselen; daar ga ik niet in mee.
R.
Nee hoor dat is niet van fantasie verwisselen.

Betekenis fantasie.
De menselijke verbeeldingskracht of fantasie is het vermogen om mentale beelden, ideeën en/of gevoelens op te roepen, zonder dat men deze zintuiglijk waarneemt. ... Dat wat wordt voortgebracht door de verbeeldingskracht wordt eveneens 'een fantasie' genoemd
Gloomy schreef:
11 jun 2020 11:17
De realiteit is nu eenmaal niet, zoals de "gevestigde Orde" weergeeft dat het is.
Dat wat je waarneemt is niets, het vergt fantasie om er "iets" van te maken, het vergt nog meer fantasie om consequenties te verbinden aan dat wat je ervan gemaakt hebt. En het vergt nog meer fantasie om in twee identiek waarneembare dingen verschillende waarden te geven, die ook nog eens tegenovergesteld zijn van elkaar.
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.
In lack'ech, ik ben een andere jij, jij bent een andere ik.

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV » 15 jun 2020 20:42

Eigenlijk zeg je, Gloomy, dat jouw gedachten acties veroorzaken in de wereld op afstand. Jij doodt en geneest vanop afstand. Telekinese, zoals Heeck hier al eerder zei.

Je probeert echter best eerst natuurlijke verklaringen voor de oorzaak van fenomenen in de wereld. Dat er een technisch defect was aan het sportvliegtuig dat nadien neerstortte bijvoorbeeld. Je weet ook niet of de piloot echt wel stierf, schrijf je. Dat dat kan je dus ook niet met zekerheid concluderen.

Wat er gebeurt is dat jij twee gebeurtenissen aan elkaar koppelt alsof ze een oorzakelijk verband hebben, zonder dat echt goed onderzocht te hebben. Jouw gedachten en het sterven van die mensen koppel je zomaar aan elkaar. Terwijl dat heel onwaarschijnlijk is. Als die mensen nadat jij die gedachte hebt gehad sterven, denk je dat jouw negatieve gedachten de oorzaak zijn van dat sterven. Dat heet een post hoc ergo propter hoc-denkfout. Het gebeurt na elkaar, dus het ene moet het andere hebben veroorzaakt. Terwijl dat helemaal niet zeker is.

Je legt dus linken, die niet bewezen zijn en vrij onwaarschijnlijk zijn. Veel waarschijnlijker is dat er natuurlijke oorzaken aan te wijzen zijn voor het sterven van mensen.

Ikzelf heb soms ook last van psychoses, en dan leg ik ook allerlei linken, die er in werkelijkheid niet zijn. Je ziet dan overal verbanden.
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Hersenen zijn volgens mij een mechanisme om wat zich binnenin de materie bevindt naar buiten te brengen.

Gloomy
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door Gloomy » 16 jun 2020 08:38

Gaat niet om psychoses.. Het gaat erom dat, in de kwantum, gedachten omgezet worden tot materie. 't is gewoon een voorbeeld van filosofie. Ze zeggen toch ook: "be carefull what you wish for", het is hetzelfde principe.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 16 jun 2020 09:50

Gloomy schreef:
16 jun 2020 08:38
Gaat niet om psychoses.. Het gaat erom dat, in de kwantum, gedachten omgezet worden tot materie. 't is gewoon een voorbeeld van filosofie. Ze zeggen toch ook: "be carefull what you wish for", het is hetzelfde principe.
Zoals mijn zapper de TV aanzet?
Of bedoel je een solipsist die bewijsvoering suggereert?
Want de zorg die je aan wensen moet besteden is geen bewijs dat gedachten “zomaar” uitkomen.

Voor de duidelijkheid dan gelijk wat ik vind

Praktisch doorgevoerd solipsisme lijkt me zo een illusie. Theoretisch solipsisme besnuffelen "a waste of time".
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV » 16 jun 2020 09:55

Gloomy schreef:
Het gaat erom dat, in de kwantum, gedachten omgezet worden tot materie.
Hoezo worden 'in de kwantum' gedachten omgezet tot materie? En hoe speelt datzelfde proces dan precies in de gebeurtenissen die jouw overkomen? (wees exact).

Gloomy schreef: 't is gewoon een voorbeeld van filosofie.
Hoezo? Op welke manier is het een voorbeeld van filosofie? 'Filosofie' is een ruim begrip. Over welke filosofische ideeën heb je het precies?
Gloomy schreef:Ze zeggen toch ook: "be carefull what you wish for", het is hetzelfde principe.
Ik wens zoveel dat niet uitkomt. Dus voor mij geldt dat principe vaak niet. En voor velen met mij, denk ik.
Wat maakt jou zo bijzonder?
Laatst gewijzigd door MaartenV op 16 jun 2020 10:04, 5 keer totaal gewijzigd.
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Hersenen zijn volgens mij een mechanisme om wat zich binnenin de materie bevindt naar buiten te brengen.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 16 jun 2020 09:55

Gloomy schreef:
Waarom zet je psychose, of voor mijn part fantasie, waan, zo gemakkelijk aan de kant en vervang je die door een al evenzo gemakkelijk uit de goochelhoed getoverde omzetting van gedachten tot materie? Gebruik het woordje "kwantum" en voila, de zaak opgelost! Voor mij betekent dit alles eenvoudig dat je heel graag Gandalf wil zijn.

Kom eens aan met de details van het verhaal dat je met een paar woorden weergaf:
Ook irritante sportvliegtuigjes boven ons hoofd.. ik zei tegen mezelf: stort neer en sterf.. en inderdaad, de vlieger stortte neer. Of de bestuurder dood is weet ik niet.
Was je alleen? Je ziet dus een sportvliegtuigje boven je hoofd, raakt er door geïrriteerd, en leeft blijkbaar met het idee dat je daar wat aan kan doen. En ja hoor, de vlieger stort neer nadat je je boosheid hebt uitgesproken. Moet ik hieruit opmaken dat je het gebeuren voor je ogen ziet gebeuren? Ben je daarna naar de plaats gegaan waar die neerstortte? Hoezo weet je niet of de bestuurder dood is? Heb je niet het krantenbericht waar erover verteld wordt bewaard? Waarom niet? Of zien alle details van het verhaal er heel ander uit? Vertel eens.
Born OK the first time

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 16 jun 2020 10:49

Mcmadtasty schreef:
15 jun 2020 19:34
heeck schreef:
14 jun 2020 17:58

Niet van fantasie wisselen; daar ga ik niet in mee.
R.
Nee hoor dat is niet van fantasie verwisselen.

Betekenis fantasie.
De menselijke verbeeldingskracht of fantasie is het vermogen om mentale beelden, ideeën en/of gevoelens op te roepen, zonder dat men deze zintuiglijk waarneemt. ... Dat wat wordt voortgebracht door de verbeeldingskracht wordt eveneens 'een fantasie' genoemd
Gloomy schreef:
11 jun 2020 11:17
De realiteit is nu eenmaal niet, zoals de "gevestigde Orde" weergeeft dat het is.
Dat wat je waarneemt is niets, het vergt fantasie om er "iets" van te maken, het vergt nog meer fantasie om consequenties te verbinden aan dat wat je ervan gemaakt hebt. En het vergt nog meer fantasie om in twee identiek waarneembare dingen verschillende waarden te geven, die ook nog eens tegenovergesteld zijn van elkaar.
Je wisselt opnieuw van begrippen, want

eerst ging het over iemand die fantaseert een doodslag te hebben begaan,
daarna bracht jij de tweede fantasie van een openbaar ministerie "daar waar de fantasie is dat het vervolgd dient te worden",
waar ik niet in meeging.

Nu krijg ik van jou een vertoog over wat jij fantasie vindt en waar je zonder reden merkbaar afwijkt van het doordeweekse begrip dat ik in Van Dale vind.

Wil je daar verder iets mee? Want dat er zelfs nog meer variaties van fantasie te fantaseren zijn dan jij opbrengt, dat is vast zo.

Roeland

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 16 jun 2020 19:28

heeck schreef:
16 jun 2020 10:49

Je wisselt opnieuw van begrippen, want

eerst ging het over iemand die fantaseert een doodslag te hebben begaan,
daarna bracht jij de tweede fantasie van een openbaar ministerie "daar waar de fantasie is dat het vervolgd dient te worden",
waar ik niet in meeging.
Aha, daar knijpt hem de schoen.

Het openbaar ministerie blijft in gebreke vanwege de afwezigheid van bewijs en betreft het is dus niet vanwege dat iemand fantaseert. Dat is een conclusie die jij trekt. Ik geef alleen maar aan dat het openbaar ministerie onwetend is vanwege het ontbreken van bewijs.
Kun je nagaan hoe onwetent het openbaar ministerie is.

Het enige wat je zegt is dat er niets bewezen kan worden.
Mijn reactie over fantasie was een reactie op jouw gebruik van fantasie.
Mcmadtasty schreef:
14 jun 2020 17:49
heeck schreef:
14 jun 2020 17:04
Welnee.
Het eerder voor de hand liggende is dat niet iedere fantasie tot vervolging leidt.
Klopt, alleen daar waar de fantasie is dat het vervolgd dient te worden
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.
In lack'ech, ik ben een andere jij, jij bent een andere ik.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 17 jun 2020 08:33

“Mcmadtasty” schreef:...
..
Aha, daar knijpt hem de schoen.

Het openbaar ministerie blijft in gebreke vanwege de afwezigheid van bewijs en betreft het is dus niet vanwege dat iemand fantaseert. Dat is een conclusie die jij trekt. Ik geef alleen maar aan dat het openbaar ministerie onwetend is vanwege het ontbreken van bewijs.
Helder!
Alleen blijft de schoen daar wringen en dat blijft kennelijk zo.

Roeland

Plaats reactie