De vrije wil bestaat niet, volgens deze definities

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

heeck
Superposter

Re: De vrije wil bestaat niet, volgens deze definities

Bericht door heeck » 31 jul 2020 10:42

axxyanus schreef:
31 jul 2020 09:04
heeck schreef:
30 jul 2020 22:19
Per saldo vindt hij kennelijk het handhaven van het gemeenzame begrip “vrije wil” belangrijker dan het onhaalbare overstappen naar een natuurwetenschappelijk correcte, maar onbestaande VW.
Maar het lijkt erop dat hij niet het begrip "vrije wil" zoals mensen dat begrijpen wil handhaven maar dat hij een nieuwe invulling aan het etiket wil geven. m.a.w. hij maakt van "vrije wil" jargon.

Nu heb ik alle begrip voor wetenschappers/filosofen die jargon nodig hebben maar als ze dat jargon gaan gebruiken om naar een publiek te communiceren dan geeft dat voornamelijk onbegrip.
Mijn ook verkeerd terecht gekomen handreiking leidt nu tot het optuigen van Dennett met wat jij uit mijn handreiking afleidt.

Ik houd het er op dat mijn vermogen tot communicatie deze week slecht werkt.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV » 11 aug 2020 08:29

We zijn zowel een schepsel van de kosmos, van de natuurwetten, als dat we cocreëerders zijn via ons bewustzijn in de natuur. Niet louter de vrije wil, noch louter deterministische wetmatige processen. Maar cocreatie.
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Hersenen zijn volgens mij een mechanisme om wat zich binnenin de materie bevindt naar buiten te brengen.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 11 aug 2020 11:07

MaartenV schreef:
11 aug 2020 08:29
We zijn zowel een schepsel van de kosmos, van de natuurwetten, als dat we cocreëerders zijn via ons bewustzijn in de natuur. Niet louter de vrije wil, noch louter deterministische wetmatige processen. Maar cocreatie.
Jezus MaartenV, ik wil je zo graag volgen, maar raak je steeds weer kwijt. Wat zeg je hier nou?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV » 11 aug 2020 16:53

Bekijk mijn geschrijf door de bril van Nietzsche, Dikkemick: het verwarrend maken en daardoor bemoeilijken van de toegang tot de betekenis van een tekst, heeft als functie de lezers te selecteren. Laat deze kelk gerust aan jou voorbijgaan als deze wijn die erin wordt opgediend jou niet smaakt Dikkemick. Als deze vrucht en de wijze waarop ze wordt aangereikt niet voor jouw smaakpapillen bestemd is. Dan is het voor een ander publiek bestemd. Zij die deze keer eens exotische smaken willen uitproberen. En daar is niks mis mee. :wink:
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Hersenen zijn volgens mij een mechanisme om wat zich binnenin de materie bevindt naar buiten te brengen.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 11 aug 2020 17:05

Amor fati
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Plaats reactie