Ik vraag me af of je met het vet onderstreepte gelijk hebt.Leon schreef: ↑26 jun 2022 13:24...
Mij lijkt het denken over dimensies niet begonnen te zijn in de wiskunde, de punt, lijn, vlak en ruimte zijn ontleend aan de werkelijkheid. Je lijkt nu het gereedschap als het werkelijke aan te nemen. Wiskunde heeft zo zijn beperkingen in regels en axioma's, en je moet dan toch het eerst eens zijn over die regels, een freethinker zal niet zomaar zich in een keurslijf laten dwingen.
Het abstracte wiskundige denken is daarna totaal onbezield met de werkelijkheid, en dan kom je met discussies in de loze ruimte.
Als je denkt dat een begrip als 'universum' gereserveerd moet zijn voor discussies in de loze ruimte, dan mag je dat denken, maar daar trek ik me niets van aan. Sowieso vind ik het maar niets om anderen jouw normen voor te stellen. Wat doe je dan op een FT forum?
Euclides definieerde een punt als "dat wat geen delen heeft" en een lijn als "een lengte zonder breedte". Het begrip punt in die vorm heeft weinig te maken met de realiteit en een lijn is als dusdanig ook niet echt herkenbaar in de werkelijkheid. Deze wiskunde blijkt uitermate geschikt om een heleboel te doen op deze aardkloot. Zo werden rechte hoeken geconstrueerd omdat men de Pythagorese (is dat een woord?) verhouding 3, 4, 5 kende als een driehoek met een rechte hoek. Wat het uitmeten makkelijk maakt.
De wiskunde van Euclidisch is natuurlijk ontstaan door praktische problemen die opgelost moesten worden.Die praktische problemen bevonden zich in een omgeving waar de bolvorm van de aarde geen rol in speelde. Dus in die zin heb je wel een punt. Maar uiteindelijk gaat het erom dat die abstracties vooral nodig waren om lijnen en cirkels te trekken met een bepaald doel, bijvoorbeeld de opstelling van de stenen van Stonehenge om de zonnewende zichtbaar te maken.