Wijsheid

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Tamara
Ervaren pen

Wijsheid

Bericht door Tamara » 30 jun 2006 13:53

Ik ben benieuwd wat men hier over wijsheid denkt..

Wat is wijsheid? Waaraan of aan wie ontleen je je standpunt/inspiratie..

Voor mij is dat de Schrift. Hoe verrassend :lol:

Ouweneel omschrijft het heel mooi in een boek (Hoe lief heb ik Uw wet):
"In de Siddoer, het joodse gebedenboek, vinden we een uitspraak die in de synagoge gereciteerd wordt na de openbare voorlezing van de Torah-rol en die een combinatie van Sp. 4:2 en 3:18 vormt..ik geef u goede leer, verlaat mijn Torah (onderwijzing) niet..Een boom des levens is zij voor wie haar aangrijpen, wie haar vasthouden, zijn gelukkig te prijzen. Deze laatste uitdrukking verwijst in feite naar de chochmah, wijsheid (vs. 13), maar voor het joodse denken is dat principieel hetzelfde als de Torah. Het is de wijsheid van God dat Hij de hele kosmos heeft onderworpen aan zijn wet; het is de wijsheid van de mens zich te onderwerpen aan Gods Torah. Het is geen strenge koning die de Torah aan de mens oplegt, maar een liefhebbende vader, die de Torah aan zijn zoon voorhoudt als de boom van het leven, de weg van het leven: Mijn Zoon, vergeet mijn Torah niet en uw hart beware mijn geboden. Bewaar, mijn zoon, het gebod van uw vader en verwerp de Torah van uw moeder niet. Want het gebod is een lamp en de Torah een licht, de vermaningen der tucht zijn een weg ten leven."

De onderwijzing geeft wijsheid... een vrucht ten leven
Laatst gewijzigd door Tamara op 30 jun 2006 21:21, 2 keer totaal gewijzigd.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 30 jun 2006 15:03

Van Dale:

wijs·heid (de ~ (v.), -heden)
1 het vermogen om verstandig te handelen
2 wijze, geleerde uitspraak

Elk boek bevat wel wijsheden; zelfs de Suske en Wiskes.

De uitspraak die je citeert kom je tegen in alle religies, het is geen unieke uitspraak.

Als je je openstelt voor alle (religieuze) geschriften om je heen en je haalt daar de wijsheden uit die voor jouw ter zake zijn, dan ben je op het goede pad wat mij betreft. Je blind staren op '1' geschrift duidt wat mij betreft niet echt op het vermogen hebben om verstandig te handelen.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 30 jun 2006 15:39

Douglas Adams schreef: Arthur: All my life I've had this strange feeling that there's something big and sinister going on in the world.
Slartibartfast: No, that's perfectly normal paranoia. Everyone in the universe gets that.
http://www.imdb.com/title/tt0371724/quotes
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

Cathy
Forum fan

Bericht door Cathy » 30 jun 2006 15:55

Wat is wijsheid?

Wijsheid is voor mij een combinatie van zelfkennis, empatisch vermogen, tact, vergevingsgezindheid, het omgaan met problemen en sociale vaardigheden.
Het is iets anders dan intelligentie. (het bekende IQ en EQ)
En mijn ervaring als gelovige is dat je veel van deze zaken, als vanzelf, van God krijgt als je Hem serieus neemt.

Mais maintenant….. je vais en vacances…... A l’ île de Corse.
Au revoir et pour Tsjok une salut speciale: a - Dieu :wink:
De raadsels van God zijn bevredigender dan de oplossingen van mensen
Chesterton

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 30 jun 2006 16:33

Wijsheid is voor mij een combinatie van zelfkennis, empatisch vermogen, tact, vergevingsgezindheid, het omgaan met problemen en sociale vaardigheden.
En mijn ervaring als gelovige is dat je veel van deze zaken, als vanzelf, van God krijgt als je Hem serieus neemt.

Dus als je niet in God gelooft of Hem niet serieus neemt, dan heb je geen zelfkennis, empatisch vermogen, tact, vergevingsgezindheid, het omgaan met problemen en sociale vaardigheden?
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington

Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope » 30 jun 2006 17:24

Tamara schreef:
Voor mij is dat de Schrift. Hoe verrassend Ouweneel omschrijft het heel mooi in een boek
Ja, ja. Typjes zoals jij zoeken de wijsheid al gauw bij aardse zeurkousen en nietsnutten.

Cathy schreef:
Heel mooi en Bijbels. God zal het je wel duidelijk maken (Fil. 3:15)

Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara » 30 jun 2006 19:42

Stanhope schreef:Tamara schreef:
Voor mij is dat de Schrift. Hoe verrassend Ouweneel omschrijft het heel mooi in een boek

Ja, ja. Typjes zoals jij zoeken de wijsheid al gauw bij aardse zeurkousen en nietsnutten.
Wat is je probleem Stan? Typjes zoals jij....Volgens mij staat er toch duidelijk dat de wijsheid voor mij de Schrift is..maar dat Ouweneel dit heel mooi /omschrijft verwoordt..
@ Ianier: wat doe je als de diverse religies of de Suske en Wiske elkaar tegenspreken?

mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Bericht door mysterieus2000 » 30 jun 2006 20:58

Voor mij is wijsheid iets anders dan Intelligentie.

Het is een vermogen om te handelen met inzicht. Om de juiste woorden op het juiste moment te spreken en te zwijgen als het nodig is. Bedachtzaam te handelen. Op een bepaalde manier met mensen omgaan, zodat je hen niet kwetst en het beste uit hun haalt.

Religies en filosofen zijn vaak een bron van wijsheid.

Wijsheid is ook een gave van God, gegeven op specifieke momenten. Salomo had aan God wijsheid gevraagd en de boeken die hij geschreven heeft bevatten wijsheid.

>Edwin<
Forum fan
Contacteer:

Bericht door >Edwin< » 30 jun 2006 21:40

mysterieus2000 schreef:Voor mij is wijsheid iets anders dan Intelligentie.
Daar heb je inderdaad een punt.
Het is een vermogen om te handelen met inzicht. Om de juiste woorden op het juiste moment te spreken en te zwijgen als het nodig is. Bedachtzaam te handelen. Op een bepaalde manier met mensen omgaan, zodat je hen niet kwetst en het beste uit hun haalt.
Dat is niet per definitie de taak van iemand met wijsheid.
Religies en filosofen zijn vaak een bron van wijsheid.
Religie en wijsheid gaan niet echt goed samen, en dan druk ik me nog zacht uit.
Wijsheid is ook een gave van God, gegeven op specifieke momenten. Salomo had aan God wijsheid gevraagd en de boeken die hij geschreven heeft bevatten wijsheid.
Dat is een aanname die nergens op stoelt.
It's always night, or we wouldn't need light.

-Thelonious Monk

PietV.
Moderator

Re: Wijsheid

Bericht door PietV. » 30 jun 2006 21:53

Tamara schreef:
Voor mij is dat de Schrift. Hoe verrassend :lol:

Is het bijna zover. Genoeg gesetteld om ons langdurig te indoctrineren met religieuze boodschappen. Komt me weer bekend voor :twisted:
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

>Edwin<
Forum fan
Contacteer:

Bericht door >Edwin< » 30 jun 2006 21:57

Moet er trouwens niet eigenlijk Het Geschrift staan?.. 8)
It's always night, or we wouldn't need light.

-Thelonious Monk

mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Bericht door mysterieus2000 » 30 jun 2006 22:10

Hallo Edwin,

Goed, je hebt nu gezegd wat het niet is, wat is het dan wel volgens jou.
Waarom zou er in religie geen wijsheid kunnen zitten ?
Mysterieus schreef : Wijsheid is ook een gave van God, gegeven op specifieke momenten. Salomo had aan God wijsheid gevraagd en de boeken die hij geschreven heeft bevatten wijsheid

Edwin schreef :Dat is een aanname die nergens op stoelt.
Verklaar je eens nader ?

Daniella

bad_religion

Bericht door bad_religion » 01 jul 2006 00:14

Ik vind het van wijsheid getuigen om zelf geperste sinasappelsap iets meer op smaak te brengen door ook een annanas door de vruchtenpers te gooeien. Zo is het iets zoeter.

Uiteraard de sinasappelen wel schillen en de annanas uitsnijden, overigens mango gaat ook goed. :wink:

O ja en voor de perenliefhebbers;
Neem 6 Doyenné du Commice en gooi ze door de vruchtenpers. Het schuim heel erg, dat kan je afromen, maar lekkerder (en gezonder) is het voorzichtig door de sap roeren. Het is heel zoet dus je kunt het iets verdunnen met water, Amaretto kan echter ook heel smakelijk zijn..... 8)

Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope » 01 jul 2006 00:53

Tamara schreef:
Stanhope schreef:Tamara schreef:

Wat is je probleem Stan? Typjes zoals jij....Volgens mij staat er toch duidelijk dat de wijsheid voor mij de Schrift is..maar dat Ouweneel dit heel mooi /omschrijft verwoordt..
@ Ianier: wat doe je als de diverse religies of de Suske en Wiske elkaar tegenspreken?
Hoi Tamara,

Jij noemt Ouweneel en dat vind ik verwerpelijk.

Als je de Bijbel van kaft tot kaft leest, kom je waarschijnlijk ook het volgende tegen (of iets wat er op lijkt):

Vest op prinsen geen vertrouwen.

Ook niet op de prins van de EO en/of ander tuig. :twisted:

Ajuus,
Stan
Famous Sam McCloud quotes:
-Will you hold my bomb just a minute? Just a minute. I got a pebble in my boot.
-*There* yuh go!

Brennus
Forum fan

Bericht door Brennus » 01 jul 2006 01:13

Wijsheid is om in deze discussie niks te zeggen. :lol:

Plaats reactie