Verdedig Uw filosoof....

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bad_religion

Verdedig Uw filosoof....

Bericht door bad_religion » 23 aug 2006 14:34

Verdedig Uw filosoof,
Ach, ik wil ook een kleine en miezerige inbreng doen in het geweld tussen de titanen van de wijsheid, en vooral, de mensen die de wijsheid zien van diezelfde titanen. Ik denk dat we rustig kunnen stellen dat de mensheid immer op weg is de wereld, het leven en de dood te willen verklaren. Godsdiensten, rituelen, zijn hier geen uitzonderingen op, noch de "grote denkers". De vraag blijft altijd; "Hoe groot was een denker nu eigenlijk?" Daar de meeste filosofen plachten te zeggen dat ze hun theorieën afleiden uit de wereld om hun heen kan men misschien wel stellen dat het helemaal geen grote denkers waren. Uiteindelijk doet iedereen dat, en vaak op een wat minder gecompliceerde manier. Is filosofie dan niets waard? Nou, zo zou ik het ook niet graag willen stellen, maar filosofie is maar zoveel waard als men er waarde aan hecht.

Filosofie, sofisme en het gepeupel
Ten tijde van Plato was het helemaal duidelijk, de hoogste wijsheid was aan de filosofen en sofisten waren mensen die alleen maar hun wijsheid gebruikte om geld te verdienen. Een sofist verkocht een denksysteem terwijl een filosoof er één probeerde te bedenken. Jammer dat Plato's ideale staat filosofen koningen hadden die volgens een aangeleerd systeem de hoogste kennismoetsten bewaken volgens een systeem warmee het sofisten werden. En natuurlijk, niets mocht de perfecte staat van Plato bedreigen, en de grootste bedreiging zou van binnenuit komen, de wachters waren niet alleen wachters voor de vijanden die de ideale staat van buitenaf bedreigde. Nee, vooral die van binnenuit, elke aantasting van het staatsysteem zou verval van de ideale staat betekenen. Uiteindelijk kwam het erop neer dat iedereen in de leugen moest geloven, maar het doel, de ideale staat geregeerd door wijze mensen, heiligde alle middelen. Deze wijze mensen hadden allemaal onderricht gekregen in de filosofie van de ideale staat. Waar Spocrates begon als democraat, die ook de democratische bestuurders hekelde, eindigde Socrates in de geschriften van Plato als één van de voorzitters van het totalitarianisme!

Plato wilde de tijd gevangen zetten, was Plato door en door slecht. Nee, al lezende komt men er achter dat Plato in een tijd met enorme omwentelingen leefde. De strijd tussen de democraten en de aristocraten legde een grote druk op het hele volk. Plato wilde terug naar de tijd voor het verval, een tijd waar aristocraten niet bezoedelt waren door handel. Een tijd waarin de handel niet had gezorgd voor de vele invloeden van buitenaf, maar is er ooit een weg terug in de tijd?

Waar gaat het nu om?
Heden ten dage is het analfabetisme in ons West Europa genihiliseerd, dat is niet iets wat Plato voor ogen had. Nu kan iedereen boeken lezen van denkers (als men dat wil). De kritieken op de denkers alsmede de aanhangers van denkers. Maar wie zin nu de denkers, een paar omhooggepromoveerde litterator die een veer in de kont hebben gekregen? Vraag je eens af, hoeveel goede en constructieve verdwenen zijn in de mist van tijd? En jij, die die boeken leest, kan jij niet denken?

Hoe maak je filosofie nutteloos?
Mijn onomwonden mening is door te discussieren over een filosoof. Of een discussie te voeren over wel en wee van verschillende filosofen. In die zin schiet filosofie toch zijn doel voorbij? Is het niet zo dat al deze schitterende boeken er alleen maar voor zijn om jouw gedachten te prikkelen, neem het beste van alles zou ik zeggen. Maar als ik iemands mening wil horen dan praat ik toch niet tegen (pak ém beet) Socrates maar tegen een mens die zijn mening opbouwt uit wat hem aangediend krijgt? Toegegeven, het is verleidelijk een filosofisch standpunt te verdedigen, maar in hoeverre is dat standpunt van jouw? Toegegeven, een slagzin kan soms heel mooi zijn, je kan hem best gebruiken, maar je leven er aan ophangen. Filosofie is een prachtig iets, maar wanneer filosofie zich niet kan vertalen in een eigen (zo evenwichtig mogelijk?) oordeel is het niets meer dan gebakken lucht. Wij zijn toch niet het gepeupel van Plato? We willen toch vooruit, welnu pak die boeken en lees ze, maar leef ze niet!

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 23 aug 2006 14:47

bad_religion
Hoe maak je filosofie nutteloos?
Mijn onomwonden mening is door te discussieren over een filosoof. Of een discussie te voeren over wel en wee van verschillende filosofen. In die zin schiet filosofie toch zijn doel voorbij? Is het niet zo dat al deze schitterende boeken er alleen maar voor zijn om jouw gedachten te prikkelen, neem het beste van alles zou ik zeggen.
Mee eens een soort meta filosofie.

filosofie volgens monty python
FOOTBALL COMMENTATOR Michael Palin
--------------------------------------------------------------------------------

(Aerial view of München Olympic stadium)

FOOTBALL COMMENTATOR
Good afternoon, and welcome to a packed Olympic stadium, München...

CAPTION:
INTERNATIONALE PHILOSOPHIE
Rückspiel

FOOTBALL COMMENTATOR
...for the second leg of this exciting final.

(German philosophers jog out of the dressing room)

And here come the Germans now, led by their skipper, "Nobby" Hegel. They must surely start favourites this afternoon; they've certainly attracted the most attention from the press with their team problems. And let's now see their line-up.

CAPTION:
DEUTSCHLAND
1 LEIBNITZ
2 I. KANT
3 HEGEL
4 SCHOPENHAUER
5 SCHELLING
6 BECKENBAUER
7 JASPERS
8 SCHLEGEL
9 WITTGENSTEIN
10 NIETZSCHE
11 HEIDEGGER

(High shot of Germans jogging onto pitch)

FOOTBALL COMMENTATOR
The Germans playing 4-2-4, Leibniz in goal, back four Kant, Hegel, Schopenhauer and Schelling, front-runners Schlegel, Wittgenstein, Nietzsche and Heidegger, and the mid-field duo of Beckenbauer and Jaspers. Beckenbauer obviously a bit of a surprise there.

(Greek philosophers, all in togas, jog from the dressing room)

FOOTBALL COMMENTATOR
And here come the Greeks, led out by their veteran centre-half, Heraclitus.

CAPTION:
GRIECHENLAND
1 PLATO
2 EPIKTET
3 ARISTOTELES
4 SOPHOKLES
5 EMPEDOKLES VON ACRAGA
6 PLOTIN
7 EPIKUR
8 HERAKLIT
9 DEMOKRIT
10 SOKRATES
11 ARCHIMEDES

(High shot of Greeks jogging onto pitch, kicking balls about etc)

FOOTBALL COMMENTATOR
Let's look at their team. As you'd expect, it's a much more defensive line-up. Plato's in goal, Socrates a front- runner there, and Aristotle as sweeper, Aristotle very much the man in form. One surprise is the inclusion of Archimedes.

(An oriental referee, holding a large sandglass, walks down the centre line, flanked by two linesmen with haloes)

FOOTBALL COMMENTATOR
Well here comes the referee, K'ung fu-tsze (Confucius), and his two linesmen, St Augustine and St Thomas Aquinas.

(Referee spots the ball and the captains shake hands)

And as the two skippers come together to shake hands, we're ready for the start of this very exciting final. The referee Mr Confucius checks his sand and...

(referee blows his whistle)

they're off!

(The Germans immediately turn away from the ball, hands on chins in deep contemplation)

Nietzsche and Hegel there. Karl Jaspers number seven on the outside, Wittgenstein there with him. There's Beckenbauer. Schelling's in there, Heidegger covering. Schopenhauer.

(Pan to the other end, the Greeks also thinking deeply, occasionally gesticulating)

And now it's the Greeks, Epicurus, Plotinus number six. Aristotle. Empedocles of Acragus and Democratus with him. There's Archimedes. Socrates, there he is, Socrates. Socrates there, going through.

(The camera follows Socrates past the ball, still on the centre spot)

There's the ball! There's the ball. And Nietzsche there. Nietzsche, number ten in this German side.

CAPTION:
DEUTSCHLAND - GRIECHENLAND 0 : 0

FOOTBALL COMMENTATOR
Kant moving up on the outside. Schlegel's on the left, the Germans moving very well in these opening moments.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

bad_religion

Bericht door bad_religion » 23 aug 2006 14:49

Betse Doctor Who, ik heb dit filmpje gezien, het was één van de meest wijsgerigste momenten uit de geschiedenis van de filosofie :wink:

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 23 aug 2006 15:25

bad_religion schreef:Betse Doctor Who, ik heb dit filmpje gezien, het was één van de meest wijsgerigste momenten uit de geschiedenis van de filosofie :wink:
op 1 detail na
Gary Lineker schreef:"Football is a simple game; 22 men chase a ball for 90 minutes, and at the end the Germans always win."

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven » 02 mar 2007 13:55

Filosofie is belangrijk omdat het mensen leert om zelf na te denken , en niet zomaar dingen voor waar aan te nemen.
http://www.merlinscave.tk

As above, so below

Apeiron

Re: Verdedig Uw filosoof....

Bericht door Apeiron » 03 mar 2007 17:19

bad_religion schreef: Toegegeven, het is verleidelijk een filosofisch standpunt te verdedigen, maar in hoeverre is dat standpunt van jouw?
Ik vind het wonderbaarlijk dat ik soms op een gedachte kom die achteraf al lang bleek te bestaan.

Plaats reactie