Filosofie en de liefde voor wijsheid

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bad_religion

Filosofie en de liefde voor wijsheid

Bericht door bad_religion » 16 sep 2006 10:04

Wijsheid verstopt in bladerdeeg, je weet nooit welke wijsheid je tegenkomt. Net als saucijzenbroodjes vliegt de wijsheid over de toonbank. Wijsheid verstopt in bladerdeeg, ofwel; Wijsheid verstopt onder mooie woorden en lange lulverhalen, wat is de wijsheid daarvan? De wijsheid is dat de leugentjes over de toonbank gaan, de saucijzenbroodjes gevuld met slacht afval en lekkere specerijen. Dat is wat filosofen al zo'n 2500 jaar doen. Ach ja, stel je hebt een idee, en je moet pretenderen dat hier echt over nagedacht is, wat doe je dan? Welnu, heel eenvoudig, lang nadenken over de verpakking! Feitelijk is er een ongeschreven regel; als het absurd is, glimt en spectaculair is dan slikken ze het. Een mens heeft geen behoefte aan wijsheid maar aan een verklaring, en deze vraag moet je inlossen. Verklaringen zijn altijd te geven, voorspellingen komen altijd uit als je maar lang genoeg wacht, maar de naakte waarheid ligt op straat voor het oprapen. Het is heel eenvoudig, het is een vraag; "Waarom heeft alles een verklaring nodig?"

Ach ja, zo is er een onderzoek geweest onder studenten. Eigenlijk heel bizar, stuur ze langs bij een helderziende die je gedrag en bij behorende problemen in kaart brengt. Iedere student was diep onder de indruk, nog nooit hadden ze zo´n goede analyse gehad. Maar nu dit, de helderziende was geen helderziende en had alle studenten precies dezelfde gedragkenmerken en problemen op de mouw gespeld. Uiteraard werden alle verklaringen naast elkaar neergelegd, verbazing all-om! Nee, de studenten waren niet dom, ja de studenten waren aanvankelijk sceptisch, maar hoe dan toch dat iedereen dacht dat de helderziende een perfecte omschrijving van hun "innerlijk" gaf? Heel eenvoudig eigenlijk, het is een bekend psychologisch truukje, ieder mens wil weten of hij/zij wat fout doen om de situatie ten alle tijden te verbeteren voor zichzelf. En zodra iemand je wat "wijzer" kan maken dan slikken we dat voor zoete koek. Alles wordt in dat geval vrijwel zonder scepsis aangenomen, immers, je krijgt "belangrijke informatie" waarmee je iets kan verbeteren aan jezelf of de omstandigheden waarin je verkeerd. En dat is nu precies waar religies, kwakzalvers, bijgeloven en filosofen op teren!

Filosofie is een apart buitenbeentje in dit geval, vanaf het begin pretendeert filosofie te werken vanuit logische afleiding. Nog erger werd het toen filosofie begon te pretenderen dat het de natuur kon verklaren door middel van logische afleidingen. Ongeveer 2200 jaar zijn metafysische constructies niet los te denken geweest van de fysische wereldverklaring. In een enkel geval kon men wel stellen dat er een goede verklaring ten berde werden gebracht, maar in de meeste gevallen hebben "grote denkers" ongelooflijke "draken" uit het water getild. Maar ja, het gaf een verklaring en daarmee was het goed!

Moeten we nu elke filosoof afrekenen op fouten? Moeten we filosofie nu als totale onzin beschouwen? Nee, ik denk dat we dan te ver gaan. Elke filosoof moeten we plaatsen in zijn tijd en de voor hande liggende kennis. Maar mogen we daarmee dan de ongelooflijke hufterigheid en imbeciliteit van elke filosoof goed praten? Driewerf neen! Immers de "filosofie" of de liefde voor wijsheid moet de "filosofie" liefhebber ervoor behoeden "hufterigheid" goed te praten. We kunnen wel leren van een hoop filosofen, hun fouten, de kritieken daar op, en natuurlijk de ontwikkeling. Mogen we filosofen afschrijven als oplichters, zeker niet alle, maar ben jij in de waan dat elke filosoof integer en eerlijk was? Een rondreis door bibliotheken is zeker geen slecht idee, een rondreis over internet ook niet...maar het levert een schrikbarend beeld op. Filosofen hebben hun fundamentalistische aanhang, of filosofie "liefhebbers" posten in prachtige termen en vervallen allemaal in dezelfde hufterige "windbuilerij" als hun voorbeelden. Pagina's vol bullshit net als hun profetische "grote denkers", heel vaak samen te vatten in één zin. Ik vraag me af, al die prachtige en dure termen, praat je thuis ook zo, dan zullen er toch wel een hoop mensen een hekel aan je krijgen!

Ach en dan al die "vrij denkers" die zich zo "verdiepen" in "de wijsheid" van een paar filosofen, en zichzelf zo verdiepen dat ze in een diepe waterput liggen te krijsen. Ach ja, en net als fundamentalistische gelovigen de "hufterigheid" van een "grote denker" niet meer willen zien en dit botweg goedpraten. Vaak gepaard met een fanatisme die alleen zijn gelijke kent in fundamentalistische groeperingen, waag het eens om wat zeggen. Maar wie ben jij nou eigenlijk, met je boekjes? Is jouw hobby dan meer waard als een vliegtuig spotter, of een vogel liefhebber? Vertop je maar achter dure termen en gebakken lucht, ach ja, jij denkt een verklaring te hebben in je diepzinnigheid, maar ja, kan jij alle vliegtuigen bij naam of weet jij alle vogels die Nederland rijk is?

Antiscience
Banned

Bericht door Antiscience » 21 sep 2006 14:37

Beste bad_religion,

als je er behoefte aan hebt kunnen we hier
:arrow:
http://www.freeforum.ca/antikortzichtig/index.php
verder met persoonlijke mededelingen,
ik zal me daar als nieuw lid aanmelden. Zo doende houden we het op
freethinker beetje zakelijk en ontopic o.k. ?

bad_religion

Bericht door bad_religion » 21 sep 2006 14:38

Beste AntiScience, ik wil niets meer met jouw te maken hebben, dit artikel heb ik niet geschreven om een discussie met jouw alleen aan te gaan maar is voor eventuele geïnteresseerden!

Antiscience
Banned

@ bad_religion

Bericht door Antiscience » 21 sep 2006 14:57

Beste bad_religion, dan schrijf mij ook niet zo regelmatig,
ik hecht eigenlijk ook geen belang aan jouw persoonlijke mededelingen.

Plaats reactie