Gevoel

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Gerben
Forum fan

Bericht door Gerben » 17 jan 2007 08:11

Gevoel is gewoon een woord voor het biologisch mechanisme wat je de neiging geeft te handelen volgens gedragspatronen die eerder zijn aangeleerd (eventueel deels ook erfelijk bepaald).

Wanneer ik tafeltennis, speel ik op mijn gevoel. Ik denk er niet bij na; daar gaat het allemaal ook te snel voor. Dat gevoel kun je trainen. De een krijgt bij een bepaalde bal de neiging een mep te geven, de ander kiest voor een andere oplossing.

Je kunt niet altijd overal over nadenken. Daarom is gevoel erg handig. Wat niet betekent dat je jezelf niet kunt trainen om het anders te doen, omdat je rationeel hebt bepaald dat een andere oplossing mogelijk beter is.
Je kunt geloven dat de kat dood is.

Je kunt geloven dat de kat levend is.

Je kunt geloven dat er helemaal geen kat in de kast zit.

Of je weet dat je het niet kunt weten.

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 17 jan 2007 09:31

Is dat niet meer intuitie en/of voorkennis? In de trend van: "als ik ´m naar links sla, slaat hij waarschijnlijk naar rechts"
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 17 jan 2007 10:14

Het lijkt erop dat het bij het tafeltennisvoorbeeld om reflexen gaat. Deze bewegingen worden onbewust uitgevoerd. Een aantal reflexen is aangeboren maar ook het vaak herhalen van zelfde bewegingen gaat reflexmatig. Bijvoorbeeld het vangen van een bal, hierbij hoef je niet vooraf na te denken hoe je ditgaat doen, want dan heb je 'm al tegen de neus.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Gerben
Forum fan

Bericht door Gerben » 17 jan 2007 16:54

doctorwho schreef:Het lijkt erop dat het bij het tafeltennisvoorbeeld om reflexen gaat. Deze bewegingen worden onbewust uitgevoerd. Een aantal reflexen is aangeboren maar ook het vaak herhalen van zelfde bewegingen gaat reflexmatig. Bijvoorbeeld het vangen van een bal, hierbij hoef je niet vooraf na te denken hoe je ditgaat doen, want dan heb je 'm al tegen de neus.
Tafeltennis gaat inderdaad vooral om reflexen. Misschien geen goed voorbeeld. Het gaat echter ook wel om gevoel. Als ik een bal niet goed sla, voel ik dat ook aan en leidt dat tot gevoelens (hoewel die gevoelens soms misleidend zijn en de bal toch goed op de tafel beland).
Er is wel een verschil tussen reflex en gevoel, maar dat verschil is beperkt. Bij reflexen heb je geen tijd om er over na te denken voor je iets doet (het gaat om de handeling ten gevolge van input). Bij gevoelens gaat het om 'het gevoel'; de emotie die bepaalde input bij je oproept. Zowel de reflexmatige handeling als het gevoel zijn te trainen.

Bij gevoel gaat het er wel om dat je gelooft in de rationaliteit van het gevoel (angst bij een dreigende situatie (een slok nemen van een uiterst giftige, niet van water te onderscheiden, vloeistof), een vervelend gevoel als je normen overtreed (zoals niet naar de kerk gaan), een goed gevoel als je iets goeds doet (zoals veel geld stelen)).

Afhankelijk van de situatie kunnen die gevoelens ook totaal anders zijn (je gelooft dat het water is/God bestaat niet, dus naar de kerk gaan is onzin/stelen is slecht).
Je kunt geloven dat de kat dood is.

Je kunt geloven dat de kat levend is.

Je kunt geloven dat er helemaal geen kat in de kast zit.

Of je weet dat je het niet kunt weten.

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 17 jan 2007 17:06

Gerben, de varianten die je nu aanhaalt zijn allen voorbeelden van de eerste cathegorie. Echter, de keuzes die je maakt zijn allen gebaseerd op onzuiver gevoel. Immers, het zinloos vinden om naar de kerk te gaan is een keuze die je maakt omdat je dmv ratio al besloten dat het zinloos is om naar de kerk te gaan omdat je god uit je leven hebt weggeargumenteerd, het effect van gif "kent" etc. etc.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

Plaats reactie