Schrikdraad; de mentale christelijke gevangenis

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Willempie
Bevlogen

Re: Schrikdraad; de mentale christelijke gevangenis

Bericht door Willempie » 01 apr 2015 17:33

Henry II schreef:Zoek een ander forum, want ik heb geen zin om mij als redelijk vrijdenkend atheïst te laten wegzetten als onderdrukker van het christendom op een vrijdenkersforum.
Het lontje is wel een beetje kort. Ik beschuldig helemaal niemand hier. Dat mag niet eens van mijn baas. :)
Hallo meneer God, met Anna.

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 01 apr 2015 17:47

Peter van Velzen schreef:Wij hier op het forum valleen alleen aan met woorden. Dat doet heel weinig kwaad. Het maakt even weinig slachtoffers als een spotprent.
Het spijt me als ik verkeerd wordt begrepen maar ik ben het volledig met het bovenstaande eens en heb naar mijn weten nog nooit anders beweerd. Ik leef te midden van een atheïstische/agnostische wereld. De meeste van mijn familieleden, kennissen, vrienden en collega's geloven nergens in maar ik voel me in geen enkel opzicht door hen bedreigd. Zij voelen zich kennelijk ook niet door mij bedreigd, hoewel ik nogal uitgesproken ben en er bepaald geen doekjes om wind.

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 01 apr 2015 17:50

Willempie schreef:.... De Bijbel zegt trouwens dat geldzucht de bron van alle kwaad is.
Jij beroep je vaak op de bijbel.
En tegelijkertijd zeg je dat je aanvoelt dat God bestaat.
Wat ik nooit begrepen heb is dat gelovigen hun hele leven tegen hun God kunnen praten en dat Hij nooit ook maar éen woord terug zegt.
Men moet van Hem genoegen met de bijbel nemen.
Is dat niet wat arrogant?
Het zijn nu toch andere tijden dan waarin de bijbelverhalen zich afspelen?
Of verwacht Hij dat iedereen voor zichzelf zelf uitzoekt wat alleen voor toen gold en wat ook nog voor nu geldt.
Het is toch een kleine moeite voor een God om af en toe wat terug te zeggen als iemand Hem wat vraagt?
Of is het zo dat de kerk besloten heeft dat de bijbel voldoende moet zijn en als je daar maar vaak genoeg in leest dat je dan wel iets tegen komt wat op jouw situatie slaat?
Om zo opstandige gelovigen in het gareel te houden?
Ik zie in gedachten hoog in de hemel een God zitten die bij zichzelf denkt "laat ze het allemaal maar mooi zelf uitzoeken, ze hebben genoeg bijbelverhaaltjes als antwoord op religieuze vragen en Ik hou mooi mijn mond dicht.
Al meer dan 2000 jaar"
Slik jij dat allemaal en neem jij ook genoegen met de bijbel en je goede gevoel over de God van duizenden jaren oud die daarin staat beschreven?
Laatst gewijzigd door writer op 01 apr 2015 17:52, 2 keer totaal gewijzigd.
NB: Doe wel en zie niet om.

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 01 apr 2015 17:51

Willempie schreef:
Ik insinueer niets maar geef slechts antwoord op een vraag. Je kunt het niet zomaar even omdraaien. De deur is groen maar dat betekent nog niet dat groen een deur is. De Bijbel zegt trouwens dat geldzucht de bron van alle kwaad is.
Je antwoord was op de vraag wat een atheistische levensvisie is:

Willempie schreef:
Dat geloof in de Schepper de bron is van alle kwaad. In de geschiedenis heeft deze visie zich vooral tegen het christendom afgezet en ook geprobeerd deze te vernietigen.
Maar als er dan inhoudelijke reacties gegeven worden, ga je daar dan doelbewust niet op in?
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 01 apr 2015 17:51

Code: Selecteer alles

[quote="kiks"]
Dat strookt dan duidelijk niet met mijn levensvisie. En ik ben toch echt atheïst.
Het zou trouwens wel eens de uitkomst kunnen zijn van het op een rij zetten van historische waarnemingen, al heb ik wel het idee dat er meerdere oorzaken aan te wijzen zijn voor het minder wenselijk gedrag van (mede)mensen.
Ik vind de uitdrukking "het kwaad" wel een beetje wazig. Maar misschien is het wel een aanduiding van iets waar ik geen weet van heb,en misschien help je me uit de droom, met een paar duidelijke voorbeelden.

Groet

kiks[/quote]
Fijn om dat te vernemen en ik geloof je. Over "het kwaad". Geloof jij dat er goed en kwaad bestaat? Pas als hier duidelijkheid over is, zou ik je voorbeelden kunnen geven.

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 01 apr 2015 17:54

lost and not found yet! schreef: Maar als er dan inhoudelijke reacties gegeven worden, ga je daar dan doelbewust niet op in?
Welke inhoudelijke reactie bedoel je dan? Dat ik atheïsten ergens van beschuldig of zo?

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 01 apr 2015 17:56

writer schreef: Wat ik nooit begrepen heb is dat gelovigen hun hele leven tegen hun God kunnen praten en dat Hij nooit ook maar éen woord terug zegt
.

God spreekt voortdurend tegen mij en geeft mij antwoord op mijn vragen. Ook verhoort Hij mijn gebeden.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 01 apr 2015 18:12

Willempie schreef:
writer schreef: Wat ik nooit begrepen heb is dat gelovigen hun hele leven tegen hun God kunnen praten en dat Hij nooit ook maar éen woord terug zegt
.

God spreekt voortdurend tegen mij en geeft mij antwoord op mijn vragen. Ook verhoort Hij mijn gebeden.
Niet in een dubbelblind expirement!

Hij zal je zeker niet verhoren als je bidt voor mijn bekering tot enig geloof! Wedden? Als jij wint, wordt ik weer gelovig! Als ik win, wel zeg het zelf maar. . . .
Ik wens u alle goeds

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 01 apr 2015 19:00

Willempie schreef:
.

Dit kan je vast wel demonstreren als je dit zo stellig zegt.
Heb je nog nooit gebeden dat je ons kan bekeren?
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 01 apr 2015 19:40

Willempie schreef:
.

Ik heb dat vaker gehoord.
Er word dan de kanttekening bij gemaakt dat God geen jukebox is, je gooit er wat in en er komt wat uit.
M.a.w. je moet God vrij laten om ze te beantwoorden.
En ze moeten nuttig voor je zijn, ze moeten niet te veel in je eigen belang zijn.
En aangezien niemand weet wat het beste voor hem is zijn alle antwoorden goed, ook geen antwoorden.
Met dat moeten heb ik nu juist grote problemen.
Heeft God tegen jou gezegd welke vragen jij wel en welke je niet mag stellen?
Of bedenk je dat zelf?
En heeft Hij tegen jou gezegd welke gebeden Hij verhoort en welke niet?

De vragen van PvV en B. lijken mij niet in jouw persoonlijk belang, het lijkt mij zelfs vanuit religieus oogpunt gezien heel goed, niet alleen voor henzelf maar voor alle ongelovigen hier.
Kun jij aan jouw God vragen of Hij ze een handje wilt helpen en zo niet waarom niet?

Ik ben benieuwd met wat voor antwoord Hij buiten de bijbel om komt.
Spreekt Hij in enkele zinnen tot je of zijn het hele betogen met onderbouwingen?
Vraag dan of Hij langzaam wilt spreken zodat je alles gelijk voor ons kunt opschrijven.
Een verzoek voor een mailtje van Hem zal wel een ongeoorloofde vraag zijn of niet?

kiks
Bevlogen

Bericht door kiks » 01 apr 2015 20:47

Willempie schreef:Over "het kwaad". Geloof jij dat er goed en kwaad bestaat? Pas als hier duidelijkheid over is, zou ik je voorbeelden kunnen geven.
Volgens mij stelde ik de vraag of je uit kunt leggen wat het begrip "het kwaad" precies inhoudt.
Als het kwaad zou betekenen het overtreden van de morele regels die vervat zijn in vastgelegde wetgeving, en het begrip "goed' je houden aan in wetgeving vastgestelde en zich steeds ontwikkelende regels, en het je al dan niet houden aan het daaraan gekoppeld normen en waarden systeem, dan kan ik stellen dat er goed en kwaad bestaat. Maar wellicht bedoel je iets anders. Graag dus verduidelijking.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 01 apr 2015 22:05

Willempie schreef:
lost and not found yet! schreef: Maar als er dan inhoudelijke reacties gegeven worden, ga je daar dan doelbewust niet op in?
Welke inhoudelijke reactie bedoel je dan? Dat ik atheïsten ergens van beschuldig of zo?
Lees nou eens terug wat je zelf schreef! Op de vraag hoe jij een atheistische levenvisie ziet! En ja, de atheistische levensvisie beschuldig je inderdaad ergens van! Ben je GVD of AVD zo dom of speel je dit allemaal? Je beschuldigt ze van het proberen van het vernietigen van het christendom! Kun je misschien even teruglezen of moet ik je tekst quoten?
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 01 apr 2015 23:18

lost and not found yet! schreef:Karssenberg schreef:
Er zit iets fanatieks en dwangmatigs in de manier waarop je het christelijk geloof wilt bestrijden. En ik vind het ook onredelijk, ook vanuit ongelovig standpunt gezien. Als je gelijk hebt dat het christelijk geloof gebakken lucht is dan vecht je tegen windmolens. En anders vecht je tegen een God waar je niet tegenop kunt. Het ene is nog zinlozer dan het andere.
Duidelijk niet begrijpend Henk! Bestrijden van het christendom, oke, maar alleen door zelf een boek te schrijven en hier op de discussies te reageren. En hoezo tegen windmolens vechten? Die holle windmolen ben jij, voor zover je dat nog niet beseft! Kortom, er zit niets onredelijks aan, door Rereformed ben ik, en anderen, van mijn geloof afgedonderd! Heerlijk en bevrijdend, en dat jij, en anderen, kost wat het kost, aan je onderbuikgevoelens wilt vasthouden of beter gezegt vastklampen, dat zegt meer over "jullie" dan over de hier aanwezige atheisten. En wat evangeliseren betreft, we zoeken jullie niet op, jullie hebben ons opgezocht! Toch? Dus stop met klagen, en probeer in ieder geval inhoudelijk en realistisch met discussies mee te doen, wat je tot nu toe niet bijster goed lukt!
Krijg ik nog een antwoord Henk? Ben benieuwd!

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 02 apr 2015 06:19

lost and not found yet! schreef: Lees nou eens terug wat je zelf schreef! Op de vraag hoe jij een atheistische levenvisie ziet! En ja, de atheistische levensvisie beschuldig je inderdaad ergens van! Ben je GVD of AVD zo dom of speel je dit allemaal? Je beschuldigt ze van het proberen van het vernietigen van het christendom! Kun je misschien even teruglezen of moet ik je tekst quoten?
Misschien moet je zelf even teruglezen, ook waarop ik antwoordde en in welke context dat was. Als je dat gedaan hebt en je snapt het nog niet, zal ik het je nogmaals proberen uit te leggen.

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 02 apr 2015 06:46

Willempie schreef:...God spreekt voortdurend tegen mij en geeft mij antwoord op mijn vragen. Ook verhoort Hij mijn gebeden.
Heb je al met jouw God gesproken?
Ik hoopte vanmorgen het aangevraagde gesprek hier te lezen maar toen ik op buienradar keek begreep ik dat de wind eerst moet gaan liggen.

En Hij zeide: Ga uit, en sta op dezen berg, voor het aangezicht des HEEREN
En ziet, de HEERE ging voorbij, en een grote en sterke wind, scheurende de bergen, en brekende de steenrotsen, voor den HEERE henen; doch de HEERE was in den wind niet; en na dezen wind een aardbeving; de HEERE was ook in de aardbeving niet;
En na de aardbeving een vuur; de HEERE was ook in het vuur niet; en na het vuur het suizen van een zachte stilte.
En het geschiedde, als Elia dat hoorde, dat hij zijn aangezicht bewond met zijn mantel, en uitging, en stond in den ingang der spelonk. En ziet, een stem kwam tot hem, die zeide: Wat maakt gij hier, Elia?
(1 Koningen 19:11,12)

De weersverwachting voor de komende dagen: Regen of een bui, overdag geleidelijk droger en verder afnemende wind!!!

Het ziet er dus gunstig uit al kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat een God zijn komst laat afhangen van het weer, jij wel?

Plaats reactie