Schrikdraad; de mentale christelijke gevangenis

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Henry II
Diehard

Re: Schrikdraad; de mentale christelijke gevangenis

Bericht door Henry II » 02 apr 2015 08:58

Willempie schreef:
Henry II schreef:Zoek een ander forum, want ik heb geen zin om mij als redelijk vrijdenkend atheïst te laten wegzetten als onderdrukker van het christendom op een vrijdenkersforum.
Het lontje is wel een beetje kort. Ik beschuldig helemaal niemand hier. Dat mag niet eens van mijn baas. :)
Elk lontje heeft een beperkte lengte en die van mij is best wel lang. Bovendien snap je heel goed wat ik je zeg. Het feit dat je quasi grappig refereert aan je 'baas' zegt mij al genoeg over je mate van vrijdenken.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 02 apr 2015 14:01

"Dat mag ik niet eens van mijn Baas"

Een duidelijke uitdrukking als voorbeeld hoe gelovigen zichzelf vaak allerlei beperkingen opleggen en zich slaafs onderwerpen aan allerlei kerkregels.
Niet omdat ze het onderscheid tussen goed en kwaad zelf inzien maar omdat "het niet mag"
Eerst de kerk en de bijbel en dan pas zelf gaan nadenken waarom iets wel of niet mag.
Het begint in de opvoeding met kleine opgelegde gedragsregels zonder uitleg maar het resultaat zie je bij volwassenen die pertinent tegen abortus en dat soort zaken blijven omdat het nu eenmaal niet mag.
NB: Doe wel en zie niet om.

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 02 apr 2015 14:15

Het is inderdaad tamelijk zielig dat je je als gelovige van kinds afaan zou laten vertellen wat je wel en niet mag, afgezet tegen de vermeende wil van het opperwezen god. Met daarbij vermeld dat je als mens in zonde geboren bent en niet zonder de regels van god kan leven. Zonder het accepteren van de goddelijke genade is je leven zinloos. Natuurlijk kan je je kinderen ook opvoeden in een wereld waarin alles mag, mits je niet over de grenzen van de anderen heengaat.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 02 apr 2015 14:59

writer schreef:"Dat mag ik niet eens van mijn Baas"

Een duidelijke uitdrukking als voorbeeld hoe gelovigen zichzelf vaak allerlei beperkingen opleggen en zich slaafs onderwerpen aan allerlei kerkregels.
Niet omdat ze het onderscheid tussen goed en kwaad zelf inzien maar omdat "het niet mag"
Eerst de kerk en de bijbel en dan pas zelf gaan nadenken waarom iets wel of niet mag.
Het begint in de opvoeding met kleine opgelegde gedragsregels zonder uitleg maar het resultaat zie je bij volwassenen die pertinent tegen abortus en dat soort zaken blijven omdat het nu eenmaal niet mag.
Spring niet meteen naar conclusies, maar vraag het eerst even!
Missschien betreft het hier iemand, die betaald wordt om hier te posten???
Ik wens u alle goeds

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 02 apr 2015 16:04

writer schreef:Een duidelijke uitdrukking als voorbeeld hoe gelovigen zichzelf vaak allerlei beperkingen opleggen en zich slaafs onderwerpen aan allerlei kerkregels.
Heb je de smiley gemist?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 02 apr 2015 17:23

Het is in ieder geval heel duidelijk wie er binnen, en wie er buiten de "mentale christelijke gevangenis" zitten.
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 02 apr 2015 21:12

Smiley of niet, het was een goede uiting van hoe veel christenen hun geloof beleven.

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 02 apr 2015 21:50

writer schreef:Smiley of niet, het was een goede uiting van hoe veel christenen hun geloof beleven.
Maar de "mentale christelijke gevangenis" kan ook vrijheid zijn zolang je de tralies niet voelt. Vrij naar Erasmus. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het feit blijft staan dat gelovigen hun mening en standpunt altijd zullen ijken aan de god waar ze in geloven en hoe die dat in de heilige boeken geopenbaard heeft. Toch raar eigenlijk, religieuze boeken zijn net het spoorboekje van de NS, je kunt er alle kanten mee op, volgens mij was dat van Fons Jansen. En daarbij, het feit al dat er zoveel goden bestaan leid tot de logische en realistische conclusie dat er niet 1 bestaat! Of is dit kort door de bocht?
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 02 apr 2015 22:44

Zoals een gevangene zich veilig en (op)geborgen in een gevangenis kan voelen zo ervaren ook vele christenen hun geloof.
Ze zouden niet anders willen, in hun gevangenis zijn ze dicht bij hun God.
Buiten de gevangenis heerst de satan.
Ongelovigen die buiten de gevangenis van hun vrijheid genieten zijn in hun ogen te beklagen.
Het is slechts tijdelijke vrijheid, na de dood begint het echte leven pas, het eeuwige leven.
Met dat in het vooruitzicht zullen er niet veel gelovigen zijn die hun gevangenschap als een belemmering
voor een normaal leven ervaren.
Zo denken volgens mij vele christenen in mijn omgeving.
Als ze echter net als de ongelovigen zeker zouden weten dat er na de dood niets is zouden ze vandaag nog uit hun cel breken en voor het eerst ervaren hoe het voelt om bevrijd te zijn van wat voor vorm van godsdienst dan ook.
Voor het eerst geen Baas meer boven je die je hele dag in de gaten houdt, ook al weet je van jezelf dat je niets verkeerds doet en ook al voelt het prettig aan elke avond om vergeving te vragen voor de foute dingen waarvan je je geen kwaad bewust bent.
Als je vaak genoeg tegen jezelf zegt dat Hij het beste met je voor heeft ga je je lekker belangrijk voelen, alle aandacht van de gevangenisbewaarder is voor jou.
Dood, waar is uw prikkel? Hel, waar is uw overwinning? zeggen zij met Paulus.
Alles gericht op het leven na de dood: Want het leven is mij Christus, en het sterven is mij gewin. (Fil. 1:21)

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 03 apr 2015 19:20

Peter van Velzen schreef:
Niet in een dubbelblind expirement!
Klopt.
Hij zal je zeker niet verhoren als je bidt voor mijn bekering tot enig geloof! Wedden? Als jij wint, wordt ik weer gelovig! Als ik win, wel zeg het zelf maar. . . .
Het blijft een vrije keuze. Het beste dat ik kan doen is God vragen Zich te openbaren zoals alleen Hij dat kan doen.
Hallo meneer God, met Anna.

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 03 apr 2015 19:23

Bonjour schreef: Dit kan je vast wel demonstreren als je dit zo stellig zegt.
Heb je nog nooit gebeden dat je ons kan bekeren?
Nee, ik kan dit niet demonstreren. je kunt er altijd tegenin brengen dat het allemaal toeval is of dat ik me dingen verbeeld en ga zo maar door.

En nee, ik heb nog nooit gebeden of ik iemand kan bekeren.

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 03 apr 2015 19:28

kiks schreef:Graag dus verduidelijking.
Zelf denk ik dat alles wat ten goede komt aan jezelf en de rest van de schepping goed is en alles wat daar schade aan doet kwaad. Maar ik denk ook dat we allemaal in ons hart het verschil tussen goed en kwaad wel weten.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 03 apr 2015 19:34

Willempie schreef:
Bonjour schreef: Dit kan je vast wel demonstreren als je dit zo stellig zegt.
Heb je nog nooit gebeden dat je ons kan bekeren?
Nee, ik kan dit niet demonstreren. je kunt er altijd tegenin brengen dat het allemaal toeval is of dat ik me dingen verbeeld en ga zo maar door.

En nee, ik heb nog nooit gebeden of ik iemand kan bekeren.
Dus je hebt niets om dit
God spreekt voortdurend tegen mij en geeft mij antwoord op mijn vragen. Ook verhoort Hij mijn gebeden.
te onderbouwen?
Dan stel ik voor dat je niet meer van die domme opmerkingen maakt.
Op deze manier komt het over alsof je psychiatrische hulp nodig hebt.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 03 apr 2015 19:37

Het christendom als mentale gevangenis? Ik kan we er wel iets bij voorstellen als ik denk aan enge sektes die mensen inderdaad mentaal gevangen houden. Maar liefde en vertrouwen.....wederkerig.....een gevangenis? Wat is dan vrijheid? Het bijzondere is dat de Bijbel nu juist gaat over bevrijding uit de slavernij.

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 03 apr 2015 19:38

Willempie schreef:
Peter van Velzen schreef:
Niet in een dubbelblind expirement!
Klopt.
Hij zal je zeker niet verhoren als je bidt voor mijn bekering tot enig geloof! Wedden? Als jij wint, wordt ik weer gelovig! Als ik win, wel zeg het zelf maar. . . .
Het blijft een vrije keuze. Het beste dat ik kan doen is God vragen Zich te openbaren zoals alleen Hij dat kan doen.
Vraag het hem maar en laat me even weten wat zijn antwoord is.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

Plaats reactie