Christenen verdeeld over de politiek aangaande Israel-Palestina.

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

collegavanerik
Superposter

Re: Christenen verdeeld over de politiek aangaande Israel-Palestina.

Bericht door collegavanerik » 11 jun 2020 07:18

appelfflap schreef:
08 jun 2020 18:39
dikkemick schreef:
08 jun 2020 18:28
We zijn in een tijd beland dat inwoners daar niet eens meer weten waarom ze altijd in oorlog zijn.
mensen vergeten niet hoor
stel u eens voor dat 1 of ander aziatishc volk plots Nederland binnentrekt met goedkeuring vd VN. de enige basis is een eeuwenoud sprookjesboek.
Nu jaagt dat volk alle Nederlanders naar Friesland, op een paar na, en sluit hen daar op.

wat denkt ge? komt er geen verzet omdat de VN dit beslist heeft?
Deze vergelijking gaat al mank omdat het een slecht opgezette vergelijking is. [-X
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 11 jun 2020 07:33

collegavanerik schreef:
11 jun 2020 07:18
Deze vergelijking gaat al mank omdat het een slecht opgezette vergelijking is. [-X
waarom is ze slecht? kun je dat ook duiden?
ik kan er ook nog tussen gooien dat het volk dat naar friesland mag verhuizen net een genocide achter de rug heeft door een ander Aziatisch volk.

BdO
Forum fan

Bericht door BdO » 11 jun 2020 09:51

Peter van Velzen schreef:
11 jun 2020 04:01
Beste Gerard,
je onderschat de invloed van Evangelische Christenen op de politiek van de VS en de invloed van de VS in de wereld. Ik stel vast dat fundametalistische Christenen zich niet bekommeren om Atheisten Jezidi's en Koerden maar wel om Israel,
Merkwaardig is dat die fundamentalistische Christenen er vaak geen benul van hebben dat nou juist onder die Palestijnen hun geloofsbroeders zich bevinden. Heel bijzonder vind ik dat altijd.
Niet omdat ze pro-joods zijn (ze denken dat alle Joden schuldig zijn aan theocide), maar omdat een herstel van de staat Israel zoals beschreven in de bijbel mbt tot David en Salomon (een staat die waarschijnlijk nooit bestaan heeft) een voorwaarde zou zijn voor de verdere gebeurtenissen zoals beschreven in de apocalyps. (ze kunnen niet wachten op armageddon, waarin dat Israel weer vernietigd zou worden.

Anderen gaan mee in de steun aan Israel omdat men de Holocaust-slachtoffers gebruikt om alles goed te praten wat Israel doet. Toegegeven Israel doet niet meer kwaad dan sommige tirannen in het midden-Oosten, maar daarom hoeft nog niet alles wat ze doet goedgekeurd te worden.

Dat is waar dit topic over gaat. De op de bijbel gebaseerde onvoorwaardelijke steun voor de staat Israel waar veel Christenen achter staan. Ze zijn in principe niets beter dan fundamentalistische moslims, behalve dan dat ze enorm veel invloed op het nachtigste land ter wereld hebben en daarom minder snel geneigd zijn om tot individuele terreur(/wanhoops)daden over te gaan. En uiteraard het meer op moraal gebaseerde standpunt van de raad van kerken.
Een partij als de ChristenUnie maakt hier ook fouten. De GPV ooit had hier een wat frissere kijk op, maar dat is niet meer. Kon wel eens het nadeel zijn van als een meer weldenkend deel als eerste seculariseert.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 11 jun 2020 13:22

Nog geen andere opties gelezen dan de grote heilige muur...Over 25 jaar zitten we hier nl. weer over van gedachten te wisselen.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 11 jun 2020 16:37

Zo zou je het als als christen ook kunnen zien.
Maar hij lijkt een roepende in de woestijn.
Dries van Agt.
Een schat aan gegevens.
Ik zou graag dit hele stuk hier plaatsen, maar ga maar naar zijn website.
Dit is uit een korte beschrijving en inleiding van zijn boek.
Een schreeuw om recht. De tragedie van het Palestijnse volk
Aan de pro-Israël-houding van een deel van onze bevolking ligt nog een andere factor ten grondslag. Hoezeer Nederland ook ontkerstend raakt, nog altijd zit velen van ons de christelijke opvoeding in de vezels. Vooral mensen van reformatorische komaf zijn met de Bijbel opgegroeid en daarin duchtig onderwezen. Opvoeding en onderwijs, in het bijzonder in het Oude Testament, hebben niet alleen ingescherpt dat Jezus Christus is voortgekomen uit het Joodse volk, maar ook de notie bijgebracht dat dit het door God uitverkoren volk is en dat de Almachtige met hen een verbond heeft gesloten. En zelfs dat Hij het Joodse volk beloofd heeft dat het zich weer meester zal kunnen maken van het land van de aartsvaders en de profeten. Al hebben de teksten in de heilige boeken hieromtrent verschillende interpretaties gekregen (sommigen houden eraan vast dat het beloofde land zich uitstrekt van de Eufraat tot in Egypte), voor velen heeft het streven van de staat Israël naar gebiedsuitbreiding een Bijbelse fundering. Het annexeren van naburig land door Israël zou daarom niet gelijkgesteld mogen worden met (pogingen tot) verovering door andere landen elders ter wereld. Vooral bij de electoraten van het CDA en van de ChristenUnie kun je die opvatting aantreffen, maar ook in de gelederen van andere partijen komt deze wel voor.

Daarbij komt nog dat bijna iedereen in ons land er beducht voor is te worden beticht van antisemitisme. Uitspraken die – je weet maar nooit – dat verwijt zouden kunnen oproepen doen we maar niet. Geharnaste verdedigers van de staat Israël en zijn regering hanteren dat verwijt om kritiek op het gedrag van die regering te smoren. Gelukkig echter zijn er heel wat mensen in ons land – steeds meer – die zich door die aantijging niet langer ervan laten weerhouden uiting te geven aan hun verontwaardiging over het wangedrag van de staat Israël: schendingen van geldend internationaal recht en van fundamentele mensenrechten. Ook Joodse Nederlanders laten herhaaldelijk bewogen protesten horen. In de stichting Een Ander Joods Geluid hebben zij zich merendeels verenigd. Het Steuncomité Israëlische Vredes- en Mensenrechten Organisaties (SIVMO) geeft een voortreffelijk kwartaalblad uit, De Brug genaamd. Dit comité belegt bijeenkomsten waarin Israël met dezelfde maat wordt gemeten als andere staten die als democratisch en aan het recht onderhorig te boek willen staan. Deze en andere dappere dragers van de banier van de menselijke waardigheid zijn mij tot gids en ik zal in dit boek meer dan eens naar hen verwijzen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 11 jun 2020 18:24

JAmmer dat de link niet werkt als je het boek wilt bestellen.

Pagina niet gevonden
De door u opgevraagde pagina is helaas niet gevonden of niet meer beschikbaar.

Ben wel fan van Dries geworden. Niet van zjin partij overigens. Via andere site gevonden en besteld. Kijken of ik na het lezen nog steeds
de muur promoot.
Philip K. Dick

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 11 jun 2020 19:17

Beste Gerard,
je onderschat de invloed van Evangelische Christenen op de politiek van de VS en de invloed van de VS in de wereld. Ik stel vast dat fundametalistische Christenen zich niet bekommeren om Atheisten Jezidi's en Koerden maar wel om Israel,
Hoe weten we dat? De VS begon IS in Irak en Syrie te bestrijden vanaf het moment dat de Jezidi' s vermoord werden.
Niet omdat ze pro-joods zijn (ze denken dat alle Joden schuldig zijn aan theocide), maar omdat een herstel van de staat Israel zoals beschreven in de bijbel mbt tot David en Salomon (een staat die waarschijnlijk nooit bestaan heeft) een voorwaarde zou zijn voor de verdere gebeurtenissen zoals beschreven in de apocalyps. (ze kunnen niet wachten op armageddon, waarin dat Israel weer vernietigd zou worden.
Is dit hun motief? Hoe groot en invloedrijk is deze groep in de VS? En hoe zwaar weegt de invloed van de VS op de situatie in Israël? Ik zou het niet weten, maar jij beweert het stellig. Kun je het onderbouwen?

Ik heb even de site erbij gepakt van onze meest orthodoxe broeders van de SGP in de hoop op aanwijzingen, en lees daar geen spoor terug van wat je schrijft. Wel een verbondenheid met Israël en een pro-Israël beleid, maar geen motief om de armageddon op te roepen. Maar misschien gaan hun Amerikaanse broeders een stuk verder en ze zijn ze veel invloedrijker.
Anderen gaan mee in de steun aan Israel omdat men de Holocaust-slachtoffers gebruikt om alles goed te praten wat Israel doet. Toegegeven Israel doet niet meer kwaad dan sommige tirannen in het midden-Oosten, maar daarom hoeft nog niet alles wat ze doet goedgekeurd te worden.
Dat ben ik met je eens. De holocaust geeft een soort collectief schuldgevoel, in elk geval in Europa. Dat kleurt het beleid op veel terreinen en ik denk ook m.b.t. Israël. Het kan in elk geval geen geldig excuus zijn voor misstanden waaraan Israël zich schuldig maakt.
Dat is waar dit topic over gaat. De op de bijbel gebaseerde onvoorwaardelijke steun voor de staat Israel waar veel Christenen achter staan. Ze zijn in principe niets beter dan fundamentalistische moslims, behalve dan dat ze enorm veel invloed op het nachtigste land ter wereld hebben en daarom minder snel geneigd zijn om tot individuele terreur(/wanhoops)daden over te gaan. En uiteraard het meer op moraal gebaseerde standpunt van de raad van kerken.
Dit zijn weer veel aannames in één zin. Om het tot dit topic te beperken: ik zou dus graag wat meer onderbouwing zien dat deze orthodoxe christenen een motief hebben zoals je aanneemt, en de zware invloed hebben zoals je aanneemt. Er zijn namelijk veel andere motieven denkbaar om Israël te steunen. Merk ook op dat de VS jaarlijks voor honderden miljoenen dollars aan Palestijnse organisaties doneerde, tot Trump daar recent de stekker uit trok.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 12 jun 2020 04:29

Hier de wikipedia-pagina omtrent Evangelicals in de VS. Ruim gerekend kan 30% van de bevolking tot de (white) evangelicals worden gerekend. 81% van hen stemde voor Trump. Aangezien Trump zo'n 46% van de uitgebrachte stemmen kreeg en ongeveer 26% van de geregistreerde kiezers ophem stemde (ruim 44% stemde niet). Vormen ze waarschijnijk meer dan de helft van zijn kiezers. (Evangelicals stemmen vaker dan de gemiddelde Amerikaan).

Imtrent hun standpunt ten opzichte van Israel: lees hier Misschien is mijn visie hierop enigzins bevooroordeeld doordat ik veel van mijn informatie ontvang via het youtube kanaal van The Young Turks. Die leggen waarschijnlijk de nadruk op de meesy racistische meest fundamentaistische en meest anti-semitische groeperingen, maar dat neemt niet weg dat ze bestaan en veelal de politiek jegens Israel steunen. (inclusief het annexeren van Palestijnse en Syrische gebieden).

In Nederland is de steun voor Israel waarschijnlijk geheel gebaseerd op een schuldgevoel wegens de Holocaust, maar in de VS ligt dat anders. Daar zijn ook radikalere krachten aanwezig,
Ik wens u alle goeds

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 12 jun 2020 21:10

Peter, om te beginnen waardeer ik het zeer dat je met een onderbouwing komt van je standpunt en er zelfs bij zegt dat je enigszins bevooroordeeld zou kunnen zijn.

Dat laatste kan natuurlijk ook voor mij gelden. Zo heb ik bijvoorbeeld ca 10 weken door de USA gereisd en daar een heel ander beeld gekregen dan wat we meestal van dat land zien. Vooral zijn er enorme verschillen gezien tussen regio's en tussen steden en het platteland. Het beeld dat we meestal van de USA zien, is erg eenzijdig en lijkt het meest op Texas, terwijl dat onvergelijkbaar is met bijv. Californië of met steden zoals New York. Dat beeld wordt natuurlijk versterkt door Trump die een karikatuur van zichzelf is.

Net als hier, spelen vele motieven bij mensen om op hem te stemmen. Zo is er in veel regio's hopeloze armoede en hoopten veel mensen dat Trump " America great again" zou maken zoals hij beloofde. Herstel van Law and Order, van de glorie van de USA die afkalft, zorgen voor banen voor Amerikaanse arbeiders, dat soort argumenten. Zijn progressieve voorganger heeft helaas niet zo veel bereikt en daarop is een tegenreactie gevolgd. Het fenomeen Trump lijkt in dat op zicht op verschijnselen die we in Europa zien, zoals de Brexit en de opkomst van clubs als die van Wilders. De oorzaken zijn deels hetzelfde: teleurgestelde kiezers die serieuze problemen ervaren en de politiek ze niet ziet oplossen. Niet persé religieuze motieven.

Terug naar de evangelicals: ja die zijn er in de USA en ongetwijfeld zijn er ook hardliners en fundamentalisten bij, zoals in iedere beweging. Een deel zal vast druk bezig zijn met de eindtijd. Toch blijft de vraag dan nog steeds hoe invloedrijk die groep is en hoeveel zij betekent t.o.v. bijvoorbeeld de sterke Joodse lobby in de USA . Omgekeerd zijn er ook christenen (net als in Nederland) die opkomen voor de rechten van de Palestijnen. Tot Trumps regering heeft de USA ook astronomische bedragen aan hulpgelden naar Palestijnse gebieden gestuurd (die niet al te goed besteed zijn) en vóór Trump kwamen de Amerikanen met redelijkere vredesplannen die het niet gehaald hebben door het extremisme in de regio zelf.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 13 jun 2020 06:34

Dankje Gerard. Voor je eerlijkheid

Het is maar wat je astronomisch noemt. Ruim 300 miljoen per jaar is veel vergeleken met jouw of mijn inkomen. (in mijn geval 10.000 keer meer). Het is daarentegen minder dan 1 dollar per Amerikaan. De bilaterale hulp aan Israel bedroeg 10 x zo veel. Drie miljard klinkt al wat Astronomischer. Ik twijfel er niet aan dat de meeste Amerikanen, hartelijke mensen zijn. Ik twijfel wel aan het empatische vermogen van de meeste politici. Dat is behoorlijk bevooroordeeld, zo lijkt het.
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 30 jun 2020 20:04

Ben nu halverwege "Een schreeuw om recht" van Dries van Agt en begin te beseffen dat mijn muur niet de oplossing is! Gerechtigheid komt meer in de buurt. Israël heeft zich de afgelopen jaren (m.n. vanaf 1967) werkelijk misdadig gedragen. Heeft overal schijt aan en profiteert van de slachtofferrol die de joden kunnen voorwenden.
Ik heb meer begrip voor de Palestijnen gekregen. Dacht altijd dat het ontevreden stenen gooiende bandieten waren. Blijken de israeli's toch mooi de bandieten te zijn. Helaas komt ook hier compagnon Amerika weer in beeld als het om een mogelijke oplossing gaat.

je zou er bijna antisemitistisch van worden.
Philip K. Dick

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 02 jul 2020 05:20

dikkemick schreef:
30 jun 2020 20:04
Maak er anti zionistisch van, voor zover dat de laatste 50 jaar in dat gebied betreft.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 03 jul 2020 00:23

Maria schreef:
02 jul 2020 05:20
dikkemick schreef:
30 jun 2020 20:04
Maak er anti zionistisch van, voor zover dat de laatste 50 jaar in dat gebied betreft.
Correct. Al is maar 10% van de inhoud het boek bewaarheid, dan hebben we te maken met criminelen van de eerste orde. Nooit geweten.
Philip K. Dick

Plaats reactie