Nu: 19% van VS ongelovig

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

vegan-revolution
Superposter

Nu: 19% van VS ongelovig

Bericht door vegan-revolution » 26 jul 2012 20:32

Survey finds 19% without religious affiliation

Het geloof in God in de VS is in versneld tempo op zijn retour.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Fish
Moderator

Re: Nu: 19% van VS ongelovig

Bericht door Fish » 26 jul 2012 21:58

vegan-revolution schreef:Survey finds 19% without religious affiliation

Oorzaak?
Internet! :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 26 jul 2012 22:40

vegan-revolution schreef:
Gaat inderdaad de goede kant op. Nog even en deze groep wordt ook politiek serieus genomen. Als straks 1 op de 5 Amerikanen niet religieus is. Onder jongeren schijnt het percentage al flink gestegen te zijn. Zijn deze gegevens ook te traceren. Dan kun je straks een echte kantelbeweging krijgen.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 26 jul 2012 22:42

Fish schreef: Oorzaak?
Internet! :wink:
Ja, de tijd dat men zichzelf kon afsluiten is nu echt voorbij.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Jinny

Bericht door Jinny » 26 jul 2012 23:18

Blogje over dit onderwerp.

siger

Bericht door siger » 27 jul 2012 09:39

Ik voelde eerst even paniek. Zóveel gelovigen?
Maar ik las waar ze van komen, en dat lucht op.

Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg » 27 jul 2012 10:00

Even voordat we de vlag uitsteken:
USA Today heeft het over 19%
Terwijl de bron Pew Center onder 'unaffiliated' 16,1% heeft.
http://religions.pewforum.org/affiliations" onclick="window.open(this.href);return false;
Overigens is slechts 1,6% uitgesproken atheist, de rest is agnost of 'nothing in particular', waarvan ik vermoed dat de ietsisten daar ondergebracht zijn aangezien ik die elders in het overzicht niet zie.

Op dezelfde site staat dit artikel:
http://www.pewforum.org/Not-All-Nonbeli ... eists.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Hieruit blijkt dat 5% vd volwassenen in de VS zegt niet in God of een universele spirit te geloven.

Dat is toch iets anders dan 19% lijkt me.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 27 jul 2012 10:17

Demiurg schreef:Overigens is slechts 1,6% uitgesproken atheist
Het lijkt me zeer aannemelijk dat dat tenminste voor een deel te wijten is aan de felle reacties die dat woord daar opwekt:

"It took me YEARS to come out and say I don't believe. I mean...my family believed, my friends, coworkers...Any time I showed my skepticism I was immediately given the stink-eye and preached upon. Also...fear of persecution is very real. One has only to visit Atheist sites and pages to see the constant stream of condemnation from the religious, shoults of "burn in hell Atheist", "kill them all let God sort them out", "Atheists should be raped and tortured"...I've seen hundreds of these and it can be intimidating."
(zie eerste link van dit topic)
Born OK the first time

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 27 jul 2012 19:54

je krijgt natuurlijk een versplintering als je de beol extreem opsplitst in talloze vakjes

19% atheisten zou heel veel zijn maar 19% die het concept van man met witte baard verwerpt die op wolk zit en ons gemaakt heeft lijkt me dan niet zo veel.
(en dan gooi ik de boeddhisten/hindoes in hetzelfde vakje als de wittebaarden aanhangers)

siger

Bericht door siger » 29 jul 2012 19:11

En dan is er nog:
http://www.newsday.com/opinion/oped/nio ... -1.3850703" onclick="window.open(this.href);return false;

Het blijkt dat 54% van de Amerikanen bereid is zijn of haar stem te geven aan een atheistisch kandidaat. Waardoor dat verschil tussen 19 en 54? Ik denk dat het in de US door allerlei sociale verbanden gewoon netter is te zeggen dat je godsdienstig bent, ook al ben je totaal niet geïnteresseerd. Zoals 98% van de Russen communist was vroeger.

KluukKluuk

Bericht door KluukKluuk » 23 aug 2012 04:35

vegan-revolution schreef:Survey finds 19% without religious affiliation

Even goed lezen vegan-revolution, wat u beweert dat staat er niet.

Als iemand niet aangesloten is bij een religie betekent dat niet automatisch dat hij dus atheïst is.

Dit staat er:
"Americans famously say they believe in some variation of God. Over 90% do," Chaves says. "But it used to be 99% decades ago. The change is slow, but we can see it coming."

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 23 aug 2012 05:59

KluukKluuk schreef:Even goed lezen vegan-revolution, wat u beweert dat staat er niet.
Het was inderdaad iets te kort door de bocht. 19% ongelovig is inderdaad niet wat er staat.

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 23 aug 2012 09:36

Wellicht dat dit artikel (Engels) een wat genuanceerder beeld geeft. Momenteel schijnt het percentage religieuzen in de VS juist redelijk stabiel te zijn.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 23 aug 2012 20:29

Er is wat dat betreft hoe dan ook nog steeds genoeg werk aan de winkel.

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 24 aug 2012 09:32

Het blijkt dat 54% van de Amerikanen bereid is zijn of haar stem te geven aan een atheistisch kandidaat. Waardoor dat verschil tussen 19 en 54? Ik denk dat het in de US door allerlei sociale verbanden gewoon netter is te zeggen dat je godsdienstig bent, ook al ben je totaal niet geïnteresseerd.
Het kan ook zijn dat dit deel van de gelovigen inziet dat je geloof weinig zegt over je kwaliteiten in de politiek. Net als in Nederland christenen op een niet-christelijke partij stemmen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Plaats reactie