Adieu God

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

dikkemick
Ontoombaar

Re: Adieu God

Bericht door dikkemick » 25 mar 2017 19:52

Bonjour schreef:Je moet beginnen met de vraag waarom het christelijk geloof nog wel bestaat en zoveel andere religies van 2000 jaar geleden niet meer. Dan kom je tot een hele lijst van factoren. Eén daarvan is dat de wekelijkse en jaarlijkse rituelen het geloof goed tussen de oren houden.
We hebben nog het Joodse geloof, de islam, Confucianisme, Daoisme, Zoroastrianisme, Shintoisme, Hindoeisme, boeddhisme en (meest recente) mormonisme. Misschien hebben ze allen toch wel iets met elkaar te maken (Qua ontstaanswijze). In ieder geval een sociaal cultureel erfgoed dat (als je het geografisch gaat bekijken) doorgegeven wordt door de cultuur. Overigens zullen overal mensen zo nu en dan wel 'Adieu' tegen hun god of overtuiging zeggen. De 21e eeuw met al haar kennis dringt langzaam maar zeker tot iedere cultuur toe.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

ingenieus
Geregelde verschijning

Bericht door ingenieus » 30 mar 2017 12:09

Ik vond de uitzending van Lubach al mooi, deze met Maarten 't Hart stijgt daar wat mij betreft nog bovenuit. Ik herken heel erg wat Maarten zegt over het christelijk geloof.

De vraag van Thijs is best wel goed, wat maakt nou dat iemand 50 jaar later nog steeds boos is over het geloof? Volgens mij zit de kern over de boosheid in 15:28: omdat Maarten vond dat al de dingen die men wist over de oorsprong van het Christendom, die hoorde je van de kansel nooit. Die dominees moeten dat in hun studietijd bestudeerd hebben, dat kan niet anders. Waarom vertellen ze daar nooit over?

Ik lees hier op het forum meer mensen die boos zijn over hun religieuze verleden. Waar komt bij jullie die boosheid vandaan? Denken jullie dat net als bij Maarten, dat die boosheid lang zo zal blijven?

Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand » 30 mar 2017 14:06

ingenieus schreef: ...,die hoorde je van de kansel nooit. Die dominees moeten dat in hun studietijd bestudeerd hebben, dat kan niet anders. Waarom vertellen ze daar nooit over?

Ik lees hier op het forum meer mensen die boos zijn over hun religieuze verleden. Waar komt bij jullie die boosheid vandaan? Denken jullie dat net als bij Maarten, dat die boosheid lang zo zal blijven?
Als die dominees een goede opleiding hebben genoten, weten ze dat inderdaad. Veel predikanten krijgen een inkomen voor hun werk. Ze zijn daar afhankelijk van. Veel dominees hebben een partner en kinderen, die zijn ook afhankelijk van dat inkomen. Als dominees gaan vertellen hoe de vork in de steel zit, bestaat er een kans dat ze geschorst worden en ook hun baan kwijt raken. Dan ook het inkomen. Daar zit je dan met je huis, met hypotheek, vrouw (/man) en kinderen. Tja.., ander werk zoeken, is dat zo makkelijk? Verder zullen veel dominees denken dat het geloof troost biedt. Daarmee kunnen ze het voor zichzelf verantwoorden.

Er zijn ook dominees, die een goede studie hebben gehad, maar toch blind geloven. Hoe dat kan, is voor mij een raadsel, maar ik wil niet beweren dat het niet zou kunnen. Sommige mensen kunnen erg goed de oogjes dichtdoen voor harde feiten.

Bij mij komt de verontwaardiging/ boosheid met vlagen, golven. Ik voel me toch wel bedrogen (daar komt meeste boosheid vandaan, denk ik). In mijn omgeving zijn er veel mensen die geloven. Ik word er dus af en toe wel mee geconfronteerd, waardoor afstand nemen toch wat lastiger is. Het ene moment maak ik mij er niet meer druk om, het andere moment is er wel degelijk woede. Dan kan ik gelukkig hier wat lezen en eventueel zelfs een klein berichtje plaatsen. Dit forum werkt voor mij therapeutisch. De kennis die hier aanwezig is, is enorm, dat helpt ook mee. Ondanks de herkenning op dit forum, zal ik toch noch wel eens boos kunnen worden. Hoe dat in de toekomst verder zal verlopen, weet ik natuurlijk niet. Ik ben al een stuk milder, naar mijn gelovige medemens in mijn buurt, dan eerder het geval was. Dit extrapoleren naar de toekomst......?

(toevoeging) Ook eenzaamheid, verlaten zijn is een veelvoorkomend gevoel/gedachte bij mij. Een sterk voorbeeld is het meemaken van een begrafenis van een gelovige dierbare. Dan besef ik dat ik op een andere wijze afscheid neem dan de meeste andere mensen om mij heen. De boodschap van de preek is dat het nog niet afgelopen is met de dood. Voor mij is dat afscheid definitief. Zoveel mensen om mij heen, maar toch zo eenzaam.
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 01 apr 2017 05:11

ingenieus schreef:Ik vond de uitzending van Lubach al mooi, deze met Maarten 't Hart stijgt daar wat mij betreft nog bovenuit. Ik herken heel erg wat Maarten zegt over het christelijk geloof.
Ik vond de uitzending ook heel mooi. Vooral omdat Tijs het aanstuurde op die boosheid, maar Maarten in de hele uitzending uitstraalde dat hij alles volkomen verwerkt had. Hij had er zelfs geen moeite mee om af en toe de organist te zijn in een kerkdienst.

Spotten met het geloof heeft iets van zoete wraak, en is bevrijdend voor de persoon die ooit geïndoktrineerd is geweest en daar zijn hele leven mee moet leven. Heel mooi was toen Maarten uiteindelijk liet weten dat hij er geen moeite mee heeft om het als een slechte karaktertrek te bezien. Iemand die zo eerlijk tegen zichzelf aan kan kijken is wijs.
Overigens heb ik dezelfde ervaring. Ik geniet het meest wanneer ik de idiotie van de boekgodsdienst met humor (spot) kan beschrijven. Wellicht omdat het de grootste vijand is van de godsdienst. Het boekgeloof spelt mensen op de mouw dat het de balangrijkste zaak op aarde is. Enkel spot doodt de godsdienst volkomen.
Serieuze kritiek leveren heeft natuurlijk zijn plaats, maar is eigenlijk voor een groot deel tijdverspilling, aangezien je door de boekgodsdienst serieus te nemen tezelfdertijd de hoge status ervan beaamt en het bijgevolg een langer leven schenkt.

Als ik naar mezelf kijk dan zie ik boosheid maar bij sporadische vlagen. Wanneer ik geconfronteerd word met een evangelist bijvoorbeeld. Of wanneer ik iemand indringend zie preken tegen kinderen.
Ik ben wel heel gelovig opgevoed, maar heb vanaf mijn zestiende er heel persoonlijk zelf voor gekozen en het mezelf aangedaan. Ik heb voortdurend vooral mezelf beschuldigd zo goedgelovig te zijn geweest. Maar met het ouder worden leer je zelfs jezelf vergeven.
Born OK the first time

Atheo
Geregelde verschijning

Bericht door Atheo » 01 apr 2017 12:32

ingenieus schreef: De vraag van Thijs is best wel goed, wat maakt nou dat iemand 50 jaar later nog steeds boos is over het geloof? Volgens mij zit de kern over de boosheid in 15:28: omdat Maarten vond dat al de dingen die men wist over de oorsprong van het Christendom, die hoorde je van de kansel nooit. Die dominees moeten dat in hun studietijd bestudeerd hebben, dat kan niet anders. Waarom vertellen ze daar nooit over?

Dat vraag ik mezelf ook wel eens af. Waarom ik tientallen jaren nadien nog steeds boos ben. Enerzijds omdat ik er slecht tegen kan als mensen je iets proberen op te dringen. Aan opdringerige reclame bijvoorbeeld heb ik ook een hekel. Een belangrijke reden voor mijn blijvende boosheid is, dat het allemaal gewoon doorgaat. Er worden nog steeds kinderen gedoopt en op christelijke scholen en zondagsscholen geïndoctrineerd. Christelijke politieke partijen proberen nog altijd volop zaken die alleen voor hen belangrijk zijn, aan iedereen op te leggen. Mijn bloed gaat koken als een christelijke politicus of geestelijke zich weer eens negatief uitlaat over vrouwen of homoseksuelen. De bemoeizucht dat zij wel even zullen uitmaken hoe andere mensen moeten leven. Dat gebeurt allemaal ondanks alles wat archeologie, geschiedkunde, bijbelvorsing etc. hebben opgeleverd nog steeds volop. En in Nederland / West-Europa mogen we dan misschien een eilandje zijn waar enkele tientallen jaren lang onterechte invloed van godsdienst een flink eind - maar nog lang niet volledig - is teruggedrongen, maar wereldwijd staat religieus geloof nog altijd sterk. We leven in een uitzonderlijke situatie. Enerzijds ben ik heel blij vrijdenker te kunnen zijn, maar er is ook nog altijd volop reden om boos te blijven.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 01 apr 2017 17:34

ingenieus schreef:
Misschien verdwijnt de boosheid als ik me afsluit van de media en contacten schrap die in hun doen en laten iets teweeg brengen. Maar ik sla de krant open en religie triggert me, lees een bulk onzin en wil iets terug zeggen. Zie mensen zwaar geïndoctrineerd door het leven lopen en kom een predikant tegen die in onze wijk missionaris aan het spelen is. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. En als het even afzwakt dan blaast er vast wel weer iemand zichzelf op in naam van een god met veel collateral damage. En juist door een religieus verleden vallen dingen je eerder op en is er een zekere aandrang om iets te verbeteren wat je zelf vroeger ontgaan is.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 01 apr 2017 20:04

ingenieus schreef:Denken jullie dat net als bij Maarten, dat die boosheid lang zo zal blijven?
De boosheid is nu wel weg al kan ik mij, net als Atheo, nog best wel behoorlijk ergeren aan allerlei uitingen van religie Vooral de vanzelfsprekendheid waarmee ze allerlei privileges opeisen.
Dat de boosheid weg is komt denk omdat de twijfel ook weg is.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 05 apr 2017 01:59

ingenieus schreef:
Mijn religieus zijn is geen verleden tijd. Maar de veranderde kijk op geloof /dogma's gaf mij geen boosheid, eerder verwarring.
Ik vond de uitzending met Maarten t'Hart ook heel mooi. Maar ik zag geen boosheid meer bij hem, meer een milde kijk op geloven. Wanneer je nog af en toe in de kerk wilt spelen op t' orgel ben je m.i het stadium van boosheid voorbij. Maarten vind de Bijbel nog steeds een boek dat bestaansrecht heeft, wat me verbaasde. Hij kwam in mijn ogen zelfs wat gezapig over, ach misschien is het gewoon levenswijsheid. Het mooie bewaren en de ballast over boord gooien.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 05 apr 2017 04:29

ingenieus schreef:
Over mijn verleden ben ik nooit boos geweest. Waarom zou ik? De mensen die het mij wijs maakten, geloofden er zélf in, en ze hadden het altijd goed met mij voor. Ik wordt nu wel eens boos op sommige haat-verspreiders - of dat nu imams zijn of televisie-dominees in de VS. Maar dat is omdat ze het met (sommige) mensen juist níet goed voor hebben. Maar die zijn er onder de atheisten soms ook. Ideologie is even kwalijk als je er geen god in gebruikt.
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 09 apr 2017 18:15

Vanavond Aart Staartjes. 23.35 uur NPO 2.
...Nu hij zelf oud wordt, bemerkt hij echter dat hij steeds meer bezig is met geloof.
Philip K. Dick

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 10 apr 2017 16:20

Gisteren de uitzending met Aart Staartjes gezien.
Aardige man die het geloof omschrijft als overgave.
Zelf ziet hij zich niet geloven, omdat hij zich niet voor kan stellen dat hij van de duikplank springt in de wetenschap dat hij niet kan zwemmen en de gelovige dit wel doet omdat deze denkt gered te worden.

Hij beschreef ook zijn zwaar gehandicapte zusje dat een zware wissel trok op het gezin. De zorg was te zwaar voor de ouders en dit betekende ook een minder gelukkig gezinsleven.
Hij stelde zich voor dat hij misschien beter een kussen had gedrukt in het gezicht van zijn zusje. In het oude (Griekenland?) gooide men dergelijke kinderen in een ravijn.
Voor Thijs kwam dit als een schokkend beeld, hij leek vervuld met ontsteltenis, maar ik begreep Aart's denkwijze wel hierin. Niet dat ik zoiets goed wil praten, maar kan me wel voorstellen dat een jonge jongen in een dergelijk gezin tot die gedachte komt.

Ik vond het moedig dat Aart Staartjes zich zo uitsprak.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 10 apr 2017 17:16

Maar wederom (en dat valt me iedere uitzending op) emotionele reden om wel of niet (meer) te geloven. Ik wil die rationeel afvallige in de uitzending.
Philip K. Dick

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 10 apr 2017 17:22

@dikkemick,

Schrijf naar de E.O. :) Aart Staartjes gelooft niet omdat hij het rationeel onzin vind. Wil je het nog rationeler hebben? Hij heeft begrip voor mensen voor wie geloven wel wat betekend, dat is iets anders.
Bob Dylan

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 10 apr 2017 19:11

dikkemick schreef:Maar wederom (en dat valt me iedere uitzending op) emotionele reden om wel of niet (meer) te geloven. Ik wil die rationeel afvallige in de uitzending.
Ik heb het ook gekeken en ook mij valt dit (bij de meeste gasten) op.

Storm schreef:@dikkemick,

Schrijf naar de E.O. :) Aart Staartjes gelooft niet omdat hij het rationeel onzin vind. Wil je het nog rationeler hebben? Hij heeft begrip voor mensen voor wie geloven wel wat betekend, dat is iets anders.
Maar dan wel met het verschil dat Aart Staartjes nooit gelooft heeft. Het zou dapper zijn als de E.O wat vaker iemand aan het woord durft te laten die als het als volwassene nog voor elkaar kreeg in Jezus en andere bijbelse onzin verhalen te geloven en van deze waanideeën (de waan waarin Aart dus nooit gezeten heeft) op een bepaald moment in het leven die mentale verandering of wakker schieten in realiteit rationeel kan verklaren. Ik kan me niet echt zo'n gesprek herinneren. Het zijn niet de gevallen waarvan de gelovige kijker aan een overdosis rationaliteit zal genezen. Het zijn vaak de milde gevallen. De mensen die hooguit tot de vroege pubertijd hebben gelooft en waarschijnlijk daarom later in het leven relatief vaker positief zijn over "geloof" terwijl ze het zelf niet (of niet meer) zijn.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 10 apr 2017 19:27

@Laberint,

k ben echt geen E.O fan, maar het programma gaat over kerk verlaters, niet over anti-theïsten.
Freek de Jonge, Arjan Lubach, Midas Dekker m.i mensen die het geloof om rationele redenen vaarwel gezegd hebben. Maar ik herinner me de uitzendingen niet goed meer, dus ik kan me vergissen.
Bob Dylan

Plaats reactie