'Religie doet meer kwaad dan goed'

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
DiMensie

Bericht door DiMensie » 21 jan 2015 13:17

Vandaag, 08:19 Binnenland

Religie heeft in Nederland geen goed imago. Het merendeel van de Nederlanders vindt dat godsdienst meer kwaad doet dan goed, staat in Trouw.

De krant liet onderzoeksbureau Ipsos een enquête uitvoeren naar de mening van Nederlanders over godsdienst en spiritualiteit. 63 procent gaf aan dat religie kwaad doet. De mate waarin verschilt: 37 procent is het eens of helemaal eens met de stelling, de rest "een beetje".
***knip***

Bron
Ik heb er niets aan toe te voegen
.

dikkemick
Ontoombaar

Re: 'Religie doet meer kwaad dan goed'

Bericht door dikkemick » 21 jan 2015 14:22

DiMensie schreef:

Vandaag, 08:19 Binnenland

Religie heeft in Nederland geen goed imago. Het merendeel van de Nederlanders vindt dat godsdienst meer kwaad doet dan goed, staat in Trouw.

De krant liet onderzoeksbureau Ipsos een enquête uitvoeren naar de mening van Nederlanders over godsdienst en spiritualiteit. 63 procent gaf aan dat religie kwaad doet. De mate waarin verschilt: 37 procent is het eens of helemaal eens met de stelling, de rest "een beetje".
***knip***

Bron
.
Lastig. Als een onderzoek vlak na een aanslag gedaan wordt zullen de cijfers ongetwijfeld hoger uitvallen. En uiteraard komt religie alleen in het nieuws als het nieuwswaarde heeft. Ik ken voldoende religieuze mensen in mijn omgeving die geen vlieg kwaad doen (behalve dan misschien de kinderen indoctrineren, maar dat is een ander verhaal). Maar om te zeggen dat zij meer kwaad dan goed doen, gaat zelfs mij te ver.
En nogmaals: Of iets goed of kwaad doet zegt niets over het waarheidsgehalte van een geloof. Ik hoop natuurlijk wel dat het verstand het wint van het (geloofs)gevoel in dit huidige (m.n. moslim)-broeinest. Het is afwachten wat de meerderheid van de streng gelovigen kiest. De kant van de fundamentalist of de kant van de rede/secularisatie (mocht de bom barsten.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 21 jan 2015 14:47

DiMensie schreef:
Bron
.
Ik ook weinig, behalve dan de bekende constatering dat meer geloof betekent dat men de zaken in een ander dus milder perspectief ziet. Je eigen kinderen zijn vaak ook beter dan die rotzak van de overburen.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

3 uur
Geregelde verschijning

Bericht door 3 uur » 21 jan 2015 17:14

Ik denk dat uit naam van religie, met religie als drijfveer of denkende dat je als religieus persoon geen kwaad kan doen of welke reden dan ook die met religie te maken heeft, de meeste mensen de dood hebben gevonden, dit naast alle geestelijke kwelling.
Ik vond onderstaand plaatje van Pallieter geplaatst in onderwerp cartoons wel een leuk voorbeeld
Afbeelding

RobertP
Geregelde verschijning

Bericht door RobertP » 21 jan 2015 18:29

De conclusie is prettig om te horen. Heeft iemand iets meer details over dit onderzoek? Alle kranten schrijven hetzelfde, maar er zijn te weinig details om de soliditeit van die data te verifieren. Bijvoorbeeld: was dit onderzoek gedaan voor of na Charlie Habdo? En wat waren de vragen precies? En hoeveel mensen zijn gevraagd?

Volgens het korte artikel in Trouw is het onderzoek gedaan door het gelikte onderzoeksburo Ipsos en een prof. op de VU. Hoe betrouwbaar is dat? Gegeven dat de VU ook een Abraham Kuyperinstituut heeft ben ik een beetje voorzichtig.

Op zich bevestigt dit wel mijn vooroordeel dat Nederland aardig seculier is, zeker ten opzichte van de USA waar ik nu woon. Ook de breed gedragen opvatting dat religie meer kwaad dan goed doet is verfrissend anders dan de mores hier.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 21 jan 2015 20:39

RobertP schreef:
Volgens het korte artikel in Trouw is het onderzoek gedaan door het gelikte onderzoeksburo Ipsos en een prof. op de VU. Hoe betrouwbaar is dat? Gegeven dat de VU ook een Abraham Kuyperinstituut heeft ben ik een beetje voorzichtig.
Ik ben voorzichtiger geworden als ik de VU in de aftiteling zie staan. Er komt tegenwoordig zoveel ondoorzichtige bla-bla daar vandaan dat je gewoon niet meer weet of je iets serieus moet nemen. Als zelfs hoogleraren zich daar mogen bedienen van drogredenen dan wordt het lastig om er nog iets van te maken.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Plaats reactie