En god gaf de mens vrijheid.

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Dat beloof ik
Bevlogen

En god gaf de mens vrijheid.

Bericht door Dat beloof ik » 15 jun 2015 12:29

De laatste tijd lees ik hier regelmatig dat als gelovigen worden aangesproken op de almacht van god vs de verantwoordelijkheid van de mens, zij reageren met :
De mens heeft van god de vrijheid gekregen en het is dus de verantwoordelijkheid van de mens als het fout gaat.

Ik kom hierbij omdat er hier in de omgeving (Tholen) recent een meisje is overleden bij een verkeersongeval http://www.hvzeeland.nl/nieuws/26639-me ... eluk-n286/" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het hier maar een kleine gemeenschap is hoorde ik al snel dat het een gelovig meisje is. De ouders zijn blij dat ze nu in de hemel is en vinden het heel erg voor de automobilist dat hij dit allemaal moet mee maken. Ze wisten dat hun dochter vaak overstak zonder te kijken en hadden haar daar al vaker voor gewaarschuwd; heel tragisch maar haar eigen schuld.

Ik snap dat niet.
Want vrijheid en verantwoordelijkheid zijn twee verschillende zaken.
Als je als ouder je kind iets te doen geeft waarvan je weet dat het kind die niet aan kan, ben je in mijn ogen als ouder verantwoordelijk voor de gevolgen. Je kunt dat dan niet in de schoenen van het kind schuiven. Het kan toch niet anders dan dat gelovigen er ook zo over denken. Het kan niet zo zijn dat je in een dergelijk geval je kind maar aan laat modderen en dat je als ouder elke verantwoordelijkheid afwijst.

Ander voorbeeld: een moeder laat haar kind van anderhalf even alleen bij het zwembad. Moeder gaat koffie zetten en als ze terugkomt is het kind verdronken. Vrijheid vs. verantwoordelijkheid.

Het kan niet anders zijn dan dat gelovigen met zichzelf in de knoop komen als het gaat om de verantwoordelijkheid van een almachtige god bij zo'n verkeersongeval. De mens krijgt vrijheden die hij in sommige gevallen niet aan kan. Wie is er dan verantwoordelijk, de mens of degene die hem deze verantwoordelijkheden geeft ? Gelovigen zullen stellen dat het de mens is, maar dan is die gelovige dus ook van mening dat het de schuld is van het kind van anderhalf jaar dat het is verdronken.

Ik snap die gedachtengang echt niet.
Kan een gelovige mij dit uitleggen ?
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Plaats reactie