Ronduit: Forum of een speeltuin voor christenfascisten?

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

A Forest

Ronduit: Forum of een speeltuin voor christenfascisten?

Bericht door A Forest » 19 mar 2006 21:20

Op mijn voorstelpost heb ik het al vermeld, ooit ben ik bezoeker geweest op het Ronduit-forum.
Mijn ervaringen daar met de toenmalige moderators zijn gewoon diep en diep treurig.
Christelijk Nederland op zijn kleinst zeg maar.
Ik ga er nu niet te veel over uitwijden, maar ik wil vast kwijt dat ik (samen met anderen) ga proberen daar wat veranderingen aan te brengen met als oogmerk er een forum van te maken waar iedereen zijn/haar mening kan ventileren.
Misschien vergeefse moeite, dat zien we dan wel weer.
Maar ik heb een diepgewortelde en chronische allergie voor alles wat naar machtsmisbruik en bedrog neigt
Besides, als onderdeel van de EO heeft dat forum de plicht zich aan de grondregels van fatsoen en democratische beginselen te houden, veronderstel ik.
En ook om niet in strijd te handelen met de richtlijnen binnen het omroepbestel.
Maar goed.
Mijn persoonlijke emoties zal ik proberen in toom te houden (anders heb je al verloren) en één en ander op een zakelijke manier aan te gaan pakken.
Als ik dit topic als een platform kan gebruiken om iedereen die op de hoogte wil blijven te informeren, zou dat mooi zijn.
Ik wil nog vermelden dat er binnen het huidige en vernieuwde moderator team van Ronduit, ook kritische leden zijn die graag wat zaken veranderd zouden willen zien.
Het lijkt me een mooie toets voor de EO, om haar positie in deze duidelijk te gaan maken.
Is het Ronduit forum een privé domein waar kritische mensen de mond mogen worden gesnoerd?
Of worden weggepest of verbannen?
Een soort christelijke variant op het stalinisme?
Waar vanuit christelijke hoek beledigd mag worden en bij tegengas sancties volgen t/m een ban aan toe?
Een forum waar men ongestraft mag discrimineren?
Homoseksualiteit aan moord en verkrachting gelijk mag stellen, onder het mom van vrijheid van meningsuiting?
Waar je berichten verwijderd worden als je daar tegen in gaat?
Waar topics zo maar op slot gaan met als argument dat ze nutteloos zijn, omdat een moderator niet snapt waar het over gaat?
Waar de mening van één moderator bepalend is voor het hele reilen en zeilen op het forum?
Vriendjespolitiek waarbij christenfascisten worden voorgetrokken?

iemand die gelovig is heeft een voorsprong op iemand die niet gelovig is op een gelovige site.
(slaat op moderator beleid bij conflicten tussen members)
Laatst gewijzigd door A Forest op 19 mar 2006 23:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Alles draait om de eenvoud.
Als je niet meer denkt, dan denk je ook niet fout

silvershadow

Bericht door silvershadow » 19 mar 2006 21:41

********** (= mod) zit echt goed fout hier mee!!

(zn naam is in sterretjes omdat ik toch enig respect voor hem heb)
just being me

PietV.
Moderator

Re: Ronduit: Forum of een speeltuin voor christenfascisten?

Bericht door PietV. » 19 mar 2006 21:44

A Forest schreef: iemand die gelovig is heeft een voorsprong op iemand die niet gelovig is op een gelovige site
Ik hoop dat je iets bereikt. Maar misschien is het hopen tegen beter in. Dit soort fora zijn niet opgezet om kritisch en analytisch geloofszaken te bespreken. De evangelische omroep heeft een dubbele agenda. Je ziet het ook in hun programmering. In het Jeugdprogramma (Blinq heet het volgens mij), worden twee kinderen ten tonele gevoerd die niet in God geloven. Daarna mag de rest haar best doen d.m.v. dans, toneel en uitvoerige gesprekken om de boodschap even te verduidelijken.

Een forum wat zich verbonden voelt met de EO zal nooit enige speelruimte gunnen aan atheisten. Het liefst hebben ze wat "simpele zieltjes" waarmee ze lekker kunnen spelen. Dus verwacht er niet teveel van.

Ben zelf indertijd even actief geweest op Credible. Na een week werd ik geband. Ik had teveel smileys gebruikt. Maar ondertussen stroomden de verzoekjes binnen van bezorgde moderators. Wat mijn bedoeling was (of ze dat niet begrepen :lol: ) etc. Ook werd er gemaild dat het een forum was; waar jeugdigen kwamen, en de moderators hadden de taak om deze doelgroep te beschermen. Ik lees dus: " zorgen dat ze niet in aanraking komen met andere opvattingen".

Na een week was het dus afgelopen. De scheidsrechters zijn dus partijdig. En doen zelf ook mee. Je ziet ook dat men mod's aansteld die eerst een proeftijd moeten aflopen. Men wil niet dat er personen tussen zitten die de andere kant overhellen. Enige sektarische kenmerken kun je hun niet ontzeggen.

Groet,

Tjeerdo.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

A Forest

Bericht door A Forest » 19 mar 2006 22:08

@Tjeerdo:
Ik maak me zo langzamerhand ook geen illusies meer.
Maar ik ben nu eenmaal iemand die elke mogelijkheid eerst moet benutten alvorens iets als onmogelijk te aanvaarden.
Ik zal dit topic zeker gaan gebruiken om de zaken van Ronduit, waarvan ik vind dat ze eigenlijk het daglicht niet kunnen verdragen, neer te zetten.
Zo lang me dat is toegestaan.
En ik ga geen enkele discussie uit de weg, waar dan ook.
Dat is waar ik in het voordeel ben, ik denk dat de EO niet blij zal zijn als haar brave imago geschaad zal gaan worden in de media.
En ik ben bereid om tot het gaatje te gaan, wat dat aan gaat.
Weblogs, fora, tv, kranten, you name it.
Ik zal ze eerst netjes de kans geven om samen tot consensus te komen, maar mocht ik tegen een muur van onwil aan gaan lopen...

Maar in ieder geval bedankt voor je morele steun.
Laatst gewijzigd door A Forest op 19 mar 2006 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 19 mar 2006 22:58

A Forest schreef: iemand die gelovig is heeft een voorsprong op iemand die niet gelovig is op een gelovige site.
integendeel:
iemand die gelovig is geweest heeft een voorsprong op iemand die gelovig is op een gelovige site

al grijpen moderatoren meestal hard in....
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 20 mar 2006 01:11

A Forest schreef: Misschien vergeefse moeite, dat zien we dan wel weer.
Tip: Een topictitel als deze zou ik daar niet doen, dat leidt gegarandeerd niet tot verbroedering...

Hoe het afloopt is bekend:
'Lost in a forest, all alone' 8)

A Forest

Bericht door A Forest » 20 mar 2006 05:45

Tot nu toe heeft niets tot verbroedering geleid daar, vind het nog een vriendelijk gebaar dat de titel in de vragende vorm staat.
Hij is leuk je afsluiter.
Na eerdere acties van het Ronduit moderatorteam, zal die enkele criticus daar nog aanwezig zich inderdaad zo voelen.

cymric
Bevlogen

Bericht door cymric » 20 mar 2006 09:42

Mij bekruipt het gevoel van Don Quichote die tegen de windmolens strijdt. Wat denk je te bereiken met je akties over kritisch meepraten? Het Ronduit-forum (dat ik overigens niet ken) valt onder beheer van de EO, is dus duidelijk doordrenkt met het ideeëngoed van die club, en zit dus niet te wachten op kritische opmerkingen over hun levensfilosofie of moderatiebeleid tenzij die natuurlijk in lijn liggen met den Bijbel. Dat kon je al zien aan het gedoe over de nieuwe moderatieregels van het Christenforum (verstopt vanaf hier). Iedereen heeft recht om ongestoord op zijn eigen plekje te kunnen fulmineren over de zegeningen van wiet, de perversiteiten van de democratie, de megalomanie van Bush en de grootsheid des HEEREN zonder dat er meteen een wijsneus begint met 'ja, maar...'. Als die club zich vervolgens genoodzaakt ziet om a priori mensen van discussie uit te sluiten, geeft dat alleen maar aan hoe brak hun opinie is. Dan moet je je beperken tot lurken en aangifte bij politie of AIVD als het de spuigaten begint uit te lopen. Veranderen lukt je toch niet.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 20 mar 2006 10:30

cymric schreef:. Dat kon je al zien aan het gedoe over de nieuwe moderatieregels van het Christenforum (verstopt vanaf hier). .
Ik val enigszins achterover van verbazing. Ongelooflijk wat een clausules. Kortom discussieren is niet mogelijk. Je komt hier om je geloof te belijden. Ik las in dit stukje dat Devious al op voorhand een ban heeft gekregen. Omdat hij openlijk zijn afkomst naar voren bracht.
Dit heb ik ook meegemaakt op Plexat. Omdat Freethinker altijd de loper uitlegt voor allerhande christelijke lopers en meelopers. Leek het mij leuk om tijdens de aanwezigheid van de opper-moderator op dit forum, even te buurten op plexat.

Omdat ik streef naar transparante openheid (dubbel op) heb ik onder mijn naam Tjeerdo een verzoek ingediend. Het mailtje wat ik terugkreeg liet geen twijfel bestaan over wat hun gastvrijheid inhield. Mijn afwezigheid was niet gewenst. Het was een forum voor christenen die werken aan hun geloofsopbouw.

Ik kreeg een dubbel gevoel toen ik deze mod. hier bezig zag. Zelf de deur dicht doen en hier lekker kunnen evangeliseren.

Om nog even door te gaan. Ben wederom met mijn eigen naam naar Refoweb gegaan. Beetje gebabbeld over Noach etc. Na twee weken kreeg ik een mailtje dat men de regels had aangescherpt. Voor niet-christenen en christenen die niet de Dordse leerregels erkennen werden de rubrieken dichtgegooid. Alle off-topics post (afwijkende geloofsvisies) werden verwijderd. Er liepen atheisten rond met 10.000 berichten, die werden verbannen naar Religie Algemeen. Een achterafhoekje waar geen hond kwam.

Een jaar geleden liep ik nog een keer binnen bij Credible als kijker. Het is soms leerzaam om bij bepaalde onderwerpen even te studeren bij de buren. Ongelooflijk maar waar. Zie je een naam staat er boven "banned user". Volgens mij bestaat een groot gedeelte van hun ledenbestand uit "banned users". Dit is een forum. Maar trek de lijn door en je ziet geschiedkundige overeenkomsten. Christenen houden graag van etnisch zuiveren. Als het niet vriendelijk kan (het vingertje) dan zijn ze bereidt om een hele beschaving (azteken) naar de ondergang te helpen.

Groet,

Tjeerdo.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara » 20 mar 2006 10:59

tjeerdo schreef: Mijn afwezigheid was niet gewenst.
Sorry hoor, deze inkopper kon ik niet laten gaan... :mrgreen:

bad_religion

Bericht door bad_religion » 20 mar 2006 11:04

Tamara schreef:
tjeerdo schreef: Mijn afwezigheid was niet gewenst.
Sorry hoor, deze inkopper kon ik niet laten gaan... :mrgreen:
Ja, en dat is typerend voor Tamara en het niveau van Jezus fanatici, alleen inkoppertjes, wat ook de enige intellectuele bijdrage van Jezus is geweest....

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 20 mar 2006 11:42

bad_religion schreef:
Ja, en dat is typerend voor Tamara en het niveau van Jezus fanatici, alleen inkoppertjes, wat ook de enige intellectuele bijdrage van Jezus is geweest....
Ik denk dat iedereen met enig gezond verstand dat kan bevestigen. De structurele bijdrage van reli-dioten is beperkt.

Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara » 20 mar 2006 11:47

Geef toch niet Jezus steeds de schuld, is gewoon humor. Of hebben we hier dat naast geen geloof ook al niet?
Omdat Freethinker altijd de loper uitlegt voor allerhande christelijke lopers en meelopers
tsjok schreef:je kon moeilijk een rode loper verwachten ....
Wie houdt wie nu voor de gek? Zucht....

Otter
Forum fan

Bericht door Otter » 20 mar 2006 11:58

HAHAHAHA

Ik ben wel benieuwd hoe dit gaat lopen! Ik zal het met interesse, slechts als lezende, aanschouwen!
Tjeerdo schreef:
Bad_Religion schreef:Ja, en dat is typerend voor Tamara en het niveau van Jezus fanatici, alleen inkoppertjes, wat ook de enige intellectuele bijdrage van Jezus is geweest....

Ik denk dat iedereen met enig gezond verstand dat kan bevestigen. De structurele bijdrage van reli-dioten is beperkt.
Beperkt? Man we hebben de halve wereldgeschiedenis geschreven. Wie kent de verhalen over slavernij niet? En wat dacht je van de positie van de vrouw? In heel de wereld wordt de vrouw nog steeds achtergesteld. En de kruistochten? Man je wil niet weten wat voor een trots gevoel nu in me opborreld! *

*Pompiedom, hoofd in de wolken....

Gegroet
Some minds are like concrete, thoroughly mixed up and
permanently set......

bad_religion

Bericht door bad_religion » 20 mar 2006 12:22

Tamara schreef:Geef toch niet Jezus steeds de schuld, is gewoon humor. Of hebben we hier dat naast geen geloof ook al niet?
Tamara, naast jouw geloofsgestoorde en buitengewoon wezensvervremende visie op zaken deel ik jouw humor niet. Dit is dus een nuancering die jij niet begrijpt, alles wat jij denkt moet een ander ook maar met je delen, inclusief jouw "humor".

Plaats reactie