Ronduit: Forum of een speeltuin voor christenfascisten?

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

cymric
Bevlogen

Bericht door cymric » 21 mar 2006 11:59

Tamara schreef:En wanneer is dan een theorie een feit/wordt een theorie tot een feit verklaard.
Het antwoord daarop kun je vinden in hoofdstuk 6 van Carl Hempels uitstekende werkje Philosophy of Natural Science, 1966, Prentice-Hall. Feiten zijn feiten, lees: waarnemingen of onweerspreekbare uitkomsten van wiskundige berekeningen. Een theorie is, populair gezegd, een bondige samenvatting van die feiten, de rode draad die al die feiten met elkaar verbindt. Soms is de rode draad 'makkelijk' want snel te herkennen, soms moet je vreselijk diep graven voor je 'm te pakken hebt. Een goede theorie doet ook uitspraken over feiten die tot dan toe nog niet bekend waren. Wordt een feit aangetroffen dat niet kan worden bevestigd door de gangbare theorie voor die klasse van feiten, is de theorie dús niet geldig en heeft aanvulling nodig.

Alhoewel strikt genomen een theorie nooit af is omdat wij nooit álle feiten zullen kennen, kunnen we wel op een gegeven moment besluiten om de theorie zelf tot feit te verheffen. Dat vereist een ongelofelijk grote hoeveelheid waarnemingen in tal van ogenschijnlijk gescheiden gebieden. Er zijn maar een handvol theorieën die een dergelijke status hebben bereikt: klassieke mechanica, quantummechanica, klassieke zwaartekracht, relativiteitstheorie, evolutie. Een paar gebieden bewegen zich stevig richting 'feit' (inflatietheorie, standaard model) maar daar gebeurt nog zoveel dat het nog wel even zal duren voordat we die als onbetwist startpunt kunnen gebruiken.

Denk niet dat feit-theorieën heilig zijn. De ontdekking van de langzame versnelling van de uitdijiing van het universum heeft een schare aan nieuwe ideeën geproduceerd die met groot gemak allerlei wijzingen aanbrengen in die theorieën. Punt is wel: er zit een constraint op die wijzigingen, want wat er nu bekend is, kan je niet zomaar negeren.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 21 mar 2006 12:06

Tamara schreef:
skeptic schreef:
Tamara schreef: Beslis nu eerst maar voor jezelf wat nu waarheid is: evolutie of een schepping. Bijgaand een link om je alvast wat in te lezen. Geef maar een gil als je het uit hebt:
http://members.home.nl/t.library/evo/ Tot dan is het verspilde moeite..
Ik zal het doorlezen, maar dan verwacht ik van jou dat je dit even doorleest. :)
Bespaar je de moeite. 't schijnt beide onzin te zijn.
http://members.home.nl/t.library/evo/
abiogenese, evolutie en evolutietheorie worden door elkaar gebruikt:

abiogenese: het ontstaan van zelfreproducerend dna uit dode materie
evolutie de verandering van soorten in de loop van de tijd
evolutietheorie de theorie die het mechanisme achter evolutie verklaart

Tamara is er evolutie of hebben alle fossiele soorten naast elkaar geleeft?
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara » 21 mar 2006 12:18

collegavanerik schreef: Tamara is er evolutie of hebben alle fossiele soorten naast elkaar geleeft?
Kun je dan fossiel met fossiel vergelijken? :?

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 21 mar 2006 12:33

Tamara schreef:
collegavanerik schreef: Tamara is er evolutie of hebben alle fossiele soorten naast elkaar geleeft?
Kun je dan fossiel met fossiel vergelijken? :?
natuurlijk

is er evolutie of hebben alle fossiele soorten naast elkaar geleeft?
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.

Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara » 21 mar 2006 13:05

collegavanerik schreef: natuurlijk
Denk niet dat je het zo simpel kunt stellen. Waarom?

cymric
Bevlogen

Bericht door cymric » 21 mar 2006 13:37

Tamara schreef:Denk niet dat je het zo simpel kunt stellen. Waarom?
Zou je eerst niet eens verder gaan met discussies die je al bént begonnen voor je met nieuwe begint? Dat is wel zo eerlijk ten opzichte van de personen die de moeite nemen nog een serieus antwoord te formuleren, vind je ook niet? Dit one liner-gedoe is een verspilling van bandbreedte---en eerlijk gezegd geldt dat ook voor collegavanerik die beter zou moeten weten.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 21 mar 2006 13:41

Tamara schreef:
collegavanerik schreef: natuurlijk
Denk niet dat je het zo simpel kunt stellen. Waarom?
omdat ik wil weten welk deel van de wetenschap je aanneemt.

Ben je YEC of ID?
Afbeelding Hebr 6:

Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara » 21 mar 2006 14:00

collegavanerik schreef:Ben je YEC of ID?
Vraag dat dan gewoon. Ik ga voor een oude aarde.

Ik denk dat er tot een bepaald tijdstip sprake is van een toenemende complexiteit van organismen (geen evolutie!) en vanaf een bep. tijdstip de zgn. fossielen eveneens naast elkaar leefden.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 21 mar 2006 14:04

ik kon echt niet ruiken welke vorm van creationisme je aanhangt, er is zoveel keus :D
Tamara schreef: Ik denk dat er tot een bepaald tijdstip sprake is van een toenemende complexiteit van organismen (geen evolutie!) en vanaf een bep. tijdstip de zgn. fossielen eveneens naast elkaar leefden.
welk tijdstip? en waarop baseer je dit?
Laatst gewijzigd door collegavanerik op 21 mar 2006 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Hebr 6:

skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic » 21 mar 2006 14:05

Tamara schreef:
skeptic schreef:
Tamara schreef: Beslis nu eerst maar voor jezelf wat nu waarheid is: evolutie of een schepping. Bijgaand een link om je alvast wat in te lezen. Geef maar een gil als je het uit hebt:
Ik zal het doorlezen, maar dan verwacht ik van jou dat je dit even doorleest. :)
Bespaar je de moeite. 't schijnt beide onzin te zijn.
Als je er al van uit gaat dat jou linkje onzin is, waaruit concludeer je dan dat die van mij ook onzin is? Zou je misschien duidelijk kunnen uitleggen waarom het onzin schijnt te zijn? Of heb je niet de moed om te worden geconfronteerd met het verleden van het christendom? Of is het misschien toch waar en kom je alleen om de boel te stangen en ben je dus toch een trol in de zin van de internet betekenis? Je maakt je overal wel erg gemakkelijk van af. :?
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)

Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara » 21 mar 2006 14:14

skeptic schreef:[Als je er al van uit gaat dat jou linkje onzin is, waaruit concludeer je dan dat die van mij ook onzin is?
God maakte u onwetend en gemeen, mij wijs en heilig. Gij zijt de schapen, ik de herder; uw wol behoort mij. Indien gij mij niet gehoorzaamt, zal God u spoedig straffen en u pijnigen ten eeuwigen dage in een andere wereld. Zo is de genade God’s. Denken is u verboden, want het verstand is oproerig. Gij moogt niet weerspreken, want tegenspraak komt voort uit zelfverheffing. Gij moet geloven. Wie oren heeft om te horen, die hore; De hemel is maar een kwestie van oren.’

Dit is onzin. God handelt en is niet zo. Ik wil het best met citaten weerleggen maar dan zul je geduld moeten hebben. Ik heb eerst nog een post over het licht af te werken.

skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic » 21 mar 2006 14:14

cymric schreef:Zou je eerst niet eens verder gaan met discussies die je al bént begonnen voor je met nieuwe begint? Dat is wel zo eerlijk ten opzichte van de personen die de moeite nemen nog een serieus antwoord te formuleren, vind je ook niet? Dit one liner-gedoe is een verspilling van bandbreedte---en eerlijk gezegd geldt dat ook voor collegavanerik die beter zou moeten weten.
Het beste is denk ik, haar compleet te negeren. Maar jammer genoeg zal misschien niet iedereen dat op kunnen brengen. :idea:
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 21 mar 2006 14:23

collegavanerik schreef:ik kon echt niet ruiken welke vorm van creationisme je aanhangt, er is zoveel keus :D
Tamara schreef: Ik denk dat er tot een bepaald tijdstip sprake is van een toenemende complexiteit van organismen (geen evolutie!) en vanaf een bep. tijdstip de zgn. fossielen eveneens naast elkaar leefden.
welk tijdstip? en waarop baseer je dit?
laat ik het anders formuleren, zijn de fossielen voor of tijdens de zondvloed neergelegd?
Afbeelding Hebr 6:

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 21 mar 2006 16:18

Tamara schreef:

Beslis nu eerst maar voor jezelf wat nu waarheid is: evolutie of een schepping. Bijgaand een link om je alvast wat in te lezen. Geef maar een gil als je het uit hebt:
Ik heb deze link eens doorgenomen en zie er een soort propagandapamflet van "ontwaakt" in . Wat ontwaakt is weet ik niet maar het zal wel iets stichtelijks zijn.
Maar voor de minder kritische lezertjes die dachten dwalende te zijn is dit wellicht een reden om terug naar de kudde te keren. [-o<
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

chromis
Technologist

Bericht door chromis » 21 mar 2006 16:23

Ontwaakt is dat tijdschrift van de jehova getuigen,

Ze hebben ook een of ander speciaal boekje dat over creationisme vs. evolutie gaat. Of dat een speciale editie is weet ik zo niet.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.

Plaats reactie