IJsland wil wet tegen religieuze besnijdenissen

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

PietV.
Moderator

IJsland wil wet tegen religieuze besnijdenissen

Bericht door PietV. » 24 feb 2018 11:35

Als eerste Europese land pakt IJsland de circumcisie praktijken van joden en moslims aan. Deze groepen staan op hun achterste benen want ze vinden dat ze hun recht kwijt raken om kinderen te verminken.

https://www.theguardian.com/society/201 ... an-country
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

dikkemick
Ontoombaar

Re: IJsland wil wet tegen religieuze besnijdenissen

Bericht door dikkemick » 24 feb 2018 12:23

We gaan (wereldwijd) echt wel de goede kant op. Het heeft alleen een (zeer) lange adem nodig. Ooit worden we als mens wel wakker geschud!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 24 feb 2018 13:50

Dat uit religieuze hoek protesten komen was te verwachten.
Waarom geen compromis? Pas besnijden na het 21ste levensjaar en verplicht onverdoofd.

Zelfde probleem ook steeds weer met onverdoofd slachten. Probleem is steeds weer, dat je racistisch bent als je tegen circumcisie bij kinderen bent of tegen onverdoofd slachten bent. En wie wil nu als racist door het leven gaan?
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 24 feb 2018 14:04

Hoeveel rijke invloedrijke joden wonen er in IJsland?
Of juist niet?
Iceland’s population of about 336,000 includes tiny Jewish and Muslim communities. There are thought to be some 250 Jews and about 1,500 Muslims.
Hoeveel mannelijke baby's per jaar?
Daarvoor gaan de ouders toch gewoon naar elders voor een paar dagen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Faramir
Geregelde verschijning

Bericht door Faramir » 24 feb 2018 14:09

0,2% van de bevolking is islamitisch aldus Wikipedia, het aantal joden is nog kleiner, te klein om in het overzicht te zetten.
En wat belet deze mensen om tijdens een vakantie hun kind te laten besnijden?

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 24 feb 2018 14:51

Faramir schreef:
24 feb 2018 14:09
Gezond 21e eeuws verstand?
Philip K. Dick

Faramir
Geregelde verschijning

Bericht door Faramir » 24 feb 2018 14:54

dikkemick schreef:
24 feb 2018 14:51
Faramir schreef:
Dat is jouw mening, je weet bij voorbaat al dat deze mensen niet hetzelfde hierover denken. Is het dan rationeel om een beroep te doen op 'gezond 21e eeuws verstand'?

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 24 feb 2018 14:56

Faramir schreef:
24 feb 2018 14:54
dikkemick schreef:
Faramir schreef:
Dat is jouw mening, je weet bij voorbaat al dat deze mensen niet hetzelfde hierover denken. Is het dan rationeel om een beroep te doen op 'gezond 21e eeuws verstand'?
Ja, dat denk ik zeker. Ik vergelijk het gemakshalve maar even met slavernij. Er zijn misschien nog steeds mensen die daar anders over denken, maar het overgrote merendeel van de 21e eeuwse bevolking heeft dit afgeschaft. Dat heet voortschrijdende inzichten! Ik wil dit dan ook niet zomaar scharen onder een simpele mening.
Philip K. Dick

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 24 feb 2018 15:04

dikkemick schreef:
24 feb 2018 14:56
Faramir schreef:
dikkemick schreef:
Ja, dat denk ik zeker. Ik vergelijk het gemakshalve maar even met slavernij. Er zijn misschien nog steeds mensen die daar anders over denken, maar het overgrote merendeel van de 21e eeuwse bevolking heeft dit afgeschaft. Dat heet voortschrijdende inzichten! Ik wil dit dan ook niet zomaar scharen onder een simpele mening.
En laten we wel zijn: Zo'n wet komt er niet zomaar ineens voor niets.
Philip K. Dick

Faramir
Geregelde verschijning

Bericht door Faramir » 24 feb 2018 15:41

dikkemick schreef:
24 feb 2018 14:56
Faramir schreef:

En laten we wel zijn: Zo'n wet komt er niet zomaar ineens voor niets.
Ik help het je hopen, maar acht het behoorlijk naïef. Je voorbeeld van slavernij gaat niet op, maar ook qua slavernij is er in onze wereld nog heel veel te winnen. Waar komt onze kleding vandaan en waarom gaan Nederlanders nog zo graag op vakantie naar oorden waar slavernij nog aan de orde van de dag is. Zoals Dubai, gebouwd door slaven in de huidige tijd.
De wetboeken in de wereld staan bol van belachelijke wetten, en dit kan zomaar ontstaan zijn door een opportunistische politicus die makkelijk een puntje wou scoren bij zijn achterban. Je laatste zin acht ik dus ook geen argument.

Begrijp me niet verkeerd, ook ik ben tegen besnijdenis. Maar iets simpelweg bij wet verbieden en dan verwachten dat iedereen zich er aan gaat houden en dat ze dezelfde maatstaven hebben is naïef.

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 24 feb 2018 19:30

Vilaine schreef:
24 feb 2018 13:50
Dat uit religieuze hoek protesten komen was te verwachten.
Waarom geen compromis? Pas besnijden na het 21ste levensjaar en verplicht onverdoofd.
Zelfde probleem ook steeds weer met onverdoofd slachten.
Onverdoofd besnijden wanneer men meerderjarig wordt. Dat is bij ons 18 jaar.
Ik zie daar wel wat in, voorop gesteld dat dit gebeurt door een erkende mohel onder rabbinaal toezicht
en onder dezelfde voorwaarden die gelden voor het ritueel slachten. Het mes moet kaarsrecht en vlijmscherp zijn, en moet na elke besnijdenis op scherpte worden gecontroleerd.
De eerste besnijdenis was die van Avraham, en zijn hele mannelijke huishouden dus inclusief zijn knechten en of slaven.
De details van het ritueel zijn onbekend
Maar Zipora, de vrouw van Mozes gebruikte een scherpe steen om haar zoon mee te teisteren...Waarom is die traditie verlaten?
Dat een besnijdenis bij volwassen mannen geen sinecure is valt te lezen in het verhaal in Genesis 34:1-26 Waar Dinah de dochter van Jaakov en Lea verkracht wordt door Sichem de zoon van een plaatselijke vorst. De broers van Dina wilde wraak nemen, maar waren vermoedelijk getalsmatig niet opgewassen tegen die Hevieten die op hun beurt ook geen zin hadden in gedoe. Dus deden de broers van Dina een voorstel.
Er zou geen gedoe van komen als alle mannen van die stad zich lieten besnijden. Daar werd mee ingestemd, en een paar dagen later toen al die weerbare mannen in hevige pijn en geteisterd door wondkoorts machteloos in hun bed lagen zijn zij allen door Dinah's broers vermoord.
Bij babys van acht dagen is het lijden gelukkig veel minder ingrijpend, maar bij moslim jongens gebeurt het als zij dertien jaar zijn.
Die lopen dan een paar dagen behoorlijk ongemakkelijk.
Toch moet je het niet doen. ook al is het minder ingrijpend dan bij meisjes, je gaat een baby toch ook niet brandmerken? Wacht maar tot de jongeling oud genoeg is om zelf zijn weg te bepalen.

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 24 feb 2018 20:00

Gershom schreef:
24 feb 2018 19:30
Toch moet je het niet doen. ook al is het minder ingrijpend dan bij meisjes, je gaat een baby toch ook niet brandmerken? Wacht maar tot de jongeling oud genoeg is om zelf zijn weg te bepalen.
Ik heb nooit zo goed begrepen waarom de laatste en geliefdste schepping van een volmaakte god een veldmodificatie nodig zou hebben. Verder liijkt me volwassenenbesnijdenis, net als volwassenendoop, de enig juiste aanpak: laat zien dat het iets is waar je voor kiest, niet wat je wordt aangedaan.

Zouden religies net zo achteloos doen over de ballen van jongetjes? Als er geld mee te verdienen valt willen ouders best, hoor.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 25 feb 2018 11:39

Faramir schreef:
24 feb 2018 15:41
Ik help het je hopen, maar acht het behoorlijk naïef. Je voorbeeld van slavernij gaat niet op, maar ook qua slavernij is er in onze wereld nog heel veel te winnen. Waar komt onze kleding vandaan en waarom gaan Nederlanders nog zo graag op vakantie naar oorden waar slavernij nog aan de orde van de dag is. Zoals Dubai, gebouwd door slaven in de huidige tijd.
De wetboeken in de wereld staan bol van belachelijke wetten, en dit kan zomaar ontstaan zijn door een opportunistische politicus die makkelijk een puntje wou scoren bij zijn achterban. Je laatste zin acht ik dus ook geen argument.

Begrijp me niet verkeerd, ook ik ben tegen besnijdenis. Maar iets simpelweg bij wet verbieden en dan verwachten dat iedereen zich er aan gaat houden en dat ze dezelfde maatstaven hebben is naïef.
Verboden is natuurlijk verboden! Ook dat hebben we al gemeenschappen met elkaar afgesproken. En dan kun je kiezen je er niet aan te houden maar daar staan sancties tegenover. En natuurlijk zijn er altijd mensen die zich er niet aan houden, maar uiteindelijk (hoop ik!) zal de nieuwe generatie gaan inzien dat die wet helemaal zo verkeerd nog niet is.
En wat kleding/bouwen van Dubai betreft: Ook hier zie je toch steeds meer (terechte) weerstand tegen en verdwijnt het (soms onder druk) meer en meer. Uitzonderingen zullen de regel altijd blijven bevestigen! Maar ik blijf (misschien naïef) hopen dat de mensheid voortschrijd.
Philip K. Dick

Faramir
Geregelde verschijning

Bericht door Faramir » 25 feb 2018 11:55

dikkemick schreef:
25 feb 2018 11:39
Faramir schreef:
24 feb 2018 15:41

Verboden is natuurlijk verboden! Ook dat hebben we al gemeenschappen met elkaar afgesproken. En dan kun je kiezen je er niet aan te houden maar daar staan sancties tegenover. En natuurlijk zijn er altijd mensen die zich er niet aan houden, maar uiteindelijk (hoop ik!) zal de nieuwe generatie gaan inzien dat die wet helemaal zo verkeerd nog niet is.
Je mag hopen wat je wil, maar ik denk dat die hoop verbijsterend naïef is.
En je hebt het over sancties, dan komen we ergens. Hoe voorziet deze wet in sancties indien het op vakantie gebeurd? Hoe wordt dat concreet aangepakt, moet elk kind bij vertrek uit IJsland en bij binnenkomst in IJsland gecontroleerd worden door een ambtenaar? Geschied die controle steekproefsgewijs of 100% controle, en wat als ouders weigeren dat een ambtenaar het geslachtsdeel van het kind gaat bekijken? Allemaal open vragen waar de politici waarschijnlijk niet over nagedacht hebben en waardoor deze wet lachwekkend tandeloos is.
En wat kleding/bouwen van Dubai betreft: Ook hier zie je toch steeds meer (terechte) weerstand tegen en verdwijnt het (soms onder druk) meer en meer. Uitzonderingen zullen de regel altijd blijven bevestigen! Maar ik blijf (misschien naïef) hopen dat de mensheid voortschrijd.
Ik zie steeds meer collega's die die kant op reizen en de mooiste verhalen hebben. Dubai is booming. Winkels als de Primarkt (maar ook de duurdere ketens maken er gretig gebruik van) groeien en groeien.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 25 feb 2018 12:58

@Faramir

En toch blijf ik (naïef misschien) hoopvol dat de mens ooit op een hoger platform getild wordt, zoals je ons ook niet meer kunt vergelijken met de mens van 500 jaar geleden. Ik zie dan ook de dogmatische religies ooit wel (langzaam) verdwijnen. EN met de religies dus ook de besnijdenissen.
Vergeet niet dat de christenen van nu 500 jaar geleden op de brandstapel geëindigd zouden zijn. Zelfde geldt voor de moslims.
Philip K. Dick

Plaats reactie