IJsland wil wet tegen religieuze besnijdenissen

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Storm
Bevlogen

Re: IJsland wil wet tegen religieuze besnijdenissen

Bericht door Storm » 28 feb 2018 09:54

@Fish,
Ja, daar dacht ik ook al aan. :(
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 28 feb 2018 09:59

Fish schreef:
27 feb 2018 21:56
Als je op IJsland naar elders moet gaat dat wel in de papieren lopen. Groter is het gevaar dat ze het zelf gaan doen.
Je moet het niet alleen verbieden maar er ook stevige straffen tegenover stellen. Laat het vallen onder zware kindermishandeling. Maximaal 10 jaar de cel in. Eigenlijk zou Europa dit in haar handvest moeten opnemen.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 28 feb 2018 15:51

PietV. schreef:
28 feb 2018 09:59
Fish schreef:
27 feb 2018 21:56
Als je op IJsland naar elders moet gaat dat wel in de papieren lopen. Groter is het gevaar dat ze het zelf gaan doen.
Je moet het niet alleen verbieden maar er ook stevige straffen tegenover stellen. Laat het vallen onder zware kindermishandeling. Maximaal 10 jaar de cel in. Eigenlijk zou Europa dit in haar handvest moeten opnemen.
ALs je naar de daadwerkelijke schade kijkt is tien jaar wel een beetje veel. Veelal worden ouders die hun kinderen met regelmaat mishandelen lager gestraft, terwijl de gevolgen - vooral psychische - vele malen ernstiger zijn. Het is vooral van belang dat men een dergelijk operatie niet goedkeurt, maar afkeurt, en eist dat dit alleen met toestemming van de betreffende - volwassen - persoon geschied. Ernstige medische indicatie uitgezonderd (mocht dat al voorkomen). Iets anders is als de besnijders erstige fouten maken, zoals de Rabbies die de jongetjes met Herpes infeceerden. Maar dan is er mogelijk zelfs sprake van dood door schuld.
Ik wens u alle goeds

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 28 feb 2018 17:08

peter van Velzen schreef
ALs je naar de daadwerkelijke schade kijkt is tien jaar wel een beetje veel. Veelal worden ouders die hun kinderen met regelmaat mishandelen lager gestraft, terwijl de gevolgen - vooral psychische - vele malen ernstiger zijn. Het is vooral van belang dat men een dergelijk operatie niet goedkeurt, maar afkeurt, en eist dat dit alleen met toestemming van de betreffende - volwassen - persoon geschied. Ernstige medische indicatie uitgezonderd (mocht dat al voorkomen).
Medische indicatie komt voor bij ernstige verkleving van een vaak te nauwe voorhuid.
Wij moeten niet doen alsof er bij besnijdenis sprake is van ernstige mishandeling waarop een langdurige gevangenisstraf zou moeten staan.
Dan zou men veroordeeld kunnen worden Door rechter Ascher die zelf besneden is en daarvan geen enkel nadeel heeft ondervonden?
Er is geen sprake van ernstige mishandeling bij baby's van 8 dagen oud. Het ongemak valt te vergelijken met een eenvoudige vaccinatie die kinderen ook met enige tegenzin ondergaan. Besnijdenis is een niet noodzakelijke verminking te vergelijken met gaatjes in oren, neus, mond, navel, of andere lichaamsdelen die men om wat voor reden dan ook doorboort wenst te zien. Mijn dochter wenste al op zevenjarige leeftijd gaatjes in haar oren. Op haar achttiende verjaardag heb daar ik officieel toestemming voor verleend. Zij liep echter al 10 jaar rond met doorboorde oren, omdat het van haar moeder blijkbaar wel mocht. Mij was dat ontgaan, maar dat is logisch, er zat ook allemaal haar over die oren....
"Dan is het bij deze met terugwerkende kracht gelegaliseerd" zei ik krachtig en met gezag, nadat ik haar had gefeliciteerd met haar verjaardag. Wat kan men anders doen dan? Niet dan? Ja toch?..

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 28 feb 2018 19:44

Overigens is het zo dat bij klachten het van de huisarts afhangt of je bij de uroloog of dermatoloog terechtkomt. De uroloog trekt een mes, de dermatoloog geeft een recept voor zalf.
maw, het is nog even de vraag of besnijdenis inderdaad altijd de enige of beste oplossing is.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 28 feb 2018 19:55

Gershom schreef:
28 feb 2018 17:08
Het ongemak valt te vergelijken met een eenvoudige vaccinatie die kinderen ook met enige tegenzin ondergaan. Besnijdenis is een niet noodzakelijke verminking te vergelijken met gaatjes in oren, neus, mond, navel, of andere lichaamsdelen die men om wat voor reden dan ook doorboort wenst te zien.
Het ongemak strekt zich uit tot een kind die gedwongen een nutteloze cosmetische operatie moet ondergaan. Gedwongen een zetpil in de anus krijgt. Gedwongen een penisblok krijgt. Gedwongen een kap op zijn gezicht terwijl het merendeel dit echt niet leuk vindt. Gedwongen een infuusnaald krijgt. Gedwongen 8 tot 10 oplosbare hechtingen krijgt. Dat is toch iets anders dan een meisje van 8 jaar die aan haar ouders vraagt of ze ook een oorbel mag.
Als de pijnstilling niet goed werkt dan gilt het jongetje de tent bij elkaar. Daarnaast komt het dus sporadisch voor dat er een hersteloperatie nodig is. Sommige ouders vinden dat de voorhuid niet genoeg gekortwiekt is. Of er ontstaat een ontsteking, nabloeding en het kind heeft op de plek een rare litteken. En in nog zeldzamere gevallen gaat er eentje dood.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 28 feb 2018 20:28

Zou best kunnen Fish.
Laten we dan hopen, dat er een medicus is in de familie.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 28 feb 2018 22:24

PietV. schreef
Het ongemak strekt zich uit tot een kind die gedwongen een nutteloze cosmetische operatie moet ondergaan.
dat zei ik al in iets andere bewoordingen. Tot zover stemmen onze meningen overeen.
Gedwongen een zetpil in de anus krijgt. Gedwongen een penisblok krijgt. Gedwongen een kap op zijn gezicht terwijl het merendeel dit echt niet leuk vindt. Gedwongen een infuusnaald krijgt. Gedwongen 8 tot 10 oplosbare hechtingen krijgt.
Ik heb het over besnijdenis volgens de Joodse ritus. dat gebeurt bij een baby van 8 dagen oud. Ik heb er verschillende bijgewoond.
Er was geen sprake van een zetpil infuusnaald of mondkap. Van de mohammedaanse ritus weet ik niets, behalve dan dat het op ik meen dertienjarige leeftijd wordt uitgevoerd en dat hun oudere broertje hen er wel eens lacherig mee plaagt omdat hij de kennis heeft die de ander nog niet bezit.
Ik zal mij dan ook beperken tot de Joodse vorm die voor 1960 in ons land het meest werd uitgevoerd.
Als de pijnstilling niet goed werkt dan gilt het jongetje de tent bij elkaar.
dat zie je vaak ja als pijnstilling niet goed werkt. En niet alleen bij jongetjes.
Mijn ervaring is dat de baby even huilt, maar al vrij spoedig getroost met een soort speen met zoetigheid en weer gewoon in slaap viel.
het huilen klonk niet heviger en ook niet langduriger dan bij een hielprik.
Daarnaast komt het dus sporadisch voor dat er een hersteloperatie nodig is.
Dat heb je wel vaker bij hersteloperaties, dat het sporadisch voorkomt.
Sommige ouders vinden dat de voorhuid niet genoeg gekortwiekt is. Of er ontstaat een ontsteking, nabloeding en het kind heeft op de plek een rare litteken.

Ik heb nog nooit gehoord dat ouders tegen een mohel zeiden: "da's veel te weinig hoor, er mag best wat meer af. Ben je niet een beetje in de war met besnijdenis of een bezoek aan de kapper. Want bij dat laatste hoorde ik wel eens: "doe maar goed kort kapper". Meestal lag aan die opmerking een economisch motief ten grondslag en was niet zozeer ingegeven door esthetische overwegingen.
En in nog zeldzamere gevallen gaat er eentje dood.
Soms gaat er zelfs iemand dood aan een verkeerd behandelde ingegroeide teennagel.
Als je bij iedere medische handeling het woord "gedwongen" plaatst krijg de besnijdenis het karakter van de behandeling op een middeleeuwse pijnbank, waarop een zich hevig verzettende veroordeelde moet plaatsnemen.
Ik zal mijn Marokkaanse buurjongen eens vragen naar zijn ervaringen. Hij helpt ons met de tuin, en maakt geen traumatische indruk.
Eerder een gelukkig joch.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 01 mar 2018 10:20

Gershom schreef:
28 feb 2018 22:24
Ik heb nog nooit gehoord dat ouders tegen een mohel zeiden: "da's veel te weinig hoor, er mag best wat meer af. Ben je niet een beetje in de war met besnijdenis of een bezoek aan de kapper. Want bij dat laatste hoorde ik wel eens: "doe maar goed kort kapper". Meestal lag aan die opmerking een economisch motief ten grondslag en was niet zozeer ingegeven door esthetische overwegingen.
Onze verschillende perceptie :wink: Ik moet het doen met een x aantal arts-assistenten die het in Nederland uitvoeren. Opvallend genoeg zijn het bij kinderen vaak assistenten die dit klusje uitvoeren. Bij volwassenen komt in de regel de uroloog in beeld. En dan zie je de guillotine techniek voorbij komen, doet de mohel dat ook? Of vrije hand of men doet het stap voor stap. Er zijn ook devices in de handel die je soms tegenkomt plastibell of taraklamp. Ik heb het cosmetisch resultaat nog even opgezocht. Dit is vaak een cultureel aspect. Moslims uit Turkije die nemen genoegen met een half bedekte glans. Surinaamse moslims vinden het ritueel belangrijk en willen het graag lang laten. Joden graag kort net als Marokkaanse moslims die ook graag radicaal te werk gaan. Zal nog even terugkomen op de complicaties als er behoefte aan is.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 15 jul 2019 19:06

De Vrije gedachte geeft weer aandacht aan dit onderwerp op de Facebook pagina.
Belgische artsen: "Verbied rituele besnijdenissen bij jongens"
Dit bericht is nu anderhalf jaar oud. De plannen waren er.
Weet iemand hoe dat is afgelopen?
En of het nog wel eens ter sprake komt hier of daar?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Plaats reactie