IJsland wil wet tegen religieuze besnijdenissen

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Faramir
Geregelde verschijning

Re: IJsland wil wet tegen religieuze besnijdenissen

Bericht door Faramir » 25 feb 2018 13:03

dikkemick schreef:
25 feb 2018 12:58
@Faramir

En toch blijf ik (naïef misschien) hoopvol dat de mens ooit op een hoger platform getild wordt, zoals je ons ook niet meer kunt vergelijken met de mens van 500 jaar geleden. Ik zie dan ook de dogmatische religies ooit wel (langzaam) verdwijnen. EN met de religies dus ook de besnijdenissen.
Vergeet niet dat de christenen van nu 500 jaar geleden op de brandstapel geëindigd zouden zijn. Zelfde geldt voor de moslims.
De islam maakt enkel een beweging naar meer conservatisme. Waar de islam in bijvoorbeeld Indonesië altijd redelijk gematigd was zien we daar nu dat die gematigde vorm langzaam aan het verdwijnen is. Veranderingen komen en gaan, ook mbt tot religies. Ook die maken golfbewegingen door. Evengoed kan het christendom over 500 jaar dus weer een stuk minder aangenaam zijn voor andersdenkenden.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 25 feb 2018 13:06

Het christendom heeft die (negatieve) beweging ook doorgemaakt. Islam loopt gewoon 600 jaar achter. Maar aangezien we in een stroomversnelling leven, zal deze (conservatieve) opleving geen 600 jaar gaan duren.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Faramir
Geregelde verschijning

Bericht door Faramir » 25 feb 2018 13:16

dikkemick schreef:
25 feb 2018 13:06
Het christendom heeft die (negatieve) beweging ook doorgemaakt. Islam loopt gewoon 600 jaar achter. Maar aangezien we in een stroomversnelling leven, zal deze (conservatieve) opleving geen 600 jaar gaan duren.
Dat mag je gerust hopen, als je de ontwikkelingen van de laatste 100 jaar in de islam bekijkt zal je zien dat dat ijdele hoop is. De feiten staan haaks op hetgeen jij jezelf voorhoudt.

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 25 feb 2018 14:22

dikkemick schreef:
24 feb 2018 12:23
We gaan (wereldwijd) echt wel de goede kant op. Het heeft alleen een (zeer) lange adem nodig. Ooit worden we als mens wel wakker geschud!
Het zou zomaar kunnen. En dat dat niet gezien wordt, omdat we focussen op het slechte nieuws.
Goed dat je het opmerkt, Ik vind dit een super goeie ontwikkeling. Hier hebben we dit toch al?
Vaak gaan ze dan wel uitwijken naar het geboorteland, heb ik begrepen.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 25 feb 2018 14:40

PietV. schreef:
24 feb 2018 11:35
Als eerste Europese land pakt IJsland de circumcisie praktijken van joden en moslims aan. Deze groepen staan op hun achterste benen want ze vinden dat ze hun recht kwijt raken om kinderen te verminken.

https://www.theguardian.com/society/201 ... an-country
Overigens is dit volgens Strafecht in Nederland ook gewoon verboden.
Het is mishandeling en er staat nergens dat mishandeling is toegestaan op religieuze gronden.
Sterker nog: vrijheid van godsdienst wordt begrensd door Nederlandse wetgeving, dus ook door de strafbaarstelling van mishandeling.
Echter: geen enkele Officier van Justitie heeft de ballen om hier daadwerkelijk iemand voor te gaan vervolgen.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 25 feb 2018 15:44

Dat beloof ik schreef:
25 feb 2018 14:40
PietV. schreef:
24 feb 2018 11:35
Als eerste Europese land pakt IJsland de circumcisie praktijken van joden en moslims aan. Deze groepen staan op hun achterste benen want ze vinden dat ze hun recht kwijt raken om kinderen te verminken.

https://www.theguardian.com/society/201 ... an-country
Overigens is dit volgens Strafecht in Nederland ook gewoon verboden.
Het is mishandeling en er staat nergens dat mishandeling is toegestaan op religieuze gronden.
Sterker nog: vrijheid van godsdienst wordt begrensd door Nederlandse wetgeving, dus ook door de strafbaarstelling van mishandeling.
Echter: geen enkele Officier van Justitie heeft de ballen om hier daadwerkelijk iemand voor te gaan vervolgen.
Ze wachten waarschijnllijk totdat een jongen die volwasssen wordt een proces aanspant. Zolang dat niet gebeurd kunnnen ze lekker slapen.
Ik wens u alle goeds

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 25 feb 2018 16:37

Een goed initiatief van IJsland. Laat de jongeren kiezen op hun 18-de en zelf betalen. Vrouwenbesnijdenis mag ook niet in Europa.
@Faramir,
Ja velen zullen dan hun zoon laten besnijden op vakantie, dat zij dan zo. Dat is m.i geen reden om een wet niet te aanvaarden.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 25 feb 2018 19:46

Faramir schreef:
25 feb 2018 13:16
dikkemick schreef:
25 feb 2018 13:06
Dat mag je gerust hopen, als je de ontwikkelingen van de laatste 100 jaar in de islam bekijkt zal je zien dat dat ijdele hoop is. De feiten staan haaks op hetgeen jij jezelf voorhoudt.
Je doelt op het uitstervend clubje IS-strijders?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 25 feb 2018 20:12

Ik wil me niet bemoeiten met wat IJsland doet, dat is niet mijn zaak, maar ik voel me toch vaak wat ongemakkelijk bij dit soort discussies. Wat ervan is zorg over het onderwerp en wat ervan is ordinair minderheidpesten. Een zelfde ongemak voel ik bij de discussie over ritueel slachten door joden en moslims. Dat voorbeeld is wat broeieriger, omdat 'onze' slachtpraktijken niet noodzakelijk beter zijn en we het niet over het verwijderen van gezond weefsel van gezonde mensen hebben.

Enfin, mocht IJsland besnijdenis verbieden, dan stel ik als straf voor het chirurgisch verwijderen van een stukje van de verantwoordelijke, laten we zeggen neus of oren, of bij herhaling allebei. Misschien is verwijdering van lul of kloten, wanneer aanwezig, nog beter, om herhaling te voorkomen.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 25 feb 2018 23:35

De Encyclopedist schreef:
25 feb 2018 20:12
ik voel me toch vaak wat ongemakkelijk bij dit soort discussies. Wat ervan is zorg over het onderwerp en wat ervan is ordinair minderheidpesten. Een zelfde ongemak voel ik bij de discussie over ritueel slachten door joden en moslims. Dat voorbeeld is wat broeieriger, omdat 'onze' slachtpraktijken niet noodzakelijk beter zijn en we het niet over het verwijderen van gezond weefsel van gezonde mensen hebben.
Enfin, mocht IJsland besnijdenis verbieden, dan stel ik als straf voor het chirurgisch verwijderen van een stukje van de verantwoordelijke, laten we zeggen neus of oren, of bij herhaling allebei. Misschien is verwijdering van lul of kloten, wanneer aanwezig, nog beter, om herhaling te voorkomen.
Wanneer je er van uitgaat dat een zeker percentage oprecht begaan is (Laat ons zeggen 51%) en de de rest bestaat uit 39% pestkoppen en 10% onverschilligen dan maakt dat voor het eindresultaat toch weinig verschil? Het is onmogelijk om van iedereen de juiste motivering vast te stellen. Onze eigen slachtpraktijken blinken lang niet altijd uit door zorgvuldige omgang met de dieren. Daar zijn veel afschuwelijke voorbeelden van te vinden. Maar eenmaal bekend, wordt hier wel tegen op getreden. En je hebt gelijk onze hoofden gaan schuil onder bergen boter. Zolang de consument uit is op zo goedkoop mogelijk vlees, zal dit niet beter worden. Langzaam wordt de druk wel opgevoerd, en verdwijnen bijvoorbeeld de kilo-knallers uit de schappen van winkelketens die prijs stellen op een fatsoenlijk imago.

Voor wat betreft het verwijderen van primaire mannelijke geslachtskenmerken... Moet dat klinisch gebeuren, of ben je voorstander van die ingreep (zonder verdoving mag ik aannemen?) uit te voeren op het dorpsplein?

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 26 feb 2018 00:58

In mijn jeugd was een aantal zaken taboe Euthanasie werd onmiddelijk gekoppeld aan praktijken uit het derde rijk. Evenals vraagtekens zetten bij besnijdenis en ritueel slachten. En uiteraard abortus.
Tientallen jaren later kan één en ander voorzichtig besproken worden op een zakelijke manier. Abortus is bij wet geregeld, en als aan de voorwaarden wordt voldaan is het niet langer strafbaar. Wij vinden besnijdenis van Jongetjes niet zo erg, want zelfs Jezus heeft die ingreep ondergaan.En hij heeft er nooit over geklaagd. Misschien ook wel omdat wij van zijn pubertijd niet erg veel weten.
Maar bij de katholieken was de besnijdenis een feestdag. Ik vond dat zeer juist.
Hoewel ik geen idee had wat besnijdenis inhield. Niemand sprak daarover. Tot ik tijdens het douchen na de gymnastiek tot de ontdekking kwam dat de mijne er wel wat anders uitzag as die van hullie... Géne weerhield mij van het stellen van vragen. Misschien was ik gewoon zo geboren, en ik had er geen last van. Van verontrusting was dan ook geen sprake.
Maar op een dag werd het raadsel natuurlijk gewoon opgelost...Ik kon het mij niet voorstellen zo absurd vond ik het.
"Ze doen WAT??? Ze snijden een stukje van je lul af?? Maar Waarom??" En waarom juist daar? Waarom niet alleen je rechter oorlel? Ik begreep het toen niet en nu ook nog niet. Waarom zou een god zoiets willen? En als die katholieken die besnijdenis van Jezus zo feestelijk herdachten, waarom stonden zij dan niet in rijen van vier te wachten op een soortgelijke ingreep? Alle andere voorbeelden moest je wel navolgen. Je vijanden liefhebben, en je andere wang toe keren, en je vader en moeder eren, (waar ik geen reden voor kon aanvoeren)Je moest in alles zijn voorbeeld navolgen. Behalve in dat ene. Daar had niemand het over. Zelfs de broeders en de priesters trouwden niet want jezus was ook niet getrouwd.
Nog een geluk dat Maria niet besneden is anders waren de vrouwen ook nog de l.. het haasje geweest.
Ik had ik mijn jeugd geen weet van moslims. Ze waren er eenvoudig niet, en wij leerden alleen dat Godfried van Boullion Jeruzalem veroverde op de Moren.
Het zij mij niets. Moren kende ik alleen van de koppen die je kreeg op de verjaardag van tante Stien. Ja, wist ik veel...
Mijn eerste moslim ontmoette ik pas in 1963 op mijn werk. Aardige jongen, maar een beetje stil. Dat hij het Nederlands niet machtig was maakte later veel duidelijk.Langzaam leerde ik iets over de Islam. Er ging geen grote wervingskracht van uit. Nu was mijn jonge collega dan ook niet erg vroom. Ik heb hem nooit zien bidden. Wij deelden samen een appartement, want een kamer kreeg hij niet. Ook toen wilde men al geen buitenlander een kamer verhuren. Op een dag kwam ik uit de douche en Nuri kwam net thuis. Stom verbaasd wees hij op mij en zei: "Jij Jahud"?? Het was nooit bij hem opgekomen. Hij wist alleen dat Joden slechte mensen waren, maar had er nog nooit een van dichtbij in het wild gezien.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 26 feb 2018 02:18

@Gershom,

Stom verbaasd wees hij op mij en zei: "Jij Jahud"?? Het was nooit bij hem opgekomen. Hij wist alleen dat Joden slechte mensen waren, maar had er nog nooit een van dichtbij in het wild gezien.

:lol:
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 26 feb 2018 13:13

Heeft iemand een idee hoe het staat met protest tegen besnijdenissen in Amerika?
De wereld wordt overspoeld met berichten vanuit de US.
Maar waar blijven hun protesten tegen kindermishandeling?
Voor Amerikanen hoort besnijdenis bij goede opvoeding
Jongensbesnijdenis komt in Nederland voornamelijk voor onder moslims en joden. Maar besnijdenis is niet persé religieus van aard. In Amerika bijvoorbeeld laten de meeste seculieren en christenen hun zonen besnijden.

Bij seculieren en christenen in Nederland en in veel delen van Europa komt besnijdenis nauwelijks voor. Toch is de ingreep niet louter joods of islamitisch van aard.
In de Verenigde Staten werd volgens cijfers van de World Health Organisation (WHO) 61 procent van de pasgeboren jongens in 2000 vlak na de geboorte besneden. In werkelijkheid zou dit percentage nog hoger liggen, omdat de ingreep niet altijd goed gedocumenteerd wordt. In 2007 rapporteerde de WHO dat 75 procent van de Amerikaanse jongens (met de leeftijd van 15 jaar) besneden zou zijn vanuit non-religieuze overwegingen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 27 feb 2018 13:00

Maria schreef
Heeft iemand een idee hoe het staat met protest tegen besnijdenissen in Amerika?
De wereld wordt overspoeld met berichten vanuit de US.
Maar waar blijven hun protesten tegen kindermishandeling?
De protesten die daartegen worden aangevoerd, kom je tegen in debatten die gevoerd worden met o.a. Richard Dawkins en (wijlen)Christoffer Hitchins. Maar dat bezwaar betreft besnijdenis uit religieuze overwegingen. Over die ingreep uit hygiënische motieven heb ik ze nog nooit gehoord. Blijkbaar vinden zij dat geen kindermishandeling?!...

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 27 feb 2018 21:56

Maria schreef:
24 feb 2018 14:04

Daarvoor gaan de ouders toch gewoon naar elders voor een paar dagen.
Als je op IJsland naar elders moet gaat dat wel in de papieren lopen. Groter is het gevaar dat ze het zelf gaan doen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Plaats reactie