Klaas Hendrikse, atheïstisch predikant, is overleden

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PietV.
Moderator

Klaas Hendrikse, atheïstisch predikant, is overleden

Bericht door PietV. » 30 jun 2018 10:13

Zo staat Klaas Hendrikse bekend in Nederland. Gehaat door orthodoxen en bemind door vrijzinnigen, agnosten, atheïsten en anderen die het allemaal maar zo,zo vinden en het verhaal rond de Bijbelse God met argwaan bekijken. Zijn rol als predikant was voor veel mensen moeilijk te begrijpen. Zelf vergeleek hij het met een vegetarische slager. Er wordt momenteel veel over hem geschreven. De leukste opmerkingen kunnen in dit topic neergezet worden. Graag met een beetje commentaar.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

dikkemick
Ontoombaar

Re: Klaas Hendrikse, atheïstisch predikant, is overleden

Bericht door dikkemick » 30 jun 2018 10:31

Het meest frappante is natuurlijk dat hij dominee in Zeeland (of all places) was. Het boek "geloven in een god die niet bestaat" ben ik nu wel nieuwsgierig naar geworden.
Hier een fraaie lezing m.b.t. de visie van Hendrikse gezien door de ogen van een andere theoloog.

Ds. Hendrikse is een modern en een religieus mens. Een aantal dingen die hij schrijft over geloven in God, herken ik en kan ik meevoelen.
Theologisch moet ik helaas vaststellen dat hij een predicatief godsbegrip hanteert: God is bij hem een soortnaam voor iets anders dan
de Schepper. Hij raadt de kerk aan om dit predicatieve godsbegrip over te nemen, en vraagt daarmee feitelijk aan de kerk om de belijdenis van
God als Schepper van hemel en aarde in te trekken. Dat is toch echt te veel gevraagd.

Maar om af te sluiten met een mooie uitspraak:
"Er zijn nog meer religies op de wereld, hoor. Hebben die Jezus nodig? Wat een arrogantie!"
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Plaats reactie