Of toch zeker, dat mensenn zich er open voor stellen.
Zoetermeer wordt weer Halloweenstad, maar uit christelijke hoek klinkt kritiek
Het is bijna Halloween, voor veel mensen een onschuldig griezelfeest, waarin ze zich zo eng mogelijk kunnen uitdossen. Maar sommige christenen hebben moeite met de nadruk die Halloween legt op duisternis en geesten. In 'Halloweenstad' Zoetermeer organiseren zij vanavond, tijdens de jaarlijkse optocht, een protest.
Het initiatief daarvoor komt van Lennert Hut, commissielid voor de ChristenUnie/SGP-fractie in Zoetermeer. Hij zegt zich vorig jaar "wild geschrokken te zijn" van de Halloweenviering in de stad.
Of toch satanistisch rituelen?Pentagrammen
"Als het gewoon een feest is met spinnenwebben en mensen die een laken over hun hoofd trekken om te doen alsof ze een spook zijn, dan zouden we er verder niet moeilijk over doen", zegt Hut. "Maar dat was niet het karakter van het Halloweenfeest dat we vorig jaar hadden."
Volgens hem liepen er toen groepjes mensen door de stad die "voor occulte scènes en taferelen" hebben gezorgd - niet als act, maar serieus. Ze zouden pentagrammen op straat hebben getekend en daar rituelen op hebben uitgevoerd "om in contact te komen met een donkere, duistere wereld".
Eén van de christelijke sites die dit onderwerp behandelen.Ook stoorde Hut zich eraan dat ouders jonge kinderen meenamen naar de Halloweenoptocht. "Die zagen hun ouders ineens gruwelijk uitgedost, een voedingsbodem voor nachtmerries en angsten. Bij jonge kinderen lopen fantasie en werkelijkheid door elkaar."
De Bijbel en Halloween
Haloween Wikipedia.
Leuk feest voor kinderen, die met pompoen lampions en verkleed als heks of andere fantasie figuren langs de deuren gaan.In de Keltische kalender begon het jaar op 1 november, dus 31 oktober was oudejaarsavond. De oogst was dan binnen, het zaaigoed voor het volgende jaar lag klaar en dus was er even tijd voor een vrije dag, het Keltische Nieuwjaar of Samhain
De geesten die uit dode mensen op zouden rijzen, werden aangetrokken door voedsel voor hen neer te leggen voor de deuren. Om echter de boze geesten af te weren droegen de Kelten maskers. Toen de Romeinen Groot-Brittannië binnenvielen, vermengden ze de Keltische traditie met hun eigen tradities, die eind oktober natuurlijk de viering van de oogst betroffen en ook het eren van de doden.
In de 9e eeuw stak een Europees christelijk gebruik de zee over en vermengde zich met het halloweenfeest. Op Allerzielen (2 november) gingen in lompen gehulde christenen in de dorpen rond en bedelden om zielencake (brood met krenten). Voor elk brood beloofden ze een gebed te zeggen voor de dode verwanten van de schenker, om op die manier zijn bevrijding uit de tijdelijke straffen van het vagevuur te versnellen en zodoende zijn opname in de hemel te bespoedigen. De trick-or-treattocht vindt wellicht daar zijn oorsprong.
.........
Pas later kwamen de horror-outfits op in de Verenigde Staten. Hierbij kwam soms de nadruk op spiritisme alsook de duivel te liggen bij de versieringen. Vanwege de afwijzing van Allerheiligen en Allerzielen en het vagevuur door het protestantisme, wordt door reformatorische genootschappen vaak bezwaar gemaakt tegen elke uiting van Halloween.
De commercie lijkt het te hebben overgenomen van het St Maartens feest, maar ja, daar valt voor volwassenen (commercieel) ook niets te halen.
Nu moet ik zeggen dat ik, los van het christelijke bezwaar, ook wel moeite heb met de diverse outfits, die volwassenen zich aanmeten, zoals gruwelijk vermoorde zombies of half vergane lijken, die ineens voor je neus kunnen staan.
Sommige beelden, en zeker in het echie rondlopend, kunnen aardig traumatische zijn voor kleine en grotere kinderen.