Geen orgaan donor, maar wel willen ontvangen.

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

PeterV

Re: Geen orgaan donor, maar wel willen ontvangen.

Bericht door PeterV » 11 nov 2019 14:20

Maria schreef:
11 nov 2019 13:50
PeterV schreef:
11 nov 2019 11:13
En dit is dus met de huidige stand van zaken onbekend. Als pijnbestrijding standaard aan het protocol zou worden toegevoegd, zou dat voor mij een voldoende zorgvuldigheid zijn om met de fundamentele wetenschappelijke onzekerheid om te gaan.
Ik heb ondertussen wat gestudeerd.
Er is wel wat veranderd in de loop van de tijd.
Bericht van
22 augustus 2000,
Hersendode patiënt voelt pijn

08-12-2016
Orgaandonatie: geen pijn, toch narcose
Waarom krijgt iemand die hersendood is narcose bij de operatie waarbij de organen worden verwijderd? Dat is toch niet nodig als je geen pijn meer kunt voelen?’

“Narcose bestaat uit drie componenten: spierverslapping, pijnstilling en slaapmedicatie.
Verder uitgewerkt in dit artikel.

De redenen zijn, dat alhoewel er geen bewustzijn is bij hersendode mensen, er wel reflexmatige reacties zijn als een lichaam prikkels krijg toegediend, zoals bijv. een messnede.
De patiënt voelt dan niet bewust pijn, maar het lichaam reageert wel.
Vooral om de verstorende lichamelijke reacties te onderdrukkend wordt het lichaam nu standaard onder narcose gebracht tijdens het verwijderen van organen.
Hallo Maria,

Dank voor de link. Ik zal er verder op studeren. Misschien wordt mijn bezwaar door de praktische manier van uitvoering ondervangen.

Het artikel dat je geeft, vertrekt helaas vanuit de stelligheid dat hersendood hetzelfde is als dood. Daarmee wuift het de wetenschappelijke onzekerheid weg. Hetzelfde wordt in de loop van het artikel steeds benadrukt (we doen het om ..., niet omdat de patient nog iets kan voelen).

Dit komt op mij over zoals ecologen ecoducten voor edelherten hebben geadviseerd, maar het woord edelhert niet mochten noemen vanwege de politieke gevoeligheid. Dan was het: een meter breedte voor de amfibieën + een meter breedte voor de reptielen + een meter voor de kleine zoogdieren + ..., met als resultaat toch een ecoduct van edelhertbreedte.
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald

Maria
Site Admin

Re: Geen orgaan donor, maar wel willen ontvangen.

Bericht door Maria » 11 nov 2019 15:52

PeterV schreef:
11 nov 2019 14:20
Dit komt op mij over zoals ecologen ecoducten voor edelherten hebben geadviseerd, maar het woord edelhert niet mochten noemen vanwege de politieke gevoeligheid. Dan was het: een meter breedte voor de amfibieën + een meter breedte voor de reptielen + een meter voor de kleine zoogdieren + ..., met als resultaat toch een ecoduct van edelhertbreedte.
:D
Ja........voelt hypocriet.
"Als het resultaat hetzelfde is" denk ik dan: "Afhankelijk hoe belangrijk het is voor ons kunnen we daar misschien overheen stappen?"
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Plaats reactie