Ik ben het eens met je, Storm.
Wanneer zaken die je liefzijn worden beschimpt of, andersom, zaken die je haat uitgedragen, dan wil je daar geen deel aan hebben.
Naar mijn mening zou men zich niet moeten ergeren aan mensen die hieraan zo'n aanstoot nemen dat ze een andere winkel opzoeken, maar dat een supermarktketen zich schuldig maakt aan het aanbieden van ideologisch leesvoer. Zoiets is voor mij een ultieme blunder.
Overigens kamp ik met hetzelfde probleem in de pizzeria waar ik al jaren een take-away pizza kom halen en ik altijd een gezellig praatje maak met de Afgaan die de tent runt. Ik denk dat hij weg is, tegenwoordig zijn er allemaal andere werknemers daar. Onlangs kwam ik er weer eens en merkte ik op dat er op de toonbank waar je voor staat om je bestelling te doen nu allemaal tractaatjes liggen die oproepen om je te bekeren tot de islam. Vanaf dat moment wil ik er eigenlijk niet meer komen.
Wanneer men dan als reaktie geeft dat het om "tere zieltjes" en overgrote gevoeligheid" zou gaan, dan antwoord ik daarop dat ik er trots op ben teer en gevoelig te zijn. Dat is een onderdeel van hoge ontwikkeling, van geciviliceerd zijn. Juist het omgekeerde van gevoeligheid is een trieste zaak. Ga maar na, wiewil er geassocieerd worden met het omgekeerde van gevoeligheid? Googlen op synoniem voor ongevoeligheid levert op 1) Afgestomptheid 2) Apathie 3) Emotieloosheid 4) Gevoelloosheid 5) Gevoelsarmoede 6) Hardvochtigheid 7) Kou 8) Koudheid 9) Lethargie 10) Meedogenloosheid 11) Onaandoenlijkheid 12) Onbeweeglijkheid 13) Onverschilligheid 14) Ruwheid
Wij blijven dus maar lekker gevoelig. Ik viel er gisteren al over dat ik in een winkel voor board games een spel tegenkwam dat heette
Secret Hitler. Zoiets ontstelt mij. Iemand die van Hitler een gezelschapsspel maakt heeft blijkbaar weinig of geen besef van de ultieme tragiek van de Europese geschiedenis.
Maar goed, ik begrijp ook wel dat een beetje eelt op de ziel te ontwikkelen zeer goede gevolgen heeft voor het met succes overleven in de wereld.