Daar kan natuurlijk over gediscuteerd worden maar er is wat mij betreft een belangrijk verschil tussen teleurgesteld zijn in hoe de zaken lopen en verontwaardigd zijn omdat je van oordeel bent dat je onrecht aangedaan is.
Dat mensen teleurgesteld zijn als de nieuwe dokter who een vrouw blijkt te zijn, dat wil ik als legitiem zien, dat mensen daarover verontwaardigd zijn alsof er een of andere morele misstap is begaan door van de meest recente dokter who een vrouw te maken, dat lijkt me niet legitiem.
We praten hier niet enkel over gevoel, we praten over acties, zoals de oproep tot een boycot. Ik vind het frustrerend dat de getuigen van Jehova in het weekend aan mijn deur staan. Maar daar stopt het. Ik roep mijn medegefrustreerden niet op om een of andere actie tegen de JG's te beginnen.gerard_m schreef: ↑15 dec 2019 11:02Ik sluit me hier helemaal aan bij wat Storm al schreef. Als vanuit je religieuze overtuiging iets voelt, ben je "reli gekkie" of erger.En dat is nu juist het probleem. Wij hoeven helemaal geen respect/eerbied te tonen voor wat anderen heilig of als een dogma zien. Dat gelovigen iets zien als afbreuk doen aan hun geloof/religie als anderen niet de zelfde eerbied tonen voor hun heilige ideeën als zijzelf doen is IMO een stilzwijgende eis dat wij ons aan hun heilige ideeën zouden onderwerpen.
Als het pijnlijk is om te beseffen dat dat niet zal gebeuren dan is mijn evaluatie dat ze wat meer eelt op hun ziel moeten kweken.
Als je vanuit je eigen frustratie over gelovigen iets voelt, is het okay.
Daar ben ik het dan niet mee eens. Gevoelens kunnen ingegeven zijn door niet-legitieme denkbeelden. Iemand die teleurgesteld is omdat hij de baan waarop hij aasde misloopt, dat is legitiem, iemand die verontwaardigt is als zou blijken dat de baan naar een vrouw is gegaan, dat is wat mij betreft niet legitiem.
Maar daarom hoef ik diens acties nog niet te respecteren en ik kan weinig respect opbrengen voor een oproep tot boycot van een bepaalde winkelketen enkel omdat tijdens een prijsactie de prijs tegen je eigen ideologie ingaat. Dat iemand het voor ziczelf te pijnlijk vind en naar een andere winkel gaat, daar kan ik begrip voor hebben maar dit gaat een stap verder. Dit is een poging van deze gelovigen dat anderen met hun gevoeligheden rekening houden, terwijl het mijn ervaring is dat dit soort gelovigen zelf heel weinig rekening houdt met de gevoeligheden van anderen.gerard_m schreef:Je hoeft geen eerbied voor dogma's te hebben, zeker niet. Maar ik kan niet vaak genoeg het onderscheid maken tussen het geloof zelf en de mens die gelooft. Je kunt de mens blijven respecteren, ook al spoel je het geloof het liefst door de WC.