Te erg voor woorden.

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Site Admin

Te erg voor woorden.

Bericht door Maria » 19 dec 2019 18:46

https://www.rd.nl/kerk-religie/gebed-vo ... -1.1618863
Na het overlijden van het meisje plaatste haar moeder een oproep op Instagram tot gebed. „We vragen om moedig, verenigd gebed van de wereldwijde kerk (...). Haar tijd hier is niet klaar, en het is voor ons de tijd om moedig te geloven en met vertrouwen uit te oefenen waar Koning Jezus voor betaald heeft. Het is tijd voor haar om tot leven te komen.” Ook in de daaropvolgende dagen plaatste Heiligenthal vrijwel dagelijks een bericht met deze strekking.

De oproep roept wereldwijd veel reacties op. Onder de hashtag #wakeupolive (word wakker, Olive) delen veel mensen, onder wie bekende christelijke artiesten, de oproep tot gebed. Anderen uiten kritiek en spreken bijvoorbeeld de zorg uit dat er door de nadruk op gebed voor een opwekking geen ruimte is om de dood van de peuter een plaats te geven.

De kritiek richt zich onder meer op de houding van de Bethel Church, onder leiding van predikant Bill Johnson..........
Opnieuw misbruik en misleiding van mensen in de donkerste dagen van hun leven.
Mensen in de hele wereld begrijpen het, maar zeer velen lijken evenzo misleid.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Hopper
Banned

Re: Te erg voor woorden.

Bericht door Hopper » 21 dec 2019 12:57

Een mooi voorbeeld van waar 'geloof' toe kan leidden.
Haar tijd hier is niet klaar, en het is voor ons de tijd om moedig te geloven en met vertrouwen uit te oefenen waar Koning Jezus voor betaald heeft.
Zie hier de misleiding. Ik weet dat veel gelovigen er van uit gaan dat Jezus heeft 'betaald' met zijn lijden voor de gehele mensheid.
Dat ontslaat de desbetreffende gelovigen dan ook van nadere activiteit om met tegenslag om te gaan.
De dood van dit meisje is een 'vergissing' en de moeder heeft kennelijk geen trek in rouwverwerking, dus dan is deze weg gemakkelijker.
Uiteraard gaat het niet lukken en dan kan wederom anderen de schuld krijgen. Misschien hebben de gelovigen niet genoeg gebeden?
Anderen uiten kritiek en spreken bijvoorbeeld de zorg uit dat er door de nadruk op gebed voor een opwekking geen ruimte is om de dood van de peuter een plaats te geven.
Dit is exact wat er gebeurd. Het geloof wordt gebruikt om te vermijden. Uiteindelijk zal het wel de wil van God zijn geweest. Of men fantaseert wat anders om tot een verklaring te komen. Immers: opgeven van het geloof veroorzaakt een confrontatie met diepe gevoelens welke in een mens leven.
Geloof is gevangenschap. Geloof is iets wat uit je eigen denken voortkomt en tóch buiten jezelf gepositioneerd is.
Zien dat er niks te bereiken valt is zien.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 21 dec 2019 16:15

Het is wat het is. Een fantasiewereld. Hier een placebo om verdriet te kunnen verwerken. Goedpraten wat niet goed te praten valt. Onderdeel van de menselijke natuur (zelfbescherming). De dood van je kind is niet te rationaliseren volgens mij. Wat een quasi uitkomst kan religie dan bieden!

Maar is dit niet van alle tijden? Coping mechanismen?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 23 dec 2019 18:53

dikkemick schreef:
21 dec 2019 16:15
Onderdeel van de menselijke natuur (zelfbescherming). De dood van je kind is niet te rationaliseren volgens mij. Wat een quasi uitkomst kan religie dan bieden!

Maar is dit niet van alle tijden? Coping mechanismen?
Ik denk dat je dit heel goed hebt gezien.
Ik denk dat ook het wel.
En op allerlei manieren
Van nabij meegemaakt.
Dochtertje verongelukt.
Een ouder:
"Ik mag niet treuren, moet juist blij zijn, want zij is nu voor eeuwig bij de hemelse vader, daar waar we allemaal heengaan als we geloven zoals zij geloofde.
Ik moet juist blij zijn en dankbaar, dat God mij in mijn zonden heeft aangezien en mij de ogen opende voor de eeuwigheid. Ik was afgedwaald en hij heeft me getrokken "

Een andere gelovige naaste, een vriend.
Ik weet niet of hij dat alleen tegen mij heeft gezegd.
'Dat is hypocriet, want hij doet toch niets anders dan treuren, maar probeert dit zo te sublimeren.
Dit is niet echt."

Dan zeg ik: "Wie ben jij om je beoordelen of deze gedachten van een rouwende vader niet echt zijn?
Misschien begrijp ik waarom je dit zegt, maar houd dat aub. voor je."
Daar is nu de tijd niet rijp voor om dit verder te psychologiseren.
Dit is een teken van een eerste fase in een rouwverwerking.
Blijf bij hem, en ben er ook als de volgende fase intreedt.
Op zijn tempo en op zijn manier.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 24 dec 2019 08:00

Er was een tijd geleden een gelovige die me iets geks vertelde. Iemand ging dood in het ziekenhuis en door hard te bidden kwam ze weer tot leven. "Ik was er zelf bij". Ook met een toon alsof dat regelmatig voorkomt.
Op zo'n moment weet je niet hoe je moet reageren.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Hopper
Banned

Bericht door Hopper » 24 dec 2019 09:51

Bonjour schreef:
24 dec 2019 08:00
Er was een tijd geleden een gelovige die me iets geks vertelde. Iemand ging dood in het ziekenhuis en door hard te bidden kwam ze weer tot leven. "Ik was er zelf bij". Ook met een toon alsof dat regelmatig voorkomt.
Op zo'n moment weet je niet hoe je moet reageren.
Mensen zien graag oorzaak en gevolg op de door hen gewenste wijze.
Met hard bidden zul je vast wel eens je wensen vervuld zien.
En anders was het God's wil.
Zo zit je in een loterij waar je altijd wint.
Zien dat er niks te bereiken valt is zien.

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 24 dec 2019 14:47

Er is zelfs een niet onsuccesvolle crowdfunding gestart (met dank aan "Dat beloof ik" op Credible)

Christian couple crowdfunding £76,000 to 'resurrect' dead daughter, 2, with prayer

Voor de goede orde. Niet de ouders maar de kerk heeft dit gedaan om onverwachte kosten en toekomstige uitgaven (studiekosten?) voor het kind te dekken. Te erg voor woorden.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 03 jan 2020 20:06

Nog een dergelijke kijk op dit soort verschrikkelijke gebeurtenissen
Weerwoord: Geloven in God, Die lijden toelaat?
In onze kringen worden wel vergelijkbare gedachten over ”wie God is” gehoord. Het is voor veel (reformatorische) christenen onverteerbaar dat het verongelukken van een lief kind naar Gods wil was. En zou God echt hebben gewild dat een jonge moeder komt te overlijden aan de gevolgen van kanker? Zo wil een liefhebbende Vader toch niet met Zijn kinderen omgaan?

Dergelijk redeneren is niet naar het beeld dat de Schrift van de Vader geeft. Wie God als Vader mag kennen, leert zich ook aan Hem toevertrouwen. Leert Zijn handelen, ook het kastijdende handelen, te aanvaarden. Dat is wel wat anders dan Hem ‘begrijpen’. Dat kan trouwens niet eens. God is veel te groot dat wij Hem zouden begrijpen. In plaats daarvan leren Zijn kinderen bidden „Uw wil geschiede.” Te leren erkennen ”wat Vader doet, is goed”. Met de Heidelberger Catechismus leer ik dan ook belijden dat ik de almachtige Vader zo vertrouw dat Hij „al het kwaad dat Hij mij in dit jammerdal toeschikt”, mij „ten beste keren” zal (HC 9). Toeschikken… Hij kon het tegenhouden, maar deed het niet.

De auteur is predikant van de gereformeerde gemeente in Dordrecht. Weerwoord gaat in op vragen over het christelijk geloof.
Nee, je moet aanvaarden en vertrouwen ook al snap je er helemaal niets van.

Plaats reactie