Homogenezingspraktijken tegen 'duivelse' gevoelens

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

heeck
Superposter

Re: Homogenezingspraktijken tegen 'duivelse' gevoelens

Bericht door heeck » 04 jan 2020 19:01

Hopper schreef:
04 jan 2020 17:24
heeck schreef:
04 jan 2020 16:23

Je leest niet wat ik schrijf in reactie op jouw uitspraak, namelijk dat die van angst bevrijde homo alleen in jouw fantasie bestaat.
Laat staan dat je er op reageert of je uitspraak terugneemt.

Erger nog je biedt nu je eigen "simpeler oplossing voor angst".
Laat horen wat je hebt verzonnen!

Zolang je nog gelooft in verzonnen oplossingen heb ik je niets te bieden, Heeck.
Hopper,

Je “zolang” is op mij niet van toepassing en ook suggereerde je een algemene oplossing.
Dus niet een op mij passende.

Etaleer wat je hebt bedacht als pleister op je eigen fantasie.
“Hopper” schreef: Uiteraard is er veel simpelere oplossing voor angst
Maak gebruik van je recht op meningsuiting!

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 05 jan 2020 04:26

Hopper schreef:
04 jan 2020 12:12
Maar we leven in een democratie waarin we accepteren dat er meningen zijn welke uitzonderlijk zijn. Mensen hebben het recht om die mening er op na te houden. Mensen hebben het recht om bang te zijn voor God's toorn. En vanuit die angst is het begrijpelijk dat men er homogenezingspraktijken er na houdt. Zo is het voorstelbaar dat een homo zichzelf 'genezen' acht en zodoende bevrijd is van angst. Wie zijn wij om daar wat van te vinden?
Maar zodra hij een knappe jongen ziet, keert de angst weer terug. . .
Ik wens u alle goeds

Hopper
Banned

Bericht door Hopper » 05 jan 2020 10:56

Peter van Velzen schreef:
05 jan 2020 04:26
Hopper schreef:
Maar we leven in een democratie waarin we accepteren dat er meningen zijn welke uitzonderlijk zijn. Mensen hebben het recht om die mening er op na te houden. Mensen hebben het recht om bang te zijn voor God's toorn. En vanuit die angst is het begrijpelijk dat men er homogenezingspraktijken er na houdt. Zo is het voorstelbaar dat een homo zichzelf 'genezen' acht en zodoende bevrijd is van angst. Wie zijn wij om daar wat van te vinden?
En zo komt de homoseksuele christen terecht in een leerproces. Wie zijn wij om hem dat af te nemen? Ieder mens moet eerst leren voordat hij kan vast stellen dat een seksuele geaardheid 'is'.
Zien dat er niks te bereiken valt is zien.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 05 jan 2020 12:07

Hopper schreef:
05 jan 2020 10:56
Hopper schreef:
En zo komt de homoseksuele christen terecht in een leerproces. Wie zijn wij om hem dat af te nemen? Ieder mens moet eerst leren voordat hij kan vast stellen dat een seksuele geaardheid 'is'.
Maar daarom moeten wij niet elk leerprocess goedkeuren. niet-christelijke homoseksuelen gaan ook door een leerproces. Het slachtoffer zijn van oplichters is ook een leerproces. Is er geen belangrijk onderscheid tussen al die leerprocessen?

Wie wij zijn? Ik ben een bezorgde mens die een evenwicht probeert te zoeken tussen de vrijheid van mensen om fouten te maken en het vermijden dat oplichters daar misbruik van maken. Waar dat evenwicht juist ligt, daar kan men van mening over verschillen.

Maar platitudes zoals: Wie zijn wij om ... waarmee je dan elke bescherming die we maatschappelijk willen bieden aan mensen die kwetsbaar zijn voor oplichting, naar de prullenmand kan verwijzen bieden geen verheldering. Ze geven vooral blijk van enige onverschilligheid t.o.v kwetsbare mensen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Hopper
Banned

Bericht door Hopper » 05 jan 2020 13:39

axxyanus schreef:
05 jan 2020 12:07

Maar daarom moeten wij niet elk leerprocess goedkeuren. niet-christelijke homoseksuelen gaan ook door een leerproces. Het slachtoffer zijn van oplichters is ook een leerproces. Is er geen belangrijk onderscheid tussen al die leerprocessen?

Wie wij zijn? Ik ben een bezorgde mens die een evenwicht proberen te zoeken tussen de vrijheid van mensen om fouten te maken en het vermijden dat oplichters daar misbruik van maken. Waar dat evenwicht juist ligt, daar kan men van mening over verschillen.

Maar platitudes zoals: Wie zijn wij om ... waarmee je dan elke bescherming die we maatschappelijk willen bieden aan mensen die kwetsbaar zijn voor oplichting, naar de prullenmand kan verwijzen bieden geen verheldering. Ze geven vooral blijk van enige onverschilligheid t.o.v kwetsbare mensen.
Waar ik naar verwijs is het vermogen van ieder mens om te leren.
Als we het over geaardheid hebben dan kan de lering zijn dat zowel hetero als homoseksualiteit natuurlijk is.
Bijvoorbeeld, ik heb in mijzelf een heteroseksuele geaardheid ontdekt. Ontdekken wil zeggen dat het 'is'.
(Daar hebben we het zijnde, het bestaande weer.)

De opvatting dat homoseksualiteit slecht, duivels of onnatuurlijk is, die kan niet anders voortkomen dan uit het denken.
Een christelijke homo (maar het mag ook een andere homo zijn) die denkt dat homoseksualiteit duivels is moet je m.i. benaderen vanuit het domein van zijn eigen denken. Niet vanuit mijn eigen vaststelling dat homoseksualiteit natuurlijk is. Ik kan mijn eigen opvattingen niet tot de maat der dingen maken.

De christelijke homo zal op enige wijze zélf moeten ontdekken dat homoseksualiteit 'is'.
En dat betekent in de praktijk je eigen geaardheid in je zelf kan waarnemen.
Dat kan alleen de homo in kwestie doen, dat kan ik niet voor hem doen.
Natuurlijk is homogenezing een dwaling, maar dwalen is noodzakelijk om tot waarheid te komen.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 05 jan 2020 17:00

Hopper schreef:
Hopper schreef:
Educatieve leerprocessen kan je beter doorlopen; dat is in zijn algemeenheid waar.
Daar hoort ook voor volwassenen bij dat je een bijpassende leeromgeving nastreeft en de lerende behoedt voor extreme schade.
Daarom is jouw “handen altijd op de rug de andere kant opkijkende” geen algemeen toepasbaar advies.

Roeland

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 05 jan 2020 18:01

Hopper schreef:
05 jan 2020 13:39
axxyanus schreef:
05 jan 2020 12:07

Wie wij zijn? Ik ben een bezorgde mens die een evenwicht proberen te zoeken tussen de vrijheid van mensen om fouten te maken en het vermijden dat oplichters daar misbruik van maken. Waar dat evenwicht juist ligt, daar kan men van mening over verschillen.

Waar ik naar verwijs is het vermogen van ieder mens om te leren.
Ja dat is mijn punt. In een discussie over het al dan niet legitiem zijn van een bepaalde "behandeling" verwijs jij naar een algemeen menselijke vermogen dat op dat punt geen onderscheid kan maken. Het algemeen vermogen van mensen om te leren is geen reden om toe te laten dat mensen bedrogen of opgelicht worden. Als dat wel zou zijn, dan is alle wetgeving tegen bedrog uit ten boze, want ontdekken dat je bedrogen bent, kan altijd wel als een leermoment gezien worden.
Hopper schreef:
De opvatting dat homoseksualiteit slecht, duivels of onnatuurlijk is, die kan niet anders voortkomen dan uit het denken.
Een christelijke homo (maar het mag ook een andere homo zijn) die denkt dat homoseksualiteit duivels is moet je m.i. benaderen vanuit het domein van zijn eigen denken. Niet vanuit mijn eigen vaststelling dat homoseksualiteit natuurlijk is. Ik kan mijn eigen opvattingen niet tot de maat der dingen maken.
Dat lijkt me naast de kwestie. Het punt is dat dergelijke behandelingen niet werken, dat ze bedrog zijn, oplichting. Dat is totaal onafhankelijk van het idee of homoseksualiteit des duivels is of niet. Als er ergens een cult is die albinisme als des duivels beschouwt, is dat geen reden om toe te laten dat er kwakzalvers zijn die proberen albino's een "albinismebehandeling" aan te smeren. Of een behandeling oplichting is of niet is onafhankelijk van het feit of een bepaalde cult de "aandoening" als duivels beschouwd of niet.
Hopper schreef:
De christelijke homo zal op enige wijze zélf moeten ontdekken dat homoseksualiteit 'is'.
En dat betekent in de praktijk je eigen geaardheid in je zelf kan waarnemen.
Dat kan alleen de homo in kwestie doen, dat kan ik niet voor hem doen.
Natuurlijk is homogenezing een dwaling, maar dwalen is noodzakelijk om tot waarheid te komen.
Ja en? Uit het feit dat homogenezing een dwaling is en dat dwalen noodzakelijk is om tot waarheid te komen, volgt niet dat homogenezing nodig is om tot waarheid te komen. Wij kunnen als maatschappij limieten zetten op de mate waarin we toelaten dat mensen misbruik maken van het dwalen van anderen. Zonder dat soort limieten zouden we alle kwetsbare en goedgelovige mensen in onze maatschappij aan hun lot overlaten als mogelijke prooi voor kwakzalvers en oplichters.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Hopper
Banned

Bericht door Hopper » 05 jan 2020 20:46

axxyanus schreef:
05 jan 2020 18:01

Ja en? Uit het feit dat homogenezing een dwaling is en dat dwalen noodzakelijk is om tot waarheid te komen, volgt niet dat homogenezing nodig is om tot waarheid te komen. Wij kunnen als maatschappij limieten zetten op de mate waarin we toelaten dat mensen misbruik maken van het dwalen van anderen. Zonder dat soort limieten zouden we alle kwetsbare en goedgelovige mensen in onze maatschappij aan hun lot overlaten als mogelijke prooi voor kwakzalvers en oplichters.
Sorry, maar je blijft maar verkondigen dat jouw mening de absolute waarheid is. Zelfs voor mensen die het daar niet mee eens zijn.
Van mij mag dat, maar zo blijven we maar in cirkels rond draaien. Voor wie homoseksualiteit 'duivels' is, is genezing voor de hand liggend.

De uitkomst van deze discussie is dat jij vindt dat jouw mening omtrent deze kwestie de enig juiste is.
Christenen die homoseksualiteit verwerpen vinden hun mening óók de enig juiste.

Terwijl mijn positie is dat meningen er niet toe doen. Homoseksualiteit is een natuurlijke zaak. (Lees: iets wat de natuur heeft voortgebracht.)
Het probleem ontstond juist omdat er meningen/gedachten over de kwestie ontstonden.

Hopper
Banned

Bericht door Hopper » 05 jan 2020 20:51

heeck schreef:
05 jan 2020 17:00

Educatieve leerprocessen kan je beter doorlopen; dat is in zijn algemeenheid waar.
Daar hoort ook voor volwassenen bij dat je een bijpassende leeromgeving nastreeft en de lerende behoedt voor extreme schade.
Exact. En je kunt wel raden wat (sommige) christenen "een bijpassende leeromgeving" vinden.
Daarbij gaan ze uiteraard niet bij atheïsten ten rade of bij het COC.
Maar uiteraard claim jij het recht om te bepalen wat die "bijpassende leeromgeving" is.
Of misschien wenst een atheïstische meerderheid dat wel te bepalen.
Net zoals christenen eeuwenlang 'ongelovigen' en 'ketters' hebben onderdrukt.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 06 jan 2020 07:11

Hopper schreef:
Wie zijn wij om hem nodeloos te laten lijden?
Moeten we elke domheidlaten gebeuren zonder ooit iemand goede raad (of goed onderwijs) te geven?
Ik wens u alle goeds

Hopper
Banned

Bericht door Hopper » 06 jan 2020 09:57

06 jan 2020 07:11

Wie zijn wij om hem nodeloos te laten lijden?
Moeten we elke domheidlaten gebeuren zonder ooit iemand goede raad (of goed onderwijs) te geven?
We moeten ophouden om elkaar steeds de eigen mores op te leggen.
En daarbij niet uit het oog verliezen dat een homo zelf de natuur van zijn geaardheid moet ontdekken.
Dat kan niet met onderwijs gedaan worden omdat het al zo is.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 06 jan 2020 10:58

Hopper schreef:
05 jan 2020 20:51
heeck schreef:
05 jan 2020 17:00

Exact. En je kunt wel raden wat (sommige) christenen "een bijpassende leeromgeving" vinden.
Daarbij gaan ze uiteraard niet bij atheïsten ten rade of bij het COC.
Maar uiteraard claim jij het recht om te bepalen wat die "bijpassende leeromgeving" is.
Of misschien wenst een atheïstische meerderheid dat wel te bepalen.
Net zoals christenen eeuwenlang 'ongelovigen' en 'ketters' hebben onderdrukt.
En dan zijn we nu eindelijk terug bij jouw eerder opgevoerde " vreemde democratie" &) en niet bij wat ik toevallig zou vinden of jij, het COC of de atheisten.
En dan vooral niet de democratie die jij nu meteen weer de strot omdraait met een oververeenvoudigd meerderheidsprincipe en het vergelijken met een christelijke theocratie *).

Het bestaan voor zoveel mogelijk mensen genietbaar houden telt in een democratie namelijk ook! **)
Zelfs meer dan dat: het is het principe waar een democratie niet zonder kan.

Zie ter verdere lering de omgang met de religieuze principes van een trouwambtenaar, de zaak Eringa:
https://www.digibron.nl/search/detail/012dccea04dfa2ed892c97ff/geen-pardon-voor-trouwambtenaar-eringa schreef:Mevrouw Eringa werd vorig jaar ontslagen omdat ze om religieuze redenen weigert homoparen te trouwen.
Roeland
&)
Hopper schreef:Maar we leven in een democratie waarin we accepteren dat er meningen zijn welke uitzonderlijk zijn. Mensen hebben het recht om die mening er op na te houden. Mensen hebben het recht om bang te zijn voor God's toorn.
*)
https://www.sgp.nl/standpunten/t/theocratie schreef:De SGP is een democratische partij die een theocratische politiek voorstaat. Dit houdt in dat de SGP een appel doet op iedereen om in politiek beleid en openbaar bestuur de bijbelse waarden en normen te respecteren. Vandaar: bijbels genormeerde politiek.
**)
https://www.raadsleden.nl/actueel/nieuws/bescherm-de-minderheid schreef:Dit principe van politiek draait om de democratische waarde van bescherming van de minderheid door de meerderheid. Dit houdt in dat ook de belangen van de minderheid in beschouwing moeten worden genomen tijdens het maken van beleid. “Alleen als de meerderheid overtuigend kan betogen dat zij de minderheid goed heeft gezien en gehoord en die minderheid zich ook kan herkennen (ze hoeft het er niet mee eens te zijn) in de noodzaak van een besluit, is werkelijk sprake van democratische politiek.”

Hopper
Banned

Bericht door Hopper » 06 jan 2020 12:53

heeck schreef:
06 jan 2020 10:58

En dan zijn we nu eindelijk terug bij jouw eerder opgevoerde " vreemde democratie" &) en niet bij wat ik toevallig zou vinden of jij, het COC of de atheisten.
En dan vooral niet de democratie die jij nu meteen weer de strot omdraait met een oververeenvoudigd meerderheidsprincipe en het vergelijken met een christelijke theocratie *).

Hoe moet ik dit begrijpen? De meerderheid heeft het recht om een minderheid haar wil op te leggen?

Een christelijke theocratie is niet aan de orde, dat weet je zelf ook wel.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 06 jan 2020 14:22

Hopper schreef:
05 jan 2020 20:46
axxyanus schreef:
05 jan 2020 18:01

Sorry, maar je blijft maar verkondigen dat jouw mening de absolute waarheid is. Zelfs voor mensen die het daar niet mee eens zijn.
Van mij mag dat, maar zo blijven we maar in cirkels rond draaien. Voor wie homoseksualiteit 'duivels' is, is genezing voor de hand liggend.
Zelfs als dat laatste waar is, spreekt dat niet tegen dat de huidige aangeboden "behandelingen" kwakzalverij zijn. Ook voor echte aandoeningen waar echte werkende behandelingen voor bestaan, kunnen kwakzalvers opduiken, die mensen proberen te bedriegen. Toon mij een behandeling waarvan wetenschappelijke resultaten bestaan die de werking ervan ondersteunen en ik ben tegen een verbod op die behandeling.

Dat is niet zomaar mijn mening. Dat is de mening van wetenschappers die dergelijke zaken onderzocht hebben en die met dergelijke resultaten gekomen zijn. Het zelfde soort resultaten waarmee we als maatschappij ook andere zaken als bedrog of oplichting durven bestempelen. Maar blijkbaar omdat het bedrog nu uit naam van religie gebeurt mag daar niet op gewezen worden, omdat het uit naam van religie gebeurt probeer jij beweringen die wijzen op de problemen met jouw visie te bestempelen alsof ze absolute meningen proberen te verkondigen.

Het lijk er eerder op dat jij jouw mening als absoluut beschouwd, een mening die blijkbaar voor de gelovigen een hoop voorrechten in stand wil houden die anderen niet hebben.
Hopper schreef:
05 jan 2020 20:46
De uitkomst van deze discussie is dat jij vindt dat jouw mening omtrent deze kwestie de enig juiste is. Christenen die homoseksualiteit verwerpen vinden hun mening óók de enig juiste.
Kijk dit is nu een stroman.

Mijn mening is helemaal niet gebaseerd op mijn oordeel over christenen of homoseksualiteit. Mijn oordeel is zuiver gebaseerd op de wetenschappelijke bevindingen die dit soort "behandelingen" als onwerkzaam hebben beoordeeld en daarmee de mensen die ze uitvoeren tot kwakzalvers bestempelt.

Zelfs als we vertrekken van het christelijk standpunt dat homoseksualiteit des duivels is, spreekt dat niet tegen dat het bij de aangeboden behandelingen om kwakzalverij gaat. Of iets kwakzalverij is of niet, is enkel gebaseerd op het feit of het werkzaam is of niet. Ik heb er geen probleem mee dat christenen onderzoek willen doen naar behandelingen die de seksuele oriëntatie zouden kunnen beïnvloeden en als ze op dat vlak succes zouden hebben, dan hebben ze wat mij betreft de keuze om een dergelijke behandeling te ondergaan. Maar dat betekent niet dat we ondertussen moeten toelaten dat kwakzalvers deze mensen bedriegen door hen onwerkzame behandelingen aan te praten.

Het algemene principe dat ik hanteer is redelijk eenvoudig. Mensen hebben het recht om te zoeken naar "behandelingen" die hen van een bepaalde "aandoening" afhelpen. Maar dat geeft bedriegers en kwakzalvers niet het recht om bovenstaande groep op te lichten door hen onwerkzame behandelingen aan te praten.

En zoals je kan zien heeft de toepassing van dat principe niets te maken met christenen en homoseksualiteit maar alles met bedrog en kwakzalverij.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 06 jan 2020 15:17

Hopper schreef:
06 jan 2020 12:53
heeck schreef:
06 jan 2020 10:58

Hoe moet ik dit begrijpen? De meerderheid heeft het recht om een minderheid haar wil op te leggen?

Een christelijke theocratie is niet aan de orde, dat weet je zelf ook wel.
Ik leg je uit dat de begrippen die je gebruikt een andere betekenis hebben dan jij klaarblijkelijk hanteert.
Daarmee schrompelt je hele betoog in elkaar tot een los hangende mening zonder redenering of ander houvast.

Roeland

Plaats reactie