Niets mis mee binnen een gesprek, zolang deze citaten volledig onderschrijven hoe je over iets denkt.Frits schreef: ↑02 okt 2020 16:35Dank voor je reactie en in antwoord op jouw vraag zal ik proberen toe te lichten hoe ik in het leven sta, want dat is bepalend voor mijn reacties, ook op dit forum. In het algemeen reageer ik met een persoonlijke opvatting die ik probeer te beargumenteren en daarvoor gebruik ik soms teksten uit de mij bekende literatuur. Dus met een citaat of verwijzing probeer ik mijn eigen opvattingen altijd te onderbouwen. Niet alleen op dit forum (mijn bijdrage is nog beperkt) maar in het algemeen. Persoonlijke meningen zonder enige argumentatie hecht ik veel minder waarde aan. Ik ben nu juist geïnteresseerd in argumenten (het waarom?), vooral over de opvattingen waar ik het niet mee eens ben!
Het gaat mij om hoe jij denkt en waarom.
Zo heeft ieder die dit bewust nastreeft zijn methode om dichter bij de eigen "tabula rasa" te komen.Oordelen probeer ik te ontdoen van de morele componenten, zodat ik dichter bij mezelf kan komen, zonder de invloeden van opvoeding en eeuwenlange culturele en religieuze overleveringen.
Het opdoen van zoveel mogelijk kennis is daarvoor vaak essentieel.
Anderen kunnen daarbij behulpzaam zijn, mits je er rekening mee houdt, dat ook zij kinderen zijn van hun tijd en leefomgeving zijn, net als wij allemaal.
In dit geval heb ik getracht een antwoord te vinden op de vragen die Piet stelde en die kennelijk waren ingegeven door de gevolgen van de Corona crisis. Ik vind het persoonlijk een zeer boeiende periode, zowel sociaal, psychologisch als filosofisch. Mijn opvattingen over de decadentie van onze huidige samenleving (mijn perspectief!) heb ik getracht te onderbouwen met voorbeelden van Nietzsche en Spengler.
Ik volg de gebeurtenissen in de wereld en vooral Nederland op de voet via alle beschikbare nieuwskanalen en daarbuiten.
De hufterigheid in onze samenleving die ik al veel langer veronderstelde, komt schrijnend aan het licht tijdens deze Corona crisis. Er is volgens mij sprake van een hyper individualisme, dat alle perken van sociale verantwoordelijkheid en gemeenschapszin te buiten gaat.
God is voor mij projectie van de mens, waarin deze zijn eigen onbereikbare idealen en wensen projecteert. God en Natuur zijn in één verenigd (Spinoza), het aardse leven daar gaat het voor mij om! Een hemelse verlossing met een hiernamaals is voor mij een illusie, hoewel ik het vanzelfsprekend respecteer dat mensen daar hun oriëntatie aan ontlenen. Wat ik me wel realiseer is dat de samenleving spiritueel gezien verarmd is en nog verder zal verarmen. Vandaar mijn gebruikte voorbeeld over mijn Tsjechische econoom (overigens recenter dan 40 jaar geleden)
Je refereert hieraan.
Heb jij een idee dat dit erger is dan ooit en hoe dat nu komt?
Heeft het vlg. jou dan toch iets te maken met het minder spiritueel denken?
En daarom minder zingevend denken?
En is het wel zo, dat een vermindering van een godsgeloof ook meteen een vermindering betekent van het spiritueel denken in het algemeen?
En is het wel zo dat iedere mens onderhevig gaat worden aan gevoelens van existentieel lijden als hij niet de gedachte kan geloven van een eeuwig leven op de één of andere manier.
En op zodanige manier, dat er een cultuuromslag naar "hufterigheid" uit kan ontstaan?
Dank je voor je antwoord.Hopelijk voldoende antwoord op je vraag naar mijn persoonlijke opvattingen.
Ik heb dan ook meteen weer vragen.