Corona verspreidt zich razendsnel op de biblebelt

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Mcmadtasty
Ervaren pen

Re: Corona verspreidt zich razendsnel op de biblebelt

Bericht door Mcmadtasty » 29 mar 2020 20:41

axxyanus schreef:
29 mar 2020 19:25
@Mcmadtasty

Ja het leven bestaat uit het maken van keuzes. Maar jij slaat alles plat door elk onderscheid tussen die verschillende keuzes te negeren.

Ik negeer het onderscheid tussen de keuzes omdat dat alleen maar over een persoonlijke voorkeur gaat, zoals beter en slechter ook puur gebaseerd is op persoonlijke voorkeuren.

"Moeten" is gebaseerd op dat wat er gewild wordt en komt ook weer terug bij een persoonlijke voorkeur.
Zo bestaat er IMO een belangrijk onderscheid tussen een keuze waarvoor voornamelijk jij zelf de gevolgen van die keuze moet dragen en een keuze waarvoor de gevolgen grotendeels door anderen ondergaan moet worden. En natuurlijk heb je daar allerlei tussen schakeringen in. Maar dat is een onderscheid waar jij blijkbaar geen belangstelling voor hebt.
Daar heb ik zeker wel belangstelling voor. Echter wat zijn de goede keuzes zonder daarbij een doel of een persoonlijke voorkeur uit te spreken of mee te laten wegen?
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.
In lack'ech, ik ben een andere jij, jij bent een andere ik.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 29 mar 2020 22:08

“Mcmadtasty” schreef:. . .
. . .
Daar heb ik zeker wel belangstelling voor. Echter wat zijn de goede keuzes zonder daarbij een doel of een persoonlijke voorkeur uit te spreken of mee te laten wegen?
Gewoon het persoonlijk besef dus, van wat vanouds valt onder en bekend is als “toerekeningsvatbaar” zijn.
Zelfs voor hen die dat ten tijde van het realiseren van hun keuze niet zijn.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 30 mar 2020 05:02

Mcmadtasty schreef:Ik zie geen bezwaar wanneer iemand die kerkgang als prioriteit stelt en ziek zou worden zich zou melden bij een ziekenhuis.
Dan heb je klaarblijkelijk niet begrepen waarom de overheid social distancing voorschrijft. Lees deze bijdrage: viewtopic.php?p=572928#p572928
heeck schreef:
29 mar 2020 22:08
Gewoon het persoonlijk besef dus, van wat vanouds valt onder en bekend is als “toerekeningsvatbaar” zijn.
Zelfs voor hen die dat ten tijde van het realiseren van hun keuze niet zijn.
Inderdaad, anders kan het hierin resulteren: Christian Pastor Who Thought Coronavirus Was “Mass Hysteria” Just Died from Coronavirus
Born OK the first time

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 30 mar 2020 10:13

Het is een Mindset in die regio. Nog niet zo heel lang geleden waarschuwden dominees op de Bibelbelt ervoor, om vooral géén bliksemafleiders te plaatsen op hun kerken. Dit zou God de kans ontnemen om hun te bestraffen. Verzekeren tegen brandschade was ook niet de bedoeling. Nu doen ze net zoiets. Ze gaan naar de kerk en geven God de gelegenheid om hen te straffen met een mogelijk dodelijk virus en daar mogen ze niets tegen doen. Het dragen van beschermende kleding, het hebben van een ziektekostenverzekering, het luisteren naar de overheid (Romeinen 13). Dus ondanks dat ze heel misschien 1,5 meter afstand houden in hun kerk, mogen ze wat mij betreft achteraan de wachtrij als er geen IC bedden meer zijn. Ik zie hier een geval van opzet. Ze hadden kunnen weten dat ze het niet moesten doen, en toch hebben ze het gedaan. Zo zie je maar weer dat alleen godsdienst slimme mensen iets heel doms laten doen.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 30 mar 2020 11:36

Henry II schreef:
30 mar 2020 10:13
Het is een Mindset in die regio.
Zoals ook bij veel Amerikanen.
Juist in deze omstandigheden laat het geloof zien hoe uitermate dom het is.
Hier een preek van niet eens een fanatiekeling (de dominee maant ook aan om toch maar wel je handen te wassen). Zijn bedoeling is goed, hij wil angst bij mensen verminderen. Maar godsdienst doet dat door schijnbescherming aan te bieden, het gevoel geven dat je door God beschermd wordt.

Toen ik een tiener was las ik het boek van Albert Camus, La Peste. Het staat me na bijna een halve eeuw nog steeds bij dat je daar een goede beschrijving van deze religieuze idiotie tegen komt.

Naast de waan van zogenaamde bescherming door God zit men in de gelovige wereld ook nog met het altijd weer opnieuw gehoorde refrein dat het een straf/godsoordeel is vanwege één of andere zonde die in de maatschappij gedoogd wordt.
Born OK the first time

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 30 mar 2020 19:09

Mcmadtasty schreef:
29 mar 2020 20:41
axxyanus schreef:
@Mcmadtasty

Ja het leven bestaat uit het maken van keuzes. Maar jij slaat alles plat door elk onderscheid tussen die verschillende keuzes te negeren.
Ik negeer het onderscheid tussen de keuzes omdat dat alleen maar over een persoonlijke voorkeur gaat, zoals beter en slechter ook puur gebaseerd is op persoonlijke voorkeuren.
Beter en slechter zijn over het algemeen niet puur gebaseerd op persoonlijk voorkeuren. Wij als mensen hebben over het algemeen heel wat voorkeuren met elkaar gemeen, gewoon omdat wij nu eenmaal mensen zijn en geen andere dieren. Voorkeuren die voortkomen uit onze menselijkheid zijn geen puur persoonlijk voorkeuren.

Dat ik een voorkeur heb om geen honger te lijden is geen puur persoonlijke voorkeur.
Mcmadtasty schreef:
29 mar 2020 20:41
axxyanus schreef:
Zo bestaat er IMO een belangrijk onderscheid tussen een keuze waarvoor voornamelijk jij zelf de gevolgen van die keuze moet dragen en een keuze waarvoor de gevolgen grotendeels door anderen ondergaan moet worden. En natuurlijk heb je daar allerlei tussen schakeringen in. Maar dat is een onderscheid waar jij blijkbaar geen belangstelling voor hebt.
Ik heb het niet over goede keuzes. Ik heb het over keuzes waarvan mensen zelf de gevolgen dragen vs keuzes waarvan anderen de gevolgen dragen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 31 mar 2020 20:22

Als er nog meer reacties komen, denk dan even goed na of het nog te maken heeft met het onderwerp.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 31 mar 2020 20:30

Alleen kleinschalige diensten tot 30 personen mogen doorgaan als er 1,5 meter afstand wordt bewaard. De Rooms-Katholieke Kerk heeft daarom alle parochies opgeroepen om alleen nog online vieringen te houden. De Protestantse Kerk heeft hetzelfde dringende advies gegeven en ook Gereformeerde Kerken moeten zich houden aan het verbod.

Maar wie beslist wie welkom is? "Dat is niet te doen", weet Nikolaas Sintobin, een Vlaamse jezuïet die in Amsterdam werkt. Ook de Gereformeerde Gemeente in Doetinchem worstelt hiermee. Op de website staat: "Het is voor ons ondoenlijk om een eerlijke selectie te maken wat betreft gemeenteleden. Daarom hebben we besloten om alleen een aantal kerkenraadsleden naar de kerk te laten gaan."

https://nos.nl/artikel/2328759-online-k ... oelen.html

Dus vrijwel ieder kerkgenootschap houdt zich eraan maar bv die club uit Doetinchem niet.
Zie ik dat zo goed?
Waarom niet?
Jullie kennen het wereldje beter dan ik.

Als ik een feestje organiseer in de buitenlucht voor 30 man, die allemaal afstand houden, krijg ik een boete van 10.000 euro. :?
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 01 apr 2020 15:25

Fenomeen schreef:
31 mar 2020 20:30
Dus vrijwel ieder kerkgenootschap houdt zich eraan maar bv die club uit Doetinchem niet.
Zie ik dat zo goed?
Waarom niet?
Jullie kennen het wereldje beter dan ik.

Als ik een feestje organiseer in de buitenlucht voor 30 man, die allemaal afstand houden, krijg ik een boete van 10.000 euro. :?
Een deel zegt het is de voorzienigheid. Ze weigeren bijvoorbeeld ook vaccinaties. Vraag het aan de kinderen (nu volwassenen) met polio. Hun ouders hadden lak aan alle maatregelen. Als het nu bij een poging blijft om toiletrollen via gebed te vermeerderen dan hadden we er nog in kunnen berusten maar deze sukkels misbruiken de volksgezondheid en uiteindelijk moet de wetenschap weer een oplossing bieden.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 01 apr 2020 21:07

Wat ik meekrijg van mijn familie, die overigens zeer gelovig is, is dat de kerken waar zij heengaan zich van het begin af aan aan de overheids adviezen en maatregelen hebben gehouden. Beginnend met het advies om niet met meer dan 100 mensen samen te komen. Ze volgen nu elke zondag de diensten via de kerktelefoon of via internet. Dus er zijn gelovigen die zich wel aan de "regels" houden PietV!
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 02 apr 2020 01:55

lost and not found yet! schreef:
01 apr 2020 21:07
Ze volgen nu elke zondag de diensten via de kerktelefoon of via internet. Dus er zijn gelovigen die zich wel aan de "regels" houden PietV!
Fijn om te vernemen.
Ik wens u alle goeds

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 02 apr 2020 11:38

lost and not found yet! schreef:
01 apr 2020 21:07
Dus er zijn gelovigen die zich wel aan de "regels" houden PietV!
Die zullen er zijn. Maar ik heb het over bijvoorbeeld over deze kerk in Urk ..https://www.ad.nl/binnenland/corona-of- ... ~aad906bb/

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 02 apr 2020 14:04

PietV. schreef:
02 apr 2020 11:38
Die zullen er zijn. Maar ik heb het over bijvoorbeeld over deze kerk in Urk ..https://www.ad.nl/binnenland/corona-of- ... ~aad906bb/
Het toppunt van zotheid.
Dom en dwaas om het grondwetsartikel zo nauw te interpreteren dat vrijheid van godsdienst ook in dit soort situaties uitzonderingen blijven.
En even dom en dwaas om "bijbelse oproep om geloof samen te beleven" zo nauw op te vatten dat het een wekelijkse bijeenkomst in één zaal vereist.
Born OK the first time

Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? » 02 apr 2020 16:25

PietV. schreef:
29 mar 2020 12:42
Fenomeen schreef:
28 mar 2020 18:17
Vrijheid van godsdienst; ja.
Het recht om kul te verkopen; ja.
Een uitzonderingspositie eisen; nee.
Als die uitzonderingspositie betekent dat ze nu naast kul ook nog meehelpen om een virus te verspreiden; nee nee en nee.
Ze verkopen het als een grondwettelijk recht. Nu kun je dus in bepaalde gevallen de grondwet buiten werking stellen. Dat hadden ze hier ook kunnen doen. Maar 2 christelijke partijen, de minister van justitie is een vrome katholiek en een premier die ook nog ergens in een kerk zit als het hem uitkomt. Onder een paars kabinet hadden ze geen uitzonderingspositie gecreëerd. Regels zijn dan regels en iedereen is nu voor de wet gelijk.
Dag PietV, en anderen

Ik wil in een aantal posts ingaan op een aantal tendieuze ( anders kan ik het niet noemen) posts op dit topic. Niet om mijn voormalige (geloofs) wereld in bescherming te nemen. Gewoon om achtergrond informatie te geven naast de coronatijdlijn. Die is namelijk cruciaal om een stuk van de uitbraak binnen o.a de Biblebelt te begrijpen en dat veelberichtgeving NIET meer klopt met wat nu de status is van de huidige coronamaatregelen . Ik ben mijn geloof kwijtgeraakt en dat geeft nadat je door alles bent heengekropen diepe rust en vrede. Geen behoefte(meer) om wrokkig terug te kijken. Natuurlijk blijf ik soms verbijsterd door maligheden van gelovigen, maar ook niet gelovigen hebben hun malligheden waar ik ook met verbijstering naar kan kijken.

Even terzake: Het is geen verkopen als een grondwettelijk recht, het IS een grondwettelijk recht en zelfs het uitroepen van de noodtoestand met noodwetten ( die liggen allemaal klaar in een goede democratie die NL is..en zelfs in deze crisis is nog steeds geen noodtoestand uitgeroepen) voorziet daar niet in. En de grondwet van NL kun je niet buiten werking stellen. (Zelfs een rechter kan dat niet, ook niet "keihard" aan toetsen, zoals o.a in Duitsland). Een paars kabinet had niet anders gereageerd, de suggestie wekkend dat achtergrond van ministers of rechters zou uitmaken. (zoals de term "D66" rechters, gebezigd door populisten en OOK gelovigen). Ook bij D66, PVDA, VVD, GL of wie dan ook zijn veel religieuze politici aanwezig.

Het enigste wat kan, en wat zeker tegen het licht is gehouden is een gemeentelijke noodverordening of (bouw)besluiten. Elk religieus gebouw moet voldoen aan normen voor brandveilighied, bliksem, etc. Vind geen enkele gelovige raar meer, iemand die dat wel beweert is of HEEEEEL oud omdat nog meegemaakt te hebben of leeft onder een steen en vergeet de overige malligheden die we vroeger als maatschappij met z'n allen deden en nu onze ogen voor uit de kop schaamden, gelovig of niet.
Een gemeentelijk noodverordening doe je niet gauw, en er was ook geen reden toe omdat iedereen zich netjes aan de letterlijke regel houd. NIET wat betreft voorbeeldfunctie en geest van alle maatregelen. De echte slimmerikken onder de religieuze leiders ( en dat zijn juist niet de hardliners) begrepen dat al heel lang en waarschuwden hier al voor om juist een topic als dit te voorkomen.... :wink:
Daarover later meer.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

outremer
Forum fan

Bericht door outremer » 02 apr 2020 16:35

Ik ben opgegroeid (vorige eeuw :-) ) met de gedachte dat in Holland iedereen vrijer was en moderner en opener en ....
Meer sex op tv en wiet verkrijgbaar.
Boerkes in Vlaanderen leefden nog in de middeleeuwen.

Blijkbaar was ik vroeger foutief geinformeerd ofwel hebben ze in Holland een bocht gemaakt.

Jongens,
doe eens iets aan die bible belt zeg.
Grondwet : ik hoop echt dat er een voldoende grote meerderheid te vinden is die die wet ook gaat aanpassen.

Ik weet echt niet of "wij" in Vlaanderen ook zo'n toestanden kennen. Misschien wel hoor.
Dat zou dan even dom zijn.

Waarom mogen jongeren dan niet wat rondhangen op een pleintje ?
Ik word normaal niet snel kwaad maar als ik zo een toppunt van dwaasheid zie dan zou ik nog meer willen zeggen maar goed fatsoen weerhoudt me.
Voila sé, dat lucht een beetje op maar helpt voor de rest ook niks. :-)

Plaats reactie