Het is een genuanceerd verhaal, sinds de grondwetsherziening van 1983 is artikel 6 ruimer geworden ( geen idee waarom, grote invloed van CDA in die tijd? )gerard_m schreef: ↑02 apr 2020 20:50Ik vat hem nog niet helemaal.de grondwet schreef: Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
De wet kan ter zake van de uitoefening van dit recht buiten gebouwen en besloten plaatsen regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.
Het probleem zit hem waarschijnlijk in het onderstreepte deel: binnen het gebouw kan de overheid niets. Maar er zijn wel enkele gevallen waarin de overheid heeft ingegrepen bij haat predikers. Er kan dus blijkbaar toch wel iets binnen zo' n gebouw.
Omgekeerd: als ik zondag buiten een feestje organiseer met een groepje, krijg ik een boete. Als ik mijn feestje in een tempel hou, ter ere van een god, dan mag het dus wel? Veel krommer moet het niet worden.
Maar ik ben geen jurist en mis hier vast iets.
Zie volgende opinie stuk, uiteraard preken ze een stuk voor eigen parochie , maar verder goed verwoord. https://www.rd.nl/opinie/kerk-dient-ver ... -1.1652915
en ja een veiligheidsregio/gemeente bestuur kan WEL besluiten om een kerkelijk gebouw te sluiten met een noodverordening als de gezondheid of gevaar van gezondheid dat zou vragen ( net zoals met brandveiligheid van gebouw). En de gewone wetten gaan ook over alles IN een gebouw...Religieuze moorden blijven moord, idem misbruik, etc. En ja soms schuurt het.
Recht van vergadering is verder ingeperkt ja als recht van religie,..ook nu tijdens corona...WEL in overeenstemming met grondwet...
En ja: je moet ook niet in deze tijd van Corona proberen rechten te veranderen..kijk om je heen in de wereld: meestal zijn het GEEN verbeteringen ten goede maar juist populisten, conservatieven die in deze tijd hun kans schoon zien. Andersom moet je het dus ook niet doen. Discussies natuurlijk prima..., zolang het maar geen hetze wordt...

En bij veel mensen wil het maar niet landen: gelijkheid in alles heft meteen ook weer vrijheden op...Utopia's bestaan niet...Democratie is niet voor bange mensen......