Christenen verdeeld over de politiek aangaande Israel-Palestina.

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Maria
Site Admin

Christenen verdeeld over de politiek aangaande Israel-Palestina.

Bericht door Maria » 04 jun 2020 16:33

Christenen voor Israël „verbijsterd” over brief Raad van Kerken
Christenen voor Israël (CvI) is „verbijsterd” over een open brief van de Raad van Kerken aan minister Blok. Daarin wordt hij gevraagd Israël te veroordelen en handelsverdragen met dit land op te schorten.

De Israëlstichting stuurde dinsdag een protestbrief naar de Raad van Kerken.

De brief van de Raad van Kerken, waarbij onder meer de Protestantse Kerk in Nederland is aangesloten, is een reactie op plannen van Israël om gebieden te „annexeren.” De Raad van Kerken bracht een brief die de Wereldraad van Kerken op 11 mei stuurde naar de Europese ministers van Buitenlandse Zaken onder de aandacht van minister Blok, omdat „annexatie van de gebieden op de Westoever het vredesproces en een eventuele tweestatenoplossing nagenoeg onmogelijk zal maken.”

Christenen voor Israël vindt het onjuist dat een kerkelijke organisatie zich op deze wijze „bemoeit met de politiek, Israël opnieuw eenzijdig in het beklaagdenbankje schuift en zelfs oproept tot een boycot van Israël.” CvI noemt de brief aan de minister „schokkend, beschamend en de christelijke kerk onwaardig. Wij zijn bang dat hier een theologie aan ten grondslag ligt, waarin de blijvende plaats van Israël in de heilsgeschiedenis wordt miskend en ontkend.
Dit nav. Netanyahu belooft Israëlische kiezer annexatie nederzettingen Westelijke Jordaanoever 07-04-19
En nu
Borrell waarschuwt Israël geen delen van de Westoever te annexeren 24 APR 2020
De positie van de Europese Unie ten aanzien van de gebieden die Israël in 1967 heeft veroverd blijft “onveranderd”, aldus een statement van de EU-Hoge Vertegenwoordiger. “In lijn met internationaal recht en relevante VN-Veiligheidsraadresoluties, waaronder resoluties 242 (1967) en 338 (1973), erkent de Europese Unie Israëlische soevereiniteit over de bezette Westelijke Jordaanoever niet”.
En maar oogjes dicht blijven knijpen en maar koppen in het zand blijven steken en protesten maar onder het tapijt vegen.

Eerder kregen ze de steun van Trump
Trump erkent Jeruzalem als hoofdstad van Israël 2017
Ook zal hij de verhuizing van de Amerikaanse ambassade van Tel Aviv naar Jeruzalem in gang zetten.

De erkenning van Jeruzalem als hoofdstad van Israël staat haaks op het beleid van Trumps voorgangers. Die vonden dat een gewijzigde status van Jeruzalem alleen tot stand kon komen na onderhandelingen met de Palestijnen, die Oost-Jeruzalem als hoofdstad van hun toekomstige staat willen.
Wordt het zo langzamerhand geen tijd om de machthebbers in Israel op hun huidige politiek en daden te nemen?
Ipv. op hun oude verhalen van voor het jaar 0
Ipv. op wat een deel van hun voorouders te verduren gehad hebben in het verleden?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

dikkemick
Ontoombaar

Re: Christenen verdeeld over de politiek aangaande Israel-Palestina.

Bericht door dikkemick » 04 jun 2020 19:02

Maria schreef:
04 jun 2020 16:33
Wordt het zo langzamerhand geen tijd om de machthebbers in Israel op hun huidige politiek en daden te nemen?
Ipv. op wat een deel van hun voorouders te verduren gehad hebben in het verleden?
Ja natuurlijk wordt het de hoogste tijd om hier een stokje voor te steken! Maar net als met racisme, krijg je deze waandenkbeelden niet uitgeroeid. En WIE steekt dit stokje ervoor?
De Israëliërs hebben sinds 1948 recht op dit land omdat dit in verhalen van ver voor "0" vermeld staat.
En zolang ik het nieuws kan volgen, is het daar ellende en ik vrees dat dit voorlopig zo blijft. Christenen zijn wellicht verdeeld, de hele aarde is verdeeld. Als Amerika rechtsom denkt, denkt Rusland linksom en vice versa. Daar tussenin zit dan Europa met een verdeelde mening en zo blijft Israël een toneel van oorlog, doodslag en annexaties.
Je zou bijna zeggen: Werp die Berlijnse muur weer op, maar dan heb je weer te maken met zogenaamde heilige grond! Palestijnen woest, Israëliërs woest.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 04 jun 2020 19:09

Maria schreef:Wordt het zo langzamerhand geen tijd om de machthebbers in Israel op hun huidige politiek en daden te nemen?
Je bedoelt de zesdaagse oorlog en de yom-kippuroorlog? :evil3:
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 04 jun 2020 20:21

collegavanerik schreef:
04 jun 2020 19:09
Maria schreef:Wordt het zo langzamerhand geen tijd om de machthebbers in Israel op hun huidige politiek en daden te nemen?
Je bedoelt de zesdaagse oorlog en de yom-kippuroorlog? :evil3:
Ik bedoel hier eerst het zogenaamd door God gegeven land van melk en honing, waar de orthodoxe joden hun geboorterecht op deze streek vandaan halen.
Maar sinds de grote verstrooiingen, de diaspora, is daar niets meer van terecht is gekomen.

Het is hun na WO II gegund weer een eigen plek te hebben.
Samen met de Palestijnen, die hier woonden.
Geholpen door christenen, die hen dat recht toekennen, geen woord slecht naar de Israëliërs en de oorzaken van oorlog liggen dus vlg. hen altijd bij de Palestijnen.

Sinds de zesdaagse oorlog is het idd. helemaal mis, daar ze hun eigen naad naaien, tegen alle afspraken van de VN in.
Dat samen met de Palestijnen aan een tweestatenoplossing werken, is idd. sinds de laatste halve eeuw steeds meer en in toenemende mate bezetting en daarna annexatie geworden.
Dat de steeds verder uitgebreide bezette gebieden als buffer zouden moeten dienen, tegen de protest aanvallen van Palestijnen, is een farce gebleken.
Daar steeds meer Israëliërs een eigen bestaan en vastgoed opbouwden.
Waardoor er voor de Palestijnen niets meer overbleef.
Bij protesten werden zij verder verdreven.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 05 jun 2020 02:43

Sommige christenen denken dat God Israel opdracht tot Genocide heeft gegeven en dat deze genocide daarom absoluut moreel juist is. Anderen zijn gelukkig niet helemaal hun verstand kwijt.
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 05 jun 2020 08:52

Aanvulling: De muur waar ik het over had, moet uiteraard NIET door Israël gebouwd worden! Stukjes zogenaamde heilige grond worden eerlijk verdeeld. Een beetje heilige grond blijft dat nl. ook nadat het verplaatst is!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 05 jun 2020 10:06

Peter van Velzen schreef:
05 jun 2020 02:43
Sommige christenen denken dat God Israel opdracht tot Genocide heeft gegeven en dat deze genocide daarom absoluut moreel juist is. Anderen zijn gelukkig niet helemaal hun verstand kwijt.
Ik ken geen enkele christen die pleit voor genocide op de palestijnen.

Genocide?? Hoeveel Palestijnen zijn het laatste jaar omgekomen?

En hoeveel Congolezen, Jemeniten, Syriërs, Afghanen, bewoners van Zuid Thailand en anderen in vergeten oorlogen? Allemaal genocides?

Niet alleen christenen kijken om wat voor reden dan ook met een vergootglas naar Israel.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Ronaldus67
Forum fan

Bericht door Ronaldus67 » 05 jun 2020 11:11

gerard_m schreef:
05 jun 2020 10:06

Ik ken geen enkele christen die pleit voor genocide op de palestijnen.
Ik eerlijk gezegd ook niet. Wel ken ik er die het allemaal maar eigen schuld, dikke bult vinden voor de Palestijnen. En kun je gekke dingen horen als: "Inderdaad wel sneu voor alle mensen daar dat het water en electriciteit weer is afgesloten. Maarja, ze vragen er ergens natuurlijk zelf om."

Genocide is denk ik niet het juiste woord, omdat we dit in het alledaags taalgebruik associëren met massamoord, uitroeiing van een hele bevolkingsgroep. Maar het valt wel onder de categorie misdrijven tegen de menselijkheid, waarvan de definitie binnen een stelselmatig patroon veel ruimer is (slavernij, deportatie, marteling, willekeurige gevangenneming, politieke, religieuze en raciale vervolging).

Indien je water voor straf wordt afgesloten en je kunt geen kant op, zit je dus eigenlijk in de gevangenis.
I sat by the ocean.

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 05 jun 2020 13:18

Nu heb ik altijd begrepen dat voor Israël de Arabische bewoners van Palestina (wat de Arabieren zelf Groot Syrië noemden) de niet-Arabieren (joden en christenen) aanduiden als Palestijnen. Nu is het allergrootste deel van Palestina naar de Arabieren gegaan, die het Jordanië zijn gaan noemen, een deel ook naar het huidige Syrië. De Arabieren die woonden en wonen in het door Israël ingenomen gebied zijn zich ineens Palestijnen gaan noemen. De nakomelingen van die Palestijnen worden nu vluchtelingen genoemd. De nakomelingen van de joodse vluchtelingen die uit de Arabische landen zijn verdreven worden dacht ik ook vluchtelingen genoemd, maar dat weet ik niet zeker.

Gerard.m noemde al veel vergeten oorlogen. Ik dacht dat Karelië ooit van Finland was, maar ingenomen door Rusland, waarna veel vluchtelingen met Finse wortels naar Finland zijn gekomen. Ik weet niet of die nog steeds in vluchtelingenkampen wonen en doorgaan als Kareliërs met een vluchtelingenstatus die streven naar herovering van Karelië. Over aanslagen hoor ik daar niks. Kan natuurlijk ook zijn dat ze opgenomen zijn in de Finse samenleving. Zoals de vluchtelingen uit Oost Europa met Duitse wortels, zover ze niet uitgemoord zijn, in Duitsland zijn opgenomen na WO-II. Zo zou het misschien een oplossing zijn als de Arabische Palestijnen opgenomen worden in het vrije Palestina, Jordanië en Syrië geheten. Beetje zuur dat je het land waar je grootouders woonden moet opgeven, maar een vredig en welvarend bestaan lijkt me ook wat waard. Of toch weer streven naar de situatie zoals die was voor het westen zich er mee ging bemoeien? Terug naar een Ottomaans rijk zoals Erdogan ook graag wil. Hoewel, de Turken hadden het weer gepikt van de Arabieren. Was Instanboel overigens niet ooit christelijk?

Een beetje cynisch misschien, maar zijn niet alle landen en grenzen ontstaan en weer verdwenen door veroveringen?
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 05 jun 2020 15:58

Vilaine schreef:
05 jun 2020 13:18
Een beetje cynisch misschien, maar zijn niet alle landen en grenzen ontstaan en weer verdwenen door veroveringen?
Klopt.
Grenzen hebben zich altijd al verlegd, daar waar migraties op gang kwamen op zoek naar voedsel, de sterkste de ander veroverde of de sterkste wordt verwelkomt, omdat hij gezien wordt als redder van een voorheen verdrukte bevolking.
En niet te vergeten natuurlijk door handjeklap overeenkomsten over grondeigendommen die gewijzigd werden, alsook daar waar door huwelijken of anderszins mensengroepen zich wijzigden en nieuwe grenzen ontstonden.

Maar toch echt niet te vergelijken met deze kunstmatige situatie.
Waar is het ooit zo geweest, dat bezetters het mogelijk is gemaakt door buitenstaanders, om in de praktijk de machtigste te zijn in hun directe omgeving en zo een oorspronkelijke bevolking te overwinnen en te onderdrukken?
Zoals hier mogelijk is gemaakt door de steun van de zg. beschaafde westerse joods-christelijke gemeenschap?
Ik gebruik nu expres dit relatieve nieuwe begrip, daar dit in de eerste helft van de vorige eeuw niet denkbaar was dat christenen zich zo te noemden.
En waar is ooit elders een volk geholpen door de grotere machten die feitelijk buitenstaanders waren, puur vanwege een mythe van meer dan 2000 jaar oud, om een oude situatie kunstmatig te herstellen.

Feitelijk om al een 2700 jaar
Want sinds de grote verstrooiingen van ca 700 jaar voor Christus door de Assyriërs en ca 600 jaar voor Christus naar Babel, was er al een status quo, waarin niet alleen achtergebleven joden, maar ook anderen de dienst uitmaakten in het grootste deel van dat gebied.
En het grootste deel van de Joden is elders blijven wonen.
Van daaruit is er een eindeloze hoeveelheid legenden ontstaan.
https://christenenvoorisrael.nl/2014/06 ... an-israel/

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 06 jun 2020 00:33

De vergeet twee millennia discriminatie van Joden door Christenen en moslims.
Je vergeet de pogroms.
Je vergeet de Holocaust.
Joden zullen zich nooit meer zonder slag of stoot laten uitroeien.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 06 jun 2020 04:48

gerard_m schreef:
Slechts 133 zijn er gedood door Isrealische strijdkrachen. Er is echter ook sprake van genocide indien men slechts mensen verdrijft, Het doorlopemd annexeren van Palestijnse gebieden en het weren van Palestijnen uit deze geannexeerde gebieden is daarom formeel ook een vorm van genocide. Maar uiteraard zijn deze praktijken - op jaarbasis - veel minder erg dan wat in de bijbel als opdracht van god wordt gezien

Het verdrijven van de oorspronkelijke bevolkimg is het voornaamste element. Het daadwerkelijk uitmoorden van bevolkingsgroepen wordt slechts bij uitzondering genoemd. Met name in verband met Midianieten en Amelekieten.

Ik ken slecht weinig Christenen die erkennen dat wat god volgens de bijbel beval immoreel was.
Ik wens u alle goeds

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 06 jun 2020 05:39

collegavanerik schreef:
06 jun 2020 00:33
De vergeet twee millennia discriminatie van Joden door christenen en moslims.
Je vergeet de pogroms.
Je vergeet de Holocaust.
Joden zullen zich nooit meer zonder slag of stoot laten uitroeien.
Ik vergeet niets van dat alles.
Ik benoem slechts dingen, die blijkbaar niet benoemd mogen worden, juist en altijd weer vanwege deze zaken.
Daarmee wordt je dan de mond gesnoerd als je het wil hebben over de realiteit van de dag van nu.

Over de eerste 1000 jaar is weinig te zeggen over alle plaatsen waar ze heen verspreid waren en woonden.
Waarschijnlijk hetzelfde als andere groepen, die zichzelf afgescheiden hielden (en houden) van de mensen waartussen ze leefden.
In de benoemde gebieden in het Midden Oosten woonden ze als één van de vele stammen/groepen, die of wel of niet samen konden leven.

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 06 jun 2020 11:35

Peter van Velzen schreef:
06 jun 2020 04:48
gerard_m schreef:
Slechts 133 zijn er gedood door Isrealische strijdkrachen. Er is echter ook sprake van genocide indien men slechts mensen verdrijft, Het doorlopemd annexeren van Palestijnse gebieden en het weren van Palestijnen uit deze geannexeerde gebieden is daarom formeel ook een vorm van genocide. Maar uiteraard zijn deze praktijken - op jaarbasis - veel minder erg dan wat in de bijbel als opdracht van god wordt gezien
Er woont een grote groep Palestijnen in Israël zelf: zo'n 21% van de Israëlische bevolking is Palestijns. De Palestijnse bevolking wordt niet verdreven, in tegendeel: deze groeit snel. Dus nee, er is geen sprake van genocide.

Daarmee praat ik het zionisme en het nederzettingenbeleid niet goed. Ik snap alleen niet waarom bij Israël altijd dit soort overdreven termen langs komen. Niemand heeft het over genocide in Jemen, Congo of in de dictaturen die om Israël heen liggen, door Vilaine zo mooi het Vrije Palestina genoemd.
Het verdrijven van de oorspronkelijke bevolkimg is het voornaamste element. Het daadwerkelijk uitmoorden van bevolkingsgroepen wordt slechts bij uitzondering genoemd. Met name in verband met Midianieten en Amelekieten.

Ik ken slecht weinig Christenen die erkennen dat wat god volgens de bijbel beval immoreel was.
Verreweg de meeste christenen beschouwen de verhalen uit het oude testament niet als een opdracht van God om na te leven.

Daar komt overigens bij dat Palestijnse organisaties zoals Hamas als doel hebben om Israel te vernietigen. Dat laten ze zich inderdaad niet (nogmaals) gebeuren.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Ronaldus67
Forum fan

Bericht door Ronaldus67 » 06 jun 2020 12:46

gerard_m schreef:
06 jun 2020 11:35

Daarmee praat ik het zionisme en het nederzettingenbeleid niet goed. Ik snap alleen niet waarom bij Israël altijd dit soort overdreven termen langs komen. Niemand heeft het over genocide in Jemen, Congo of in de dictaturen die om Israël heen liggen, door Vilaine zo mooi het Vrije Palestina genoemd.
Daarom spreek ik ook liever van misdrijven jegens de menselijkheid. En ja, je hebt gelijk. Overal waar deze misdrijven in de wereld plaatsvinden, dient dit met gelijke maat veroordeeld te worden. En toch breng je hier zelf al een nuance aan. Van dictaturen verwacht je deze verwerpelijkheid eerder dan van een parlementaire democratie, waarbij de ironie van dit alles ook nog eens is, dat Joden ervaringsdeskundige zijn wanneer het om uitsluiting van de de hele groep gaat. Dan dringt zich een gevoel bij mij op dat zij (in de vorm van de staat Israël) van slachtoffer nu zelf dader zijn geworden.
Verreweg de meeste christenen beschouwen de verhalen uit het oude testament niet als een opdracht van God om na te leven.
Veel christenen beschouwen de verhalen uit het OT (inclusief de gewelddadige inname van Jozua van het 'beloofde land') als een metafoor voor geestelijke groei in hun eigen leven. Dan wordt alles misschien niet letterlijk genomen, maar weet men van iets heel lelijks toch nog iets 'heel moois' te maken. Ik vind zoiets verwerpelijk.
Daar komt overigens bij dat Palestijnse organisaties zoals Hamas als doel hebben om Israël te vernietigen. Dat laten ze zich inderdaad niet (nogmaals) gebeuren.
Een heel dom standpunt in het handvest van Hamas. En bovendien koren op de molen van Israël. Dit versterkt enkel het beleid van Israel om buitenproportioneel te werk te kunnen gaan. Ter versterking van hun onderhandelingspositie zou men dit absurde standpunt dan ook meteen moeten schrappen. Zolang Hamas dit standpunt handhaaft, kan de wereld hen niet serieus nemen. Al zal het natuurlijk niet alleen uit hun statuut moeten verdwijnen. Zolang de harten niet veranderen en haat (over en weer) een drijfveer blijft, zal de status quo blijven aanhouden.
I sat by the ocean.

Plaats reactie