Peter van Velzen schreef: ↑11 jun 2020 04:01
Beste Gerard,
je onderschat de invloed van Evangelische Christenen op de politiek van de VS en de invloed van de VS in de wereld. Ik stel vast dat fundametalistische Christenen zich niet bekommeren om Atheisten Jezidi's en Koerden maar wel om Israel,
Hoe weten we dat? De VS begon IS in Irak en Syrie te bestrijden vanaf het moment dat de Jezidi' s vermoord werden.
Niet omdat ze pro-joods zijn (ze denken dat alle Joden schuldig zijn aan theocide), maar omdat een herstel van de staat Israel zoals beschreven in de bijbel mbt tot David en Salomon (een staat die waarschijnlijk nooit bestaan heeft) een voorwaarde zou zijn voor de verdere gebeurtenissen zoals beschreven in de apocalyps. (ze kunnen niet wachten op armageddon, waarin dat Israel weer vernietigd zou worden.
Is dit hun motief? Hoe groot en invloedrijk is deze groep in de VS? En hoe zwaar weegt de invloed van de VS op de situatie in Israël? Ik zou het niet weten, maar jij beweert het stellig. Kun je het onderbouwen?
Ik heb even de site erbij gepakt van onze meest orthodoxe broeders van de SGP in de hoop op aanwijzingen, en lees daar geen spoor terug van wat je schrijft. Wel een verbondenheid met Israël en een pro-Israël beleid, maar geen motief om de armageddon op te roepen. Maar misschien gaan hun Amerikaanse broeders een stuk verder en ze zijn ze veel invloedrijker.
Anderen gaan mee in de steun aan Israel omdat men de Holocaust-slachtoffers gebruikt om alles goed te praten wat Israel doet. Toegegeven Israel doet niet meer kwaad dan sommige tirannen in het midden-Oosten, maar daarom hoeft nog niet alles wat ze doet goedgekeurd te worden.
Dat ben ik met je eens. De holocaust geeft een soort collectief schuldgevoel, in elk geval in Europa. Dat kleurt het beleid op veel terreinen en ik denk ook m.b.t. Israël. Het kan in elk geval geen geldig excuus zijn voor misstanden waaraan Israël zich schuldig maakt.
Dat is waar dit topic over gaat. De op de bijbel gebaseerde onvoorwaardelijke steun voor de staat Israel waar veel Christenen achter staan. Ze zijn in principe niets beter dan fundamentalistische moslims, behalve dan dat ze enorm veel invloed op het nachtigste land ter wereld hebben en daarom minder snel geneigd zijn om tot individuele terreur(/wanhoops)daden over te gaan. En uiteraard het meer op moraal gebaseerde standpunt van de raad van kerken.
Dit zijn weer veel aannames in één zin. Om het tot dit topic te beperken: ik zou dus graag wat meer onderbouwing zien dat deze orthodoxe christenen een motief hebben zoals je aanneemt, en de zware invloed hebben zoals je aanneemt. Er zijn namelijk veel andere motieven denkbaar om Israël te steunen. Merk ook op dat de VS jaarlijks voor honderden miljoenen dollars aan Palestijnse organisaties doneerde, tot Trump daar recent de stekker uit trok.