Bibliotheken halen Bijbel uit de schappen niet meer van deze tijd

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Bonjour
Moderator

Re: Bibliotheken halen Bijbel uit de schappen niet meer van deze tijd

Bericht door Bonjour » 17 nov 2020 08:38

Nieuwspaal richt zich op lezers met een intelligentiequotiënt hoger dan 50.
en onder de 75 zijn ze vergeten.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 17 nov 2020 11:19

Rereformed schreef:
17 nov 2020 07:29
Dat is niet de reaktie die te wensen was na grove nalatigheid om bronnen eerst te checken voordat je met een bewering in een topictitel aankomt. In dit geval betekende dat slechts één minuut meer lezen van het krantje.

Het is nu al duidelijk dat op freethinker in de toekomst niet religie meer zo'n grote rol speelt, maar het steeds meer zal draaien om fakenews en samenzweringstheorieën die via valse of onbetrouwbare internetinformatie als stortregen tot ons komt. Het feit dat er meteen zoveel forummers intuimelen laat zien hoe ernstig men dit moet nemen.
Goed punt. Je ziet dit enorm toenemen, geholpen door social media en internet. Ik beschouw dit forum als een positieve uitzondering met weldenkende leden, maar je ziet zelfs ook hier eerste reacties op een bericht dat gelukkig duidelijk satirisch is.
Wat als dit soort berichten zich via een mooi in elkaar gezet filmpje via Youtube verspreiden? Langs deze weg leren we tegenwoordig dat PCR testen niet werken, corona eigenlijk griep is of helemaal niet bestaat en het koningshuis aan pedofilie doet. De volgelingen van Qanon groepen, maar ook clubs als Viruswaarheid, reageren als sekteleden. Op de Facebookgroepen wordt de revolutie gepredikt. Net als bij religies zal een kleine deel van de aanhang zich laten inspireren door actie.

Religie 2.0 is geboren.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 17 nov 2020 14:23

Rereformed schreef:
Dat is niet de reaktie die te wensen was na grove nalatigheid om bronnen eerst te checken voordat je met een bewering in een topictitel aankomt. In dit geval betekende dat slechts één minuut meer lezen van het krantje.
Ik lees de Speld en deze site al een tijd en lach mij te ongans. Zie de humor er van in. Je had van de week een brief geschreven aan Trump door een forumdeelnemer. En ik vond hem leuk, is jouw humor slechts beperkt tot je eigen inbreng?
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 17 nov 2020 16:42

PietV. schreef:
17 nov 2020 14:23
Rereformed schreef:
Ik lees de Speld en deze site al een tijd en lach mij te ongans. Zie de humor er van in. Je had van de week een brief geschreven aan Trump door een forumdeelnemer. En ik vond hem leuk, is jouw humor slechts beperkt tot je eigen inbreng?
Het gaat hier helemaal niet om humor, maar, zo vertel je me nu, om bewuste misleiding. Dat maakt het er voor mij nog problematischer op.

Mijn bijdrage kan niet opgevat worden als een echte brief aan Trump en geeft zogenaamd de woorden weer van een ander waarmee ik in gesprek ben. De bijdrage maakt eenieder duidelijk waar (voor mij) de argumentatie van de tegenstander op neerkomt. Dát noemt men satire.

Zowel je topictitel als je eerste bijdrage laat echter op geen enkele manier zien dat het humor is. Nieuwspaal is nog nooit eerder voorbijgekomen op dit forum. Je staat ook bekend als de persoon die al jaren zijn forumbijdragen beperkt tot het van tijd tot tijd een topic openen met een actueel nieuwtje betreffende religie.
Je topic was dus volkomen misleidend, zoals reakties erop lieten zien.
Born OK the first time

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV » 03 dec 2020 08:18

Een belangrijk deel van de Westerse culturele geschiedenis is gebaseerd op het Christelijk geloof met zijn Bijbel. Ook de studie van het Oude Testament is interessant voor historici en wetenschappers. Dat men zoiets weglaat in een bibliotheek als bronnenmateriaal, maakt zo'n bibliotheek ook onvolledig voor onderzoekers. Men vindt er dan niet alle werken in terug. Een schraler aanbod in de bibliotheek moet volgens mij tegengegaan worden.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 03 dec 2020 11:14

MaartenV schreef:
03 dec 2020 08:18
Een belangrijk deel van de Westerse culturele geschiedenis is gebaseerd op het Christelijk geloof met zijn Bijbel. Ook de studie van het Oude Testament is interessant voor historici en wetenschappers. Dat men zoiets weglaat in een bibliotheek als bronnenmateriaal, maakt zo'n bibliotheek ook onvolledig voor onderzoekers. Men vindt er dan niet alle werken in terug. Een schraler aanbod in de bibliotheek moet volgens mij tegengegaan worden.
Sorry hoor maar onderzoekers gaan echt niet belemmerd zijn omdat de plaatselijke bibliotheek geen exemplaar van de bijbel meer hebben. Ik ga er van uit dat onderzoekers gebruik maken van de oorspronkelijke bronnen en niet van de Willibrordvertaling of de BGT vertaling die je in het filiaal in de buurt terugvind.

Men vind in een bibliotheek hoe dan ook niet alle werken terug. Een bibliotheek heeft nu eenmaal maar een beperkte ruimte en moet dus regelmatig materiaal afvoeren om de collectie bij de tijd te kunnen houden. Hier in de gemeente heeft in ieder geval enkel het hoofdfiliaal nog een bijbel. De nevenfilialen niet meer.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 03 dec 2020 11:47

MaartenV schreef:. . .
. . .
. . .
Ook de studie van het Oude Testament is interessant voor historici en wetenschappers. Dat men zoiets weglaat in een bibliotheek als bronnenmateriaal, maakt zo'n bibliotheek ook onvolledig voor onderzoekers.
. . .
. . .
En dat is maar goed ook!!
Want anders was er geen ruimte over voor de gewonere mens waarvoor de gemeentelijke bieb er in de allereerste plaats is.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II » 03 dec 2020 12:29

Bij ons in de buurt ligt Spakenburg-Bunschoten. Dit dorp is trots op zijn Bibliotheek. Op het bord staat vermeld 'Christelijke Openbare Bibliotheek' Ik vraag me altijd al af hoe die twee samengaan. Zouden ze hier nu wel of niet Harry Potter boeken uitlenen?
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 03 dec 2020 13:57

MaartenV schreef:
Dat men zoiets weglaat in een bibliotheek als bronnenmateriaal, maakt zo'n bibliotheek ...
Je gaat door op dit onderwerp alsof het nog niet bij je is doorgedrongen dat de topictitel fake news is. Moet het nog een keer uitgespeld worden voor je?
Born OK the first time

Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II » 07 dec 2020 09:34

Rereformed schreef:
03 dec 2020 13:57
MaartenV schreef:
Dat men zoiets weglaat in een bibliotheek als bronnenmateriaal, maakt zo'n bibliotheek ...
Je gaat door op dit onderwerp alsof het nog niet bij je is doorgedrongen dat de topictitel fake news is. Moet het nog een keer uitgespeld worden voor je?
Ah, verpest het nu niet. Het liep net zo lekker. :angel12:
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Plaats reactie