RTL weermannen preken op TV

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

collegavanerik
Superposter

RTL weermannen preken op TV

Bericht door collegavanerik » 17 okt 2010 15:59

Reinier van de Berg, de RTL 4 weerman betrap ik regelmatig op evangeliseren tijdens zijn weerpraatje. Afgelopen zaterdag was het weer raak, de regenbogen die hij liet zien waren een "symbool van hoop".

http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... r_1955.xml

Ook collega Dennis Wilt had het afgelopen donderdag over de Jacobsladder (op1min58)

Het moet niet gekker worden.

GayaH
Bevlogen

Re: RTL weermannen preken op TV

Bericht door GayaH » 17 okt 2010 16:47

*
Wat heb je daar precies op tegen?
collegavanerik schreef:Reinier van de Berg, de RTL 4 weerman betrap ik regelmatig op evangeliseren tijdens zijn weerpraatje. Afgelopen zaterdag was het weer raak, de regenbogen die hij liet zien waren een "symbool van hoop".

Ook collega Dennis Wilt had het afgelopen donderdag over de Jacobsladder (op1min58)

Het moet niet gekker worden.
Hij zegt ook niet dat het een teken van hoop is, maar dat het bekend staat als een teken van hoop en legt meteen daarna de link met een windmolen op de betreffende foto:
  • "... en dat vind ik nou weer mooi passen bij deze foto,
    want er staat ook een windmolen bij en daar ben ik zelf een fan van,
    duurzame energie, teken van hoop .... "
Wat het gestamel over die Jacobsladder betreft: ff serieus, vind jij dat echt evangeliseren?

*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*

cvr
Geregelde verschijning

Bericht door cvr » 17 okt 2010 17:55

Ik vind dit spijkers op laag water zoeken.
Laat ze toch lekker babbelen.

mvg
Ik zeg; google, dan weet je het ook.

Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder » 17 okt 2010 18:57

Ik zou dit ook onder algemene cultuurgeschiedenis scharen.
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'

Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Bericht door Nietweten en Geweten » 17 okt 2010 20:37

Evangeliseren in de betekenis van 'tot het evangelie bekeren' of 'het evangelie verkondigen en verbreiden' is dit toch niet? Het zijn meer de zoveelste pogingen om het weerpraatje op te leuken - ben geneigd te zeggen 'op te hemelen', maar dat is misschien ook al te theïstisch voor woorden - en deze opleukpogingen kwamen ditmaal uit op Bijbelse gezegden. De tweede 'evangelisatiepoging' zou dan wel van 'evangelie-armoede' getuigen aangezien er eerst nog sprake is van 'jacobs-stralen' voordat de 'jacobsladder' in beeld komt.
Overigens werden niet alleen de zonnestralen gezien als transportmogelijkheid van de aarde naar de hemel, zoals in Jabob's ladder, maar in het oude Griekenland ook de regenboog: de halfgodin Iris bewoog er over heen en weer als boodschapper tussen goden en mensen.
Trouwens, ik verkies de regenboog over een draaiende windmolen als teken van duurzaamheidshoop boven het gezegde van onze MP, "windmolens draaien niet op wind maar op subsidie", als teken van rechtse duurzaamheidsangst oid - ja, wat is het eigenlijk waarop dat gezegde draait? Is dat gezegde slechts met waardering te begrijpen voor degenen voor wie de wereld primair draait om geld en niet zozeer om zijn as?
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens

Chinaman
Ervaren pen

Bericht door Chinaman » 17 okt 2010 20:47

Nietweten en Geweten schreef: Trouwens, ik verkies de regenboog over een draaiende windmolen als teken van duurzaamheidshoop boven het gezegde van onze MP, "windmolens draaien niet op wind maar op subsidie", als teken van rechtse duurzaamheidsangst oid - ja, wat is het eigenlijk waarop dat gezegde draait? Is dat gezegde slechts met waardering te begrijpen voor degenen voor wie de wereld primair draait om geld en niet zozeer om zijn as?
Ach, Olie en steenkolen liepen in het begin ook op subsidies, voordat er een spoorwegennet was moest dat allemaal eerst door de staat worden betaalt voordat mensen in de trein konden zitten, het zelfde geld voor olie, zonder snelwegen heb je niks aan een persoonsauto... Zonder subsidies en staatssteun was het nooit zo snel geworden als wat het nu is.

Als er een volledig duurzaam netwerk staat, dan zal die ook geen subsidies meer nodig hebben, maar zover is het nog niet.
Confucius (551 BC-479 BC): To put the world in order, we must first put the nation in order; to put the nation in order, we must put the family in order; to put the family in order, we must cultivate our personal life; and to cultivate our personal life, we must first set our hearts right.

Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Bericht door Nietweten en Geweten » 17 okt 2010 21:00

Chinaman: Als er een volledig duurzaam netwerk staat, dan zal die ook geen subsidies meer nodig hebben, maar zover is het nog niet.
Nee, inderdaad. En zolang zulke gezegdes als van Rutte nog goed in de smaak vallen dan is zelfs het urgente op-weg-zijn naar een volledig duurzaam netwerk nog ergerlijk ver weg.
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 17 okt 2010 21:07

Even googelen levert een interview met:
"Televisieweerman en part-time evangelist Reinier van den Berg"
http://members.tele2.nl/emielenannelie/vandenberg.html
Mijn vermoedens zijn juist....
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

Destinesia

Bericht door Destinesia » 17 okt 2010 21:10

Zolang ze het niet over "zwavelregen" gaan hebben vind ik het allemaal best.

Lekker rustig trouwens nu er een paar in een 100 procent rechte lijn naar de uitgang zijn gebonjourd. Een wonder!
Laatst gewijzigd door Destinesia op 17 okt 2010 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Mahalingam
Ervaren pen

Bericht door Mahalingam » 17 okt 2010 21:13

hinaman: Als er een volledig duurzaam netwerk staat, dan zal die ook geen subsidies meer nodig hebben, maar zover is het nog niet.
En tot die tijd kan je een steentje bijdragen door voortaan alleen nog maar koud te douchen!

Hoe je erop komt dat kolen winning gesubsidieert begon weet ik niet. Wel dat op het eind de kolenmijnen in Europa zwaar werden gesubsidieerd.
Over spoorwegen weet ik weinig, wel dat die begonnen als private spoorlijnen die later genationaliseerd werden (en nu weer terug geprivatiseerd) en subsidie gingen splurpen.

Olie en auto's: auto's betalen vanaf het begin wegenbelasting ( en zelfs tol vroeger, iets dat ze weer van stal willen halen onder de naam van rekeningrijden) en daarvan worden wegen betaald. Er blijft zelfs geld over dat besteed wordt aan andere goede doelen.
Op olie heeft altijd zo veel belasting gezeten dat deze energiedrager vroeger niet kon concurreren met kolen. Momenteel is electriciteit uit kolen het goedkoopste.
Hoeveel Groeners zouden nog groene stroom kopen als die twee keer zo duur voor ze zou zijn? (= echte prijs)
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt zal zijn hoofd moeten missen.

Chinaman
Ervaren pen

Bericht door Chinaman » 17 okt 2010 21:38

Belasting ja, die weer omgezet word in snelwegen, staats steun dus...

Wat kolen betreft gaf ik treinen aan als een voorbeeld omdat de eerdere treinen op kolen liepen...
Belangengemeenschap (1917-1937)

In 1917 ging de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij samenwerken met de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen en werd de belangenmaatschap Nederlandse Spoorwegen opgericht. Dit mondde uit in een fusie en de oprichting van de N.V. Nederlandsche Spoorwegen op 1 januari 1938. De naam Hollandse Spoor leeft nog voort in het Station Den Haag Hollands Spoor. De aanleiding voor het samengaan was zowel economisch als ideologisch.

De economische aanleiding was dat Nederland door de Eerste Wereldoorlog ernstig verzwakt was. De spoorwegen leden verlies, maar hun maatschappelijk belang was zo groot dat de overheid ze niet failliet kon laten gaan. Samenwerking tussen de tot dan toe concurrerende spoorwegmaatschappijen bracht verbetering.

In ideologisch opzicht speelde dat staatsexploitatie door sommigen – maar niet door iedereen – als wenselijk werd gezien. De vraag "wel of geen staatsexploitatie" is gedurende de hele geschiedenis van de spoorwegen controversieel geweest. Als groot voorbeeld golden de Preußische Staatseisenbahnen. In Nederland zijn de voorstanders van staatsexploitatie altijd minder sterk geweest dan in Duitsland maar ze werden begin 20e eeuw wel sterker. Zo ontstond het compromis van de belangengemeenschap dat twintig jaar stand heeft gehouden.

De activiteiten van HSM en SS werden volledig geïntegreerd maar HSM en SS bleven als particulier bedrijf bestaan. De overheid bezat aandelen in deze bedrijven. Op het moment dat het slecht ging met de spoorwegen verschafte de overheid kapitaal door haar aandelenbelang in SS en HSM uit te breiden, waardoor het particulier aandelenbezit is verwaterd.

Nationaal spoorwegbedrijf (1938-1994)
Voormalig logo van NS: een gevleugeld spoorwiel
Tegeltableau op station Haarlem uit 1939 ter gelegenheid van 100 jaar spoorwegen in Nederland

In 1938 vond een volledige fusie plaats tussen HSM en SS. De overheid heeft op dat moment de nog resterende particuliere aandeelhouders uitgekocht maar NS is wel een privaatrechtelijk bedrijf gebleven en geen staatsbedrijf. De NS werd dus een semi-overheidsbedrijf. Werknemers van NS zijn dan ook geen volledig ambtenaar geworden maar semi-overheidsambtenaar. NS werd een naamloze vennootschap met de Staat der Nederlanden als enig aandeelhouder. President-directeur was Jan Goudriaan.
De eerste electrische locomotieven kwamen pas in 1948. Daarmee is dus kolen als brandstof voor treinen in principe zeer lang gesubsidieert geweest...

Maar voordat die dingen allemaal (spoornet, snelwegen etc) zo enorm winstgevend werden, werd er door de staat flink gesponsert, het kan zijn dat tegenwoordig van "wegenbelasting" veel geld overblijft, maar dat was in de beginperiode zeker niet zo. wegen bouwen kost een hoop geld, een kilometer snelweg kost tegenwoordig geloof ik 100 miljoen euro of zoiets... Want er waren in het begin helemaal niet genoeg auto's (en dus wegenbelasting) om dat allemaal te betalen...

op het moment dat er een goed duurzaam netwerk staat, zal die ook winstgevend zijn, maar om het op te bouwen heeft men steun nodig... Net zoals snelwegen en treinen, die kolen en olie (als energie bron) enorm hebben bevorderd.
Confucius (551 BC-479 BC): To put the world in order, we must first put the nation in order; to put the nation in order, we must put the family in order; to put the family in order, we must cultivate our personal life; and to cultivate our personal life, we must first set our hearts right.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 17 okt 2010 21:40

Willen jullie on-topic blijven!!! Grt, Piet
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Bericht door Nietweten en Geweten » 17 okt 2010 21:42

@Collegavanerik
Ere wie ere toekomt. Een opmerkelijke passage van de (part-time) evangelist en creationistische metereoloog Reinier van den Berg:
In mijn studententijd in Wageningen kwam het geloof waarmee ik opgevoed ben op losse schroeven te staan. Dat kwam vooral door de wetenschap zelf. De verhalen over oerknal en oersoep werden met veel geweld over je heen gestort. Alsof dàt de waarheid is! Zoiets kan het laatste duwtje zijn dat je nodig hebt om van de rechte weg naar God af te wijken. Maar de evolutie is niets anders dan een geloof. Er is niks onwetenschappelijker dan jezelf wetenschapper noemen en tegelijk zeggen dat je atheïst bent. Als wetenschapper mag je niets uitsluiten en niemand op aarde kan met zekerheid zeggen dat God niet bestaat. Of je keihard kunt zeggen dat God wel bestaat? Ik denk van wel, nee, ik weet het wel zeker.
Metereologie is zo ongeveer de minst exacte van alle wetenschappen wat betreft prognostiek, niet bepaald een goede maatstaf om 'de' wetenschap mee te meten. Er is niets onwetenschappelijker dan jezelf wetenschapper noemen en tegelijk, met zeker-weten, de mogelijkheid te bevestigen dat God wèl bestaat. Elk godsbewijs is een cirkelredenering.
Laatst gewijzigd door Nietweten en Geweten op 17 okt 2010 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 17 okt 2010 21:43

collegavanerik schreef:Even googelen levert een interview met:
"Televisieweerman en part-time evangelist Reinier van den Berg"
http://members.tele2.nl/emielenannelie/vandenberg.html
Mijn vermoedens zijn juist....
Uit jouw link; het volgende:
"Ook op TV kun je subtiel iets laten zien van wat je inspireert. Afgelopen kerstavond deed ik het weerpraatje op RTL. Aan het eind heb ik mensen 'gezegende kerstdagen'gewenst. Dat is opvallend, ja, maar het is net de ruimte die je als christen kunt claimen in een seculiere maatschappij. Ik speld ook wel eens een ichtusvisje op mijn colbert. Dat zijn kleine signalen die je kunt uitzenden. Ik kan natuurlijk niet het kerstevangelie gaan lezen tijdens het weerbericht. Met Kerst heb ik ook wel eens een foto met prachtige lichtstralen laten zien en gezegd: "Het licht kwam in de wereld". Het woord licht had ik met een hoofdletter in het plaatje laten zetten. Een minuut na de uitzending belde de EO om te zeggen dat ze het buitengewoon mooi en fijn vonden. Dat niet een van mij collega's, maar uitgerekend ik op kerstavond moest presenteren, is niet toevallig. Het moest gebeuren."
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Chinaman
Ervaren pen

Bericht door Chinaman » 17 okt 2010 21:44

Oeps :oops: sorry

Weermannen ja, ach ze doen maar ik geloof er niet in :lol:

Plaats reactie