RTL weermannen preken op TV

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

collegavanerik
Superposter

Re: RTL weermannen preken op TV

Bericht door collegavanerik » 21 okt 2010 15:34

Nietweten en Geweten schreef:Religie is inderdaad (individuele uitzonderingen daargelaten) een hindernis voor vooruitgang in het verbeteren van de wereld. Wat betreft de urgentie van het aanpakken van de ecologische problemen is het wellicht niet de grootste hindernis. Wanneer je het in dat opzicht hebt over de hinderpaal van 'ongebreidelde kapitalistische/commerciële vooruitgang' denk ik aan de economie en politiek die danst om de heiligverklaarde gouden koe(i) van eeuwige groei.
Het proletariaat wil luxe. Zo lang iedere proletarier naar luxe streeft blijft de economie ongebreideld groeien. Als je denkt dat arbeiders hun zuur verdiende welvaart willen inruilen voor een vaag ecologisch ideaal heb je marx niet goed gelezen.
In dat opzicht is ecologie een net zo mensvijandige doctrine voor het proletariaat als het christendom.

Een ecologie die trouwens ook de weermannen preken. [-o<
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Bericht door Nietweten en Geweten » 22 okt 2010 04:07

'Ecologie' is de samentrekking van 'oikos: huishouding' en 'logos: studie, wetenschap'.
Het is letterlijk huishoudingsstudie, de wetenschap van de huishouding van de mensheid op aarde.
Het is gaat over het huishoudboekje van en voor mensheidsleden op deze planeet.

Het heeft een ruimere betekenis dan enkel het minimaliseren van je ecologische voetafdruk vanuit 'een vaag ecologisch ideaal' als 'voor het milieu', waar het 'proletariaat' de eigen luxe nooit voor zal willen opgeven. Je zegt, cve, dat de ecologie in dat opzicht voor de arbeidersklasse in het bedrijfsleven - die uitsluitend van haar arbeid (en niet van kapitaalwinst) - leeft een even 'mensvijandige doctrine' is als het Christendom. Je bedoelt eigenlijk dat ecologie 'luxevijandig" of "welvaartsvijandig" is. In dat opzicht doelt je vergelijking met het Christendom op bepaalde leringen die vijandig staan tov het luxe/welvaartsniveau van hardwerkende geldmakers. Op welke doel je precies?
Toch niet de Christelijke eindtijdvoorspelling van angstaanjagende 'ecologische' natuurrampen die de mensheid treffen als onderdeel van God's plan als liefhebbende Vader die volgens Reinier van den Berg's geloof binnenkort uitkomt en het hoopvolle teken is dat de wederopstanding van Jezus dichtbij is? Je schat me qua ecologie hopelijk toch niet in alsof ik een ecologisch huishoudboekje wil ontwerpen van en voor Christenen en andere religieuze mensen die, terwijl ze aan ecologische voetafdrukminimalisering doen, in blijde (verlossings)verwachting geraken van goddelijk geplande ecologische rampen, zoals RvdB offscreen predikte: "Onbedwingbare virussen, de plagen in het vee. Schattingen zijn dat de komende jaren een miljoen mensen per jaar zullen sterven door veranderingen in het klimaat"?

Grappig dat je vraagt of ik Marx wel goed gelezen had. Nou niet zijn volledige oeuvre nee. Vandaag stuitte ik op een voor mij nog onbekende passage van de jonge Marx tijdens het lezen van «De utopie van de vrije markt» (2010) van Hans Achterhuis. Toen ik de metafoor van de dansende aanbidding rond het gouden kalf gebruikte voor de politiek en economie dacht ik aan de afbeelding die is geplaatst aan het begin van deel I van dat filosofisch-utopiekritische boek over de neoliberale ideologie van de vrije markt en bedoelde eigenlijk preciezer de gouden koei van onafhankelijke geldmachts- of kapitaalkrachtsgroei, de (af)god van het geld. In dit opzicht vergelijkt Marx primitieve stammen die hun zelfgemaakte beeld van de godheid niet altijd doorzien als hun eigen product met de deelnemers aan een markteconomie die niet altijd doorzien dat zijzelf het kapitaal, dat hen beheerst, geschapen hebben (2010, hfst. 21 "Karl Marx: van geld tot kapitaal", 195-99).

Volgens Achterhuis had Marx overigens zijn hele leven geldproblemen en moest steeds lenen.

De jonge, humanistische Marx maakte in de (inter)menselijke relaties een scherp onderscheid tussen
(a) de verhouding van de mens als mens waarin liefde alleen tegen liefde, vertrouwen slechts tegen vertrouwen kan worden uitgewisseld en
(b) de vervreemde verhouding tussen geldverdieners aanbidding van het (productenruil-middel) geld als doel-op-zich en verering van de macht-door-geld.
In de volgende passage beschrijft de jonge Marx (b) hoe het geld mensen in zijn greep krijgt en verandert:
Wat door het geld van mij is, wat ik kan betalen, dat wil zeggen wat het geld kan kopen, dat ben ik, de bezitter van het geld zelf. Hoe groter de macht van het geld, des te groter mijn eigen macht. De eigenschappen van het geld zijn de eigenschappen en essentiële vermogens van mij - de bezitter van het geld. Wat ik ben en wat ik kan hangt dus allerminst af van mijn individualiteit. Ik ben lelijk, maar ik kan de knapste vrouwen kopen. Dus ben ik niet lelijk, want het effect van de lelijkheid, haar afschrikwekkende kracht, wordt door geld tenietgedaan. Ik ben - gezien mijn individualiteit - kreupel, maar het geld verschaft mij vierentwintig voeten, ik ben dus niet meer kreupel. Ik ben een slecht, gewetenloos, oneerlijk, geestloos mens, maar het geld wordt met respect bejegend, dus ook de eigenaar ervan. Het geld is het hoogste goed, dus is ook de bezitter ervan goed; het geld bespaart me bovendien de moeite om oneerlijk te zijn: dus ga ik door een eerlijk mens. Ik ben geestloos, maar het geld is de waarachtige geest van alle dingen; hoe zou zijn bezitter dan geestloos kunnen zijn? Bovendien kan hij geestrijke lieden voor zich kopen, en is hij die de macht heeft over de mensen met geest, niet veel geestrijker dan de geestrijkste zelf?
Is dit, in cve's woorden, geen morele aanklacht van Marx tegen het geld als "mensvijandige doctrine"?
En is in latere «Das Kapital» voor het proletariaat de "mensvijandige doctrine" niet die van de kapitalitische ideologie der geldpijpdansende kapitaalfunctionarissen? De neoliberaal Bolkestein heeft ooit gezegd: "Kapitalen stromen de hele wereld over, op zoek naar de hoogste opbrengst". Dan zijn mensen fuctionarissen van het kapitaal geworden die zich ondergeschikt hebben gemaakt aan de wetten van de markteconomie (H.A., 2010, p. 200).

Een ecologische huishuidboekje van en voor mensen op planeet aarde zou het thuiszijn kunnen beschrijven in termen van welvaart in Marx's intermenselijke relaties (b) èn (a).
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 22 okt 2010 20:10

je preekt :D
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.

Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Bericht door Nietweten en Geweten » 23 okt 2010 01:16

Het evangelie van filosofische kritiek dan? :angel12:
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 24 okt 2010 00:22

Ik ben dingen te weten gekomen over marx die ik nog niet wist, tjonge wat een mensvijandige man was dat zeg.

Marx heeft zelf voornamelijk geleefd op een erfenis, en dan beweren dat het goed is voor het proletariaat dat het geen bezit heeft. Marks zegt wat goed is voor de arbeider, maar zelf heeft hij nooit zijn handen vuil gemaakt, geen wonder dat het communisme dood is. #-o
Afbeelding Hebr 6:

Plaats reactie