Off-topic discussies van Job

Hierin worden grove overtredingen geplaatst waar de beheerders van https://www.freethinker.nl" uitdrukkelijk afstand van nemen.

Moderator: Moderators

Job
Banned

Re: Peter versus de dominee

Bericht door Job » 13 jun 2015 20:59

dikkemick schreef:Waar Mozes vandaan komt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sargon_van_Akkad" onclick="window.open(this.href);return false;
Wederom plagiaat.
Is geen argument.
Denk je nu echt dat bijbelwetenschappers, exegeten, theologen, filosofen. etc..dit niet weten ?
Denk je nu dat je mij iets nieuws verteld ??

Job
"De geest is niet in het ik maar tussen ik en jij"
(Martin Buber)

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 13 jun 2015 21:04

Job schreef:Zo hebben vele bijbelse namen betrekking op God.
Bang als ze waren dat hun god naamloos ten onder zou gaan.
Veelzeggend!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

Job
Banned

Bericht door Job » 13 jun 2015 21:04

dikkemick schreef:?
En nog steeds heb ik de grootste moeite met jouw interpretatie omdat je god zelf zover wegcijfert dat er niets meer van overblijft.
Je heb er niet veel van begrepen, vrees ik.
Dikkemick schreef:Het is een menselijk concept. Goden is van alle tijden. God van later tijd.
Je moet als bijbellezer onderscheidt maken tussen Gods imago en Gods identiteit. Mensen creeëren alleen godsbeelden.
En deze godsbeelden zijn tijd- en cultuur gebonden. Heb ik al duidelijk gemaakt.
Maar een godsbeeld zegt nog niets over God zelf.

Job
"De geest is niet in het ik maar tussen ik en jij"
(Martin Buber)

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 13 jun 2015 21:15

Job schreef:Je heb er niet veel van begrepen, vrees ik
Ik meen juist dat jij er niets van begrijpt.
Job schreef:Maar een godsbeeld zegt nog niets over God zelf.
En deze uitspraak bevestigd dat.

Godsbeelden zijn het enige die iets zeggen over welke god dan ook, simpelweg omdat er geen enkele andere manier is om iets over goden te zeggen.
Ze zijn namelijk niet kenbaar, niet waarneembaar, niet meetbaar etc. etc.

En godsbeelden zijn uiteindelijk niet meer dan menselijke fantasie, wensdenken en vooral een manier om grote groepen mensen (schapen) te be(over)heersen.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 13 jun 2015 21:24

Job schreef:
dikkemick schreef:?
En nog steeds heb ik de grootste moeite met jouw interpretatie omdat je god zelf zover wegcijfert dat er niets meer van overblijft.
Je heb er niet veel van begrepen, vrees ik.
Dikkemick schreef:Het is een menselijk concept. Goden is van alle tijden. God van later tijd.
Je moet als bijbellezer onderscheidt maken tussen Gods imago en Gods identiteit. Mensen creeëren alleen godsbeelden.
En deze godsbeelden zijn tijd- en cultuur gebonden. Heb ik al duidelijk gemaakt.

Job
Enlighten me Job. M.n. Gods identiteit ben ik zeer benieuwd naar. In menselijke Nederlandse begrijpelijke taal aub.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Berjan
Ervaren pen

Bericht door Berjan » 13 jun 2015 21:28

Job schreef:Je moet als bijbellezer onderscheidt maken tussen Gods imago en Gods identiteit. Mensen creeëren alleen godsbeelden.

Job
Jij creeert toch ook een godsbeeld? of heeft jouw leraar soms de waarheid en wijsheid in pacht als het om god gaat?

Als alles een beeld van god is kun je ook zeggen dat god niet bestaat. Jij bent gewoon een verkapte atheist, die een beetje de troll wil spelen.

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 13 jun 2015 22:43

Job schreef:
Writer schreef:Jij maakt er net als RV een menselijk probleem van.
Dat is het ook. Het woord 'Satan' geeft een 'functie' aan.

Het betekent "aanklager", "beschuldiger"...

En dat doen mensen. Want wie zijn de aanklagers van Job in de dialogen ?
Job
Ik begrijp steeds minder van jouw godsdienst en je maakt me ook niet echt nieuwsgierig meer.
NB: Doe wel en zie niet om.

Gesloten