Het China van vandaag

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Chinaman
Diehard

Re: Het China van vandaag

Bericht door Chinaman » 31 mar 2021 12:59

@Appelflap
Ja dat is ook zo, het ging me erover dat de staat er gemakkelijk bijkan.
@lanier
Er zijn idd regels, en als je tegenwoordig demonstreert tegen bv de Covid maatregelen protesteert komt dat ook in jou “dossier”...
Karl Jaspers; those who committed war crimes were morally guilty, and those who tolerated them without resistance were politically guilty, leading to collective guilt for all.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 31 mar 2021 13:25

Chinaman schreef:
31 mar 2021 12:59
@Appelflap
Ik snap dat je probeert te doen alsof China perfect te vergelijken is met een europese democratie maar je vergist je schromelijk.
Europese veiligheidsdiensten kunnen niet zomaar ergens aankloppen en dan op straffe van een werkkamp gegevens/data opeisen zonder enige vorm van verdere controle

Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman » 31 mar 2021 13:48

Nee idd, in China zal de politie ook niet elk dossier nagaan, dat is onzinnig en veelst te veel werk met al die Chinezen hier :D , maar als men je hier verdenkt dan zullen ze dat wel doen, en ik ben het met je eens dat die controle hier in China intensiever zal zijn.

Wat regels betreft, ook in de EU zullen het “anders denkenden” zijn die eerder worden opgezocht betreft “dossier” en dat ie gedetailleerder en intensiever word bijgehouden zal zijn dan anderen. Soms kan dat goed zijn soms slecht...
Karl Jaspers; those who committed war crimes were morally guilty, and those who tolerated them without resistance were politically guilty, leading to collective guilt for all.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 31 mar 2021 17:41

Ondertussen is BBC correspondent John Sudworth halsoverkop vertrokken van China naar Taiwan. Dit na een dreiging van de Chinese overheid met een rechtzaak vanwege de berichtgeving over de Oeigoeren. Hij onthulde misstanden in de detentiekampen (Chinezen spreken van heropvoedingskampen) waar zo'n 1 miljoen Oeigoeren verblijven. Er zou daar sprake zijn van martelingen, verkrachtingen en gedwongen sterilisaties. Ook schreef hij over de coronacrisis in China. Volgens China maakt hij China zwart en verspreid hij nepnews.

Wie moet ik geloven? De BBC staat uitermate bekend als betrouwbare bron. Ik heb zo mijn twijfels over de Chinese overheid die uit alle macht probeert de Chinese bevolking bijeen te houden en hetzelfde te laten denken. Misschien ook de enige manier vanwege de grootte van de bevolking. Maar des te meer de economie groeit, des te meer mensen invloed willen uitoefenen en een eigen mening hebben. Dat wordt nog een hele uitdaging in de toekomst voor de Chinese overheid.

Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman » 31 mar 2021 18:39

Klopt ik had het kantoor vd BBC in Peking gezien, die was nu dicht en er waren geen mensen om commentaar te geven...

Wie je moet geloven, dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten, ik zal jou waarschijnlijk niet/nooit kunnen overtuigen en we zullen er hopelijk in dat geval nog lang over debat zeuren hier.

En eigenlijk maakt onze mening helaas weinig uit, de bal is nu al gaan rollen... En zolang het bij economische sancties blijft, is het niet zo erg, China is geen Iraq, sancties betekenen niet miljoen dode kinderen (Albright).

Wellicht Proxy oorlogen? Waarbij voormalige terroristische organisaties (of nieuwe met oude leden van die andere, zoals de “vrijheids strijders” die later ISIS werden) op grote schaal bewapend worden...

Ja dat zal er waarschijnlijk aankomen, waarna Peking daarna zal moeten ingrijpen, Daarna zal de boel helemaal niet meer te overzien zijn... Krijgen we straks wellicht gifgas aantijgingen???
En dan voor burgeroorlog ala Syrië in de Provincie Xinjiang/Oost Turkmenistan...

Maar dat zal niet gebeuren, China is geen Syrië/Assad of Iraq/Saddam... als ze dat proberen is het gewoon oorlog op grote schaal...

De wereld is in crisis als nooit van tevoren in de “moderne” geschiedenis... Ik hoop dat de wereldleiders hun hoofd koel houden...

Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman » 11 apr 2021 02:35

appelfflap schreef:
31 mar 2021 13:25
Chinaman schreef:
31 mar 2021 12:59
@Appelflap
Ik snap dat je probeert te doen alsof China perfect te vergelijken is met een europese democratie maar je vergist je schromelijk.
Europese veiligheidsdiensten kunnen niet zomaar ergens aankloppen en dan op straffe van een werkkamp gegevens/data opeisen zonder enige vorm van verdere controle
https://www.nu.nl/politiek/6126932/kame ... -nctv.html
De Tweede Kamer wil opheldering over de werkwijze van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV). Die heeft volgens NRC jarenlang in strijd met de wet privacygevoelige informatie over burgers verzameld en gedeeld. Ook volgden medewerkers met nepaccounts op sociale media honderden politieke campagneleiders, religieuze voormannen en activisten.....

Uit vertrouwelijke analyses zou blijken met wie de gevolgde personen getrouwd zijn, of ze kinderen hebben en met wie ze omgaan, soms inclusief foto's.....

Volgens een verklaring van de NCTV is de organisatie "de afgelopen jaren geconfronteerd met juridische procedures, waarbij ook de legitimiteit van het verwerken van persoonsgegevens ter discussie is gesteld", maar blijkt de werkwijze niet in strijd met de wet. Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid Pieter-Jaap Aalbersberg erkent in NRC dat "de juridische grondslag moet worden verbeterd".

Volgens de krant is echter nergens vastgelegd hoe ver de coördinator mag gaan in het verzamelen van informatie over personen en organisaties.
Lijkt me heel erg veel op hetgeen waarvan ik de China van “verdenk”....

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 11 apr 2021 04:18

China wordt een steeds sterkere (straks ondanks sancties onbedwingbare?) technologische supermacht. Helemaal als ook Hongkong en Taiwan meer onder controle van China komen dan nu al het geval is.

China lijkt vooralsnog geen keer te willen maken in het (waar ter wereld mogelijk) genadeloos afrekenen met jihadistische excessen.

Zie ook Jihadist Perceptions of a Rising Superpower - Troubles Along China's Belt and Road

Daaruit :
Jihadists have threatened China for its domestic policy in Xinjiang as well as its foreign policy and rollout of the Belt and Road Initiative (BRI). There is real intent behind the rhetoric; militants have targeted Chinese nationals and interests in an expanding number of countries. One researcher wrote, "When you become a big power, you become a big target" and that "China's southern and western borders are increasingly marked by countries where angry minorities are focusing their rage on Beijing" adding the "most dramatic cases are in Pakistan and Indonesia."

The Turkistan Islamic Party, Tehrik-i-Taliban Pakistan, the Islamic State, and others have explicitly declared China an enemy and have conducted operations against Chinese nationals. In Pakistan, there is a lengthy record of jihadist groups as well as Sindhi and Baloch militants attacking Chinese citizens. Chinese nationals have also been killed in neighboring Afghanistan.
Islamists have portrayed China as a colonizer due to its heavy commercial activity abroad. Abu Zar al-Burmi, a luminary of anti-China rhetoric, drew a comparison to the British East India Company and claimed the Chinese have "conquered" Pakistan. In a 2013 sermon, al-Burmi criticized Islamabad for dealing Gwadar Port to China and exhorted Muslims to attack Chinese nationals and commercial interests inside Pakistan.
Contemporary China has generally refrained from military engagement outside of its own borders, but there has been some indication of divergent behaviour over recent years. China has expanded its international security presence and has enacted a law allowing for the deployment of People's Liberation Army (PLA) forces on counterterrorism missions abroad.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 11 apr 2021 05:25

Verder uit Jihadist Perceptions of a Rising Superpower - Troubles Along China's Belt and Road :

Jihadists are conscious of China's growing offensive capabilities and anticipate future military intervention. The Islamic State surmised "it will not be long before [the Chinese] intervene [in the Muslim world] directly through war with soldiers, aircraft, missiles, and warships." Abu Zar al-Burmi similarly warned, "Mujahidin should know that the coming enemy of the Ummah is China, which is developing its weapons day after day to fight the Muslims".
The rise of China is a defining trend of international politics in the 21st Century. It is an unavoidable force that is commanding the attention of nation states and non-state actors alike. China's growing footprint in the Islamic world is fuelling militant animosity while simultaneously increasing its exposure to attack.
If China continues to become more powerful, assertive, and interventionist it may very well become a higher priority enemy for a number of jihadist groups around the world.

De groeiende Chinese macht blijft ook in de Verenigde Staten niet onopgemerkt :

China Now Has More Warships Than the U.S. Navy

én :

Is China beating the US to AI supremacy?

Daaruit :

China introduced its Artificial Intelligence Development Plan (AIDP) in 2017 to make China an AI superpower by 2030, surpassing its rivals to become "the world's premier artificial intelligence innovation center". The country also aims to monetize AI into a trillion-yuan industry and to emerge as the driving force in defining ethical norms and standards for AI. Following that, the Chinese government-backed up its AI plans with significant state subsidies.

Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Plaats reactie