Het leren van de Nederlandse geschreven taal

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

sytze
Diehard

Het leren van de Nederlandse geschreven taal

Bericht door sytze » 02 okt 2014 16:18

Ik kon geen betere plek vinden dan de cultuur sectie van het forum. Er stond in de beschrijving dat hier alles geplaatst mocht worden wat van invloed is op cultuur, zoals taal. De babbelbox zou ik wat jammer vinden, omdat ik dit niet luchtig genoeg vind.

Mijn vraag aan jullie is wie er uitblinkt in de Nederlandse taal en hier vragen over kan beantwoorden. Nederlands is een lastige taal, zelfs voor de Nederlanders heb ik gemerkt. (Waaronder mijzelf, hoewel ik nu natuurlijk extra mijn best doe :lol: )

Ook vraag ik aan jullie wie er juist niet uitblinkt in de Nederlandse taal en hier nog wat extra ondersteuning bij nodig heeft. (zoals ik dus.) Het is natuurlijk al een verademing voor mensen zoals ons dat er rode richeltjes onder een woord komen te staan zodra een woord niet correct is, zoals bij mij net het geval was bij het woord riggeltjes, wat dus richeltjes moest zijn ;). Maar helaas zijn er sommige taalproblemen die een computer er (nog?!) niet uit kan halen en welke we dus onder de knie moeten krijgen.

Ik hoor in de jaren dat ik hier vertoef van meerdere forum leden dat ze zich ergeren aan fouten die gemaakt worden in getypte teksten. Helaas hoor ik maar weinigen die hier voor "uitkomen" en die hulp zoeken. Nu zal ik dus maar de Jezus zijn die zich opoffert voor ons allen die overal rode richeltjes te zien krijgen en bepaalde regeltjes maar niet onder de knie krijgen, help, o onze toekomstige taalprofeten! (en dat laatste woord kwamen geen richeltjes onder, dus taalprofeten bestaan)

Ik hoor graag wie hier enthousiast van word(t....? iets met smurft?), dus of je hebt een tekort aan taalvaardigheden of je stroomt ervan over, meld je! :)
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Het leren van de Nederlandse geschreven taal

Bericht door Rereformed » 02 okt 2014 17:10

Ga Fins leren ( http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=5481" onclick="window.open(this.href);return false; ). Fris je altijd van op! En daarna is Nederlands een fluitje van een cent!

OK... Je begint met deze regel: presens (tegenwoordige tijd) tweede (jij) en derde persoon enkelvoud (hij, zij, het, naam) krijgt -t

ik geloof (het wel)
jij gelooft (het niet)
hij gelooft

ik smurf
jij smurft
hij smurft

ik leer
jij leert
hij leert

De -dt komt dus wanneer de ik-vorm op een -d eindigt:

ik word
jij wordt
hij wordt

ik bid (niet)
jij bidt (ook niet)
hij bidt (ook al niet)

ik bied
jij biedt
hij biedt

ik verspreid
jij verspreidt
hij verspreidt

Wanneer (het onderwerp) jij in vraagvorm staat valt de -t weg:
jij leert --- leer je?
jij denkt ------ denk je?
jij koopt ----- koop je?

Dus
jij vindt ----- vind je?
jij wordt ------ word je?

Wanneer je onzeker bent substitueer er een ander woord voor in de plaats zodat je het kan horen:

vind je --- net zoals zoek je of slaap je
verspreidt hij ---- net zoals zoekt hij of slaapt hij

Hier een moeilijke:
wat vindt je moeder ervan? --- net zoals 'wat denkt je moeder ervan?'

Het woordje je is hier geen onderwerp, maar een bezittelijk naamwoord. Het woordje 'moeder' (=zij) is het onderwerp.
Born OK the first time

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 02 okt 2014 18:04

ter aanvulling

de ge/gij vorm :)
gij wordt, gij spreekt
wordt gij
gij werdt
in de verleden tijd ALTIJD +t uitgezonderd stam op -t- (ik-vorm)
(iets 19e eeuws en enkel nog gebruikt in dictee's)

ook nog voltooid deelwoord
hier kun je geen d/t zien staan
gewoon naar verleden tijd kijken

verhuizen
hij verhuisde, hij is verhuisd

*hij is verhuisdt* kan nooit

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 02 okt 2014 18:11

Heb dit jaar weer eens aan Het Groot Dictee der Nederlandse Taal meegedaan, dat valt altijd tegen. :)

Haal er maar iemand bij en laat hem of haar de volgende zin oplezen en dan schrijft u 'm op (quoten = lezen):

Zulke lammenadige anastrofes vernoemde de criticaster naar zijn tante Betje, in wier postale verbiage een heel aantal zeugmata, polysyndetons en anakoloeten wiewauwde.

Mevrouw Reref wil 'm vast voorlezen, dat ze de zin niet begrijpt is niet erg, dat doe ik ook niet.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

HankS
Diehard

Bericht door HankS » 02 okt 2014 18:25

Er is een website die bij twijfel advies kan geven https://onzetaal.nl/taaladvies" onclick="window.open(this.href);return false; .

Ik vind het zeer hinderlijk dat tegenwoordig jou en jouw door elkaar geschreven wordt, de eerste is een persoonlijk voornaamwoord en jet tweede een bezittelijk voornaamwoord, ik lees namelijk nog steeds in gedachten een verschillende klank.
Het zelfde geldt voor " verkeerd in goede staat", wat in mijn gedachte ook heel raar klinkt zowel qua klank als qua betekenis. Op bovenstaande link staan veel voorbeelden en is het bezoeken waard .
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 02 okt 2014 18:29

Troost u allen, die niet foutloos kunnen schrijven.

Het lukt heel veel aspirant PA-ers ook niet.
Bijscholing en toelatingsexamen vereist in spelling tegenwoordig voor VWO verlaters, die later onze kinderen spelling willen leren. :lol: :lol:

Maar goed, dat zij wel goed zijn onderwezen in begrijpend lezen, want dat lijkt hoger gewaardeerd op de Nederlandse basis en middelbare scholen dan spelling.
En begrijpelijk ook. Dat komen we elke dag tegen als we elke dag op FT zitten.
Of niet.....
Ook in verhandelingen schrijven is de gemiddelde jonge schoolverlater beter dan ooit.
Het zelf zoeken van gegevens en aan elkaar breien in begrijpelijke taal is al een hele kunst, ook met spelfouten.
En ook met verkeert begrip en combineren van de gegevens tot verkeerde conclusies.
Daar wil het ook nog wel eens aan schorten.
Maar ook dat wordt niet beoordeeld in de Nederlandse taalles.

Dus troost je Sytze, van mij krijg je een 9 voor de nederlandse taal.
Niemand is perfect, zei ooit een middelbare school leraar ons, ook niet degene die beoordeelt, daarom geef ik nooit een 10.
De 9 was het hoogst haalbare bij hem.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 02 okt 2014 18:32

HankS schreef:Ik vind het zeer hinderlijk dat tegenwoordig jou en jouw door elkaar geschreven wordt, de eerste is een persoonlijk voornaamwoord en jet tweede een bezittelijk voornaamwoord, ik lees namelijk nog steeds in gedachten een verschillende klank.
Wat denk je van het gebruik van "Jij kan....."?
Een van mijn spellingscorrectoren ergens geeft zelfs "Jij kunt......" aan met de bekende rode richeltjes. 8*)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 02 okt 2014 18:59

HankS schreef:Ik vind het zeer hinderlijk dat tegenwoordig jou en jouw door elkaar geschreven wordt, de eerste is een persoonlijk voornaamwoord en het tweede een bezittelijk voornaamwoord, ik lees namelijk nog steeds in gedachten een verschillende klank.
Het zelfde geldt voor "verkeerd in goede staat", wat in mijn gedachte ook heel raar klinkt zowel qua klank als qua betekenis.
Inderdaad is het zeer hinderlijk wanneer het verkeerd geschreven wordt vanwege de zo verschillende betekenis.
Dat je er verschillende klanken in hoort is interessant. De uitspraak van die verschillende woorden is exact gelijk, vandaar dat de fouten gemaakt worden. Het geschreven woord houdt je dus voor de gek. Blijkbaar ben je meer visueel dan auditief ingesteld.
Born OK the first time

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 02 okt 2014 19:03

een forummer schreef:verkeert begrip...
Niemand is perfect.
Inderdaad. :wink:

Ik schreef in het vorige bericht eerst 'houd je voor de gek'... en moest het even later verbeteren toen ik opmerkte dat 'het woord' het onderwerp was ('je' is object).

Omdat ik veel Engels spreek en lees heb ik er last van dat ik soms idiomen verkeerd zeg
In andere woorden (in other words) moet zijn 'met andere woorden'
Ik schreef vaak 'duimregel' (rule of thumb), totdat iemand me verbeterde dat het 'vuistregel' moet zijn in het Nederlands.

Idiomen zijn soms lastig. Er was eens een Nederlandse film op de Finse TV en iemand vroeg "Hoeveel zijn er?" Het antwoord was "Een stuk of twintig". De Finse ondertiteling gaf als vertaling: "Eén of twintig".
Born OK the first time

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 02 okt 2014 19:20

Rereformed schreef: Ik schreef in het vorige bericht eerst 'houd je voor de gek'... en moest het even later verbeteren toen ik opmerkte dat 'het woord' het onderwerp was ('je' is object).
gebrekkige grammaticakennis veroorzaakt veel fouten
kun je een bezittelijk voornaamwoord of onderwerp niet herkennen zit je snel vast en moet je gokken

is een algemene opmerking (niet persoonlijk opvatten)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 02 okt 2014 19:27

appelfflap schreef:
gebrekkige grammaticakennis veroorzaakt veel fouten
kun je een bezittelijk voornaamwoord of onderwerp niet herkennen zit je snel vast en moet je gokken
Op den duur praten we Afrikaans :wink:

ons = zowel wij als ons

hulle = zowel zij als hen als hun
Born OK the first time

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 02 okt 2014 20:11

Rereformed schreef:
Mariakat schreef:verkeert begrip...
Niemand is perfect.
Inderdaad. :wink:
Het kan verkeren.
:lol: :lol:
Waarom weet ik niet, maar ik betrap me de laatste jaren steeds vaker op fouten.
Zeker als ik mijn schrijfsels niet nalees.
Maar zelfs dan twijfel ik tegenwoordig steeds vaker hoe iets geschreven moet worden.
Vroeger schreef ik bijna foutloos.
Echt waar. :wink:

HankS
Diehard

Bericht door HankS » 02 okt 2014 20:41

Rereformed schreef:
HankS schreef:Ik vind het zeer hinderlijk dat tegenwoordig jou en jouw door elkaar geschreven wordt, de eerste is een persoonlijk voornaamwoord en jet tweede een bezittelijk voornaamwoord, ik lees namelijk nog steeds in gedachten een verschillende klank.
Het zelfde geldt voor "verkeerd in goede staat", wat in mijn gedachte ook heel raar klinkt zowel qua klank als qua betekenis.
Inderdaad is het zeer hinderlijk wanneer het verkeerd geschreven wordt vanwege de zo verschillende betekenis.
Dat je er verschillende klanken in hoort is interessant. De uitspraak van die verschillende woorden is exact gelijk, vandaar dat de fouten gemaakt worden. Het geschreven woord houdt je dus voor de gek. Blijkbaar ben je meer visueel dan auditief ingesteld.
Jou is korter dan jouw, ik spreek de w ook uit in jouw. Ik ben uitermate auditief ingesteld :)
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 02 okt 2014 20:48

HankS schreef:Jou is korter dan jouw, ik spreek de w ook uit in jouw. Ik ben uitermate auditief ingesteld :)
Ik durf te wedden dat je het je enkel verbeeldt. Indien je echt het woord 'jouw' langer maakt zul je in de oren van anderen heel vreemd klinken. Niemand doet dat.

Je kunt de proef op de som nemen door aan iemand te vragen om te luisteren wanneer je uitspreekt:
Jouw boek is van jou.
Born OK the first time

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 02 okt 2014 21:01

sytze schreef:mensen zoals ons
mensen zoals wij
sytze schreef:cultuur sektie
forum leden
cultuursektie
forumleden
sytze schreef:Ook vraag ik aan jullie wie er juist niet uitblinkt in de Nederlandse taal en hier nog wat extra ondersteuning bij nodig heeft.
Bovenstaande zin betekent dat je aan de taalpuristen vraagt of ze jou de naam kunnen geven van de persoon die zo slecht schrijft en ondersteuning nodig heeft.

Je bedoelde te zeggen:

Ook vraag ik aan jullie die juist niet uitblinken in de Nederlandse taal en daar nog wat extra ondersteuning bij nodig hebben.

De zin blijft ook op deze manier vreemd, omdat je de zin vroegtijdig stopt. Je zin vereist dat je nog vermeldt wat je nu eigenlijk van ze vraagt. Je zou de zin kunnen voortzetten met 'om je hier aan te melden'.
Of je had moeten schrijven:
Ook richt ik me tot jullie die.....

sytze schreef:dus of je hebt een tekort aan taalvaardigheden of je stroomt ervan over, meld je!
dus of je nu een tekort aan taalvaardigheden hebt of er juist van overstroomt, meld je!
sytze schreef:taalproblemen... welke we dus onder de knie moeten krijgen.
Je moet problemen oplossen.
Taalregels moet je onder de knie krijgen.
Born OK the first time

Plaats reactie