O, het vioolconcert van Sibelius. DE link om te geven aan iemand die af en toe wat componeert om hem er voor eeuwig mee te laten ophouden!ChaimNimsky schreef: ↑26 apr 2022 02:45Maar gauw terug naar Finland: Sibelius, vioolconcert in D mineur, eerste deel (Allegro Moderato).

Prachtige uitvoering!
Ken je de jongens van Twoset Violin (Eddy & Brett)? Ze hebben altijd hele leuke video's die je opgewekt maken. Hier wagen ze zich aan Sibelius (nadat fans er eindeloos om gevraagd hadden).
Je kunt daar goed uit opmaken hoe ongelooflijk moeilijk dat concert is om te spelen. De intensiteit van emoties die dit muziekstuk vereist is wellicht onovertroffen.
Dit is wat Aino Sibelius schreef aan Axel Carpelan, de man die Sibelius steunde en erop aangedrongen had om een vioolconcert te componeren:
“De eerste uitvoering van het concerto is nu definitief beslist voor 8 februari [1904], maar dat is echter oncomfortabel snel. Janne is er de hele tijd mee bezig (en ik ook). Opnieuw was het een embarras de richesse. Hij heeft zoveel ideeën die in zijn hoofd rondgaan dat hij er letterlijk duizelig van wordt. Hij is nacht na nacht wakker, speelt prachtige dingen en kan zich niet losmaken van de geweldige muziek die hij speelt - er zijn zoveel ideeën dat je niet kunt geloven dat het waar is, allemaal zo rijk aan uitwerkingsmogelijkheden, dus zo vol van leven. Maar als ik door dit alles opgewonden ben geraakt, ik heb er ook onder geleden. […] Natuurlijk ben ik blij dat ik al die tijd zo dicht bij Janne heb kunnen zijn - of mijn aanwezigheid hem op zijn donkere momenten helpt kan ik niet zeggen - maar het was een lonende en bevredigende ervaring voor mij. […] Hou je goed. Janne stuurt je zijn hartelijke groeten. Ik zit aan zijn schrijftafel - hij zit aan de piano - het haardvuur brandt mooi. Het is nacht."
En ken je David Hurwitz al? Hij geeft sinds de coronatijd begon geweldige commentaren op uitvoeringen en vertelt vaak een hoop interessants en diepgaands over de muziek, en bovenal talloze rake opmerkingen, vaak dingen die je nooit wist. Een unieke verschijning. Ik denk dat je een fan van hem wordt.

En hier nog een mooi stukje van Sibelius. Finser dan dit kan het niet. En luister goed wanneer de muziek ophoudt: dan hoor je het originele geluid van de kastklok in huize Sibelius. (De plek waar ze spelen is niet het huis van Sibelius, maar een openluchtmuseum in Lieksa, Oost-Finland, vlakbij waar ik tien jaar lang gewoond heb.)