Culturele ontwikkelingen van ons leefklimaat en milieu

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Maria
Site Admin

Culturele ontwikkelingen van ons leefklimaat en milieu

Bericht door Maria » 05 jun 2018 18:05

Niet alleen uit angst voor de toekomst, maar ook door het out of the box denken van creatievelingen aangaande onze liefde voor onze aarde en ons leefmilieu, ontstaat er een heel aparte culturele ontwikkeling overal op de wereld.
En dit op veel verschillende vlakken.

Van creatief zijn met afvalhout in het klein door mensen die dit niet alleen uit armoede moeten, maar ook met liefde voor materiaal en vervaardigd in en naar eigen ambachtelijk vermogen, google eens op meubelen van pallethout.
Doe het zelf. Maak het zelf: Pallets
Afbeelding

Tot het bouwen van hele woningen met de aarde als isolatie.
[Duurzame Dinsdag] bouwt uw eigen Hobbithuisje, redt uw beurs én het milieu!

Afbeelding

Niet meer: Hoe kunnen we onze cultuur zoals wij die kennen behouden, maar hoe kan een cultuuromslag ons op onze wensen bedienen als de tijden veranderen.

Ik heb afgelopen tijden als heel wat voorbeelden gezien van innovatie in het klein en in het groot, die soms zeer revolutionair zijn en soms ook zo simpel.
Heel bijzonder dee oplossing van deze architect.
Een drijvende woning of anderszins onderdak op plaatsen met steeds weer overstromingen van rivieren.
Waterpaleizen en luchtkastelen tegen klimaatverandering en overbevolking

Natuurlijk zijn deze voorbeelden niet realistisch voor de meeste mensen, maar wel voor iedereen die mee wil doen in een

DENKTANK VOOR CULTURELE ONTWIKKELINGEN VOOR ONS LEEFMILIEU IN DE TOEKOMST

Graag zou ik de mooiste en meest creatieve en nuttige ontwerpen verzamelen die datgene wat de toekomst zal brengen zullen kunnen doorstaan.
Zo broodnodig zal het zijn dat we allemaal flexibel zullen gaan denken aangaande zoveel waar wij zoveel aan hechten, maar kwijt zullen raken als er geen rigoreuse veranderingen zullen komen in ons denksysteem van steeds maar meer en meer, en groter en groter, maar waarvan we het nut moeten verzinnen.
Aldoor alleen aan de verspilling en wegwerpmaatschappij mee willen doen en denken dat na ons de zondvloed pas zal komen.
Maar voor velen is die tijd er al en voor velen komt het water al aan de lippen te staan.

En dat niet alleen in het klein denken of alleen voor ons eigen hachie.
Natuurlijk beginnen de gedachten daarmee.
Maar heel veel van al die innovaties en ideeën zullen voor de hele wereld gelden en zullen daarop uitgebouwd kunnen worden.

Ga eens in je fantasie na wat er gebeurt als het zeewater 10 cm hoger komt en wat dat voor consequenties dat kan hebben voor ieder van ons en onze kinderen.
Maar ook voor onze medemens een paar duizend km. verder, want het zal zijn weerslag overal hebben.
En dan niet stoppen bij: Het zal mijn tijd wel duren.

Maar ventileer je gedachten en plannen voor de toekomst.
En dan misschien niet hoe je kunt behouden wat je hebt, maar eerder wat we gaan doen als dat er niet meer is of maar in zeer beperkte mate en te kostbaar voor de meesten van ons.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Petra
Banned

Re: Culturele ontwikkelingen van ons leefklimaat en milieu

Bericht door Petra » 08 jun 2018 04:36

Welke toekomst?

Een robot heeft geen woning nodig. Slapen is sowieso zonde van je tijd.
En met alle geuploade breinen horen alle bouwwerken ook meer in een historisch museum thuis.
Daar staan natuurlijk ook een paar hele echte heuse ooit levende mensen... op sterk water.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 08 jun 2018 05:35

Petra schreef:
08 jun 2018 04:36
Welke toekomst?

Een robot heeft geen woning nodig. Slapen is sowieso zonde van je tijd.
En met alle geuploade breinen horen alle bouwwerken ook meer in een historisch museum thuis.
Daar staan natuurlijk ook een paar hele echte heuse ooit levende mensen... op sterk water.
Ik denk niet dat de doorsnee robot buiten in de wind en de regen kan blijven staan. Ook is het maar zeer de vraag of Artificiële intellgentie, niet zo nu en dan een aanpassing in haar neurale netwerken nodig zal hebben. Dat hoef je niet "slaap" te noemen, maar (waarschijnlijk) heet dat "technisch onderhoud:".
Ik wens u alle goeds

Petra
Banned

Bericht door Petra » 09 jun 2018 01:09

Peter van Velzen schreef:
08 jun 2018 05:35

Ik denk niet dat de doorsnee robot buiten in de wind en de regen kan blijven staan. Ook is het maar zeer de vraag of Artificiële intellgentie, niet zo nu en dan een aanpassing in haar neurale netwerken nodig zal hebben. Dat hoef je niet "slaap" te noemen, maar (waarschijnlijk) heet dat "technisch onderhoud:".
http://robotics.sciencemag.org/content/ ... d=robotics
The implant body is -knip-. It is covered in a smooth biocompatible waterproof skin that completely seals the interior motor, sensors, and electronics from bodily fluids and enables gas sterilization (Fig. 1, C and D).

https://www.scientificamerican.com/arti ... amouflage/
Researchers have created a synthetic form of cephalopod skin that can transform from a flat, 2D surface to a three-dimensional one with bumps and pits, they report today (Oct. 12) in the journal Science. This technology could one day be used in soft robots, which are typically covered in a stretchy silicone "skin," the researchers said.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 09 jun 2018 04:20

Ach, je kunt het niet bedenken of de experts waren je al weer voor!
Ik wens u alle goeds

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 09 jun 2018 13:22

Een interessant onderwerp dat je hier aansnijdt, Maria!
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Petra
Banned

Bericht door Petra » 11 jun 2018 01:56

Dit lijkt me wel wat :D
Een varende stad, handig als de zeespiegel stijgt.
Afbeelding

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 11 jun 2018 08:38

Geweldig.
Een moderne Ark van Noach.

Moet een veel waterrijke gebieden mogelijk zijn.
Wel een beetje duur, denk ik. :D

Waar heb je dit plaatje vandaan?
Zijn er nog gegevens bij?
Of is het alleen een fantasievolle afbeelding?

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 11 jun 2018 08:57

Toekomstmuziek of realistisch al voor vandaag?
Niet alles milieuvriendelijk.
Maar mensenmassa's moeten ook geherbergd worden, nietwaar?
En wel met een voetafdruk, die zo efficiënt mogelijk is, maar ook niet helemaal "terug naar de natuur".
12 Green Megastructures for an Eco-Fantastic Future

Dit lijkt een goed idee.
Seawater-Filtering Skyscrapers from Old Oil Platforms
Hundreds of disused offshore oil platforms could be transformed into livable skyscrapers that could desalinate sea water, providing a source of fresh water for millions of people who currently don’t have access to a clean source of this precious resource.
Read more at http://www.momtastic.com/webecoist/2011 ... UbOXGus.99

Petra
Banned

Bericht door Petra » 12 jun 2018 00:40

Maria schreef:
11 jun 2018 08:38
Geweldig.
Een moderne Ark van Noach.

Moet een veel waterrijke gebieden mogelijk zijn.
Wel een beetje duur, denk ik. :D

Waar heb je dit plaatje vandaan?
Zijn er nog gegevens bij?
Of is het alleen een fantasievolle afbeelding?
Ik was eigenlijk op zoek naar een andere die ik een paar jaar geleden gezien had. Een zelfvoorzienende duurzame varende stad. Je kon erop inschrijven, bij genoeg aanmeldingen zou het verwezenlijkt worden.
Waar had ik 't toch gelezen???? Weer op speur..

Hebbes!
https://www.seasteading.org/frequently-asked-questions/

Petra
Banned

Bericht door Petra » 12 jun 2018 00:46

Een goeie vriendin van mij uit Shanghai.
Is jaren obsessief bezig geweest om plastic afval om te zetten in textiel.
Zelf ontwikkeld patent. =D>

http://www.waste2wear.com/how-many-bottles

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 13 jun 2018 13:49

Maria schreef:
05 jun 2018 18:05
[...]maar ook door het out of the box denken van creatievelingen[...]
Taalpolitie:
Je bevindt je in een groot gezelschap, maar je gebruikt de uitdrukking verkeerd.
'Out-of-the-box' slaat bijvoorbeeld op makkelijk in elkaar te zetten meubels e.d. die uit een doos komen. Als je dat gebruikt in het kader van 'denken' dan zou je zeggen dat het om geprefabriceerde gedachten gaat.

Wat jij bedoelt is 'thinking outside the box'. Buiten de kaders (van de doos) dus.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 13 jun 2018 14:53

Ik reageer in principe nooit op opmerkingen in de zin van taalpolitie, zolang hetgeen geschreven wordt en wat beoordeeld wordt overduidelijk is in zijn bedoeling.
Het vervuilt nl. een mooi topic en kan een discussie onnodig laten stagneren.
Een enkele maal op humoristische wijze gebracht kan het echter wel juist daarom ingezet worden, nl om een oververhitte discussie (tijdelijk) te laten afkoelen. :wink:

In dit geval ga ik erop in, omdat na dit onderzocht te hebben, blijkt dat dit precies on topic zou kunnen zijn, als je het maar uitlegt zoals het uitgelegd moet worden.
En dan in de beide verschillende betekenissen, die de uitdrukkingen hebben.
Dit artikel gaat hierover en ik kan het zelf niet beter schrijven dan Andreei Westerink dit hier doet:
OUT OF THE BOX OF OUTSIDE THE BOX?
Na weer eens aangenaam verrast te zijn door een scherpe opmerking van mijn confrère, ben ik gaan uitzoeken wat nu de juiste benaming is en wat precies het verschil is tussen out of the box en outside the box-denken. En warempel Alex had gelijk.

Het verschil tussen out of the box en outside the box-denken
Bij het raadplegen van verschillende naslagwerken zoals wikipedia werd al snel duidelijk dat outside the box-denken refereert aan het buiten bestaande kaders denken waarbij de bestaande kaders de box zijn en out of the box vanuit een compleet nieuw uitgangspunt zoals een nieuw product uit een nieuwe doos tevoorschijn komt.
Voor dit topic.
Wat is het wat me moeten gaan doen?
Hoe moeten we leren denken?
Ik denk beide, maar vooral toch komen met geheel nieuwe oplossingen voor de geheel nieuwe problemen waar we de laatste -tig jaren tegenaan aan het lopen zijn.

Aangepast oplossingen blijken vaak het paard achter de wagen te spannen.
Voorbeelden te over op de meest uiteenlopende gebieden:
Niet alles bekend in Nederland, waar we onze eigen kernenergie hebben geminimaliseerd, ook onze kolenstook centrales, voor mindere uitstoot van CO2 en het zijn gaan inkopen uit Frankrijk.
Zoals er bijvoorbeeld aan de antikernenergie gedachte gevolg gegeven wordt door de oeroude grote bossen te gaan verbruiken en het hout op te stoken (mij bekend van Canada en Frankrijk) en de anti CO2 produktie activisten, zeggen dat kernenergie de "schoonste" energie oplevert vwb. de kwaliteit van onze atmosfeer.

En hard aan het werk zijn met groene energie opwekken, maar wat absoluut onvoldoende zal zijn, als niet alle mogelijke registers worden opengetrokken, maar vooral door niet-orthodox denken.
Doe je mee?

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 20 jun 2018 23:19

Recyclen en nuttig hergebruik.
Plastic afval wordt verwerkt tot sterk vocht absorberend materiaal om groen te kweken in deze gebieden van droogte en beton ter bestrijding van de plaatselijke vergiftigde lucht.
Hoe meer groen hoe meer CO2 wordt gebruikt en weer omgezet naar koolstof en zuurstof in de lucht.
Dat er kritiek is dat deze klimop dat maar in zeer beperkte mate zou doen, doet niets af aan het idee en de mogelijkheid om dit op meer plaatsen toe te passen.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 17 okt 2018 01:17

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b6981b4f/

Plasticvanger van Boyan Slat begint met opruimen drijvende vuilnisbelt in Grote Oceaan
Na jaren van voorbereiding moet de plasticvanger van de jonge uitvinder Boyan Slat deze week beginnen met het opruimen van de drijvende vuilnisbelt in de Grote Oceaan. Het systeem, dat bestaat uit een 600 meter lange buis met daaronder een scherm dat plastic ‘opveegt’, is met een sleepboot op de plaats van bestemming gebracht.

Plaats reactie