Fijne decemberdagen gewenst.

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Site Admin

Fijne decemberdagen gewenst.

Bericht door Maria » 14 dec 2019 13:19

Voor veel mensen is december een speciale tijd.
Ieder viert zijn eigen tradities, maar de meest overeenkomende op ons noordelijk halfrond is dat we allemaal denken aan de donkere dagen voor en rond de kortste dag in het jaar.
We willen warmte, lichtjes en gezelligheid.
Meestal binnenshuis en met onze naasten om ons heen, maar ook zich uitbreidend naar onze eigen directe omgeving.
En beginnen daar dan al een aantal weken van te voren mee en eindigen binnen de westerse tradities met de jaarwisseling, Oud en Nieuwjaarsfeest

Of die dagen nu bepaald worden door het aloude midwinter lichtfeest, of door allerhande andere invullingen ervan.
Betekenissen zijn overal in de wereld anders geweest en onderdeel van traditie.
Vaak weer ingebed in religie.

Binnen het christendom, maar ook door mensen, die met de christelijke cultuur bekend zijn, zoals dat is in de westelijke wereld, is dat het kerstfeest aan het einde van het jaar.
Met de weken ervoor de Adventstijd.
De laatste eeuwen vooral en RK gewoonte, maar al bijna helemaal omarmd door allen, die de feestmaand ten volle willen vieren.
Ook het geven van de cadeautjes en de niet christelijke liedjes zijn toegevoegd aan de gebieden, waar dat nog niet de gewoonte was.
Zelfs hoorde ik laatst, dat het kerstfeest niet meer onbekend is in het Verre Oosten en er oa. in Zuid Korea ook kerstfeest wordt gevierd.
Vaak ook weer aangepast aan plaatselijke gewoonten en zelfs veranderingen in de loop van de tijd.
Grote overeenkomst is toch het denken aan licht en hoop op nieuw leven als de dagen weer gaan lengen in het nieuwe jaar.

Soms zijn er mensen, die het een heel speciale eigen invulling geven.
Altijd weer boeiend om te horen of te lezen, want het zegt veel over hun manier van in het leven staan.

De zangeres zingt haar eigen tekst op de muziek van dit traditionele lied.
Oorspronkelijke tekst vertaald vanuit het Zweeds in het Engels.
LYRICS OF THE LUCIA SONG - ENGLISH TRANSLATION
Night walks with a heavy step
Round yard and house,
As the sun departs from earth,
Shadows are brooding.
Dreams of wings rustling over us in prophesy,
Light your white candles, Saint Lucia.

Spells and dark powers, with light you subject.
Guard of the blessed flames, protection for us brings.

Stars that lead us, the way to find,
become your clear flares, fair priestess.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Peter van Velzen
Moderator

Re: Fijne decemberdagen gewenst.

Bericht door Peter van Velzen » 16 dec 2019 09:27

Hier in Trang duurt de lsngste dsg van het jaar ongeveer 1 uur langer dan de kortte. Daarom is er weinig aandacht voor de zonnnewende is. De belangsrijkste feesten markeren het begng en het einde van de regentiid. Het begin valt rond 14 naart en bestaat eruit dat men de regen vast voordoet hoe te plenzen door met water te gooien (songkran), Het einde wordt nog gevierd volgens de oude maankalender en valt daarom rond de volle maan van de 12e maand uit die kalender - Dit jaar op 11 november - en en bestaat eruit dat men de sterren vast voordoet hoe ze aan een wolkenloze hemel moeten schijnen, door brandende kaarses te water te laten (Loi Kratong). Dit geheel volgensde theorie van mijzelf:) Maar iedereen in Nederland prettige feestdagen toegewenst!.
Ik wens u alle goeds

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 16 dec 2019 09:44

Ook aan alle bekenden ( ik lees nog steeds van harte mee, ook al post ik niet meer zo veel) ..hele fijne feestdagen!….en sterkte voor degenen voor wie het zware dagen zijn…..

Mijn beste wensen

Arjen
liefde doet pijn

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 16 dec 2019 15:59

Ook fijne heidense dagen toegewenst.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 16 dec 2019 20:09

Christmas has been canceled! :shock:

I told Santa you had been good and he died laughing!

Het gaat vooral om de dagen tussen oud en nieuw en kerst en minder om de tijd tussen kerst en oud en nieuw. :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 17 dec 2019 14:46

Fijne dagen. Mijn ultieme genot zal zijn dat een aantal dagen ik niet geregeerd wordt door een wekker die mij op een onmogelijk tijdstip uit het bed dwingt :-)
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 18 dec 2019 07:38

Mullog schreef:
17 dec 2019 14:46
Fijne dagen. Mijn ultieme genot zal zijn dat een aantal dagen ik niet geregeerd wordt door een wekker die mij op een onmogelijk tijdstip uit het bed dwingt :-)
Ik ben de baas over mijn wekker en draag deze op mij op een onmogelijk vroeg tijdstip te wekken :D
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Plaats reactie