Vergeten auto's.

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: Vergeten auto's.

Bericht door Jagang » 25 mar 2015 12:18

Doctorwho schreef:Ik begreep van een citroen fanaat dat de tweede serie XM en dan de 2.0 16V net zo betrouwbaar en goed te onderhouden waren als de Xantia met zelfde motorisering. Maar de automaten zitten vaak in de luxere met V6 motor uitgeruste XM's
Op marktplaats stikt het ook van de 2.0 CT Turbo's met automaat.
En ik weet dat je allergisch bent voor het woord "turbo", maar geloof mij: Je kan beter eens een turbo (met handbak) hebben die defect raakt, dan dat het de automaat is van een V6 die overlijdt.
Je moet wel een zware liefhebber zijn om dat laatste weer te willen laten repareren.
Maar voorlopig wordt het "m nog niet hoor. Andere prioriteiten. :-)
Gaat je voorkeur naar V6 uit?
NB veel werden ook uitgevoerd met turbo op de benzineversie maar ben zelf een beetje bevreesd voor deze uitvoeringen want dan kan er weer meer stuk gaan. De diesels kunnen hoge km standen halen maar zijn eigenlijk enkels geschikt voor veelrijders.
Even geneusd het blijven mooie wagens die ongetwijfeld een klassiekerstatus gaan verwerven.
Aan de diesels zou ik helemaal niet meer beginnen, want daar mag je over een paar jaar geen (grote) stad meer mee in.
En ik persoonlijk zou dan omwille van het onderhoud toch voor een viercilinder gaan. :-)
Bovendien loop je daarin de grootste kans een handbak aan te treffen.
Die gaan niet zo snel kapot, al kunnen de teflon busjes in de "gewrichten" (Ja, met kop en kom) van het stangenstelsel wel versleten raken.
En dan heb je toch hele handige vingertjes nodig om dat weer te repareren.
De schakelstangen bevinden zich namelijk in de "brievenbus" tussen het motorblok en het schutbord.
Ideaal als je met losgeschoten schakelstangen aan de kant van de weg staat, met een gloeiend uitlaatspruitstuk waar je met je blote armen langsheen moet werken.

(Ps. Snap overigens niet waarom er geen éénspakige stuurwielen in XM's zitten. Dat hoort er m.i. wel een beetje bij.)
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

AKH

Bericht door AKH » 06 apr 2015 20:53

Hebben jullie een week of wat terug in de AutoWeek het artikel over de Yue Loong Feeling gelezen? Over vergeten auto's gesproken! Overigens was ik bij die meeting. :)

Ook een club als EMW (Elk Merk Waardig) is wellicht leuk voor jullie. Dat is een club die zich - voor het merendeel - richt op eigenaren van vergeten en onbeminde auto's.
Voor de duidelijkheid, ik ben geen lid.

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 06 apr 2015 22:00

AKH schreef:Hebben jullie een week of wat terug in de AutoWeek het artikel over de Yue Loong Feeling gelezen?
Deze kon ik niet vergeten want was niet waargenomen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

AKH

Bericht door AKH » 06 apr 2015 22:16

doctorwho schreef:
AKH schreef:Hebben jullie een week of wat terug in de AutoWeek het artikel over de Yue Loong Feeling gelezen?
Deze kon ik niet vergeten want was niet waargenomen.
Dat kan natuurlijk. Toch is het model op de Nederlandse markt leverbaar geweest. Voor de details, en mocht je geinteresserd zijn, zie het topic op http://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,3902757

In het kort: Taiwanees merk wil uitbreiden. Ziet Nederlandse markt als "testmarkt" voor Europa. Is, gezien het gebodene, te duur, probeert het nog met prijsverlagingen maar faalt tenslotte. Importeur koopt alle verkochte exemplaren op (!) maar er is een persoon die een exemplaartje achterhoudt. Dit exemplaar duikt na een zoektocht weer op en verschijnt uiteindelijk in een landelijk autoblad.

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 30 apr 2015 04:05

De Feeling is hier al voorbij gekomen. :)
Was een opgekalefaterde Nissan Bluebird.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 31 mei 2015 22:23

@ DoctorWho:

Henry Ford

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 01 jun 2015 09:45

Inderdaad een vergeten auto maar niet een slechte auto lijkt mij. Het is nog een "echte" Japanner en volgens gebruikers best bedrijfszeker. Logisch want ik las net dat het onderdeel van Toyota is schreef de blije privé prius-rijder.
http://www.autoweek.nl/autoreviews?merk ... del=Sirion" onclick="window.open(this.href);return false;

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 01 jun 2015 11:44

doctorwho schreef:Inderdaad een vergeten auto maar niet een slechte auto lijkt mij. Het is nog een "echte" Japanner en volgens gebruikers best bedrijfszeker. Logisch want ik las net dat het onderdeel van Toyota is schreef de blije privé prius-rijder.
Klopt.
De enige makke van de Sirion (tevens Cuore.. zijn identieke)-motortjes, is dat de klepseals nogal een kort leven hebben, en dan gaan ze verharden/barsten waardoor de motor (met vier kleppen per cilinder) via de klepgeleiders olie gaat verbruiken.

Op de wagen die er aan komt, moet ik van het najaar een nieuwe distributieriem laten plaatsen.
En als alles er dan toch af moet, grijp ik dat moment waarschijnlijk ook meteen aan om preventief de klepseals te laten vervangen.
Die seals kosten geen drol, maar het is wel een hoop extra werk als je dat later onverwachts nog eens apart moet laten doen.
Bovendien kan je kat er ook nog van kapot gaan, als je motor gaat roken en je daar te lang mee blijft doorrijden.
Maar ze brengen je inderdaad altijd wel weer thuis, eigenlijk, die driepittertjes.
De reviews waren me bekend. :)
D'r zit ook wel een grappig geluid in, en ze zijn zeer zuinig.

En nog iets waaraan je kan zien dat het nog een "echte Japanner" is, is dat ze nog steeds wel willen roesten.
Dat is dus iets om bij aankoop in de gaten te houden.
Maar goed, dat heb je met een oude Suzuki Swift ook, doch dat is me iets teveel een dertien in een dozijn-auto.
En als dat ding het bij mij twee jaar uithoudt, beschouw ik de rest als bonus.
Henry Ford

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 01 jun 2015 12:00

Jagang schreef:
Maar goed, dat heb je met een oude Suzuki Swift ook, doch dat is me iets teveel een dertien in een dozijn-auto.
En als dat ding het bij mij twee jaar uithoudt, beschouw ik de rest als bonus.
Heb je gedacht aan een wat ook vergeten maar zeer bedrijfszeker wagentje is de nissan almera. Niet echt fraai maar volgens TUV gebrauchtwagen een auto met zeer weinig pijnpunten.
Een honda civic die niet van Sjonnie maar een oud vrouwtje was is natuurlijk ook niet te versmaden en daarop voortbordurende de paar rovers die eigenlijk civics zijn.

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 01 jun 2015 12:04

De Almera is dodelijk saai.. (Sunny opvolger)
En minder economisch dan een Sirion. (= 800 kg en een verbruik van ca 1:17/18 )
En dat laatste is op dit moment even zeer belangrijk voor me.
Ik heb nu even andere prioriteiten.
Henry Ford

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 22 jun 2015 20:05

Een leuke advertentie, uit een oude Autovisie die ik nog had liggen, van 7 nov. 1969.. (Dat waren nog eens tijden, mensen!)
Een tijd waarin 60PK's nog voor een formidabel acceleratievermogen zorgden.

Het spamgehalte en het copyright zullen er na ruim 45 jaar wel een keer af zijn. ;-)
Bijlagen
img026.jpg
Henry Ford

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 22 jun 2015 20:38

En op de achterkant van blad, vinden we van hetzelfde laken een pak.
Een Opel Olympia.
Eigenlijk een pretkadett, volgehangen met allerlei accessoires.
"Alleen voor speciale mensen.".
Nu zei dat niet zoveel, want GAK Dafjes waren ook voor "speciale mensen"..

Ik vermoed in ieder geval dat er vanuit de directies geen afgunstige blikken werden gericht op Olympiarijders..
Bijlagen
img027.jpg
Henry Ford

Vit
Banned

Bericht door Vit » 25 jun 2015 09:12

Alleen al van de merknaam Opel krijg ik grijze haren want heel veel ellende mee gehad, de op een na laatste een Astra heb ik op laten halen door de lease maatschappij met de mededeling dat ik er niet meer in stapte, het linker achterwiel was vastgeslagen en dat is niet leuk om mee te maken. Daarvoor (wellicht wat overdeven), stond deze meer in de garage dan ik er mee reed.

Na het faillissement van de werkgever nog een Ascona gehad, weliswaar een reeds af geragde car waar ik een hoop "pret" mee heb beleeft, op 3 poten lopend dat soort.

Sloeg ook regelmatig af en ik wilde rechtdoor. :wink:
Religie is gebouwd op drijfzand, Atheïsme ook maar stevig gefundeerd.

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 25 jun 2015 16:01

Tsja, de ervaringen met dat merk lopen nogal uiteen.
Wel is het zo dat "een populaire auto" niet automatisch "een goede auto" betekent.
En andersom is evenzeer het geval.
Subaru's waren best goed, maar echte hardlopers zijn het nooit geworden.

Misschien toch wat te eigenzinnig voor de grijze motormuis.

Ps. Mijn Sirion loopt altijd op 3 poten.
Maar die heeft er ook niet meer. ;-)
Henry Ford

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 26 jun 2015 05:19

Wat heb je aan een dure auto als het geen Alfa is?
Een auto met een aantal onbetaalbare eigenschappen, inderdaad.
Vooral daar waar het op laswerk en garagefacturen aankomt. :-)
Bijlagen
Alfa.png
Henry Ford

Plaats reactie