Spoorwegen. Techniek, materieel, en exploitatie.

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: Spoorwegen. Techniek, materieel, en exploitatie.

Bericht door Jagang » 05 jun 2015 04:57

Twee Belgische treinstellen MS75, ook wel bekend onder de bijnaam "varkensneus" (een beetje de tegenhanger van onze "hondekoppen" zeg maar), rollen station Roosendaal binnen.

Hoewel ze uiterlijk een behoorlijk eigen gezicht hebben, zijn de stellen type MS75 technisch nauw verwant aan de klassieke motorstellen ("klassiekjes"), waarmee MS75 dan ook in treinschakeling kan rijden.*

De Nederlandse bovenleidingsspanning is 1500V gelijkstroom, tegen 3000V bij onze zuiderburen.
Dit houdt dus in dat Belgisch materieel dat uitsluitend geschikt is voor 3000V gelijkstroom, op halve kracht weer uit Roosendaal vertrekt.

Bij de grens laat men vervolgens de stroomafnemers zakken, freewheelt onder een onderbreking in de bovenleiding door, om daarna met 3000V de weg te vervolgen.

*Zij het dat de rijen klassiekjes in België behoorlijk aan het uitdunnen zijn, aangezien de vervanging door oa de nieuwe desiro's goed op gang is. Een beperkt aantal is de afgelopen jaren nog gemoderniseerd, en zal nog wat langer in dienst blijven. Aangezien de defectstand van nieuw materieel bij slecht winterweer in eerste instantie vaak hoger ligt dan bij ouder materieel, is het wellicht nog verstandig om nog enige tijd een "mottenballenvloot" aan te houden, zoals we zelf deden met Plan V, omdat de SLT Sprinters het nogal eens lieten afweten.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 12 jun 2015 18:11

Van de week zag ik hem ineens niet meer. Wonderlijk dat ik dat gelijk als gemis ervaren heb. Gelukkig net op de terugreis stond hij er weer ditmaal met maar liefst zes autootjes en evenzovele mannetjes .
Afbeelding
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 14 jun 2015 22:03

Hier komt ie ook nog voorbij..

‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 15 jun 2015 12:36

Staat ook vlakbij Bunnik. Vanochtend vroeg stond ie op de voor mij bekende plek bij Maarbergen langs de A12 geflankeerd door bestelwagen beveiligingsbedrijf.

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 20 jun 2015 17:34

doctorwho schreef:Staat ook vlakbij Bunnik. Vanochtend vroeg stond ie op de voor mij bekende plek bij Maarbergen langs de A12 geflankeerd door bestelwagen beveiligingsbedrijf.
Wat heb je eigenlijk met dit geval? :)

Je reageert hier anders zelden tot nooit.
Henry Ford

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 20 jun 2015 18:48

Jagang schreef:
doctorwho schreef:Staat ook vlakbij Bunnik. Vanochtend vroeg stond ie op de voor mij bekende plek bij Maarbergen langs de A12 geflankeerd door bestelwagen beveiligingsbedrijf.
Wat heb je eigenlijk met dit geval? :)

Je reageert hier anders zelden tot nooit.
Weinig maar zaken die ik in het voorbijgaan waarneem zonder enig idee te hebben waar het om gaat prikkelen mijn nieuwsgierigheid en fantasie. Van de week stond er een mannetje aan een geopende klep in de neus van het geval met allerlei kabels eraan verbonden(Voor zover ik kon zien elektriciteitskabels). Is dit een bezigheids-project voor "uitgerangeerde" spoormedewerkers vraag ik mij af. :)

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 28 okt 2015 18:24

In 1958 was de NS de eerste spoorwegmaatschappij ter wereld die de stoomtractie definitief in de ban deed.
Vanaf 1956 werden stoomlocs teruggetrokken uit de reguliere reizigersdienst, en in 1958 was het ook afgelopen met de inzet in het goederenvervoer en voor het leger.

Niet alle locs werden hierop meteen gesloopt.
Sommige stoomlocs rekten het bestaan nog wat op door te gaan fungeren als "walsloc", voor het inwalsen van nieuwe sporen, roestrijden bij sporen die enige tijd afgesloten waren geweest voor het treinverkeer, en belastingsproeven bij nieuwe bruggen.

De locs deden dit echter niet meer op eigen kracht.
De cilinders en drijfstangen werden verwijderd omdat ze anders voor nop gesmeerd moesten worden, en tegelijkertijd werd de waterketel tot de nok toe gevuld om de het gevaarte zoveel mogelijk gewicht te geven.
Vervolgens werd de walsloc met een diesellocomotief voortgeduwd.

Hieronder de 6305 in haar "blessuretijd" te Schiedam.
In 1962 werd ook de laatste walsloc gesloopt.
Bijlagen
Walsloc.jpg
(Foto coll. Dick van Aggelen.)
Henry Ford

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 30 okt 2015 18:32

Jagang schreef: Hieronder de 6305 in haar "blessuretijd" te Schiedam.
In 1962 werd ook de laatste walsloc gesloopt.
Mooi spul die stoomlocs. Heb in Engeland vorig jaar nog tochtje meegemaakt daar is men volgens mij wat meer begaan met dergelijk erfgoed.

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 31 okt 2015 03:12

doctorwho schreef:Mooi spul die stoomlocs. Heb in Engeland vorig jaar nog tochtje meegemaakt daar is men volgens mij wat meer begaan met dergelijk erfgoed.
Dat men daar wat meer ruimte heeft, helpt natuurlijk ook.
Henry Ford

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 07 nov 2015 07:46

[youtube]I4u-80p3fJI[/YouTube
Is verwijderd van Toutune.
Henry Ford

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 11 nov 2015 14:28

Een treinstel mat'64 onderweg naar de sloop, achter een loc van Volkerrail.

Het najaar van 2015 staat bij de NS in het teken van het verdwijnen van mat'64.
In december van dit jaar moeten de laatste stellen aan de kant gaan.

Mat'64 is op het moment van schrijven het oudste type treinstel dat nog rijdt bij de NS.
Ze zullen door menig NS-er nog node worden gemist, en met hun buitendienststelling gaan er broodnodige zitplaatsen verloren.
Althans, tot de nieuwe Sprinters zullen arriveren in 2018.

Het is ook het laatste type treinstel dat ooit nog in Nederland is ontworpen, en grotendeels ook gebouwd.
Al moesten de laatste exemplaren van dit type door Talbot in Aachen worden gebouwd, na het failliet van Werkspoor.

Talloze keren hebben deze V-tjes, met name in de winsterdiensten nog moeten invallen voor nieuw materieel dat minder degelijk bleek.
Henry Ford

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 13 dec 2015 15:43

Een rijtje locomotieven uit de serie 1800 op weg naar de sloop.
De serie 1800 ontstond na een opsplitsing in 1999 van de serie 1600 in exemplaren voor NS reizigers, die een 1800-serienummer kregen toegewezen, en exemplaren voor NS Cargo, die hun 1600 nummer behielden.

Met de instroom van de nieuwe Europese TRAXX locomotieven, zijn deze uit het begin van de jaren '80 stammende machines overbodig geworden.

Opmerkelijk is hoe "schoon" de locs nog zijn, na toch enige tijd werkloos terzijde te hebben gestaan.
Nou ja, op de achterste twee exemplaren na dan....

Henry Ford

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 06 feb 2016 02:33

"Klompentrein" was de bijnaam die bleef plakken aan de trek/duwcombinaties die de NS vanaf begin jaren '70 weer inzette om de materieelnood op de nevenlijnen te ledigen.

De bijnaam zelf stamde uit de jaren '50 van de vorige eeuw, toen vaak nog klompendragende ex-veenarbeiders, en ex-boeren die het slachtoffer werden van schaalvergrotingen, meer en meer in de industrie gingen werken.
Zij reisden dan dagelijks met speciaal samengestelde arbeiderstreinen heen en weer tussen woon- en werkplaats.

De latere klompentrein, was het gevolg van een tekort aan dieseltreinstellen.
Deze trein bestond uit een combinatie van twee diesellocomotieven serie 2200/2300, geplaatst aan weerszijden van de trein, en doorgaans enkele Plan E rijtuigen die voor deze diensten waren aangepast.
Zo ontstonden speciaal voor deze diensten de A/B rijtuigen, tweede klasse rijtuigen die voorzien waren van een klein eerste klasse compartiment. Dit omdat de treinsamenstellingen op de diesellijnen vaak vrij kort waren, en een heel A rijtuig derhalve wat veel van het goede zou zijn.
Ook werden er stuurstroomkabels aangebracht zodat de beide locomotieven elektrisch en pneumatisch met elkaar waren verbonden.

Meestal probeerden rangeerders de trein zo samen te stellen dat er altijd met een cabine vóórop kon worden gereden. De kijk-grijp werkwijze van de materieelplanners liet dit echter niet altijd toe, zodat soms ook met de motorhuif voorop moest worden gereden.

Aangezien de 2200-en vooral waren ontworpen voor de goederendienst, reed er in de koude maanden een zogeheten "energiewagen" mee. Deze energiewagens, waarvan er zeven waren gebouwd op het onderstel van een oude goederenwagen, hadden elk twee dieselaggregaten aan boord die samen de benodigde elektriciteit voor de treinverwarming opwekten.

Toen in 1987 de elektrificatie van het traject Zwolle-Emmen werd afgerond, kwamen er voldoende treinstellen Plan U vrij om de diensten van de klompentreinen over te nemen, en was het afgelopen met deze combinaties.
Een jaar later, in 1988 zou ook de gehele reguliere inzet van Plan E eindigen, aangezien deze (met asbest geïsoleerde) rijtuigen werden afgelost door de ICR rijtuigen die vanaf begin jaren '80 instroomden.

Alleen in 1989 zou een aantal Plan E rijtuigen tijdelijk terugkeren in verband met de festiviteiten rondom het 150-jarig bestaan van de Nederlandse Spoorwegen.
Achter de stoomlocomotieven waarachter ze in hun eerste jaren ook nog wel eens hadden gereden.
Plan E was overigens ook het laatste niet-vergeelde reizigersmaterieel dat van het Nederlandse spoorwegnet verdween.
Bijlagen
Klompentrein EdwardBary.JPG
De locomotieven 2212 (vóórop) en 2243, verzorgen een extra trein van Nijmegen/Arnhem, via Tiel naar Utrecht, ter gelegenheid van het jaarlijkse oogst- en fruitcorso. De trein is hiervoor speciaal uit de Achterhoekse weekendreserve getrokken. Zaterdag 10 september, 1977. Foto: Edward Bary.
800px-NS_Energiewagen.JPG
Een energiewagen van dichtbij. Foto: Wikimedia.
Henry Ford

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 06 feb 2016 04:58

Je hebt een behoorlijke treinen-passie, Jagang! Leuk om te zien wat je wat dat aangaat allemaal weet op te duikelen.

Ik vind dit soort filmpjes altijd wel leuk :

Je ziet niets van de trein zelf, maar je hebt wel een mooi uitzicht !
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 06 feb 2016 05:27

vegan-revolution schreef:Je hebt een behoorlijke treinen-passie, Jagang! Leuk om te zien wat je wat dat aangaat allemaal weet op te duikelen.
Tsja, ik ben er niet zo fanatiek meer in als toen ik nog een jaar of 10, 11 was.
Het komt en gaat een beetje.

Wel heb ik iets met de romantiek van het zijlijntje.
Rammelende oude dieseltreintjes spreken mij ook veel meer tot de verbeelding dan een VIRM of een Stadler.

Misschien komt dat omdat ik aan de lijn Zwolle-Enschede (van 1087 tot 1995 ingekort tot Zwolle-Almelo MUV de spitstreinen) heb gewoond, een van de stamlijnen van de ronkende DE2-en.

Afbeelding

(Onder: DE2-en op Apeldoorn-Zutphen)

Henry Ford

Plaats reactie