De luchtoorlog boven Europa 1939-1945.

Moderator: Moderators

Jinny

Re: De luchtoorlog boven Europa 1939-1945.

Bericht door Jinny » 25 jun 2013 18:51

Mwah, luchtwaardig restaureren kost way meer dat cosmetisch.
De Conny in het Aviodome is luchtwaardig, maar kost een kapitaal om hem luchtwaardig te houden, alleen al zonder ermee te vliegen. (7000 Euro per uur, en dan zonder passagiers, die mogen niet mee.(geen passagiers vergunning op dat ding, alleen een vrachtvergunning))

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 25 jun 2013 19:03

7000 euro per uur om één niet-vliegend toestel luchtwaardig te houden?
Hoe kom je aan dat bedrag?
Komt dat voort uit een heffing ofzo?
Want ik kan me werkelijk niet voorstellen dat er zo veel werk in zit, zolang het toestel aan de grond staat.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Jinny

Bericht door Jinny » 25 jun 2013 19:08

Als je een rondje met het ding wilt vliegen kost het je 7K.
Kwam niet helemaal uit de verf geloof ik....

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 25 jun 2013 20:10

Jin schreef:Als je een rondje met het ding wilt vliegen kost het je 7K.
Kwam niet helemaal uit de verf geloof ik....
Moet je jezelf wel in een doos wurmen. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Jinny

Bericht door Jinny » 25 jun 2013 20:14

Ja, want er mag alleen vracht mee...

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 01 aug 2013 08:18

Vroeger ( begin jaren 70 )
.
Afbeelding
.
2013
Afbeelding
.
Afbeelding

Ik kan me de opwinding destijds nog wel herinneren toen ik dit Airfix 1/72 model voor het eerst in de winkel zag.
Toen was het een mooi model voor een redelijke prijs. De Fw190A-vliegtuigmodellen van een betere kwaliteit waren toen een stuk duurder.
Inmiddels heeft Revell nog veel mooiere Fw190A 's uitgebracht, o.a. een antenne-nachtjager versie, met een torpedo of een zweefbom.
Het airfixmodel van toen is enigszins verbeterd, hoeveel beter weet ik niet.
Hij is wel lekker goedkoop, circa 5 €.
Alleen voor de JGr 10 slangendecals is dit 1/72 vliegtuigje een must voor de Focke Wulf 190 liefhebber.
Recensie
De winkel.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 02 aug 2013 00:00

De eerste engelse piloot, T.P.K Higgs, die in de Battle of Britain sneuvelde ligt bij ons op het kerkhof.
Wat ook bijzonder is, is dat er een foto van hem bestaat als hij uit zijn vliegtuig springt. Hij verdronk en werd niet gevonden maar spoelde later aan op het strand hier.
Op de foto zou hij links boven te zien zijn:

Afbeelding

Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus » 14 aug 2013 11:51

Dat moet dus deze Higgs geweest zijn:

P/O T.P.K.Higgs from No 111 Squadron was on patrol in a Hurricane I (P3671) off Folkestone when he collided with a Dornier Do17 on the 10th of July 1940 at 13:00hrs. Higgs baled out but was drowned. T.P.K.Higgs was buried at Voordwilk,The Netherlands.

http://www.the-battle-of-britain.co.uk/ ... ilots.html

Voordwilk zal wel Noordwijk zijn vermoed ik.
Zo te zien verloor de Hurricane een vleugel ten gevolge van die botsing met de Dornier. Is die Dornier ook neergestort?

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 14 aug 2013 20:25

Cactus schreef: Is die Dornier ook neergestort?
Dat vraag ik even aan mijn oudste zoon, die is de expert in de familie wat de luchtoorlog 40/45 aangaat.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 14 aug 2013 20:56

Net antwoord gekregen (mail). De Dornier is in zee gestort.

Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus » 15 aug 2013 11:40

@ Fish: Bedankt voor de info. Vreemd dat die botsing voor de kust van Engeland bij Folkestone plaats vond en dat de piloot bij "Noordwijk" werd gevonden. De stroming moet daar debet aan geweest zijn. In een ander bericht stond dat de piloot bij Noorwegen werd gevonden. Waarschijnlijk is er een vergissing gemaakt omdat er Voordwilk vermeld werd hetgeen wellicht met Norway werd verward. Wel, dat die Dornier ook neerstortte is niet zo gek. Die foto/film is echter wel bijzonder omdat die kennelijk door een ander vliegtuig vlak in de buurt werd gemaakt.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 15 aug 2013 22:16

Bij de Engelse kust staat een zuidwestelijke stroming die in het kanaal draait naar het noorden, daarom spoelde lichamen die langs de Engelse kust in zee terecht kwamen hier aan.
Er liggen er meer dan vijftig op het kerkhof hier.

http://nl.tracesofwar.com/artikel/2081/ ... rdwijk.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus » 16 aug 2013 11:25

Fish schreef:Bij de Engelse kust staat een zuidwestelijke stroming die in het kanaal draait naar het noorden, daarom spoelde lichamen die langs de Engelse kust in zee terecht kwamen hier aan.
Er liggen er meer dan vijftig op het kerkhof hier.

http://nl.tracesofwar.com/artikel/2081/ ... rdwijk.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Interessant stukje over Noordwijk e.o. over de 2de WO , Atlantic Wall etc.
Ik heb een aantal jaren geleden een weekje rondgetoerd in Normandië en alle bekende stranden daar bezocht en musea bekeken. Ik had er veel over gelezen, films gezien etc. maar ik had de werkelijke stranden en stadjes nooit gezien. Erg indrukwekkend. Vooral die immens grote begraafplaats bij Omaha Beach was iets dat je doet stilstaan bij al die jonge mensen die daar hun leven verloren hebben voor onze vrijheid.

Jinny

Bericht door Jinny » 16 aug 2013 11:37

Was dat niet dat strand waar de Amerikanen niet naar de Engelsen wilden luisteren en zo een hele hoop onnodige slachtoffers hebben gecreëerd?

Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus » 16 aug 2013 12:18

Jin schreef:Was dat niet dat strand waar de Amerikanen niet naar de Engelsen wilden luisteren en zo een hele hoop onnodige slachtoffers hebben gecreëerd?
Dit is mij niet bekend. Er is wel meningsverschil geweest over het aantal landingbeaches. Verder las ik dat men meende de kustverdediging helemaal te kunnen uitschakelen met zware luchtbombardementen gevolgd door een beschieting door de vloot. Dit bleek echter een totale misrekening geweest te zijn omdat de luchtbombardementen verkeerd werden uitgevoerd waardoor de meeste bommen achter de verdedigingslinie van de moffen vielen en alleen wat vee doodden.
Ook de aanval op La Pointe du Hoc was een enorme fout omdat het Duitse geschut dat uitgeschakeld moest worden er niet meer stond. De US Rangers moesten tegen een steile klif naar boven klimmen waar de mof met handgranaten en machinegeweren de klimmers beschoot.
Er was wel een meningsverschil tussen de Britten en Amerikanen over de luchtlandingen in Normandië.
De Britten vonden die veel te gevaarlijk maar de Amerikanen zetten toch door om de toegangswegen vanaf Utah Beach naar het achterland in te nemen. In feite verliep die parachutistenlanding slecht en vele eenheden waren overal verspreid . Er zijn veel films over die landingen gemaakt zoals The Longest Day waarin ook aandacht aan die luchtlandingen werd geschonken en in St Mere Eglise landde ene John Steel op de kerktoren daar. Voor de toeristen hangt er nog steeds een parachute met een dummy parachutist aan de kerktoren. Wij verbleven in Arromanches waar enorm veel troepen en materieel werden aangevoerd en waar nog steeds de enorme betonnen caisons van de kunstmatige haven in zee en op het strand liggen. Tja, die tijd wordt vaak vergeten.

Plaats reactie