De luchtoorlog boven Europa 1939-1945.

Moderator: Moderators

Jinny

Re: De luchtoorlog boven Europa 1939-1945.

Bericht door Jinny » 16 aug 2013 12:26

De Britten gebruikten tanks (Shermans) die op allerlei manieren waren aangepast om mijnen te verdelgen, versperringen op te ruimen, varende Shermans, van alles, en dat heeft op de Engelse landingsgronden een hoop levens gered.
De Yanks vonden dat maar niks en zetten gewoon heel veel soldaten in.
Dat was een misrekening...... en heeft heel veel Amerikanen het leven gekost.....

Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus » 16 aug 2013 12:56

De Amerikanen gebruiken die "swimming" Shermans ook wel maar door de sterke wind gingen de meeste ten onder.
Andere "funnies" gebruikten zij idd niet. De meeste Amerikanen sneuuvelden echter op Omaha Beach waar zij niet vanaf konden omdat de Duitse tegenstand te groot was . Men beschoot de stranden van alle kanten en daardoor vielen er zoveel slachtoffers. Als je van bovenaf het kerkhof op het strand naar beneden kijkt dan kan je begrijpen dat die Amerikanen "sitting ducks " waren voor de Duitse machinegeweren en geschut. Het zware materieel zoals Sherman tanks werden vaak voordat die van de landingschepen af konden rollen al in puin geschoten door Duits geschut. Kwamen ze wel op het strand dan werden zij daar vernietigd . Men had gewoon de Duitse weerstand niet goed geraakt met de bombardementen.

Jinny

Bericht door Jinny » 16 aug 2013 13:12

Dat de Amerikaanse Shermans zonken kwam omdat ze te ver van het strand tewater werden gelaten....
Is allemaal bekend verhaal, heb er geen linkjes van, maar een poosje Discovery History in de gaten houden en je ziet het wel voorbij komen....

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 16 aug 2013 14:45

HEt hele verhaal staat hier (wiki DD-tank).
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus » 16 aug 2013 17:40

Het was een mooie uitvinding maar er moest wel een kalme zee zijn. Hogere golven dan 0,9 m waren te veel en op 6 juni 1944 waren de golven 2x zo hoog. Het weer zat totaal niet mee. Dat alles nog goed gekomen is, is het gevolg van juiste besluiten van bepaalde commandanten ter plekke. Men verwachtte dat alle tegenstand aan de landing beaches nihil zou zijn als gevolg van de bombardementen. Dat was dus niet zo. De landing bij Omaha Beach werd een slachtpartij. :(

Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus » 16 aug 2013 17:57

Het is toch wel vreemd dat men voor Omaha Beach nog nooit het juiste aantal gesneuvelde Amerikanen heeft weten te achterhalen. Het zou toch bekend moeten zijn welke mensen in de diverse divisies zaten. Een foutmarge van enkele procenten is onvermijdbaar maar als je de berichten leest verschillen de aantallen gesneuvelden van 2500 tot 9000.
http://www.foxnews.com/story/2004/06/04 ... -day-dead/

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 28 okt 2013 02:32

Geen opname uit de WOII, maar wel een vliegtuig uit die tijd:

‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 04 nov 2013 20:50

Hier de Amerikaanse Thunderbolt in actie :

Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 04 nov 2013 21:38

Fly over. :D

Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Jinny

Bericht door Jinny » 04 nov 2013 22:35

Met recht, volgens mij dook zijn hart iets trager dan de rest van zijn lichaam aan de reactie te merken, die zat nog even in zijn keel....... :D

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 04 nov 2013 23:03

Ik denk dat je haren van hem tussen de flaps kon vinden. :wink:

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 14 mar 2014 18:06

@ Cluny: Komt dit geval je nog bekend voor?
Lijkt wel een verkenningstoestel, of iets dergelijks.
Ziet er in ieder geval niet uit als een jager.

‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 14 mar 2014 18:51

Het is inderdaad een verkenningsvliegtuig.
Mijn eerste kennismaking met dit type vliegtuig was eind jaren 60.
Afbeelding
Mijn oudste zus heeft ooit een jaar lang als au pair in de UK gewerkt en wilde weten wat voor cadeau ik wilde hebben als zij weer thuis kwam.
Ik wilde een 1/72 Fieseler Storch van Airfix. Het vliegtuig is wel in elkaar gezet maar allang weer verdwenen. De plak- en verf-aanwijzing heb ik wel al weet ik niet of originele engelse stickertjes en prijskaartjes er nog op zitten.
De meest legendarische vlucht van dit vliegtuig ( vind ik ) staat hier beschreven.
Führerbunker

A Fieseler Fi 156 Storch similar to the one Reitsch landed in the Tiergarten near the Brandenburg Gate during the Battle of Berlin
Hitler, during the last days of the war after dismissing Hermann Göring as head of the Luftwaffe for what he saw as an act of treason (sending the Göring Telegramme and allegedly attempting a coup d'état), appointed Generaloberst Robert Ritter von Greim as head of the Luftwaffe. Von Greim asked Reitsch to fly him into embattled Berlin to meet Hitler. Red Army troops were already in the central area when Reitsch and von Greim arrived on 26 April in a Fieseler Fi 156 Storch. With her long experience at low-altitude flying over Berlin and having already surveyed the road as an escape route with Hitler's personal pilot Hans Baur, Reitsch landed on an improvised airstrip in the Tiergarten near the Brandenburg Gate (von Greim was wounded in the leg when Soviet soldiers fired at the light aircraft during its approach). They made their way to the Führerbunker, where Hitler promoted von Greim to the rank of Generalfeldmarschall and to Hermann Göring's former command of the barely functioning Luftwaffe. During the intense Russian bombardment, Hitler gave Reitsch a cyanide capsule for herself and another for von Greim. She accepted the capsule, fully prepared to die alongside her Führer.[5]

During the evening of 28 April, von Greim and Reitsch flew out of Berlin from the same improvised airstrip in an Arado Ar 96 trainer. Von Greim was ordered to get the Luftwaffe to attack the Soviet forces that had just reached Potsdamer Platz and to make sure Heinrich Himmler was punished for his treachery in making unauthorised contact with the Western Allies.[6] Fearing that Hitler was escaping in the plane, troops of the Soviet 3rd Shock Army, which was fighting its way through the Tiergarten from the north, tried to shoot the Arado down but failed, and the plane took off successfully.[7][8]
Hannah Reitch een vliegtuigheldin, een geweldige pilote, die helaas Herr Hitler verafgoodde.
Haar denazificatie verliep moeizaam en soms heb ik het idee dat deze nooit goed is doorgedrongen.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 14 mar 2014 19:44

Ooit ook de Airfix uitvoering gebouwd en ook al weer lange tijd verdwenen. Dat ding kon bijna overal landen en opstijgen.

Ik weet niet of er iemand bekend is met IL 2 Sturmovic voor oorlogsvliegtuig fanaten een must.

http://www.simhq.com/tag/il-2" onclick="window.open(this.href);return false;

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 15 mar 2014 02:30

Polikarpov I-16

Een jager die tijdens WWII vocht aan Stalin's zijde.
Het schijnt anno midden jaren '30 het eerste "monodek" toestel te zijn geweest dat cantilever-vleugels (V-vorm) combineerde met een intrekbaar landingsgestel.

Een vrij modern toestel voor zijn tijd dus.

Let ook op het imo vrij typische, laagtoerige motor/propeller geluid.
Henry Ford

Plaats reactie