slimme energiemeter

Moderator: Moderators

doctorwho
Superposter

slimme energiemeter

Bericht door doctorwho » 06 jan 2015 12:29

De slimme energiemeter.

Ik wil hem niet en had even de indruk dat deze verplicht zou worden.
U bent niet verplicht uw meterstanden op afstand uit te laten lezen via een slimme meter. Heeft u hier bezwaar tegen, dan kan de netbeheerder deze functie voor u uitzetten. In dat geval krijgt u wel een slimme meter, maar geen tweemaandelijkse overzichten van uw verbruik. U moet dan nog steeds zelf jaarlijks uw meterstanden doorgeven. U kunt deze uitleesfunctie overigens op een later moment altijd weer aan laten zetten. Wanneer u de slimme meter echt niet wilt, kunt u hem weigeren. Ook in dat geval geeft u zelf uw meterstanden door en ontvangt u geen tweemaandelijkse overzichten van uw verbruik.
Ik mag dus weigeren :) want Cui bono?

Zie namelijk niet het nut van een slimme meter en zou dan eerder een smart thermostaat prefereren maar dan wel in eigen beheer.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

vegan-revolution
Superposter

Re: slimme energiemeter

Bericht door vegan-revolution » 06 jan 2015 12:40

Inderdaad, want voor wie is zo'n "slimme" energiemeter nou echt slim?
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 06 jan 2015 12:48

Hier wat discussie:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/105411" onclick="window.open(this.href);return false;

en tekstje van even terug:
Nadelen slimme meter
Aan de slimme energiemeter zitten ook nadelen. Zo is de huur van deze energiemeter duurder dan een normale meter. Ook verbruikt deze meter stroom. Omdat je als consument nooit kan zien wanneer en wie in je energiegegevens kijkt is de consumentenbond van mening dat deze meter een grove inbreuk op de privacy is. De leverancier en de netbeheerder kan van ieder uur zien wat je energieverbruik is. Als er bijna geen energie verbruikt wordt kan afgeleid worden dat je op vakantie bent en op het moment dat het energieverbruik in de avond afneemt bent u waarschijnlijk gaan slapen. De huidige slimme energiemeter kan niet terugtellen. Dus als je via zonnepanelen energie levert aan het net dan kun je geen slimme energiemeter gebruiken. Dit zou in de toekomst een extra barière kunnen worden om zonnepanelen te nemen.
http://www.gspijkerman.nl/led-kennisban ... meter.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 06 jan 2015 12:57

Heb 'm zelf geweigerd; het kostte wat moeite maar dan heb je ook niks.
Kreeg een brief dat een monteur langs zou komen dus heb even gebeld om de afspraak af te zeggen.
Compleet incompetente tiepmiep aan de lijn.
Dus de monteur kwam gewoon langs maar had nog een domme meter in de auto liggen.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 06 jan 2015 13:28

Fenomeen schreef: Dus de monteur kwam gewoon langs maar had nog een domme meter in de auto liggen.
Heb je nu de oude domme meter door een jongere versie laten vervangen :?

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 06 jan 2015 13:31

Ja.
Ik meen dat de oude uit 1958 was.
Deed het nog prima.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 06 jan 2015 15:04

Gaat dit nu over een slimme meter of een slimme thermostaat?
Ik dacht dat beide een hot item was.

De thermostaat, die weet wanneer u thuiskomt via GPS in de telefoon.

Wat de meter betreft, zie ik geen enkel voordeel.
Als ik dat wil elke maand, is dat even 3 minuten een papiertje en een potloodje.
Voordeel heeft de maatschappij, die geen meteropnemer meer op weg hoeft te sturen.
doctorwho schreef: Zie namelijk niet het nut van een slimme meter en zou dan eerder een smart thermostaat prefereren maar dan wel in eigen beheer.
Mijn verhaal gaat dan ook over: uitgaande van eigen beheer met een mi. al optimale thermostaat.

Alle voordelen die gegeven worden gelden slechts voor een eenmanshuishouden of voor een huishouding met allemaal hetzelfde leefgedrag, dus de tijden dat je wel of niet thuis bent of komt.

Ik denk zelfs, dat met deze meter je meer energie gaat gebruiken, omdat er meer handmatig bij geregeld zal worden en ook vergeten dus.

Mijn eigen, nu naar zeggen misschien al ouderwetse thermostaat, voldoet het beste en blijft dat voorlopig doen, denk ik.
Dezelfde nadelen, maar daarvoor is een intelligent aangestuurde tijd of periode geen verbetering of toegift op.

- Klok, meerdere perioden per dag en verschillende vaste dagen in te stellen (door weeks en weekend verschillend,
- thermostaat ophogen met intervallen van een half uur om jojo effect te voorkomen. Enorme besparing.
- automatische interval stand - 5 graden. Zou van mij tot -10 graden instelbaar mogen zijn.
- Mogelijkheid voor handbediening en continue stand.
- Dit alles gecombineerd met thermostatische kranen overal behalve in de woonkamer.
En niet te vergeten natuurlijk.
- Zonder rendementsketel met moderne brandtechniek blijf je nergens, al zal een hoogrendementsketel voor kleine woningen geen extra pré zijn.

Mijn conclusie moet zijn.
- Voordeel boven de meest eenvoudige hand geschakelde standaard thermostaat in gebruik vanaf ca. 50 jaar geleden.
- Geen enkele reden om mijn (ook dure) computergestuurde klokthermostaat van 15 jaar oud te vervangen.

Blijft:
Comfort kost per definitie altijd energie/geld.
Het gaat altijd om de verhouding: energie zuinig gebruik vs. comfort.
Met persoonlijke motivaties: pro milieu zorg en eigen portemonnee.
Want dat wil ook nog wel eens in conflict komen.

Graag had ik een zonnepaneel installatie, met mijn optimale energie voorzieningen, die ik al heb gerealiseerd, zal ik dat pas over 15-20 jaar of langer terugzien in mijn portemonnee.
En dat is meteen de maximale levenduur voor de installatie technisch is afgeschreven.
Economische waarschijnlijk al veel eerder gezien de ontwikkelingen ter verbetering, die door blijven gaan.

En last but not least een persoonlijke factor.
Hoogstwaarschijnlijk woon ik hier waarschijnlijk zo lang niet meer in dit huis, gezien onze gezamenlijke leeftijd.

Edit:
:oops: Toch off topic.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 06 jan 2015 17:05

Ik ben dol op elektronische speeltjes. Ik woon nu bijna 7 jaar in ons (nieuwbouw) huis. Het eerste jaar een gewone meter.
Toen een aanbod van de energiemij voor slimme meters, de eerste jaren geen extra kosten. De meter is geplaatst en ik kon per dag zien wat mijn gas en elektriciteit verbruik was. Daarna werd het netbeheer en meters overgedragen aan 2 andere maatschappijen voor netbeheer. Die hebben nieuwe meters geplaatst. Volgens de installateur nog slimmer. Sindsdien kan ik mijn verbruik niet meer zien. Volgens de energiemij omdat de netbeheerder de meters niet dagelijks uitleest, maar slechts 1x per 2 maanden of 1x per jaar (gas resp. elektriciteit of andersom).
Ik ben benieuwd of ze nu weer andere meters gaan plaatsen. Dat zouden de 4de meters (x2) in 7-8 jaar zijn. Wat een verspilling.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 06 jan 2015 17:08

Ja, marktwerking geeft meestal niet de oplossing.
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 06 jan 2015 18:34

De meterfabrikantenmaffia zit er dus achter :shock:

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 06 jan 2015 18:56

Alle berichten gelezen en gecombineerd hebbende.
Ik denk, dat je het bij het rechte eind hebt.

Of zoals ik al eerder dacht.
Men stelt gewoon, dat de andere slimme meter beter is.
Beter voor wie?
Een faire instelling is het niet.
Ik zeg express niet oneerlijke, want iedereen krijgt de kans om te protesteren, alleen er wordt gegokt op mensen die niet mondig genoeg zijn, door de verandering te stellen, waarbij je dus moet protesteren, ipv. voor te stellen, waarbij de vraagstelling en dus de keuze open is voor de client.

Idd. mafia praktijken.
Maw.
Wij zorgen voor jullie en maken je het wel heel moeilijk als je niet voor ons en onze politiek bent.

RobertP
Geregelde verschijning

Bericht door RobertP » 06 jan 2015 19:20

Wat is er nu mis met een slimmer energiemeter? Helemaal niets, want het biedt de volgende grote voordelen:
  • Geen meteropenemerpersoon meer, en dus kosten bespaard.
  • Kosten kunnen per maand of per dag berekend worden.
  • Snel en duidelijk inzicht in je energieverbruik, en dus meer besparing.
  • Kosten worden afhankelijk van de tijd en de dag, en dus dichter bij de werkelijke generatiekosten van energie. Dat is fair want energie tijdens de piek is veel duurder en viezer dan tijdens daluren. Het is een goede zaak om consumenten op die manier te sensitiveren.
Hier in Californie zit ik op zo'n Time-of-Use plan met een slimme energiemeter. Energie kost $0.10/kWh in de nacht, maar $0.40/kWh tijdens de piek in de zomer (4x zo duur!!). Dat werk heel goed om de piek te reduceren. Mijn auto laad ik dus alleen 's nachts op.

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 06 jan 2015 19:42

Een meteropnemerpersoon heb ik al jaren niet meer gezien en geef de standen online door. Al rasechte zuinige Drenth gaat de kachel middels thermostaat bij afwezigheid laag zo ook in de nacht. Niet gebruikte kamers staan op stand vorstbeveiliging. Daarnaast thermostaatknoppen en warme sokken. Volgens mij is het 1-0 voor de warme sokken versus de slimme meter :walk:

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 06 jan 2015 19:56

Al eens gedacht om de normale gang van zaken van Nederland en Californië met elkaar te vergelijken?
Leuk trouwens, als we dat eens van een insider daar zouden kunnen horen. :)

Dag en nacht tarief hebben we hier al meer dan 20 jaar.
Met alleen voordeel.
Zonder energiemeter.
We hebben allemaal de cijfers binnen ons bereik, elke dag elke minuut op onze meter.

Het voordeel ligt zuiver bij het energiebedrijf.
Natuurlijk kun je het zo stellen, dat de consument betaald en dus hier van mee profiteert als de kosten minder worden.
Maar is dat zo in de praktijk?
De steeds weer vernieuwde gasmeter waarbij de oude nog goed functioneert zal ook betaald moeten worden.
Ik heb het idee dat eerst de aandeelhouders hun meer, meer, meer potje gevuld moeten hebben.
Het zijn tenslotte hier een privé energiebedrijven en niet van de staat.

Hoe is dat in Californië?
Hebben daar de mensen een direct voordeel bij het geen bezoeken meer van de gasmeter-meneer?
(Overigens de gasmeter-opneem-meneer is bij ons een part time ingehuurde urenbetaalde flexwerker in een bepaalde tijd van het jaar.
Vaak half wao zelfs aow.
Die zijn niet zo duur.

RobertP
Geregelde verschijning

Bericht door RobertP » 06 jan 2015 20:42

Hier in Californie zijn de gasmeter en elektriciteitsmeter beide 'slim': ze sturen de stand elk uur door via een radiosignaal. Vroeger kwam er elke maand (dus 12x per jaar) een persoon langs om dat op te nemen. Energiebedrijven zijn hier commercieel maar sterk gereguleerd, net als in NL. Dankzij strenge regulatie is elektriciteit hier 2x zo schoon als in NL.

Het enige gezeur over smart-meters hier komt van mensen met een fobie voor 'elektrosmog'. Het is mij niet duidelijk wat de mensen in deze thread tegen een slimme meter hebben. Je mobiele belminuten en megabytes worden immers ook nauwkeurig afgerekend: waarom een veel duurder (en vervuildender) product als energie dan niet? Het is echt tijd om die 100 jaar oude metertechniek op te ruimen. De kosten per nieuwe meter zijn sowieso laag tov de stroomkosten.

In mijn geval zijn er drie verschillende kostennivieau's afhankelijk van de tijd van de dag: nacht, ochtend/avond en piek. Het kostenveschil is fors: 10c, 24c of 40c per kWh. Dat is goed want piekgeneratie is veel duurder en dat moet netjes doorberekend worden aan de consument.

Ik vind het raar dat in NL de verschillen tussen piek en dal tarief zo klein zijn: 23,40 cent vs 21,25 cent. Ook het verschil tussen groene en zwarte stroom is miniem. Dat zet geen zoden aan de dijk als je echt gedrag wil beiinvloeden.

Plaats reactie