slimme energiemeter

Moderator: Moderators

RobertP
Geregelde verschijning

Re: slimme energiemeter

Bericht door RobertP » 06 jan 2015 21:01

doctorwho schreef:Een meteropnemerpersoon heb ik al jaren niet meer gezien en geef de standen online door. Al rasechte zuinige Drenth gaat de kachel middels thermostaat bij afwezigheid laag zo ook in de nacht. Niet gebruikte kamers staan op stand vorstbeveiliging. Daarnaast thermostaatknoppen en warme sokken. Volgens mij is het 1-0 voor de warme sokken versus de slimme meter :walk:
Energie meten en energie gebruiken/besparen zijn twee verschillende en onafhankelijke zaken. Ik ben volledig voor maximaal voor reductie van energieverbruik.

Ouderwetse warme sokken passen wel bij typisch Nederlandse Calvinistische drang tot zelfkastijding. Nederlanders zijn uniek in de drang naar nutteloos afzien: thermostaat laag, thuis bevallen zonder ruggeprik, fietsen tegen de wind. Zo leven wij niet hier in de USA ;)

Ik geloof meer ik slimme techniek om goed comfort met zo laag mogelijke verspilling. In mijn huis heb ik slimme internet-enabled thermostaten en lampen. Alles gaat automatisch aan bij activiteit en uit als er niemand is. Ik heb ook de bewatering van mijn tuin geautomatiseerd, afhankelijk van het weer. Dat is wel nodig hier want het was bar droog, en dan moet ik 2000liter per dag erop gooien om het niet woestijn te laten worden...

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 06 jan 2015 21:47

Wat de Vereniging Eigenhuis van de slimme energie meter denkt:;
Vanaf 2015 wordt de slimme meter op grote schaal aangeboden. Als u de meter krijgt aangeboden, kunt u deze accepteren, weigeren of laten uitzetten.

Accepteren
De meter wordt geïnstalleerd en de netbeheerder zet de communicatiemodule aan. De netbeheerder kan daardoor op afgesproken momenten de meterstanden op afstand aflezen. U ontvangt vervolgens elke twee maanden een verbruik- en kostenoverzicht.

Weigeren
U mag de slimme meter weigeren. Uw netbeheerder installeert dan een digitale meter zonder communicatiemodule. De meter is dan niet uit te lezen. Werkt uw meter nog goed? Dan kan deze tot het einde van de levensduur blijven hangen. U moet zelf uw verbruiksgegevens doorgeven. Huishoudens die de slimme meter weigeren kunnen geen gebruik meer maken van het dag- en nachttarief.

Uitzetten
U kunt de meter ook laten installeren, maar de communicatiemodule laten uitschakelen. De netbeheerder kan dan niet op afstand gegevens aflezen en u moet dan zelf uw meterstanden doorgeven.
http://www.eigenhuis.nl/energie/overhei ... mme-meter/" onclick="window.open(this.href);return false;

Als u energie gaat leveren (dus als u zelf meer opwekt dan u gebruikt), en uw meter blijkt daarvoor niet geschikt te zijn, dan plaatsen alle netbeheerders kosteloos een nieuwe slimme meter. U moet hiervoor wel uw installatie aanmelden via energieleveren.nl (bijv. bij aanschaf van zonnepanelen). De procedure voor restitutie of kwijtschelden van de kosten kunnen per netbeheerder verschillen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 06 jan 2015 21:48

Ik zie niet in waarom elk uur de meterstanden moeten worden doorgegeven lijkt mij energieverspilling :wink:
Ik rijdt vrijwillig privé in een prius en heb het geluk haardhout van eigen tuin te kunnen stoken. Nb in Nederland bestaat een groot deel van de energienota uit belastingen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

RobertP
Geregelde verschijning

Bericht door RobertP » 06 jan 2015 22:07

Helemaal prima om een Prius te rijden. Het is de best verkochte auto hier in (het linkse) Californie, en verreweg de slimste keuze voor energiegebruik. Ik zelf rijd een Chevy Volt (elektrisch plug-in hybride): heel efficient. Maar nu de benzine opeens zo goedkoop is ($0.55/liter) is het financiele voordeel zo goed als weg.

Ik begrijp nog steeds de ergernis over slimme energiemeters niet. Het is gewoon een technisch detail en het is hoog tijd om dat te moderniseren. De enige optie in NL is dus een smartmeter met of zonder communicatiemodule. Wat zijn nu de rationele argumenten tegen een communciatiemodule?? Is het echt zo fijn om zelf de meterstand door te geven? Is dit om illegale wietkwekerijen op zolder het leven makkelijk te maken? Ik snap het werkelijk niet.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 07 jan 2015 00:44

https://nl.wikipedia.org/wiki/Slimme_meter#Privacy" onclick="window.open(this.href);return false;
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

RobertP
Geregelde verschijning

Bericht door RobertP » 07 jan 2015 16:44

Is privacy van energiemeterdata een echt probleem, of een excuusprobleem dat bedacht is door technofoben?
Welke privacy geef je werkelijk prijs en hoe erg is dat tov andere privacyinbreuken? En hoe verhoudt zich dat tov de voordelen en ten opzichte van andere privacy-loopholes? Ik zie niet dat hier helder en objectief over nagedacht is en dat feiten ontbreken. Dat krijg je weer zo'n religieuze fact-free dogmadiscussie ipv een rationele keuze gebaseerd op pro's en con's.

Ik heb er zelf even naar mijn gebruiksprofiel gekeken: Het is technisch onmogelijk te zijn dat terug te voeren tot een apparaat: is het de wasdroger, de oven? Kleinere verbruikers (TV, licht, koelkast, computer) zij al helemaal niet terug te herleiden. Wat wel heel indirect met een grote onnauwkeurigheidsmarge af te leiden is is hoe laat mensen gemiddeld naar bed gaan en opstaan. Het is ook geen actuele informatie maar minstens een dag vertraagd, dus niet nuttig als taktische info.

Ook een goede zaak is dat naukeurigere energiemeting helpt bij het opsporen van verkwisting en bedrog. De energiemaatschappij zou wietkwekerijen met groeilampen op zolder er misschien wel uit kunnen vissen met een grote onzekerheidsmarge, en ook gerommel met de meter (energiediefstal). Dat lijkt mij een goede zaak.

De smartmeterdata is ook zeer nuttig om elektriciteitsproduktie beter aan de consumptie aan te passen, hetgeen goed voor kosten en milieu is. Kijk bv naar dit bedrijf: http://www.auto-grid.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Betalings- Internet- en telefoonproviders vormen een veel groter privacygat en probleem, omdat die gedrag veel sneller en veel nauwkeuriger in kaart brengen. Elke app op je smartphone is een groter gevaar dan smartmeters.

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 24 jan 2016 09:58

Kreeg vrijdag een brief en folder om ons voor te bereiden en warm te maken voor een op handen zijnde meterwissel naar slimme meter. Qui bono ? vraag ik mij toch af. Het enige voordeel voor mijzelf is dat ik mij niet eenmaal per jaar moet afbeulen met het doorgeven van de meterstanden (hetgeen ik via internet doe). Wat mij opvalt is dat op internet daar waar kritische geluiden in deze zijn ook vertegenwoordigers van Stedin opduiken die een cursus omgaan met klanten hebben gehad en de boel pogen te dempen.
Mijn stelling is dat er voor mij geen voordeel in zit om een slimme meter te laten installeren. Een slimme thermostaat daar kan ik me nog wat bij voorstellen in de zin dat ik het huis verwarmen nog wat uitstel als ik en mijn wederhelft gelijktijdig in de file staan. Maar de slimme meter daar zie ik toch vooral kansen tot winstmaximalisering van de energieleverancier die wellicht wat scherper kan inkopen dankzij de big data die ze dankzij de nieuwe meters gaan ontvangen.

Waar ik overigens niet helemaal achter ben is langs welke weg de meter data verstuurd. Via het electriciteitsnet of via internet?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 24 jan 2016 16:03

RobertP schreef: Ouderwetse warme sokken passen wel bij typisch Nederlandse Calvinistische drang tot zelfkastijding. Nederlanders zijn uniek in de drang naar nutteloos afzien: thermostaat laag, thuis bevallen zonder ruggeprik, fietsen tegen de wind. Zo leven wij niet hier in de USA ;)
Dat verklaart wellicht ook mede waarom Amerika per hoofd van de bevolking veel energie-intensiever is dan Europa.
De fietsen zijn zo in de steden vaak op de vingers van twee handen te tellen.
Moet men 500 meter verderop zijn, dan pakt men de auto.
Gemak en comfort kosten energie.

http://www.deconsult.nl/Tekst/en_energieverbruik.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Plaats reactie