De muziek van techniek..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jagang
Ontoombaar

De muziek van techniek..

Bericht door Jagang » 20 mei 2015 05:03

Ken je dat ook, dat een stuk techniek, of dat nu een auto, een vliegtuig, trein of voor mijn part een printer is, een geluid produceert dat je prettig in de oren klinkt?

Zo ja, post het dan hier..

Bij deze de aftrap: Het donkere gebrom van een driecilindermotor, in dit geval uit een Daihatsu Sirion.
Maar ze klinken allemaal vergelijkbaar, de driecilinder viertaktmotoren uit diverse auto's.

‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

HankS
Diehard

Re: De muziek van techniek..

Bericht door HankS » 20 mei 2015 11:39

Er zijn geluiden van machines die ik ronduit irritant vind mogen die ook in dit topic of haat het alleen om die geluiden die als prettig ervaren worden?
ik vind namelijk staionair draaiende vrachtwagens zo irritant dat ik daar heel agressief van wordt.
Meestal heeft het trouwens vaker met een associatie te maken, al is dat in dit geval niet echt. ik vind trouwens het handmatig schaven van hout prettig klinken en dat is niet alleen de associatie denk ik met de handeling die op zichzelf ok prettig kan zijn met vlijmscherp geteedschap.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell

Jagang
Ontoombaar

Re: De muziek van techniek..

Bericht door Jagang » 20 mei 2015 12:43

HankS schreef:Er zijn geluiden van machines die ik ronduit irritant vind mogen die ook in dit topic of haat het alleen om die geluiden die als prettig ervaren worden?
ik vind namelijk staionair draaiende vrachtwagens zo irritant dat ik daar heel agressief van wordt.
Meestal heeft het trouwens vaker met een associatie te maken, al is dat in dit geval niet echt.
Misschien heb je wel een vorm van misofonie, HankS.. :)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Misofonie" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar dit is inderdaad wel voornamelijk bedoeld voor prettige geluiden.
Althans: Onprettige geluiden, daar zal ik niet snel "muziek" in horen.
Het is dus ook wel weer een beetje subjectief in deze.
ik vind trouwens het handmatig schaven van hout prettig klinken en dat is niet alleen de associatie denk ik met de handeling die op zichzelf ok prettig kan zijn met vlijmscherp gereedschap.
Prima toch?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Plaats reactie