Koptelefoons

Moderator: Moderators

pallieter
Bevlogen

Re: Koptelefoons

Bericht door pallieter » 12 okt 2015 15:02

Je kan gelijk hebben dat de aarding soms problemen geeft, maar dat is vooral wanneer je 3 fasig bezig bent en het vermogen van je electrische toestellen aan de rand van hun kunnen zitten. Dan gaat er in lekentermen eigenlijk stroom getrokken worden via de neuter en en zit je met een sinuscurve die echt niets meer met een sinus te maken heeft. Gevolg: je apparatuur werkt niet goed meer en verslijt een factor 10 sneller. Vooral bij geluidsinstallaties hoor je dit.

Ik denk niet dat dat een rol kan spelen bij een 240 volt huishoudelijk net. Wat wel raar is dat je nog stopcontacten (stekkers in het vloms) hebt die geen aarding hebben. Dat doet mij denken dat je gewoon teveel ampere trekt (oude instalatie op 8 ampere ipv 16 of 32) dat kan je direct checken door naar je zekerinskast te gaan en te lezen wat er op de de zekeringen staat. Heb je zekeringen van 8 ampere kan je die veilig vervangen door een zekering van 16 ampere tenzij je electriciteitsnet ouder is dan 30 jaar. Die zekering van 8 ampere zorgt ervoor dat je sinus volledig verkloot wordt door je tv en je computer een zeer "vervuilde" sinus doorkrijgt.

Een andere groep zoeken kan helpen tenzij je natuurlijk een groep kiest waar je wasmachine opzit die nog zwaarder is dan je tv. Ik denk dat de 8 ampere zekering vervangen door 16 ampere en een geaard stopcontact zullen werken.

Probeer ook eens simple oortjes als koptelefoon om zeker te zijn dat het niet aan je (vrij goedkope) hoofdtelefoon ligt. Alhoewel ik dit sterk betwijfel.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 12 okt 2015 15:35

pallieter schreef: Probeer ook eens simple oortjes als koptelefoon om zeker te zijn dat het niet aan je (vrij goedkope) hoofdtelefoon ligt. Alhoewel ik dit sterk betwijfel.
Die zijn verschrikkelijk, en blijven bij mij bovendien nooit zitten..
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 12 okt 2015 15:37

Jagang, wat heb jij grote oren. :D

PS, ben je nog niet vergeten, gewoon de laatste week zo ziek als een hond.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 12 okt 2015 15:53

Het heerst, Pallieter, zowel hier als in Bels.
Beterschap!

Koptelefoon zit niet in microfooningang?
Ik weet niet of dit het kan verklaren, maar ik vraag het toch.

Staat onder 'geluidsikoontje' rechtsonder, rechtsklik - afspeelapparaten- alles goed?

Even resumeren; je luistert Frans Bauer (slechts voorbeeld) via een internet stream door de koptelefoon en als de tv aanstaat met het journaal aan, hoor je het journaal door Frans Bauer heen.
Klopt dit?
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 12 okt 2015 17:05

Dat verbetert alleen de kwaliteit van Bauer maar. Dan gaat er niemand klagen.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 12 okt 2015 17:46

Zekeringen? Zijn dat die porseleinen dingen van vroeger? :)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 12 okt 2015 17:53

Een verliesstroomschakelaar, nou goed? In het goed vloms, ne plomb.

Grammar Nazi. :wink:

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 12 okt 2015 19:05

Fenomeen schreef:....Even resumeren; je luistert Frans Bauer (slechts voorbeeld) via een internet stream door de koptelefoon en als de tv aanstaat met het journaal aan, hoor je het journaal door Frans Bauer heen.
Klopt dit?
Nee.
Het geluid van Frans hoor ik duidelijk uit de koptelefoon komen zoals het hoort.
Tegelijkertijd is het mijn bedoeling dat ik TV zo weinig mogeljjk hoor.
Dat moet kunnen doordat de oorschelpen de gehooringangen van mijn oren grotendeels asfsluiten.
Echter, zodra ik de koptelefoon op zet wordt het tv-geluid iets harder en vooral duidelijker.
Het TV-geluid wat ik hoor lijkt echter niet rechtstreeks uit de koptelefoon te komen alsof ik naar een dubbele zender zit te luisteren maar dringt door de oorschelpen heen.
Als ik de koptelefoon opzet zonder dat hij aangesloten is heb ik dat verschijnsel ook (zojuist uitgeprobeerd).
Daarom snap ik er niets van, de andere groep ga ik na het eten proberen.

Ik ga het nu even heel ingewikkeld maken met een zojuist bedachte theorie, mijn excuses als ik jullie op het verkeerde been heb gezet.
Mijn gehoor is namelijk nogal slecht, heb hoorapparaatje maar binnenshuis nooit in gebruik.
Vooral de hoge tonen mis ik.
Ik bedenk me nu dat de oorschelpen van de koptelefoon wel eens als een filter zouden kunnen werken, dat met name de lage tonen in de kamer (tv-geluid) worden tegengehouden waardoor de overblijvende hogere tonen overheersen en daardoor het tv-gepraat als irritant harder wordt ervaren, voor mij in elk geval stukken duidelijker.
Een koptelefoon dus als hoorapparaat? Het moet niet gekker worden, kan toch niet?
NB: Doe wel en zie niet om.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 12 okt 2015 19:19

writer schreef: Als ik de koptelefoon opzet zonder dat hij aangesloten is heb ik dat verschijnsel ook (zojuist uitgeprobeerd).
Prettig om te weten. ;)

Zouden volgens je theorie niet juist de hoge tonen gefilterd moeten worden?

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 12 okt 2015 19:26

Fenomeen schreef:
writer schreef: Zouden volgens je theorie niet juist de hoge tonen gefilterd moeten worden?
Gaan volgens jou lage tonen makkelijker door een isolatielaag dan hoge tonen?
Of is bij geluidsisolatie alleen de geluidssterkte doorslaggevend en staat de frequentie daar buiten?
Ik weet daar niet zoveel van af.
Laatst gewijzigd door writer op 12 okt 2015 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 12 okt 2015 19:31

Als ik mijn koptelefoon opzet hoor ik volgens mij van de omgevingsgeluiden de hoge tonen minder.
Op mijn oordoppen staat ook zo iets geschreven, iets met dB.
Maar ik kan dat beter aan echte techneuten overlaten, die hebben daar meer verstand van dan ik.

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 12 okt 2015 19:32

Dat is het probleem, writer.
:shock:

Wat wel werkt zijn noise cancelling koptelefoons. Wel nogal zeeeeeer prijzig.

http://www.bol.com/nl/l/elektronica/per ... ndex.html#

Ik raad je ten zeerste alles draadloos af.

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 12 okt 2015 19:34

Een andere groep maakt helaas niet uit waardoor ik het gevoel krijg dat het geen electronisch probleem is maar aan mij ligt.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 12 okt 2015 19:39

Dat geeft niet, we hebben alle kennis in huis; dj's die veel over koptelefoons weten, deskundige techneuten voor alles met een kabeltje eraan en een deel van FT is zo doof als een kwartel, ikzelf ben hard op weg, of heeft anderszins problemen met het gehoor.
Je zit hier prima. :)

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 12 okt 2015 19:41

Nee hoor, dacht dat er storing zat op je signaal. Maar als jij gewoon de tv luider hoort wanneer je hem opzet komt dat idd doordat de frequenties die je beter hoort wel worden doorgelaten. Zonder het andere geluid dat wel wordt tegengehouden lijkt het of je TV luider klink.

Noise cancelling koptelefoon, maar zeeeeeeeeer duur.

Plaats reactie